ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران: #آدریان_دریا محموله خود را در سوریه تخلیه کرد

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۱۷ شهریور درباره ابرنفت‌کش #آدریان_دریا_۱ گفت که این نفت‌کش «علیرغم اقدامات ایذایی در نهایت در سواحل مدیترانه پهلو گرفت و محموله خود را تخلیه کرد.» این نفت‌کش تا چندی پیش به ظن نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در جبل الطارق توقیف شده بود. خبرگزاری‌های بین‌المللی و نیز جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حساب توئیتری‌اش شنبه ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر با انتشار یک عکس ماهواره‌ای از پهلوگرفتن آدریان دریا در طرطوس سوریه خبر داده بودند. موسوی یکشنبه بدون اشاره به نام بندر طرطوس، اقدام ایران را مقابله با تحریم‌ها دانست: «ما پیش از این هم اعلام کرده بودیم که به هر طریقی نفتمان را خواهیم فروخت و اقدامات ایذایی تاثیری در برنامه‌های ما نخواهد داشت.» آدریان دریا حامل بیش از دو میلیون لیتر نفت خام ایران بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا یکشنبه اعلام کرد که معافیت جدیدی در رابطه با تحریم‌های نفتی ایران صادر نخواهد شد. ایران پس از توقیف نفت‌کش آدریان دریا که پیش از توقیف گریس ۱ نام داشت، نفت‌کش بریتانیایی استنا ایمپرو را توقیف کرد؛ اقدامی که بسیاری آن را تلافی‌جویانه خوانده اند. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی یکشنبه گفت که «این کشتی [استنا ایمپرو] هم اکنون مراحل آخر رسیدگی قضایی و حقوقی را طی می‌کند و امیدواریم در آینده نزدیک رفع توقیف شود.»

رویترز: در نمونه‌برداری بازرسان #آژانس_بین‌المللی_انرژی_اتمی از یک انبار در جنوب تهران رد #اورانیوم وجود داشت

دو دیپلمات به شرط ناشناس‌ماندن یکشنبه ۸ سپتامبر / ۱۷ شهریور به خبرگزاری «رویترز» گفتند که در نمونه‌برداری بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یک انبار رد اورانیوم وجود داشت. این انبار همان محلی است که بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل سال گذشته گفته بود یک انبار مخفی تجهیزات و مواد اتمی ایران است. یک دیپلمات گفته که اورانیوم کشف‌شده در نمونه‌برداری‌ها از غلظت بالایی برخوردار نبوده و نمی‌توانسته برای کاربرد تسلیحاتی استفاده شود. انباری که نتانیاهو مدعی شده بود یک تأسیسات مخفی است، در #تورقوزآباد،‌ از توابع بخشداری کهریزک شهرستان ری، در ۲۰ کیلومتری جنوب تهران است. پس از سخنرانی نتانیاهو، دولت ایالات متحده از آژانس بین‌المللی خواسته بود که ادعای وجود انبار اتمی در تورقوزآباد را بررسی کند. رویترز گفته که آژانس بین المللی از تهران درباره خاستگاه این ذرات پرس‌و‌جو کرده اما پاسخی نگرفته است. نتانیاهو در واکنش به این خبر در یک ویدئوی زنده فیسبوکی گفته است که «نمی‌خواهم امروز چیزی بگویم. خیلی ممکن است فردا چیزی برای گفتن داشته باشم. اما این قطعاً خیلی موضوع مهمی است.» اسرائیل هفته آینده شاهد برگزاری دوباره انتخابات خواهد بود. برخی ناظران سیاسی نتانیاهو را به سوء استفاده از افزایش تنش‌ها با ایران برای پیروزی در انتخابات متهم کرده اند. جمهوری اسلامی نیز در واکنش به تحریم‌های آمریکا سومین مرحله از کاهش تعهدات خود به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را آغاز کرده است.

تجمع ساکنان سه روستای #یزد در اعتراض به چهار سال بسته‌بودن یک راه ارتباطی

براساس گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، جمعی از مردم روستاهای حسین‌آباد ریسمانی، عسکریه و مدرسی در بخش مرکزی یزد، یکشنبه ۱۷ شهریور در مقابل استانداری این استان تجمع کردند و خواهان باز شدن دهنه دوم پل ارتباطی این روستاها شدند. در حال حاضر تنها یک دهنه از پل ارتباطی میان روستاهای حسین‌آباد ریسمانی، عسکریه و مدرسی مورد استقاده قرار می‌گیرد که موجب اعتراض ساکنان روستاهای مذکور شده است. به گفته آن‌ها به‌رغم مکاتبات فراوان با مسئولان و مراجعات مکرر در چهارسال اخیر، دهنه دوم پل که نقش ارتباطی مهمی بین این روستاها با شهر یزد و همچنین روستاهای بیداخوید، فهرچ ، قاسم‌آباد جدید، نجف آباد و رحمت آباد دارد، بازگشایی نشده است. روستاهای حسین آباد ریسمانی، عسکریه و مدرسی چهار هزار نفر جمعیت دارند.

محسن رضایی: دولت باید به ۱۱ سوال #مجمع_تشخیص_مصلحت درباره لوایح پیوستن به #گروه_ویژه_اقدام_مالی پاسخ دهد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شنبه ۱۷ شهریور در زنجان گفت که این نهاد ۱۱ «سوال» درباره دو لایحه معلق‌مانده از چهار لایحه پیوستن به #گروه_ویژه_اقدام_مالی (FATF) دارد. به گفته محسن رضایی، دولت هنوز به این سوال‌ها پاسخ نگفته است. سال گذشته مجلس شورای اسلامی لوایح چهارگانه ضروری برای پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی را تصویب کرد اما دو لایحه مربوط به پیوستن به کنوانسیون پالرمو (کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی) و CFT (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم) با ایرادها و مخالفت‌های شورای نگهبان باعث رجوع به مجمع تشخیص مصلحت برای تصیم‌گیری در مورد الحاق ایران به این کنوانسیون‌ها شد. ایران تا اکتبر سال جاری برای عمل به تعهداتش در قبال گروه ویژه اقدام مالی فرصت دارد اما مجمع تشخیص، به گفته غلامرضا مصباحی مقدم، یکی از اعضای آن بررسی پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف را تا لغو تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به عقب انداخته است. همزمان فرانسه اعلام کرده که شرط اجرایی‌شدن پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری این کشور برای عملیاتی‌کردن ساز و کار ویژه «اینستکس» جهت مبادلات مالی و نفتی با ایران، مشروط به پیوستن تهران به گروه ویژه اقدام مالی است. دولت و اتاق بازرگانی ایران و نیز بسیاری از نمایندگان مجلس خواهان پیوستن جمهوری اسلامی به اف‌ای‌تی‌اف هستند اما مخالفان آن را «استعماری» و مشکل‌آفرین در دور زدن تحریم‌ها یا کمک به برخی متحدان ایران می‌دانند.

مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیدار کرد

براساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی ‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی یکشنبه ۱۷ شهریور با کورنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفتگو کرد. صالحی پس از این این دیدار به خبرنگاران گفت: «برجام جاده یک طرفه نیست. اگر قرار است یک طرفه باشد ایران در زمان مناسب تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد و در سه گام تا کنون این تصمیمات را انجام دادیم». او بدون اشاره به جزئیات گفتگو با فروتا بار دیگر از «خلف وعده» طرفین اروپایی برجام انتقاد کرد و گفت اروپا نتوانسته خلاء آمریکا را براساس وعده‌های پیشین پر کند و خروج آمریکا از برجام، ایران را « در شرایط بغرنج و بحرانی» قرار داده است. ایران با اعلام نارضایتی از عملکرد اروپا در قبال برجام، تاکنون در سه گام تعهدات خود را به این توافق کاهش داده است. کورنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از دیدار با صالحی اظهارات خود را به خط مشی و وظایف آژانس بین‌المللی اتمی در قبال ایران محدود کرد و گفت: «آژانس از فشارها تأثیر نمی‌پذیرد و به رویکرد مستقلانه، بی‌طرف و حرفه‌ای خود ادامه خواهد داد و این موجب اعتبار آژانس است». فروتا همچنین اضافه کرد: «آژانس از یک سو وظیفه راستی آزمایی اجرای برجام را بر عهده دارد و از سوی دیگر در اجرای پروتکل الحاقی و موافقت نامه جامع پادمان در تعامل فعال با ایران است». فروتا یکشنبه ظهر نیز با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ملاقات و گفتگو کرد که از جزئیات این گفتگوها خبری منتشر نشده است.

#شبنم_نعمت‌زاده، دختر وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت بازداشت شد

مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۱۷ شهریور از بازداشت شبنم نعمت‌زاده ، دختر وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت خبر داد. نعمت‌زاده به واردات و احتکار دارو و بدهکاری به شرکت‌های دارویی متهم شده است. مرداد سال گذشته ماموران پلیس در ایران یم انبار داروی احتکار شده را کشف کردند که متعلق به نعمت‌زاده بود. علاوه بر این او بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان به سه شرکت دارویی بدهکار است. یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم میزان تخلف دختر وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت را در دو پرونده جداگانه به ترتیب یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون و پنج میلیارد تومان اعلام کرده است. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت که خودش نیز به فساد مالی متهم است، واردات دارو و بدهی دخترش به شرکت‌های دارویی را تائید کرده اما مدعی شده که این بدهی به دلیل فرار شریک او بر دخترش تحمیل شده است. براساس اعلام قوه قضاییه، رسیدگی به پرونده شبنم نعمت‌زاده ۲۵ شهریور آغاز خواهد شد.

#دانشجویان #دانشگاه_آزاد در اعتراض به افزایش ۲۲ درصدی شهریه کارزار #نه_به_افزایش_شهریه_علوم_پزشکی را آغاز کردند

شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی جدید ۱۵ تا ۲۲ افزایش یافته و بیشترین میزان افزایش مربوط به دانشجویان علوم پزشکی (۲۲ درصد) است. بیش از دو هزار دانشجوی رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد در نامه‌ای به رئیس هیئت امناء این دانشگاه خواستار تجدیدنظر در این باره شدند. حمید اکبری قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تاکنون درخواستی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر افزایش شهریه دانشجویان به وزارت بهداشت ابلاغ نشده است. او حداکثر میزان افزایش شهریه را نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام کرد و گفت: بیشتر از این میزان ما افزایشی در شهریه دانشجویان اعمال نخواهیم کرد. در همین رابطه ۲۲۰۰ واحدهای دانشگاهی مختلف در ایران در نامه‌ای به علی‌اکبر ولایتی به افزایش شهریه اعتراض کردند. این دانشجویان همچنین یک کارزار با عنوان نه به افزایش شهریه علوم پزشکی را آغاز کردند.

وزیر امورخارجه فرانسه: کاهش تعهدات ایران به #برجام اقدامی منفی‌ است اما ما به مذاکره ادامه می‌دهیم

به‌ گزارش خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه یکشنبه ۸ سپتامبر/۱۷ شهریور اعلام کرد تصمیم ایران برای اجرای گام سوم کاهش تعهداتش به توافق هسته‌ای برجام «قابل بازگشت» است و فرانسه به گفتگوها برای برگرداندن ایران به برجام ادامه خواهد داد: «اقداماتی که آن‌ها انجام دادند منفی‌ست اما قطعی نیست. آن‌ها ممکن است [از اقداماتشان] برگردند و مسیر مذاکرده همچنان باز است». او همچنین گفت ایران ماه‌ها تا دستیابی به بمب هسته‌ای فاصله دارد. جمهوری اسلامی شنبه ۱۶ شهریور به صورت رسمی اعلام کرد گام سوم کاهش تعهدات برجامی رابا فعالیت ۲۰ سانتریفیوژ آی آر ۶ آغاز می‌کند. مقامات ایران با این‌حال همچنان دو ماه دیگر به ۱+۴ فرصت داده‌اند تا با آن‌ها با توافق برسند. ایران پیش از این از طرف اروپایی توافق هسته‌ای خواسته بود فروش نفت و انتقال منابع مالی به ایران را تضمین کند. کشورهای اروپایی طرف توافق هسته‌ای طی ماه‌های گذشته برای ایجاد سازوکار تبادل مالی (اینستکس) با ایران به توافق رسیدند اما اجرایی شدن این سازوکار مورد رضایت تهران نبوده است.

#تالاب_الله‌آباد واقع در استان قزوین دوباره خشک شد

حسین پسندیده، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قزوین یکشنبه ۱۷ شهریور به خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت: تالاب الله‌آباد واقع در جنوب شرقی این استان به دلیل گرمای زیاد دوباره خشک شده است. او البته این موضوع را «طبیعی» دانست و افزود: خررود و ابهر رود که قبلا بخشی از آب این تالاب را تامین می‌کردند، الان در وضعیت خوبی نیستند و برای همین هم تالاب در فصل تابستان به دلیل تبخیر زیاد خشک می‌شود. پسندیده اظهار امیدواری کرد که با آغاز فصل پاییز و افزایش بارش‌ها این تالاب که با ۱۰۰ هزار هکتار وسعت در شهرستان های بویین زهرا و آبیک واقع شده، دوباره «آب به خود ببیند و زیستگاه پرندگان مهاجر شود». تالاب الله آباد امسال پس از افزایش بارش در فصل بهار و رهاسازی سرریز بخشی از آب سد طالقان پس از چندین سال احیاء شده بود.

دست‌کم ۱۴ تن در چهار انفجار در شرق،‌ غرب، مرکز و جنوب #بغداد مجروح شدند

یک مقام ارشد امنیتی عراق به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت که شنبه ۷ سپتامبر / ۱۶ شهریور چهار بمب در #بغداد، پایتخت عراق منفجر شد. این بمب‌ها به گفته مقام عراقی که به شرط ناشناس‌ماندن گفت‌و‌گو کرده است، محله‌های تجاری در شرق،‌ جنوب، مرکز و غرب بغداد را هدف قرار داده اند. دست‌کم ۱۴ تن در این بمب‌گذاری‌ها زخمی شده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله‌ها را برعهده نگرفته است.