نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کمیسیون فرهنگی دولت طالبان: ورزش زنان نه مناسب است و نه ضروری

به‌نظر می‌رسد که طالبان قصد دارند ورزش زنان و دختران را در افغانستان ممنوع کنند. احمدالله واثق، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی دولت جدید طالبان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «اس‌بی‌اس نیوز» استرالیا گفت: «من فکر نمی‌کنم زنان اجازه بازی کریکت را داشته باشند زیرا نیازی به آن وجود ندارد... آنها (در طول بازی) ممکن است با شرایطی روبه‌رو شوند که صورت و بدن‌شان پوشیده نباشد. اسلام به زنان اجازه نمی‌دهد این‌گونه دیده شوند.» واثق با اشاره به «دوران رسانه‌ها» افزود ورزشکاران زن می‌توانند وارد عکس‌ها و فیلم‌هایی شوند که به دست غریبه‌ها برسد. به‌گفته او ورزش زنان «نه مناسب است و نه ضروری». او همچنین گفت: «اسلام و امارت اسلامی افغانستان (حکومت طالبان) به زنان اجازه نمی‌دهد به کریکت یا هر ورزش دیگری که آن‌ها را برهنه می‌کند، بپردازند.» سخنان احمدالله واثق یک روز پس از معرفی کابینه طالبان برای اداره افغانستان بیان می‌شود. به تسلط طالبان بر افغانستان شمار زیادی از زنان ورزشکار افغان از این کشور گریخته‌اند. در روزهای اخیر زنان افغان برای احقاق حقوق خود بارها در شهرهای مختلف افغانستان به خیابان‌ها آمده‌ و دست به اعتراض زده‌اند. افراد طالبان نیز در چندین مورد با آن‌ها به خشونت رفتار کرده‌اند.

احضار جعفر ابراهیمی با اتهامات امنیتی جدید و افزایش وثیقه به ۴۰۰ میلیون تومان

جعفر ابراهیمی فعال صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران که چهارشنبه ۱۷ شهریور به همراه وکیل خود برای آخرین دفاع در ارتباط با پرونده سال ۹۸ خود در دادسرای ناحیه ۲ کرج حاضر شده بود، با اتهام‌های امنیتی جدیدی مواجه شد و میزان وثیقه او نیز از ۱۰۰ میلیون به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. حسین تاج وکیل جعفر ابراهیمی در توئیتر اعلام کرد: «امروز به‌همراه جعفر ابراهیمی عضو کانون صنفی معلمان برای آخرین دفاع در دادسرای ناحیه ۲ کرج حاضر شدیم. اما با تفهیم اتهام‌های جدید (امنیتی) مواجه شدیم درنتیجه مبلغ قرار وثیقه از ۱۰۰ به ۴۰۰ میلیون افزایش یافت. متأسفانه همراهی اینجانب با موکلم به استناد تبصره ماده ۴۸ آ. د. ک مقدور نشد.» جعفر ابراهیمی سال ۹۸ همزمان با برگزاری مراسم چهلم جانباختگان آبان ۹۸ در بهشت سکینه کرج دستگیر شد. یک ماه در سلول انفرادی در زندان گوهردشت به سر برد و با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد.

رییس اتحادیه سلف و رستوران تهران: در سه ماه اخیر ۳۰ درصد رستوران‌ها تعطیل شده‌اند

علی اصغر میرابراهیمی، رییس اتحادیه سلف و رستوران تهران می‌گوید بسیاری از دارندگان رستوران و سلف سرویس در ماه‌های اخیر به ناچار دست از کار کشیده‌اند. او گرانی مواد اولیه، مالیات و کاهش مراجعه مردم به دلیل بحران کرونا را علل عمده تعطیلی رستوران‌ها عنوان کرد. میرابراهیمی گفت: «رستوران‌ها وضعیت خوبی ندارند، بیشتر آنها فقط به صورت بیرون‌بر می‌توانند کار کنند، برخی از آنها به علت‌های مختلف مانند جایی که در آن قرار گرفته‌اند امکان عرضه خدمات بیرون‌بر هم ندارند. بسیاری از همکاران ما به خاطر گرانی‌، کرونا، مالیات و همه مشکلات دیگر مجبور به تعطیلی واحد صنفی خود شده‌اند. تقریبا ۳۰ درصد رستوران‌ها نسبت به ۲ تا ۳ ماه پیش مجبور به تعطیلی شده‌اند. این تعطیلی‌ها در بیشتر شهرها اتفاق افتاده است.» رییس اتحادیه سلف و رستوران تهران درباره گرانی مواد اولیه گفت: «مرغ را کیلویی ۴۵ هزار تومان می‌خریم، حقوق‌ها افزایش یافته، آب و برق و عوارض شهرداری هم افزایش یافته و مالیات هم هست.» او همچنین از عدم حمایت دولت از اصناف انتقاد کرد و افزود: «ستاد کرونا مدام اعلام می‌کند که به رستوران‌ها نروید یا کمتر بروید. مردم هم کمتر مراجعه می‌کنند؛ در این شرایط مشخصا تقاضا هم افت زیادی پیدا می‌کند، بنابراین افت قابل توجهی در تقاضا داشتیم. حمایتی هم از اصناف وجود نداشت، قرار بود تسهیلات بدهند که این اتفاق نیافتاد، از طرف دیگر قرار بود که در دریافت مالیات تخفیف دهند که این مورد هم محقق نشد.» شیوع کرونا تاثر مخربی بر کسب و کار و مشاغل در بخش خدمات برجای گذاشته است. تاخیر و بی تفاوتی مسئولان در واکسیناسیون برای محدود کردن همه‌گیری کرونا از یک سو و عدم حمایت از صاحبان مشاغل کوچک از سوی دیگر، بحران کسب و کار و بیکاری را دامن زده است. ده‌ها هزار کارگر –اغلب بدون بیمه- پس از شیوع کرونا بیکار و بدون کمترین حمایتی به حال خود رها شده‌اند.

زنان افغان بار دیگر در کابل و ولایت بدخشان دست به تظاهرات اعتراضی زدند؛ چند روزنامه‌نگار دیگر بازداشت شدند

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، یک روز پس از آن‌که طالبان تظاهرات در شهرهای کابل، هرات و مزارشریف، مرکز ولایت بلخ را به خشونت کشیدند، زنان روز چهارشنبه ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر در چندین نقطه‌ شهر کابل و ولایت بدخشان بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و دست به راهپیمایی‌های اعتراضی زدند. بنا به این گزارش، زنان با سردادن شعارهایی در دفاع از حقوق خود و آزادی، در دشت‌برچی کابل به خیابان آمدند. آن‌ها از مردم خواستند که همراه شوند و خواسته‌های‌ خود را به‌شکل مشترک مطرح کنند. زنان در کابل همچنین از بی‌اعتنایی جامعه‌ بین‌المللی انتقاد کردند و گفتند: «دنیا چقدر بی‌رحمانه تماشای‌مان می‌کند!» حق آموزش و تحصیل، کار و آزادی‌های فردی زنان و مشارکت آن‌ها در ساختار دولت از عمده‌ترین خواسته‌های معترضان است. براساس این گزارش، نیروهای طالبان خادم‌حسین کریمی، سردبیر، عابر شایگان، لطف‌علی سلطانی و تقی دریابی، گزارشگران روزنامه «اطلاعات روز» را که برای پوشش خبری این تظاهرات رفته بودند نیز بازداشت کردند. افزون بر کابل، در شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان نیز زنان معترض با وجود ممنوعیت تظاهرات از سوی طالبان، به خیابان‌ها آمدند. یکی از معترضان در بدخشان که نخواست نامش منتشر شود گفت آن‌ها برای احقاق حقوق زنان و عدم قطع کمک‌های بشردوستانه به ولایت پنجشیر، در «میدان بزکشی» فیض‌آباد تظاهرات کردند. او همچنین از ضرب‌وشتم تظاهرکنندگان توسط طالبان خبر داد. روز گذشته، سه‌شنبه ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر نیروهای طالبان تظاهرات اعتراضی در شهرهای کابل و هرات را به خشونت کشیدند و برای پراکنده‌کردن معترضان اقدام به تیراندازی کردند. در شهر هرات دست‌کم دو نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند. نیروهای طالبان همچنین شماری از معترضان، از جمله دست‌کم ۱۵ خبرنگار را بازداشت کردند و تاکنون خبری از سرنوشت آن‌ها در دست نیست.

چین: ارتباط با دولت جدید افغانستان را حفظ خواهیم کرد

دولت چین چهارشنبه ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر استقرار دولت جدید طالبان در افغانستان را «گامی ضروری» در بازسازی این کشور خواند و اعلام کرد که آماده است تا با رهبران دولت جدید افغانستان ارتباط برقرار کند. به‌گزارش رویترز، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری خود در پکن ضمن اعلام این موضع در پاسخ به این پرسش که آیا چین دولت جدید افغانستان را به‌رسمیت می‌شناسد، گفت چین به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد. پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت، چین خواستار ایجاد دولتی «باز و فراگیر» شده بود. وانگ افزود: «ما امیدواریم که مقام‌های جدید افغانستان به‌طور گسترده به مردم، از هر نژاد و جناحی گوش دهند تا بتوانند خواسته‌های مردم خود و انتظارات جامعه بین‌المللی را برآورده کنند.» طالبان روز گذشته، سه‌شنبه ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر، پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از تسلط بر کابل، اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را معرفی کردند. در این کابینه از جمله ملامحمدحسن آخوند، از رهبران این گروه رئیس دولت و سراج‌الدین حقانی، پسر جلال‌الدین حقانی رهبر شبکه حقانی که در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد و برای دستگیری و کشتن او ۵ میلیون دلار جایزه تعیین شده است، وزیر کشور هستند.

انتخابات پارلمانی مراکش برگزار شد؛ پیش‌بینی مشارکت پایین و آینده مبهم اسلام‌گرایان حاضر در قدرت

در مراکش از صبح چهارشنبه ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر انتخابات سراسری پارلمانی آغاز شد. انتظار می‌رود که شامگاه چهارشنبه نخستین نتایج انتخابات مشخص شود. حزب اسلام‌گرای «عدالت و توسعه» از سال ۲۰۱۱ این کشور را اداره می‌کند. رقیب اصلی این حزب در انتخابات «تجمع ملی مستقلین» است. ناظران پیش‌بینی کرده‌اند که این انتخابات با مشارکت پایینی مواجه شود. حدود ۱۸ میلیون نفر واجد شرکت در انتخابات هستند و ۳۹۵ نماینده پارلمان و بیش از ۳۱ هزار نماینده منتخب شهرداری‌ها را انتخاب خواهند کرد. میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۶، ۴۳ درصد بود. رئیس جدید دولت از حزبی خواهد بود که در انتخابات پارلمانی پیروز شود. ناظران همچنین آینده اسلام‌گرایان حاضر در قدرت را در خطر می‌بینند. این حزب پس از اعتراضات «جنبش ۲۰ فوریه»، نسخه مراکشی بهار عربی ۲۰۱۱ که خواستار پایان دادن به «فساد و استبداد» بود، به موفقیت‌های انتخاباتی تاریخی دست یافت. دو حزب دیگر رقیب آن در انتخابات، حزب «اصالت و مدرنیته»، بزرگترین حزب اپوزیسیون و حزب «استقلال»، قدیمی ترین حزب مراکش هستند.

محاکمه عاملان حملات تروریستی نوامبر ۲۰۱۵ پاریس آغاز شد

محاکمه عاملان حملات تروریستی سال ۲۰۱۵ در پاریس که ۱۳۰ کشته برجای گذاشت، چهارشنبه ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر آغاز شد. ۲۰ نفر از جمله صلاح عبدالسلام، آخرین عضو بازمانده از گروه عملیات تروریستی در دادگاه محاکمه می‌شوند. او به اتهام تیراندازی به مأموران پلیس پیش از این در بلژیک به حبس محکوم شده بود و سپس به فرانسه تحویل داده شد. ١٨٠٠ شاکی خصوصی در این دادگاه حضور خواهند داشت. در حملاتِ تقریباً همزمان به سالن کنسرت باتاکلان، چندین کافه خیابانی و ورزشگاه فوتبال پاریس در ١٣ نوامبر ٢٠١۵، ۶۸۳ نفر نیز زخمی شدند. ۷ نفر از مهاجمان در جریان حملات کشته شدند. در مجموع ۹ تروریست مسلح در آن حملات شرکت داشتند. پلیس فرانسه یکی دیگر از آن‌ها به نام عبدالحمید اباعود را چند روز بعد از حملات کشت. انتظار می‌رود که اولین رأی دادگاه در ماه مه ۲۰۲۲ صادر شود.