ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان اروپا قانون مربوط به همجنسگرایان و تراجنسیتی‌ها در مجارستان را محکوم کرد

پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای قانون جدید مجارستان در مورد همجنسگرایان و تراجنسیتی‌ها را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد. ۴۵۹ نماینده پارلمان اروپا به این قطعنامه رأی مثبت دادند، ۱۴۷ نماینده با آن مخالفت کردند و ۵۸ نماینده رأی ممتنع دادند. قطعنامه پارلمان اروپا می‌گوید قانون مصوب پارلمان مجارستان دموکراسی در این کشور را تضعیف می‌کند. در این قطعنامه همچنین از کمیسیون اتحادیه اروپا و سایر کشورهای عضو درخواست شده است که هر چه سریع‌تر علیه مجارستان اقدامات قانونی را انجام دهند. این قانون جنجالی امروز در مجارستان به اجرا درآمد. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان در بوداپست گفت تلاش‌های اتحادیه اروپا برای خنثی کردن این قانون بی‌نتیجه خواهد ماند و تنها مجارستان می‌تواند تصمیم بگیرد چگونه کودکان در این کشور تربیت شوند و آموزش ببینند. پارلمان مجارستان ۲۵ خرداد / ۱۵ ژوئن لایحه‌ مربوطه را تصویب کرد. به موجب قانون جدید هرگونه تصویر یا محتوای ترویج‌کننده همجنسگرایی یا تراجنسیتی برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع خواهد بود. همچنین هرگونه تصویرسازی یا بحث در مورد هویت جنسیتی و گرایش‌های جنسی مختلف در ملاء عام از جمله در مدارس و رسانه‌ها غیرقانونی خواهد شد. طرفداران حقوق دگرباشان جنسی این تصمیم پارلمان مجارستان را تبعیض‌آمیز دانسته و محکوم کردند. آن‌ها بارها دست به اعتراضات خیابانی زدند.

ایران، روسیه و ترکیه به همکاری‌های خود در سوریه ادامه می‌دهند

ایران، روسیه و ترکیه پنج‌شنبه ۱۷ تیر / ۸ ژوئیه با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند که به همکاری‌های خود در سوریه برای «نابودی نهایی» گروه «دولت اسلامی» (داعش) و دیگر شبه‌نظامیان ادامه خواهند داد. این سه کشور در نشست مجازی خود در شهر نورسلطان قزاقستان درباره اوضاع سوریه مذاکره کردند. سه کشور در بیانیه مشترک خود از «ابتکارات خودمختاری غیرمشروع به بهانه مبارزه با تروریسم» در شمال سوریه، منطقه کردنشین، سخن گفته و ضمن محکوم کردن آن خواهان حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه شده‌اند. در این بیانیه همچنین حملات نظامی اسرائیل به سوریه محکوم شده و گفته‌شده که «منازعه سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد». ایران، روسیه و ترکیه از بیش از ۵ سال پیش مذاکرات خود درباره سوریه را آغاز کردند. در این مدت ۱۶ دور مذاکرات برگزار شد که در آن نمایندگان دولت سوریه و برخی کشورهای منطقه نیز شرکت کرده‌اند.

در یک‌ونیم ماه اخیر با افزایش حملات طالبان بیش از ۳۲ هزار خانواده در افغانستان آواره شده‌اند

غلام‌بهاءالدین جیلانی، وزیر دولت افغانستان در امور رسیدگی به حوادث پنج‌شنبه ۱۷ تیر / ۸ ژوئیه در یک نشست خبری گفت در یک‌ونیم ماه اخیر ۳۲ هزار و ۳۸۴ خانواده بر اثر حملات طالبان آواره شده‌اند. این تعداد خانواده در ۲۵ ولایت افغانستان خانه‌های‌ خود را ترک کرده‌اند. به‌گفته‌ جیلانی با هماهنگی با مسئولان ولایت‌ها به حدود ۲۰ هزار خانواده آواره کمک‌رسانی شده است. افزون بر کمک‌های غذایی، مبلغ ۱۹۱ میلیون افغانی نیز برای کمک به آوارگان پرداخت شده است با این حال برای رسیدگی لازم به آوارگان ناشی از جنگ و خشکسالی به ۵۰۰ میلیون افغانی دیگر نیز نیاز است. غلام‌بهاءالدین جیلانی از مردم، تاجران ملی، جامعه‌ بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی که در زمینه کمک‌های بشردوستانه فعالیت می‌کنند، خواست تا به آوارگان کمک کنند. آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث نشان می‌دهد که در دو سال اخیر بر اثر حملات طالبان، حدود پنج میلیون نفر در نقاط مختلف افغانستان آواره شده‌اند. حملات طالبان در پی آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان شدت گرفته است. این حملات در حال حاضر در شمال این کشور متمرکز است.

بازی‌های المپیک توکیو بدون تماشاگر برگزار می‌شود

تامایو ماروکاوا، وزیر المپیک ژاپن پنج‌شنبه ۱۷ تیر / ۸ ژوئیه اعلام کرد که بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد شد. ماروکاوا دلیل این اقدام را افزایش شمار موارد ابتلا به کرونا در ژاپن عنوان کرد. پیش از این، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در این‌باره از جمله با نمایندگان دولت ژاپن و شورای شهر توکیو مشورت کرده بود. ماروکاوا تأکید کرد که به‌منظور مقابله با شیوع کرونا هیچ تماشاگر داخلی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را نخواهد داشت. چندی پیش حضور تماشاگران خارجی نیز لغو شده بودند. مسابقات المپیک توکیو از ۲۳ ژوئیه تا ۸ اوت ۲۰۲۱، (یکم تا ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰) و پاراالمپیک از ۲۴ اوت تا ۵ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲ تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۰) برگزار خواهند شد. این مسابقات المپیک که قرار بود تابستان سال گذشته میلادی برگزار شود به‌دلیل شیوع کرونا در جهان یک سال به تأخیر افتاده است.

قیمت بنزین در سوریه باز هم گران شد

وزارت تجارت سوریه پنج‌شنبه ۱۷ تیر / ۸ ژوئیه اعلام کرد که قیمت هر لیتر بنزین از ۲۵۰۰ لیره به ۳۰۰۰ لیره افزایش یافت. افزایش قیمت بنزین در سوریه بنا به درخواست وزارت نفت و منابع معدنی و موافقت کمیسیون اقتصادی پارلمان این کشور انجام شده است. وزارت تجارت سوریه همچنین گفته است که قصد دارد قیمت نان و گازوئیل را هم افزایش دهد. ماه گذشته نیز قیمت هر لیتر بنزین از ۲۰۰۰ لیره به ۲۵۰۰ لیره افزایش یافته بود. شکر و برنج نیز چند روز پیش در سوریه گران‌تر شدند. اقتصاد سوریه بر اثر جنگ متلاشی شده و روند بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده در این کشور هنوز آغاز نشده است. در کنار این مشکلات تحریم‌های اقتصادی نیز ادامه دارد. کمبود سوخت در سوریه موجب شده تا قیمت بنزین در بازار سیاه به چندین برابر برسد. در ماه ژانویه سال جاری میلادی هر لیتر بنزین آزاد ۱۰۵۰ لیره فروخته می‌شد در حالی‌که نرخ یارانه‌ای آن ۴۵۰ لیره بود. سوریه سال‌هاست که یکی از واردکنندگان نفت خام ایران برای تولید فرآورده‌های نفتی است زیرا تولید نفت این کشور در بالاترین میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده که پس از وقوع جنگ داخلی در این کشور به شدت کاهش یافته است. اجناس و اقلام نیز در سوریه روز‌به‌روز گران‌تر می‌شوند.

رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید کمک‌های بیشتر به سوریه به تعویق افتاد

شورای امنیت سازمان ملل رأی‌گیری برای تمدید کمک‌های انسانی به شمال غرب سوریه را که تحت کنترل شورشیان است، به تعویق انداخت. به‌گفته محافل دیپلماتیک، با حق وتو روسیه زمان بیشتری برای مذاکره لازم است. رأی‌گیری باید فردا جمعه ۱۸ تیر / ۹ ژوئیه برگزار شود. بحث بر سر پیش‌نویس قطعنامه‌ای است که هدف آن باز نگه داشتن تنها راه دسترسی باقی مانده برای ارسال کمک‌های امدادی به این منطقه است که رهبری دمشق کنترلی بر آن ندارد. این قطعنامه از سال ۲۰۱۴ وجود دارد و روز شنبه ۱۹ تیر / ۱۰ ژوئیه منقضی می‌شود. روسیه، متحد نزدیک دولت سوریه، گفته است که کمک‌های سازمان ملل به‌راحتی می‌توانند از طریق دمشق به مناطق شورشیان وارد شوند. مسکو از آن بیم دارد که گذرگاه مرزی با ترکیه برای ارسال سلاح به شورشیان نیز مورد استفاده قرار گیرد. جمعه گذشته ۱۱ تیر / ۲ ژوئیه حدود دو هزار امدادگر از سازمان‌های کمک‌رسان به سوریه در اعتراض به احتمال عدم تمدید قطعنامه سازمان ملل زنجیره انسانی تشکیل دادند. آن‌ها در این اعتراض خود گفتند اگر گذرگاه بسته شود، خطر گرسنگی بیشتر و فاجعه انسانی دیگر وجود دارد. سازمان ملل برآورد کرده است که حدود ۱۲,۵ میلیون نفر در سوریه نمی‌توانند بدون کمک‌های بین‌المللی تغذیه شوند.

رئیس دفتر حسن روحانی: استخراج رمزارز ممنوع است

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران پنج‌شنبه ۱۷ تیر گفت: «استخراج رمزارز غیرقانونی است و با استخراج کنندگان برخورد و برای آن‌ها جریمه اعمال می‌شود.» واعظی افزود دولت از یک ماه گذشته تصمیم گرفت حتی به مزارع دارای مجوز هم حق استخراج رمزارز ندهد. او درباره خاموشی‌های برق و استخراج رمزارزها نیز گفت: «وزیر ارتباطات روز گذشته با ارائه گزارشی در دولت اعلام کرد با توجه به بررسی‌های انجام شده از طریق آی‌پی‌ها، رمزارزها قبلاً دو هزار مگاوات برق مصرف می‌کردند که تاکنون تعدادی از این مزرعه‌ها جمع آوری و با آن‌ها برخورد شده است.» به‌گفته رئیس دفتر حسن روحانی این مزرعه‌ها در مکان‌های دولتی، غیردولتی، خصوصی، شخصی، مرغ‌داری‌ها و هر جای دیگر مشاهده می‌شود. در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از قطع برق در شهرهای مختلف ایران و به‌ویژه تهران منتشر شده است. وزارت نیرو تاکنون قطع برق را بدون برنامه‌ریزی قبلی انجام داده است. قطع مکرر برق بر مشکلات بسیار مردم افزوده است. در این مدت چند بار نیز مردم در شهرهای مختلف علیه مسئولان حکومتی اعتراض کرده‌اند. وزارت نیرو علت را مصرف بالای برق و خشکسالی دانسته است اما به نظر نمی‌رسد که «مصارف خانگی» مقصر این افزایش مصرف برق باشند. بسیاری این افزایش مصرف را به مزرعه‌های رمزارز بیت‌کوین نسبت می‌دهند. رویترز به‌تازگی گزارش داد که جمهوری اسلامی در یک سال گذشته حدود یک میلیارد دلار منابع ارزی از طریق استخراج بیت‌کوین به‌دست آورده است.

۸۰ درصد لوازم خانگی در بازار ایران قاچاق است، کره‌ای‌ها به صورت رسمی رفته‌اند ولی حضور غیررسمی دارند

محمد حسین اسلامیان، نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به خبرگزاری ایلنا گفت بازار لوازم خانگی در ایران در کنترل قاچاقچیان است. او گفت: «در مورد اجناس خُرد حدود ۸۰ درصد کالایی که در بازار موجود است به صورت غیرقانونی وارد می‌شود، چراکه نه تولید و نه واردات داریم. در مورد کالاهای درشت هم می‌توان گفت ۴۰ درصد کالاها از این راه وارد کشور می‌شوند.» او در مورد گستردگی کالاهای قاچاق در بازار لوازم خانگی گفت: «کالاهای ریز خانگی ۴ یا ۵ سال است که وارد نمی‌شود. در بخشی از این کالاها تولید نیز نداریم، پس اگر این کالاها در بازار موجود باشد به این معنا است که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. برای مثال کالاهایی مانند سرخ‌کن، غذاساز، اتو، سشوار و... در بازار موجود هستند ولی واردات نداریم، تولید کشور هم در مورد بخشی از آنها بسیار محدود بوده یا اصل تولید نمی‌شوند.» وی افزود: «در مورد کالاهای درشت نیز در چند سالی که واردات نداشتیم این کالاها مانند یخچال فریزر و ماشین لباسشویی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند. شرکت‌های کره‌ای به صورت رسمی از ایران رفتند اما به صورت غیررسمی همچنان حضور داشتند. یک سری کالاها هم بدون نام خریداری و به کشور قاچاق شده‌اند و بعد از زدن لیبل کره‌ای در بازار فروخته می‌شوند.»

پنجمین محموله واکسن کرونا وارد ایران شد

جمعیت هلال احمر پنج‌شنبه ۱۷ تیر پنجمین محموله واکسن کرونا را به ایران وارد کرد. محمد حسین قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر میزان این محموله را یک‌ میلیون دوز اعلام کرد و گفت این محموله در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است. به‌گفته مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران با ورود تازه‌ترین محموله واکسن به کشور، تا کنون هشت میلیون و ۹۰۳ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است. واکسیناسیون کرونا در ایران به کُندی پیش می‌رود. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت که روز گذشته چهارشنبه ۱۶ تیر منتشر شد، تا کنون ۴ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۴۸۰ نفر دوز نخست واکسن کرونا و دو میلیون و ۵۲ هزار و ۱۷۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۵۰ دوز رسیده است. این روزها در ایران شمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا، ابتلا به این ویروس و شهرهای در وضعیت قرمز با شیوع گونه دلتای ویروس کرونا روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

پلیس هائیتی می‌گوید قاتلان جوونل موئز، رئیس جمهوری این کشور را کشته یا دستگیر کرده است

در پی ترور جوونل موئز، رئیس جمهوری هائیتی، لئون چارلز، رئیس پلیس این کشور گفت نیروهای امنیتی هائیتی چهار عضو گروه «مزدوران» را که رئیس‌جمهوری را ترور کردند، کشته‌اند. چارلز در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش می‌شد گفت: «پلیس همچنان در حال نبرد با مهاجمان است. ما هنگام خروج از صحنه جنایت، مسیر آن‌ها را مسدود کردیم. ۴ مزدور کشته و دو نفر دیگر بازداشت شدند.» سه افسر پلیس که افراد مسلح آن‌ها را گروگان گرفته بودند نیز چهارشنبه شب آزاد شدند. جوونل موئز، رئیس‌جمهوریِ هائیتی در اقامتگاه ریاست‌جمهوری این کشور در شهر پورتو پرنس کشته شد. در این حمله همسر موئز نیز زخمی شد. شورای امنیت سازمان ملل و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا این ترور را محکوم کردند. کلود جوزف، نخست‌وزیر هائیتی با انتشار بیانیه‌ای گفت نیروهای امنیتی و پلیس این کشور اوضاع را تحت کنترل دارند و همه اقدامات برای حفاظت از کشور و مردم در دست اجراست. انتظار می رود که کشته شدن موئز هرج‌ومرج بیشتری در این کشور بی‌ثبات کارائیب ایجاد کند. هائیتی در حال حاضر با خشونت گروهی، تورم فزاینده و اعتراضات مخالفان که موئز را به اقتدارگرایی بیشتر متهم می‌کنند، مواجه است.

حدود چهار میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند

شمار مرگ‌‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در سراسر جهان تاکنون به حدود چهار میلیون نفر رسیده است. تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در نیویورک ضمن اعلام این خبر گفت احتمالاً شمار جان‌باختگان به‌دلیل آن‌که نام همگی آن‌ها ثبت نشده است بسیار بیشتر از این تعداد است. سازمان جهانی بهداشت همچنین در مورد لغو زودهنگام محدودیت‌های کرونایی هشدار داد. مایکل رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواست که با احتیاط محدودیت‌ها را کاهش دهند تا آن‌چه تاکنون به‌دست آمده است از دست نرود. در بریتانیا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور می‌خواهد تقریباً همه محدودیت‌های کرونایی را در ۱۹ ژوئیه لغو کند، این در حالی است که شمار درگذشتگان، مبتلایان به کرونا و بستری شدن در بیمارستان‌ها به‌دلیل ابتلا به این ویروس هر یک بیش از ۴۰ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.

کانال مستقل «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» در تلگرام رونمایی شد

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت به منظور اطلاع رسانی مستقیم و بی واسطه پیرامون اعتصاب و مطالبات کارگران صنعت نفت، یک کانال تلگرامی مستقل ایجاد کرده است. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، که خود را «نماد و نماینده اتحاد و همبستگی همه بخش‌های کارگران در صنعت نفت» خوانده است، بیانیه‌ها، اخبار اعتصاب و پیام های همبستگی با اعتصاب را در این کانال گردآوری کرده است. کارگران، فعالان کارگری و سایر حامیان و علاقمندان به ن مبارز این صنعت می‌توانند از طریق عضویت در این کانال در جریان خبرهای اعتصاب فراگیر نفت و مطالبات کارگران قرار گیرند. لینک ورود به کانال تلگرام شورا: https://t.me/shoranaft