نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک نماینده #مجلس #حسن_روحانی را مانند عوامل «نفوذی» خواند

در ادامه فشارهای مجلس یازدهم به دولت حسن روحانی، ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و عضو هیئت‌ رئیسه مجلس در جلسه چهارشنبه ۱۸ تیر مجلس به روحانی تاخت و او را «مانند یک نفوذی» خواند و گفت: «شما در طول ۷ سال گذشته به هیچ یک از توصیه‌های رهبری عمل نکردید و در موارد متعدد به مانند یک نفوذی تقابل و ستیزه با ارکان نظام را در رأس برنامه‌ها و سخنان‌تان قرار دادید.» موسوی لارگانی این سخنان را در ارتباط با برجام و ادامه تحریم‌های آمریکا ایراد کرد. او گفت: «قرار بود برجام منجر به حل مشکلات اقتصادی و رفع کامل تحریم‌ها شود. اما فرجام برجام را ببینید. آمریکا بدون کوچکترین پرداخت هزینه‌ای از برجام خارج شده است. آقای روحانی! یادتان نرفته که اعلام کردید تمام تحریم‌ها روز عملیاتی شدن برجام لغو شده و دیگر بازگشتنی هم نیست. ‌گفتید هم باید چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد؛ متأسفانه هر دو چرخ به دلیل بی‌تدبیری شما و دولت خسته و لیبرال‌تان از کار افتاده است.» موسوی لارگانی چاره کار را آن دانست که «مجلس از شخص رئیس‌جمهوری دعوت کند تا با حضور در جلسه علنی پاسخگوی این همه نابه‌سامانی باشد». او روحانی را خطاب قرار داد و افزود: «شما که اعتماد مردم را با نابخردی سلب کردید باید پاسخگو باشید.» این روزها انتقادهای مجلس از دولت بیشتر شده و برخی خواهان حضور روحانی در مجلس شده‌اند. ‌اکثریت مطلق مجلس در دست اصول‌گرایان سنتی مخالف دولت است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران انتقادها به #سند_۲۵_ساله همکاری‌های ایران و چین را «مضحک» خواند

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران انتقادها به سند ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین، از جمله اجاره جزایر ایرانی در خلیج فارس، انحصار فروش نفت با قیمت‌های پایین، استقرار نیروهای مسلح را «مضحک» دانست و گفت: «حتی ارزش تکذیب کردن هم ندارد.» موسوی افزود: «تأمین منافع ملی ایران تنها اصل راهنمای وزارت امور خارجه در تدوین این سند راهبردی بوده و مذاکرات با دقت و وسواس کامل صورت گرفته است.» حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران یکم تیر در جلسه هیئت دولت از برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین خبر داد. در پی اعلام این موضوع، در شبکه‌های اجتماعی علیه این سند همکاری واکنش‌های متعددی نشان داده شد و گروهی آن را همچون «قرارداد ترکمنچای» استعماری دانستند. حتی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا علیه این قرارداد موضع‌گیری کرد. علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۷ تیر خود گفت‌: «قرارداد همکاری ۲۵ ساله با چین پس از آنکه مراحل نهایی را طی کند در دسترس عموم قرار می گیرد؛ تا کنون هیچ توافق و قراردادی برای واگذاری زمین، مکانی و بندری نداشتیم که در شایعات مطرح شده است و درباره آن هیچ چیز محرمانه و مخفیانه ای وجود ندارد.»

#احمدی‌نژاد می‌خواهد در جنگ #یمن میانجی‌گری کند

رویداد ۲۴ به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق برای میانجی‌گری در جنگ یمن با سران دو طرف درگیر و سازمان ملل وارد گفت‌وگو شده است با این هدف که یک هیات میانجی‌گر را با حضور چهره‌های بین‌المللی تشکیل دهد. کانال دولت بهار این خبر را سه‌شنبه ۱۷ تیر تایید کرده بود. منبع آگاه به روشنی توضیح نداده که آیا عربستان سعودی این دعوت را اجابت کرده است. به گفته این شخص: «فعلا فرآیندها در حال انجام است و در مرحله نخست نامه‌نگاری شده و در مرحله بعد پیگیری‌ها و بحث فنی برای تشکیل هیات میانجی انجام خواهد شد.» بر همین اساس محمود احمدی‌نژاد مکاتباتی با بدرالدین، رهبر حوثی‌های یمن و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز انجام داده است.

وزیران خارجه ۹ کشور عربی از #اسرائیل خواستند که با #فلسطینی‌ها وارد مذاکرات مستقیم شود

وزیران امور خارجه عربستان سعودی، اردن، امارات متحد عربی، مصر، تونس، مراکش، عمان، کویت و فلسطین، پس از نشست مشترک ویدئویی خود به دعوت اردن و با حضور دبیرکل اتحادیه عرب، از اسرائیل خواستند که با فلسطینی‌ها «مذاکرات مستقیم، جدی و اثرگذار برای دستیابی به صلحی مبنی بر راه حل دو کشور» را آغاز کند و نشان دهد که در جهت صلح گام برمی‌دارد. آن‌ها همچنین نسبت به خطر الحاق هر بخشی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین به خاک اسرائیل هشدار دادند و مخالفت خود با چنین اقدامی را اعلام کردند. وزیران خارجه ۹ کشور عربی گفته‌اند الحاق سرزمین‌های فلسطینی به اسرائیل مانع از راه حل دو کشور خواهد شد. آن‌ها راه حل دو کشور را بهترین راه حل مناقشه و تحقق صلح پایدار و برقراری روابط عادی میان اسرائیل و کشورهای عربی دانستند. قرار بود طرح الحاق کرانه باختری ۱۱ تیر / یکم ژوئیه آغاز شود اما پس از رایزنی‌های فشرده بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل با نمایندگان آمریکا این طرح به تعویق افتاد. الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل در طرح صلح کاخ سفید موسوم به «معامله قرن» پیش‌بینی شده است. بر این اساس اسرائیل در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند اما نه می‌پذیرد که اورشلیم پایتخت کشور مستقل فلسطین باشد و نه بازگشت میلیون‌ها آواره به کشورشان را قبول می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان #جنگل‌ها: از آغاز سال ۱۲۰۰ فقره آتش‌سوزی جنگلی رخ داده است

سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون ۱۲۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده و مساحت درگیر آتش‌سوزی‌های اخیر نیز ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است. طی ۱۵ روز ابتدایی تیرماه نیز ۴۰۰ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی رخ داده است که از این تعداد ۱۴۰ فقره در اراضی جنگلی بود همچنین وسعت اراضی جنگلی و مرتعی این آتش‌سوزی‌ها ۲۵۰۰ هکتار گزارش شده است. به‌گفته عباس‌نژاد ‌امسال وقوع آتش‌سوزی‌های عمدی در جنگل‌ها و مراتع کشور بیشتر شده و درصدی از این آتش‌سوزی‌ها از نظر این فرماندهی مشکوک است و تاکنون ۴۰ نفر از عوامل آتش‌سوزی‌ها - چه سهوی و چه عمدی- دستگیر شده‌اند. او تأکید کرد که بر اساس قانون عاملان آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور افراد مجرم افزون بر جبران خسارت و مجازات نقدی به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌شوند.

نمایندگان مجلس اعتبارنامه #تاجگردون را رد کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه ۱۸ تیر با ۱۰۲ رای مخالف، ۱۲۸ رای موافق، ۲۱ رای ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر با اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون مخالفت کردند. این رای گیری به صورت مخفی و با برگه انجام شد. غلامرضا تاجگردون در مجلس دهم ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را در اختیار داشت. ۹ نماینده مجلس یازدهم اما با خودداری از تأیید اعتبارنامه تاجگردون، او را به «فساد مالی و نفوذ و سوء استفاده از موقعیت» متهم کرده بودند. غلامرضا تاجگردون در زمان انتخابات مجلس یازدهم نیز به دلیل صرف هزینه‌های کلان و نوع تبلیغات در کارزار انتخاباتی‌اش، حاشیه‌ساز شده بود. نمایندگان معترض به اعتبارنامه او نیز ادعا کرده بودند از سوی طرفدارانش به برخورد مسلحانه تهدید شده‌اند. پیش از او اعتبارنامه بقیه نمایندگان مجلس یازدهم تأیید شده بودند.