ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک سرباز #ارتش_افغانستان به اتهام «خیانت به وطن» به #اعدام محکوم شد

به گزارش خبرگزاری «صدای افغان»، یک دادگاه نظامی محمد ابرار، سرباز #ارتش_افغانستان را به اتهام «خیانت به وطن» با فروش مهمات به دشمن به #مجازات_اعدام محکوم کرد. ابرار متهم است که سال ۱۳۹۵ یک پاسگاه نیروهای امنیتی در ولسوالی سوزمه قلعه در ولایت سرپل را همراه با ۹ سرباز مستقر در آن به گروه طالبان افغانستان تحویل داده است. این سربازان پس از یک سال از زندان طالبان آزاد شدند. او به اتهام فروش یک قبضه سلاح و مقادیری مهمات و تجهیزات نیز به جریمه و ۱۰ سال حبس نقدی محکوم شد. افغانستان از دو سال پیش اجرای مجازات اعدام را محدودتر کرد اما آن را لغو نکرد.

#عراق: حمله راکتی به #فرودگاه_بصره خسارتی برجای نگذاشت

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مهاجمان ناشناس شنبه ۱۷ شهریور / هشت سپتامبر با سه راکت‌ کاتیوشا به فرودگاه شهر #بصره در #عراق حمله کردند. به گفته نیروهای امنیتی عراق، این حمله خسارت جانی و مالی در بر نداشت. مسئولیت این حمله را هنوز کسی برعهده نگرفته است. بصره در یک هفته گذشته شاهد اعتراض‌هایی بود که به خشونت کشیده شد. شب گذشته کنسولگری ایران در آتش کاملاً سوخت و ساختمان‌های دولتی دیگری نیز پیش از آن به آتش کشیده شدند. دولت عراق در بصره از چهار بعدازظهر به وقت محلی حکومت نظامی اعلام کرده و مقررات منع رفت و آمد برقرار کرده است. در اعتراضات شب گذشته در بصره دست‌کم سه تن کشته شدند. معترضان به شوری و کمبود آب آشامیدنی، کمبود امکانات کافی برای گذران زندگی در مناطق نفت‌خیز و بیکاری و تنگناهای معیشتی و همچنین به فساد در دستگاه‌های دولتی معترض‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دور جدید اعتراض‌ها پس از بیمارشدن ۳۰ هزار تن در استان بصره بر اثر نوشیدن آب آلوده رخ داد. گزارش مشروح اعتراض‌های بصره را در زمانه بخوانید.

یک دادگاه مصری ۷۵ تن، از جمله برخی رهبران #اخوان_المسلمین را به #اعدام محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، یک دادگاه مصری شنبه هشتم سپتامبر / ۱۷ شهریور ۷۵ تن، از جمله برخی رهبران حزب ممنوع‌شده #اخوان‌_المسلمین را به #اعدام محکوم کرد. ۴۷ تن دیگر از جمله #محمد_بدیع، رهبر اخوان المسلمین نیز به حبس ابد محکوم شدند. محمد ابو زید، عکاس خبری مشهور به «شوکان» نیز پنج سال حکم زندان دریافت کرد، اما او پیشاپیش پنج‌سال در زندان بوده و آزاد خواهد شد. متهمان به دلیل نقش‌شان در اعتراض‌های میدان «#ربعه» این احکام سنگین را دریافت کرده‌اند. اشغال میدان ربعه در اوت ۲۰۱۳ پس از کودتای نظامی عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری کنونی رخ داد که به برکناری محمد مرسی، نخستین رئیس‌جمهوری منتخب مصر و از اعضای اخوان المسلمین انجامید. تحصن در ربعه چند هفته پس از کودتا با سرکوب شدید مواجه شد، صدها (دست‌کم ۶۰۰) حامی اخوان در آن جان دادند و سوختند و ده‌ها مأمور پلیس نیز کشته شدند. گروه‌های مدافع حقوق بشر به نحوه برگزاری محاکمه‌ها منتقدند و می‌گویند روزنامه‌نگاران و معترضان صلح‌طلب نیز در میان محکومان هستند. به گفته آنها، تنها معترضان ربعه به دادگاه کشیده شدند و کسی نقش مأموران امنیتی در این کشتار را به پرسش نکشیده. منتقدان سیسی می‌گویند که او عامل خشن‌ترین و بزرگ‌ترین سرکوب سیاسی تاریخ مدرن مصر است. حامیان سیسی اما می‌گویند که شدت عمل برای بازگرداندن ثبات به مصر پس از انقلاب ۲۰۱۱ و ناآرامی‌های پس از آن و نیز ظهور گروه «دولت اسلامی» (داعش) در صحرای سینا ضروری است.

ادامه توقف تولید در دو کارخانه #شهرک_صنعتی_قزوین و تمدید #مرخصی_اجباری کارگران

روند تولید در دو کارخانه مواد شوینده #تولی‌پرس و کارخانه #بسته‌بندی_البرز هنوز متوقف است. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، ۴۵۰ تن از #کارگران این کارخانه که به همین دلیل از ۲۷ مرداد به مرخصی اجباری فرستاده‌اند، تا پایان شهریورماه در مرخصی باقی خواهند ماند. این دو کارخانه در مجاورت یکدیگر در #شهرک_صنعتی_قزوین قرار دارند و مالک و مدیر آنها مشترک است. شنبه ۱۷ شهریور سومین باری بود که کارفرما مرخصی اجباری کارگران را تمدید کرد. این کارگران از ۲۷ مرداد تا کنون چندین‌بار دست به اعتراض زده‌اند. بر اساس گزارش‌های پیشین، ۱۵۰ کارگر نیز تعدیل شده‌اند و پیش از تعطیلی کارخانه از ورود آنها به کارخانه جلوگیری شده است. دلیل اصلی تعطیلی کارخانه عدم تأمین مواد اولیه است. مشکلی که برخی واحدهای صنعتی دیگر همچون گروه ملی فولاد اهواز نیز با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. بحران اقتصادی و کاهش شدید ارزش پول ملی باعث شده است که کارخانه‌های بسیاری در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه باشند. کارگران بیکارشده تولی‌پرس ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند. آنها با مشکل تعویق در پرداخت دستمزدها نیز مواجه هستند. کارگران تولی‌پرس نگران هستند که پس از پایان‌یافتن قراردادشان در انتهای شهریور، کارفرما دست به تمدید قرارداد نزند.

وزیر کشور #ایتالیا به «جنبش» راست‌گرا و مهاجرستیز #استیو_بنن، استراتژیست ارشد پیشین #ترامپ برای انتخابات #پارلمان_اروپا پیوست

سخنگوی #ماتئو_سالوینی، وزیر کشور ایتالیا تأیید کرد که او به یک جنبش تازه از پوپولیست‌های راست‌گرا و ضداتحادیه اروپا پیوسته که #استیو_بنن، استراتژیست راست‌گرای افراطی آمریکایی تأسیس کرده است. این جنبش تازه «جنبش» (The Movement) نام دارد و سالوینی نخستین مقام ارشد یک کشور اروپایی است که در جنبش عضو می‌شود. به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، بنن جمعه در مصاحبه‌ای در رم گفت که سازمان او در بروکسل مستقر است و برای رهبران پوپولیست راست‌گرای اروپایی «اتحادی گسترده اما سست» و «مکانی برای ملاقات و ارتباط» فراهم می‌آورد. هدف جنبش به گفته بنن «ساختن بلوک‌های سیاسی بنیادی برای پیروزی در انتخابات #پارلمان_اروپا در ماه مه آینده» است. استیو بنن یک راست‌گرای افراطی بود که سال گذشته از کاخ سفید کنار گذاشته شد. او اسلام‌ستیز و مخالف توافق هسته‌ای با ایران (#برجام) است و با حامیان ناسیونالیسم ایران‌شهری در آمریکا نیز ارتباط داشت. سازمان تازه‌تأسیس بنن با استفاده از متخصصانی در حوزه نظرسنجی، تحلیل داده و پیام‌رسانی، ایجاد اتاق‌های جنگ در کارزار تبلیغاتی و انجام تبلیغات خانه به خانه قصد دارد شمار راست‌گرایان پوپولیست و ناسیونالیست اروپایی در پارلمان اروپا را افزایش دهد. این روش‌ها پیش از این باعث پیروزی حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) و نیز رسیدن دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا شده‌اند. شرکت تبلیغاتی و تحلیل داده «کمبریج آنالتیکا» به خاطر سرقت اطلاعات شخصی کاربران فیس‌بوک و انجام کارزار روانی برای پیروزی این دو انتخابات با رسوایی روبه‌رو شد. راست افراطی و مهاجرستیز در اروپا پس از ترامپ و برگزیت قدرت بیشتری گرفته است. آنها در دو دولت ایتالیا و اتریش در اروپای غربی بخشی از ائتلاف حاکم هستند. ماتئو سالوینی در ایتالیا به مواضع ضدمهاجرتی و انتقاد از اتحادیه اروپا شهرت دارد.

#ائتلاف به رهبری آمریکا همزمان با بالاگرفتن تنش‌ها بر سر حمله به #ادلب یک مانور نظامی در #سوریه برگزار کرد

ستاد فرماندهی مرکزی #ارتش_ایالات_متحده جمعه هفت سپتامبر / ۱۶ شهریور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروهای #ائتلاف_بین‌المللی به رهبری آمریکا در نزدیکی مرز #سوریه با اردن و عراق یک مانور نظامی برگزار کردند. بیل اوربان، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی درباره این مانور گفت که «نیروهای ما توانایی عملیات سریع، حمله به هدف از طریق نیروهای هوایی و زمینی، و تخلیه سریع نیروها در هر نقطه‌ای از منطقه عملیاتی را تمرین کردند.» این مانور در پایگاه نظامی «#التنف» آمریکا برگزار شد. این پایگاه را آمریکا ۲۰۱۶ در ۲۴ کیلومتری یک گذرگاه مرزی به همین نام بین عراق و سوریه ساخت و در توافق با روسیه، تا شعاع ۵۵ کیلومتری التنف یک #منطقه_کاهش_تنش در نظر گرفته شد. روسیه و سوریه و ایران اما به توافق‌های کاهش تنش وفادار نمانده‌اند و با حمله به درعا و قنیطره کنترل این استان‌ها را از دست مخالفان خارج کردند. سوم سپتامبر نیز شبکه خبری «روداو»، وابسته به حکومت محلی اقلیم کردستان از حمله هوایی به نیروهایی ایرانی که در حوالی التنف مستقر شده بودند، خبر داد. ارتش سوریه با پشتیبانی ایران و روسیه آماده حمله بزرگ به #ادلب، آخرین استان تحت کنترل شورشیان سوری و یکی دیگر از مناطق کاهش تنش می‌شود. آتش‌بس پیشنهادی ترکیه در اجلاس سه‌جانبه ایران و روسیه با این کشور در تهران مورد قبول واقع نشد. قدرت‌های غربی و ترکیه نسبت به عواقب انسانی این حمله هشدار داده‌اند. ایالات متحده نقشه احتمالی برای حمله به سوریه در صورت استفاده #بشار_اسد، رئیس دولت دمشق از تسلیحات شیمیایی را آماده کرده است. آخرین تحولات مربوط به #ادلب و اجلاس تهران را در گزارش «دیدار همدلانه خامنه‌ای و پوتین، هشدار اردوغان» در زمانه بخوانید.