نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسکناس جدید: چک صد هزار تومانی که در آن حضور #ریال کمرنگ شده است

رئیس کل بانک مرکزی از اسکناس یک میلیون ریالی رونمایی کرد که در آن چهار صفر کمرنگ درج شده‌اند. به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، عبدالناصر همتی در برنامه بدون تعارف شبکه ۲ سیما گفت این اقدام برای عملی کردن حذف چهار صفر از پول ملی انجام شده است. ایران سال‌هاست که در پی کاهش ادامه‌دار و در برخی‌ برهه‌ها پرشتاب پول ملی گزینه حذف صفر از واحد پولی کشور را بررسی می‌کند. اما حالا کلیات طرح حذف صفرهای پول ملی در مجلس تصویب شده و در آستانه اجرایی شدن است. بر اساس این طرح همزمان با حذف چهار صفر از پول ملی، ریال به تومان تغییر می‌کند. به این ترتیب هر تومان جدید معادل ۱۰ هزار ریال گذشته خواهد بود، و واحد «قران» برای شمارش اضعاف تومن به کار خواهد رفت. هر تومان به ۱۰۰ قران تقسیم خواهد شد. روند تبدیل واحد پولی تدریجی انجام خواهد شد. در دو سال اول شرایط اجرای طرح فراهم می‌شود و سه سال نیز دوره گذار در نظر گرفته شده که در آن هر دو واحد پولی تومان و ریال معتبر خواهند بود. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی با حضور در برنامه بدون تعارف شبکه ۲ سیما ضمن رونمایی از چک پول یک میلیون ریالی (صدهزار تومانی) جدید گفت که چهار صفر روی این اسکناس کمرنگ درج شده‌اند تا به نوعی نشان از گذار به واحد پولی جدید و حذف این صفرها است. البته پیشتر نیز چک پول ۵۰ تومانی با چهار صفر کمرنگ به چاپ رسیده و گذار از ریال به تومان با چاپ آن چک پول به نوعی نمایش داده شد.

آمار مبتلایان به #کرونا از ۳۲۴ هزار نفر گذشت؛ مقامات وزارت بهداشت درباره سفر به چهار استان هشدار دادند

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت روز شنبه ۱۸ مردادماه با اعلام اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۲۴ هزار و ۶۹۲ نفر رسیده از شهروندان خواست از سفر به چهار استان مازندران، خراسان رضوی، گیلان و گلستان خودداری کنند. لاری همچنین از جان‌باختن ۱۳۲ شهروند دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت مجموع جان باختگان کرونا در ایران به ۱۸ هزار و ۲۶۴ نفر رسیده است. طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، «در حال حاضر استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.» به‌گفته او، هم اکنون چهار هزار و ۱۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت هستند. همچنین از دیروز تا امروز ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که یک هزار و ۴۹ نفر از آنها بستری شده‌اند. هشدار سخنگوی وزارت بهداشت ایران در حالی‌ست که بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۹ تا ۱۸ مرداد) به طور متوسط در هر ساعت ۱۰۷ نفر در ایران مبتلا و ۸ نفر قربانی این ویروس شده‌اند.

ارجاع حکم #اعدام #حیدر_قربانی، زندانی سیاسی کُرد به اجرای احکام سنندج

سایت حقوق بشری هه‌نگاو، از ارجاع پرونده حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد با قید فوریت به اجرای احکام دادسرای سنندج برای اجرای حکم اعدام خبر داده و نوشته است احتمال دارد این زندانی سیاسی در روزهای آینده اعدام شود. به‌نوشته این منبع و به‌نقل از یکی از نزدیکان خانوادە قربانی، این زندانی سیاسی در بهمن ماه سال گذشتە از سوی شعبە یک دادگاه انقلاب سنندج، بە ریاست حسین سعیدی بابت اتهامات «بغی» و «همکاری و عضویت در حزب دموکرات کُردستان ایران» بە اعدام محکوم شدە و این حکم در تاریخ هشتم بهمن ٩٨ در زندان مرکزی سنندج رسما بە او ابلاغ شده است. همچنین علی‌رغم پیگیری خانواده و وکیل حیدر قربانی، حکم اعدام او روز پنجشنبە ١٦ مرداد، از سوی شعبە ٢٧ دیوان عالی کشور تایید و فورا به اجرای احکام ارجاع شده است. حیدر قربانی بە همراه برادر همسرش به‌نام «محمود صادقی« که هر دو از شهروندان ساکن شهرستان کامیاران هستند، در مهرماه سال ۱۳۹۵ توسط مأموران امنیتی اداره اطلاعات بازداشت و سپس به زندان مرکزی سنندج منتقل شدند. بر پایه گزارش فعالان حقوق بشر در کردستان، حیدر قربانی در دوران بازجویی، زیر شکنجه‌های شدید مجبور به اعتراف به «همکاری و معاونت در قتل چند عضو سپاه پاسداران» شده است. منابع نزدیک به خانواده قربانی در ماه‌های گذشته با اشاره به اینکه روند دادرسی و صدور حکم اعدام درباره این زندانی سیاسی قرار است تنها طبق اعترافات او صورت گیرد،اعلام کرده بودند: «وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات سپاه، خانواه‌های مقتولان را تحریک کرده‌اند که در دادگاه، خواستار صدور اشد مجازات برای حیدر قربانی شوند.» بنا بر گزارش‌ منابع حقوق بشری، قربانی در طول دوران زندان، از انتخاب وکیل محروم بوده و مأموران امنیتی، او را پیش از صدور حکم اعدام از سوی دادگاه، به اشد مجازات تهدید کرده‌اند

ایران درباره رهگیری هواپیمای مسافربری #ماهان از سوی جنگنده‌های آمریکا به #سازمان_ملل نامه‌ای اعتراض‌آمیز نوشت

نماینده‌ دائم ایران در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت اعتراض شدید ایران را نسبت به رهگیری هواپیمای مسافربری از سوی جنگنده‌های آمریکا ابراز داشت و آن را نقض قوانین بین‌المللی دانست. به گزارش خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، مجید تخت روانچی در نامه به آنتونیو گوترش و شورای امنیت سازمان ملل ضمن ابراز اعتراض ایران نسبت به نقض قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا خواهان پیگیری این موضوع از طریق مجامع بین‌المللی شد. روانچی اعلام کرد که ایران از مقامات سوری خواسته تا در این رابطه تحقیق فوری و دقیقی انجان دهد و مقامات ایران نیز پس از بازگشت هواپیما از بیروت کار جمع‌آوری اطلاعات را آغاز کردند اما و پس از «تکمیل روند و جمع آوری اطلاعات» نتایج تحقیقات منتشر خواهد شد. بیش از دو هفته پیش، پنج‌شنبه ۲ مرداد/ ۲۳ ژوئیه، منابع خبری ایران از تهدید یک هواپیمای مسافربری ایرانی که از تهران به مقصد بیروت پرواز می‌کرد خبر دادند و گفتند که دو جنگنده اسرائیلی در آسمان سوریه به میزان خطرناکی به این هواپیما نزدیک شده اند به طوری که خلبان ناچار شده تغییر ارتفاع ناگهانی دهد و در نتجه تعدادی از مسافران مجروح شده اند. یک مقام آمریکایی کمی بعد به رسانه‌ها گفت که یک جنگنده آمریکایی در فاصله امنی از کنار این هواپیمای ایرانی عبور کرده است.