ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمار دانشجویان بهایی‌ محروم از تحصیل در کنکور سراسری امسال به ۲۵ نفر رسید

با احتساب چهار نفر دیگر، شمار شهروندان بهایی‌ شرکت‌کننده در کنکور سراسری ۱۴۰۱ که با عناوین مختلفی ازجمله «نقص پرونده» به دلیل بهایی‌ بودن از ادامه تحصیل محروم شده‌اند، به ۲۵ نفر رسید. به‌گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فروتن رحمانی، رها بارقی، بشیر نعیمی و رکسانا بابائیان شهروندان بهایی‌ ساکن کرج، چابهار، کرمان و میاندوآب نیز در سایت سازمان سنجش با پیغام «نقص پرونده» روبه‌رو و به دلیل بهایی‌ بودن از ادامه تحصیل محروم شدند. فروتن رحمانی در کنکور سال ۱۴۰۰ نیز با رتبه ۱۰۹ در کنکور رشته ریاضی و فیزیک از ادامه تحصیل محروم مانده بود. پیش از این هویت عهدیه نامجویان و تارا روزبهان ساکن اصفهان، شیوا امین ساکن شاهین شهر، مهسا فروهری، هانا موفقی و هیوا بدیعی ساکن کرج، بهزاد براتی ساکن مشهد، فارس حمدی حصاری، ملیکا ملّاکی ساکن بیرجند، بابک یکانی، عطاییه همتی و ژینوس همتی ساکن کرمان، پارسا روحانی و ساغر شهیدی ساکن کاشان، شمیم ایدلخانی و نسیم ایدلخانی ساکن اردبیل، مستعان اقدسی و منا امینی ساکن تهران، ثمین شهریاری، شهروند بهایی‌ ساکن کرج و شیدا ایشانی و نورا میرزائی شهروندان بهایی‌ ساکن فردیس کرج و کرمان توسط هرانا احراز شده بود. گزینه نقص در پرونده ترفندی متداول است که عمدتاً از سال ۱۳۸۵ در این موارد برای محروم کردن شهروندان بهایی‌ از ادامه تحصیل به‌کار گرفته شده است. براساس مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی، بهاییان افزون بر محرومیت از اشتغال در مراکز و اداره‌های دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.

یک زن و دختر ۱۲ ساله‌اش در زندان وکیل‌آباد مشهد به‌منظور تنبیه ۲۴ ساعت به تخت بهداری بسته شدند

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که یک زن اهل تهران به نام «سحر. ف» و دختر ۱۲ ساله‌اش به بهانه درگیری لفظی با مأموران زندان زنان مشهد، طبق دستور مسئولان زندان به صورت تنبیهی به مدت ۲۴ ساعت به تخت بهداری بسته شدند. آنها با دستبند و پابند به تخت بهداری بسته شده بودند. بنا به گزارش این سازمان حقوق بشری، این زن و دخترش در تاریخ ۲۷ تیر سال‌ جاری در پایانه مسافربری مشهد به دلیل درگیری لفظی با راننده اتوبوس و توهین به مأموران کلانتری بازداشت و به زندان زنان مشهد منتقل شده بودند. این مادر و کودک ۱۲ ساله‌اش پس از یک روز بسته شدن به تخت، مجدداً به داخل بند بازگردانده شدند. اتهام این شهروند «درگیری با مأموران دولت» و «توهین به مقامات جمهوری اسلامی ایران» اعلام شده است.

دولت مورد حمایت عربستان در یمن و حوثی‌ها یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند

دولت به‌رسمیت شناخته‌شده یمن که از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود حوثی‌های همسو با ایران را متهم کرد که در بازگشایی جاده‌ها به شهر محاصره‌شده تعز، به‌عنوان یکی از مواد اصلی آتش‌بس توافق‌شده بین آن‌ها، عمل نکرده است. احمد عوض بن مبارک، وزیر امور خارجه دولت تحت حمایت عربستان سعودی مستقر در عدن، در یک نشست خبری از هر اقدامی برای گسترش آتش‌بس به سوی صلح پایدار حمایت کرد و گفت: «(اما) یک مسئله اصلی در شرایط آتش‌بس وجود دارد که به‌طور کامل رعایت نشده است و آن باز کردن راه‌ها بین شهر تحت محاصره تعز و سایر استان‌ها است.» حوثی‌ها نیز به نوبه خود دولت یمن را متهم کرده‌اند که در تحویل شمار توافق‌شده کشتی‌های سوخت به شهر بندری حدیده و ندادن سهمیه‌ای از پروازها به سوی فرودگاه صنعا کوتاهی کرده‌اند. طرف‌های متخاصم یمن هفته گذشته توافق کردند که آتش‌بس را برای دو ماه دیگر تمدید کنند. آن‌ها تحت فشار بین‌المللی قرار دارند تا به آتش‌بسی پایدار و درازمدت برسند.

یک کارگر اخراجی پتروشیمی ایلام به خاطر مشکلات معیشتی خود را حلق آویز کرد

محمد منصوری کارگر پیمانی پتروشیمی ایلام به خاطر مشکلات معیشتی و فقر روز یکشنبه ۱۶ مرداد به زندگی خود پایان داد. به نوشته‌ سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، محمد منصوری ۳۲ ساله، پس از چندین سال کار در پتروشیمی چوار به عنوان کارگر پیمانی، چندی پیش از کار اخراج شده بود. منصوری اهل چوار ایلام و پدر دو کودک دو ساله بود. در ماه‌های اخیر چندین کارگر در اثر فقر و ناتوانی در حل مشکلات معیشتی به زندگی خود پایان داده‌اند. هفته گذشته یک کارگر قراردادی شرکت آب و فاضلاب در لاهیجان که از کار برکنار شده بود، در اعتراض خودسوزی کرد. به نوشته‌ی روزنامه اعتماد، در فاصله خرداد تا دهم مرداد امسال ۸ کارگر دست به خودکشی زده‌اند.

تظاهرات اعتراضی در بصره و ناصریه به‌دلیل قطع برق در سومین روز پیاپی

به‌دنبال قطع برق در سومین روز پیاپی، روز دوشنبه ۱۷ مرداد / ۸ اوت در چند استان جنوبی عراق که با گرمای شدید هوا همزمان شده است، شماری از مردم در شهرهای ناصریه و بصره تظاهرات کردند. این تظاهرات با بستن مسیرهای ارتباطی همراه بود. واحد توزیع برق استان ذی‌قار با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای سومین شب پیاپی چند استان جنوبی عراق از جمله استان ذی‌قار شاهد قطع کامل برق است. همزمان منابع عراقی از انفجار بزرگ در نیروگاه خور الزبیر خبر دادند که باعث قطع کامل برق در استان‌های بصره و میسان و ذی‌قار و واسط شد. شب گذشته (یکشنبه) وزارت برق عراق سهم برق استان ذی‌قار را از ۱۳۵۰ مگاوات به ۱۵۵۰ مگاوات افزایش داد. دمای هوا در عراق نیز افزایش شدیدی یافته و در اکثر مناطق جنوبی حدود ۵۰ درجه است.

سنای آمریکا بسته بزرگ اقلیمی و اقتصادی بایدن را تصویب کرد

سنای آمریکا لایحه ۴۳۰ میلیارد دلاری و بیش از ۷۰۰ صفحه‌ای به نام «قانون کاهش تورم» را پس از ۱۸ ماه مذاکره درباره برنامه‌های گسترده مبارزه با تغییرات اقلیمی، و همچنین بهداشت، سلامت و مالیات، تصویب کرد. براساس این قانون قرار است طی چند سال آینده حدود ۳۷۰ میلیارد دلار برای حفاظت از اقلیم سرمایه‌گذاری شود. به‌گفته سناتور چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌ها، این اقدامات باعث کاهش ۴۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۰۵ خواهد شد. دو سال پیش، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا پس از روی کار آمدن اعلام کرد که می‌خواهد انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ بین ۵۰ تا ۵۲ درصد کاهش دهد. این قانون همچنین شامل اقداماتی برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی، کاهش قیمت برخی داروها و افزایش مالیات برای افراد با مشاغل پردرآمد است. همچنین هر آمریکایی که خودروی برقی خریداری کند از تخفیف مالیات تا هفت هزار و ۵۰۰ دلار برخوردار خواهد شد و نصب صفحه‌های خورشیدی بر بام خانه‌ها نیز ۳۰ درصد تخفیف مالیاتی خواهد داشت. میلیون‌ها دلار نیز برای حفظ و نگهداری جنگل‌ها هزینه خواهد شد. برای جو بایدن تصویب این بسته بزرگ اقتصادی کمی پیش از انتخابات کنگره در ماه نوامبر موفقیت مهمی محسوب می‌شود. کاخ سفید اعلام کرد که این قانون به رفع فوری‌ترین چالش‌های اقتصادی جهان نیز کمک خواهد کرد. مجلس نمایندگان که دموکرات‌ها نیز در آن اکثریت را دارند، قرار است روز جمعه درباره این قانون رأی‌گیری کند و سپس برای امضا در اختیار بایدن قرار گیرد.

زهرا محمدی، مدرس زبان کُردی با پایان ایام مرخصی به زندان سنندج بازگشت

زهرا (زارا) محمدی، معلم زبان و ادبیات کُردی یک‌شنبه ۱۶ مرداد با پایان ایام مرخصی مجددا به بند زنان کانون اصلاح و تربیت شهرستان سنندج بازگشت. این معلم زبان کُردی در پنج تیرماه به مرخصی درمانی اعزام شده بود. پیش‌تر شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده بود که پدر این زندانی سیاسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان تأمین اجتماعی بستری شوده بود و پس از موافقت مسئولان زندان، دادگاه انقلاب و اداره اطلاعات سنندج با درخواست مرخصی زهرا محمدی موافقت شد. پدر زهرا محمدی که به دلیل وخامت حال جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان تأمین اجتماعی سنندج بستری بود، شنبه یکم مرداد درگذشت. زهرا محمدی شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ برای اجرای حکم ۵ سال حبس تعزیری خود را به دفتر اجرای احکام دادگاه سنندج معرفی کرد و به زندان زنان در کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شد. از زمان اجرای حکم این اولین بار است که به زهرا محمدی مرخصی اعطا می‌شود. زهرا محمدی با بیماری روده و معده دست به گریبان است و در زندان از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده بود. پیش‌تر هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش داده بود که اداره اطلاعات سنندج و مسئولان بند کانون اصلاح و تربیت از اعطای مرخصی به این معلم زندانی ممانعت می‌کنند. زهرا محمدی مدیر انجمن فرهنگی- اجتماعی «نوژین» است و طی سال‌های اخیر فعالیت‌های او در حوزه آموزش و تدریس زبان کُردی متمرکز بوده است. این معلم زبان کُردی دوم خرداد ۹۸ از سوی نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شد و حدود شش ماه تحت بازجویی قرار گرفت و برای انجام اعترافات اجباری تحت فشار قرار داشت. او ۱۱ آ‌ذر ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. زهرا محمدی در تاریخ ۲۷ بهمن ۹۸ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به اتهام «تشکیل دسته و جمعیت به هدف بر هم زدن امنیت ملی» محاکمه و به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به ریاست قاضی مصطفی طیاری به پنج سال حبس تعزیری تغییر پیدا کرد.

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی در چند استان

صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از احتمال آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، خسارت در اثر باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش شعاع دید در ۱۱ استان طی دو روز آینده به علت رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید خبر داد. به‌گفته ضیائیان‌ امروز دوشنبه ۱۷ مرداد ‌در شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی فارس، خراسان شمالی، اردبیل، ارتفاعات استانهای گیلان، مازندران و گلستان و روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، نیمه غربی فارس، ارتفاعات سمنان و شرق و شمال شرق خوزستان، رگبار باران همراه رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ پیش‌بینی می‌شود. ضیائیان به مردم ‌توصیه‌ کرد که از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، لایروبی و پاک‌سازی نهرها و کانال‌های انتقال آب، کوهنوردی و پارک خودروها در زیر درختان فرسوده اجتناب کنند، عشایر کوچ‌رو تردد نکنند و دام‌ها در ارتفاعات جابه‌جا نشوند. در روزهای اخیر تغییرات آب‌وهوایی و سیلاب‌ها جان ده‌ها نفر از مردم ایران را در استان‌های مختلف گرفت.

کشته شدن یک کولبر در پی تیراندازی نیروهای هنگ مرزی در مرز بانه

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، یکشنبه ۱۶ مرداد نیروهای مرزبانی در منطقه مرزی «سردآب» شهرستان بانه در استان کردستان گروهی از کولبران را از فاصله نزدیک و بدون اخطار قبلی هدف تیراندازی قرار دادند که در نتیجه آن یک کولبر به نام هژار فرجی، ۲۹ ساله و اهل روستای «زربنه» بانه، کشته شد. این کولبر در پی اصابت گلوله به ناحیه قلب در حین انتقال به بیمارستان به دلیل خون‌ریزی و شدت جراحات وارده، جان خود را از دست داد. بامداد چهارشنبه پنج مرداد نیز نیروهای هنگ مرزی در مرز «سرتزین» بانه جمعی از کولبران را هدف تیراندازی قرار دادند که در نتیجه آن یک کولبر با نام شیرکو چاوشینی، اهل روستای «ورچک» از توابع سردشت کشته شد و دو کولبر دیگر در این حادثه زخمی شدند. منابع کُردی روز یکشنبه همچنین با انتشار ویدئویی از ضرب و شتم یک کولبر توسط نیروهای هنگ مرزی پاسگاه «ملندو» مرز نودشه خبر داد. وب‌سایت «کولبرنیوز» که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به کولبران را پوشش می‌دهد، در همین ارتباط گزارش داد: «نیروهای هنگ‌ مرزی این کولبر را به‌خاطر حمل دو گالن بیست لیتر بنزین مورد ضرب و شتم قرار دادند.» بر اساس گزارش سالانه «کولبرنیوز»، در سال ۱۴۰۰، دست‌کم ۲۲۵ کولبر در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و سایر استان‌ها بر اثر شلیک ماموران دولتی، سقوط از ارتفاع، تصادف ناشی از تعقیب و گریز ماموران نظامی، و دیگر حوادث طبیعی جان باخته یا مجروح شده‌اند.