نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع سالیانه #قلعه_بابک: شمار فعالان آذربایجانی بازداشتی به ۸۰ تن رسید

به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا»، وابسته به فعالان حقوق بشر ایران دست‌کم ۱۳ فعال آذربایجانی شنبه ۱۶ تیر بازداشت شدند. به این ترتیب شمار فعالان ترک (آذری) بازداشت‌شده همزمان با گردهمایی سالانه #قلعه_بابک (۱۴ و ۱۵ تیرماه) به ۸۰ تن رسید. این بازداشت‌ها در استان‌های #آذربایجان_غربی،‌ آذربایجان_شرقی و #اردبیل رخ داده است. مأموران اداره اطلاعات در شهرهای مختلف مسئول بازداشت این فعالان هستند. همه ساله در شهرستان کلیبر آذربایجان شرقی مراسم قلعه بابک یا قلعه جمهور برگزار می‌شود که غالباً با محدودیت یا ممنوعیت‌های خاصی از سوی حکومت روبه‌رو است. این تجمع مدنی همانند تجمعاتی چون روز جهانی زبان مادری هدف سرکوب نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد. به گزارش هرانا،‌ برخی از فعالان آزادشده از ضرب‌و‌شتم شدید در بازداشتگاه‌ها خبر داده‌اند. به گفته آنها، زندانیان سابقه‌داری که به مرخصی رفته بودند، در حضور مأموران نیروی انتظامی و اعضای سپاه پاسداران مرتکب خشونت فیزیکی علیه آنان شده‌اند.

اعتراض پدر #عبدالله_بزرگ‌زاده به ادامه بازداشت فرزندش: حامی #دختران_ایرانشهر کجاست؟

#عبدالله_بزرگزاده ۲۷ خرداد امسال همزمان با تجمع گروهی مقابل فرمانداری #ایرانشهر در اعتراض به خبر #تجاوز_به_۴۱زن در این شهر بازداشت شد. ۲۰ روز پس از بازداشت و بی‌اطلاعی خانواده از سرنوشت‌اش، پدر او مقابل ساختمان سپاه پاسداران ایرانشهر ایستاد تا به ادامه بازداشت فرزندش اعترض کند. او یک دست‌نوشته با مضمون «پسرم، عبدالله بزرگ‌زاده حامی دختران ایرانشهر کجاست». خبر تجاوز به ۴۱ زن در ایرانهشر را نخستین بار طیب ملازهی امام جمعه این شهر همزمان با عید فطر فاش کرد. افشای این خبر با اعتراض و خشم عمومی در ایرانشهر همراه شد. گروهی از مردم مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کردند. همچنین به گزارش منابع خبری مغازه پدر یکی از متهمان این پرونده نیز توسط مردم به آتش کشیده شد. به گفته استاندار سیستان و بلوچستان آخرین متهم این پرونده نیز دستگیر شده است. مقام‌های قضایی و دولتی اما همزمان با پیگیری پرونده و دستگیری متهمان، تجاوز به ۴۱ زن را کذب خوانده و می‌گویند تنها می‌توانند ۴ مورد را که به پزشکی قانونی و دستگاه قضایی مراجعه و شکایت کردند، تائید کنند. امام جمعه ایرانشهر پیشتر گفته بود که «صاحبان زر و زور» در پشت این ماجرا قرار دارند. مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه زاهدان هم از دخترانی که مورد تجاوز قرار گرفتند، خواسته بود «بدون ترس شکایت کنند».

#خامنه‌ای: تشریح #جسد_مسلمان برای تحقیقات و آموزش جایز نیست

#علی_خامنه‌ای،‌ رهبر ایران در پاسخ به یک استفتاء حکم داده است که #تشریح #جسد_مسلمان برای تحقیقات و آموزش حتی بنا به وصیت او جایز نیست. پرسش مطرح‌شده از خامنه‌ای از این قرار است: «آیا با وجود امکان استفاده از جسد غیر مسلمان، جایز است برای تحقیقات و آموزش‌های علمی، جسد مسلمان را تشریح‌کنند؟ اگر مسلمانی وصیت کرده باشد که از جسد او برای تحقیقات و آموزش استفاده کنند، چه حکمی دارد؟» او پاسخ داده: «جایز نیست؛ و وصیّت، مجوّز عمل غیر مشروع نمی شود.» نتایج این پاسخ برای آموزش پزشکی در ایران مشخص نیست. علیمحمد علی‌محمدی، متخصص پزشکی قانونی سه سال پیش به اقتصاد آنلاین درباره جسدهای اتاق تشریح گفته بود که «این اجساد عموماً از بین افرادی که قبل از مرگ وصیت کرده اند که جسدشان برای کالبدگشایی در اختیار دانشگاه قرار بگیرد یا افراد غیرمسلمان یا ناشناس تامین می‌شود و در صورتی که اجساد اهدایی وجود نداشته باشد باید جسد از داخل کشور یا خارج از کشور خریداری شود. همچنین از اجساد مجهول الهویه نیز برای کالبد گشایی استفاده می‌شود و در صورتی که خانواده این اجساد پیدا شوند، چون اجساد بعد از تشریح با رعایت قوانین دفن می‌شوند ، آدرس قبر متوفی به خانواده اعلام می‌شود».

دو تن از #نوجوانان_تایلندی گرفتار در غار نجات یافتند ــ عملیات ادامه دارد

یک مقام بهداشتی #تایلند به خبرگزاری «رویترز» گفت که دو تن از دانش‌آموزان گرفتار در غار سیل‌زده به سلامت نجات یافتند. آنها تونل‌های سیل‌زده غار را همراه با یک غواص حرفه‌ای غواصی کردند. غواصان نوجوانان فوتبالیست و مربی‌شان را دوشنبه گذشته پس از ۹ روز بی‌خبری در اتاقکی در یک غار سیل‌زده در شمال این کشور یافتند. نوجوان‌های گرفتارشده بین ۱۱ تا ۱۶ سال دارند و برای گردش ۲۳ ژوئن با مربی فوتبالشان به #غارهای_تام_لوانگ در شمال تایلند رفتند. عملیات نجات آنها یکشنبه صبح آغاز شد. نوجوان‌ها و مربی‌شان یک‌به‌یک همراه با عضوی از یک تیم بین‌المللی غواصی کیلومترها تونل سیل‌زده را برای خروج از آن طی خواهند کرد. انتظار می‌رود کل عملیات دو تا سه روز به طول بینجامد. تصمیم به انجام این عملیات خطرناک نجات پس از آن گرفته شد که سطح آب در غار به کمترین میزان خود از ابتدای آغاز عملیات امدادرسانی رسید. گزارش مشروح درباره عملیات نجات را در زمانه بخوانید.

بازار آشفته #سیگار: قیمت سیگار در #تهران محله به محله فرق می‌کند

خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی به آشفتگی بازار #سیگار پس از تصویب لایحه بودجه ۱۳۹۷ و بحران در #بازار_ارز پرداخته است. به گزارش ایسنا، سیگار در مناطق مختلف #تهران با قیمت‌های متفاوت و دلبخواهی عرضه می‌شود. پس از آنکه مجلس ایران عوارض سیگار را افزایش داد، قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل و خارج افزایش یافت. به گفته ایسنا، فروشندگان آن زمان در انتظار فرصت مناسب دست به احتکار زدند. افزایش قیمت ارز نیز به کمیاب‌شده مواد اولیه مورد استفاده در تولید سیگار، از جمله کاغذ سیگار، فویل آلومینیومی، نوار دو میلی متری و توتون شده است. ارز برای واردات ۷۰ درصد این مواد اولیه تخصیص داده نشده است. مصرف سالانه سیگار در ایران معادل ۵۵ میلیارد نخ است.

موج تازه اعتراض #کارگران در #نیشکر_هفت‌تپه: #کارگران_نی‌بُر #اعتصاب کردند

کارگران نیشکر هفت تپه از آغاز دوباره اعتصاب در این واحد تولیدی خبر دادند. اتحادیه آزاد کارگران گزارش کرد که کارگران نی‌بر نیشکر هفت‌تپه صبح یکشنبه ۱۷ تیر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدها و تحقق وعده مدیران شرکت و مسئولان محلی دست از کار کشیدند. همچنین گروهی از کارگران نیشکر هفت‌تپه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که از صبح دوشنبه ۱۸ تیر تا زمانی که «وضعیت کارخانه روشن نشود» اعتصاب خواهند کرد. در این فراخوان ادامه فشار امنیتی، احضار و تهدید کارگران به اخراج از دلایل اعتصاب اعلام شده است. در این فراخوان آمده است: «در اعتراض به عدم پایبندی این بخش خصوصی در تحقق خواسته‌های ما کارگران از جمله مشخص شدن وضعیت شغلی (قرارداد کردن یکسان کارگران) عدم پرداخت همه مطالبات، عدم تحقق بروز رسانی حقوق، عدم امنیت شغلی، تقسیم بندی اراضی شرکت یا همان تجزیه هفت تپه و تردد مدیران ضد کارگری در شرکت و تهدید کارگران از سوی مدیران» کارگران اعتصاب خواهند کرد و خواستار پایان بخشیدن به تهدید کارگران، تامین امنیت شغلی و بازگشت قسمت‌های جدا شده از مجتمع نیشکر هفت‌تپه به این واحد تولیدی هستند. نیشکر هفت‌تپه طی سال‌های گذشته یکی از کانون‌های اصلی اعتراض‌های کارگری در ایران بوده و شماری از کارگران این واحد تولیدی بازداشت و برای آنان پرونده قضایی تشکیل شده است.

۵۰ هزار #فارغ‌التحصیل_دانشگاهی با #دستمزد ۲۷۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان در #طرح_کاروزی به عنوان بازاریاب جذب شرکت‌های خدمات مسافرتی می‌شوند

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان گردشگری ایران تفاهمنامه «مشوق‌های مالیاتی» و «جذب کارورز توسط آژانس‌های مسافرتی» را امضاء کردند. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته که بر اساس این تفاهمنامه ۵۰ هزار تن از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در طرح کارورزی به عنوان «بازاریاب» جذب آژانس‌های مسافرتی خواهند شد. او گفته که در صورت حصول نتیجه کاروزرانی هم به عنوان «راهنما تورهای گردشگری» جذب خواهند شد. وزارت کار برای دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت‌هایی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را جذب کنند، مشوق بیمه مسئولیت مدنی در نظر می‌گیرد. به گفته وزیر کار دستمزد کارورزانی که جذب این طرح می‌شوند ۲۷۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان است. این افراد برای یک دوره شش ماهه به عنوان کارورز به کار گرفته خواهند شد و دولت «کمک مزد» آنان را از محل اعتبار «اشتغال‌زایی» به کارفرمایان پرداخت خواهد کرد. طرح کارورزی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یکی از برنامه‌های دولت حسن روحانی برای آنچه که «مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» اعلام شد، به اجراء درآمد. این طرح با انتقاد گسترده فعالان کارگری و دانشجویان روبرو شده است. منتقدان این طرح را «بیگاری دانش‌آموختگان» و تامین نیروی کار ارزان برای کارفرمایان می‌دانند که به منظور کاهش تصنعی نرخ بیکاری اجرا می‌شود.

ده‌ها تن بر اثر جاری‌شدن #سیل در جنوب #ژاپن کشته شدند

باران‌های شدید در جنوب #ژاپن به جاری‌شدن سیلی ویرانگر و رانش زمین انجامیده. سه روز است که بی‌وقفه باران می‌بارد و به گزارش «آسوشیتدپرس»،‌ تا کنون آمار رسمی کشته‌شدگان به دست‌کم ۷۶ تن رسیده است. مقام‌های ژاپنی می‌گویند که ۹۲ تن نیز مفقود شده‌اند. یک‌میلیون تن در جزایر #کیوشو و #شیکوکو در معرض سیلاب قرار دارند. هزاران امدادرسان از نیروهای پلیس، ارتش و آتش‌نشانی و ۴۰ هلی‌کوپتر امدادرسان در حال انجام عملیات نجات هستند. این میزان بارش در جنوب ژاپن از ۱۹۷۶ تا کنون بی‌سابقه بوده است. بارش باران بر اساس پیش‌بینی‌ها ادامه خواهد یافت.

#شاپرک_شجری زاده، از #دختران_خیابان_انقلاب به دو سال #حبس تعزیری و ۱۸سال حبس تعلیقی محکوم شد

شاپرک شجری زاده، از دختران خیابان انقلاب به دو سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شده است. شاپرک شجری‌زاده نخستین بار دی ماه گذشته در خیابان قیطریه به دلیل برداشتن روسری از سر و شرکت در کمپین چهارشنبه‌های سفید بازداشت شد. دومین بار او را در کاشان به همراه پسر خردسالش بازداشت کردند. #نسرین_ستوده، وکیل شاپرک شجری زاده هم هم ‌اکنون به دلیل دفاع از او در بازداشت است.

حمله راکتی #طالبان به نزدیکی نشست امنیتی وزیر دفاع #افغانستان در #غزنی

حسن‌رضا یوسفی، یکی از اعضای شورای ولایتی #غزنی یکشنبه ۱۷ تیر به خبرگزاری «صدای افغان» گفت که گروه #طالبان همزمان با سفر مقام‌های ارشد امنیتی به شهر غزنی،‌ به نزدیکی اقامتگاه آنها حمله راکتی کرد. دو راکت طالبان در ۱۵ متری محل برگزاری جلسه این مقام‌ها فرود آمد. #طارق‌شاه_بهرامی، وزیر دفاع #افغانستان همراه با هیأتی بلندپایه از مقام‌های امنیتی برای بررسی وضعیت غزنی به آنجا سفر کرده است. طالبان حضوری قدرتمند در ولایت غزنی دارد. یوسفی به صدای افغان گفته که بیشتر مناطق غزنی در تصرف طالبان است اما «خبری از عملیات نظامی و اراده جدی برای سرکوب طالبان در این ولایت نیست».

شرکت هواپیمایی «کی ال ام» هلند از مهرماه پروازهای مستقیم خود به تهران را متوقف می‌کند

شرکت هواپیمایی «کی ال ام» هلند بر روی وبسایت خود خبر از توقف موقت پروازهای مستقیم به تهران داد. مسافرانی که برای مهرماه به بعد بلیط خریده‌اند می‌توانند از پروازهای جایگزین توسط این شرکت استفاده کنند و یا اینکه پول خود را پس بگیرند. آخرین پرواز این شرکت در روز ۳۱ شهریور آینده به تهران خواهد بود. پیش تر نیز در سال ۲۰۱۳ شرکت هواپیمایی «کی ال ام» فعالیت‌هایش را در ایران خاتمه داده بود اما مجدداً در سال ۲۰۱۶ از سر گرفت. «کی ال ام» دلیل این تصمیم را به‌خاطر نتایج مالی منفی و چشم‌انداز تحرکات تهران بیان کرده است ولی برخی رسانه‌های هلند آن را بی‌ارتباط با تحریم‌های ترامپ نمی‌دانند.

مأموران مسلح #مصطفی_دانشجو، وکیل و فعال حقوق #درویشان_گنابادی را بازداشت کردند

سرکوب فعالان حقوق #درویشان_گنابادی ادامه دارد. کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گزارش داده که هفت مأمور مسلح بامداد یکشنبه ۱۷ تیر به خانه مادری #مصطفی_دانشجو،‌ از مدیران وب‌سایت #مجذوبان_نور هجوم بردند و این وکیل دادگستری را به مکان نامعلومی منتقل کردند. بازپرس شعبه سوم دادسرای امنیت (شهید مقدس) حکم بازداشت او را صادر کرده بود. به گزارش این کمپین، مأموران مسلح در خانه را شکاندند و برای بازداشت دانشجو اسلحه کشیدند و بر اثر این اتفاق،‌ مادر، همسر و دختر خردسال او به اورژانس بیمارستان منتقل شدند. دانشجو چندی پیش در مصاحبه با مجله «حقوق ما» گفته بود «هیأت حاکمه از استقلال کانون وکلا نگران است». دانشگاه آزاد تهران یک سال پیش به او اعلام کرده بود که دیگر حق ادامه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی را ندارد.

#بی‌آبی در گرمای ۵۰ درجه #دشستان بوشهر: جیره‌بندی آب از یک روز در میان به پنج روز یکبار رسیده

اینبار خبر کمبود منابع آب آشامیدنی در #دشستان بوشهر. خبرگزاری مهر در گزارشی اختصاصی از تابستان دشستان گزارش داده. شهری که گاهی دمای هوا تا ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و هر چه دمای هوا گرم‌تر می‌شود نیاز مردم به آب بیشتر. با این حال، جیره‌بندی آب از یک روز در میان به پنج روز در میان رسیده است. بنابر این گزارش، همین نوبتبندی هم رعایت نمی‌شود و مردم می‌گویند مسئولان دولتی در خصوص جیره‌بندی‌ها به موقع اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. با شدت گرفتن #بحران_آب، دشستان بوشهر نیز همچون روستاهای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و کرمان و بسیاری دیگر از نقاط ایران آبرسانی با تانکر را تجربه می‌کنند. اما شهروندان می‌گویند هر روز قیمت تازه‌ای برای آب ارائه می‌شود. محمد باقر سعادت، نماینده دشستان در مجلس این وضعیت را «عذاب‌آور» خوانده. او وعده داده که برای رفع مشکل ۱۰ حلقه چاه جدید در دشتستان حفر شود.

گسست در #حزب_اعتماد_ملی: #رسول_منتجب‌نیا علیه #الیاس_حضرتی بیانیه داد

رسول منتجب‌نیا در بیانیه‌ای خطاب به الیاس حضرتی، جانشین جدید مهدی کروبی در حزب اعتماد ملی، ادعای او مبنی بر انتخاب به عنوان قائم مقام حزب را «خلاف واقع و توهین‌آمیز» توصیف کرد. در ادامه این بیانیه که وبسایت حزب اعتماد ملی منتشر کرده آمده: «جلسه مزبور از تعداد ۶۱ نفر اعضاء اصلی و علی البدل شورای مرکزی زمان رأی گیری فقط تعداد ۲۵ نفر صاحب رأی حضور داشتند که جلسه رسمی نبوده و مصوّب آن فاقد اعتبار است، ضمن آنکه به دلایل متعدد آن جلسه غیر قانونی و کودتاگونه بوده و نمی‌توان آن را جلسه حزبی نام گذاشت و لذا ۳۶ نفر از اعضاء اکثراً تعمّداً شرکت نکردند چون آن را غیرقانونی می دانستند». منتجب‌نیا همچنین اضافه کرد که « آنچه مسلّم است چند نفر بازگشته از خارج و آزاد شده از زندان، آتش بیار اختلافات بوده اند و بارها از افراد و احزاب تندرو و ساختارشکن پیام هایی به آنان ابلاغ شده است و اخیراً تشکیل جلسه غیرقانونی۱۵تیرماه و انتخاب قائم مقام جعلی به دستور آن افراد بوده است!». رسول منتجب نیا و طیف منتسب به او، در سال‌های گذشته و به ویژه پس از حصر مهدی کروبی سعی کرده‌اند فاصله خود با اصلاح‌طلبان را حفظ کنند. در سال گذشته حضور رسول منتجب نیا در مراسم‌های علی خامنه‌ای، رهبر ایران و موضع او در قبال حل «محرمانه و نه جنجالی» حصر خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد انتقادهایی را به همراه داشته است. گزارش کامل از درگیری ‌ها در حزب اعتماد ملی را در بخش سیاست زمانه بخوانید.

شرکت فرانسوی #سی‌ام‌ای_سی‌جی‌ام، سومین شرکت بزرگ #حمل‌و‌نقل دریایی جهان یک روز پس از آخرین دور مذاکرات #برجام خدمات‌رسانی به ایران را قطع کرد

شرکت فرانسوی #سی‌ام‌ای_سی‌جی‌ام، سومین شرکت بزرگ حمل‌و‌نقل دریایی کانتینری جهان برای در امان‌ماندن از تحریم‌های ایالات متحده روابطش با تهران را قطع کرد. رودولف سعاده، رئیس فرانسوی‌ـ‌لبنانی این شرکت شنبه هفتم ژوئیه به رویترز گفت که «تصمیم گرفتیم به خاطر دولت #ترامپ خدمات‌مان برای ایران را متوقف کنیم.» او یک روز پس از نشست وزیران خارجه کشورهای امضاکننده «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و اتحادیه اروپا در وین سخن می‌گفت. ایران و اروپا برای #حفظ_برجام پس از خروج ایالات متحده از آن رایزنی می‌کنند. تهران هشدار داده که تنها در صورت حفظ منافعش در توافق هسته‌ای باقی خواهد ماند.

تهران در اعتراض به اخراج دو دیپلماتش از #هلند سفیر این کشور را احضار کرد

#بهرام_قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اخراج دو دیپلمات این کشور از #هلند را «اقدامی غیرسازنده در روابط دوجانبه» خواند. او گفت که اقدام دولت هلند «غیرمنطقی و فاقد وجاهت قانونی» است و هشدار داد که ایران «حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌ داند.» او از هلند خواست تا نسبت به آنچه به گفته او «پناه‌دادن» به اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق در آن کشور است، پاسخگو باشد. ایران مجاهدین خلق را گروهی «تروریستی» می‌شمارد. همزمان وزارت خارجه ایران در اعتراض به اخراج دیپلمات‌های ایرانی از هلند سفیر آن کشور را احضار کرد. سازمان اطلاعات هلند تأیید کرده است که دو وابسته سفارت ایران از هلند اخراج شده‌اند اما جزئیات بیشتری اعلام نکرد. اخراج این دو کارمند یک یا دو ماه پیش رخ داده و دلیل آن مشخص نیست. هفته گذشته چهار ایرانی از جمله یک دیپلمات مستقر در وین به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهم‌آیی سازمان مجاهدین خلق دستگیر شدند. ششم خرداد گذشته هم محاکمه دو متهم به قتل علی معتمد، یک ایرانی در هلند آغاز شد. مشخص شده است که علی معتمد همان #محمدرضا_کلاهی، مسئول انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰ بود. ایران اخراج دو دیپلمات از هلند و پرونده مربوط به تلاش برای بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین را توطئه دشمنانش همزمان با ادامه مذاکرات با اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای (برجام) می‌داند و همه اتهام‌ها را رد کرده.