ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو اقتصاددان آمریکایی به‌دلیل در نظر گرفتن #تغییرات_اقلیمی در تحلیل‌های خود برنده #نوبل_اقتصاد ۲۰۱۸ شدند

آکادمی #نوبل دوشنبه ۸ اکتبر / ۱۶ مهر ویلیام نوردهاوس ۷۷ ساله و پل رومر ۶۲ ساله را برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۸ معرفی کرد. این دو اقتصاددان آمریکایی در تحلیل‌های اقتصادی خود تغییرات اقلیمی و فن‌آوری‌های نوین را به‌کار برده‌اند و به همین دلیل نیز نوبل اقتصاد را دریافت کردند. آن‌ها نقش متقابل اقتصاد بازار از یک سو و آب و هوا و دانش از سوی دیگر را در این تحلیل‌ها در نظر گرفته‌اند. جایزه نوبل اقتصاد معادل یک میلیون دلار آمریکاست.

افزایش ۴۶ درصدی شمار تلفات غیرنظامیان بر اثر انفجارهای #انتحاری در #افغانستان

#سازمان_ملل می‌گوید شمار کشته‌ و زخمی‌شدگان غیرنظامی در #افغانستان بر اثر انفجارهای #انتحاری افزایش یافته است. بر اساس آمار جدید سازمان ملل متحد در افغانستان، در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۲ هزار و ۳۴۰ نفر از مردم عادی این کشور در #حملات_انتحاری جان خود را از دست داده‌ یا زخمی شده‌اند. این مقدار نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۴۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اگر تله‌های بمب‌گذاری شده نیز در نظر گرفته شود، تعداد غیرنظامیان کشته و زخمی‌شده حتی به بیش از ۳ نفر و ۶۳۰ نفر خواهد رسید. بر اساس این گزارش، تقریباً مسئول نیمی از تلفات غیرنظامیان گروه «دولت اسلامی» (داعش) است و حدود ۴۰ درصد آن‌ها نیز به گردن طالبان است.

#وزارت_اطلاعات می‌گوید یک تن و ۷۵ کیلوگرم #هروئین در مرز #بازرگان کشف کرده. مواد مخدر در کالاهای صادراتی جاسازی شده بودند

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که مأموران اداره کل اطلاعات استان آذربایجان غربی یک باند بین‌المللی قاچاق مواد مخدر با یک تن و هفتاد و پنج کیلوگرم هروئین را که قصد داشتند به اروپا ترانزیت کنند شناسایی و آن‌ها را هنگام خروج از ایران در منطقه مرزی بازرگان متلاشی کرده‌اند. تعدادی از قاچاقچیان این باند بین‌المللی که مواد مخدر را به صورت ماهرانه‌ای در کالاهای صادراتی جاسازی کرده بودند دستگیر شده‌اند. وزارت اطلاعات درباره سایر قاچاقچیان این باند سکوت کرده است. وزارت اطلاعات می‌گوید این محموله بزرگ‌ترین محموله هروئین کشف شده در سال‌های اخیر است و ارزش تقریبی آن بیش حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با #مواد_مخدر: ۴ میلیون نفر در #ایران #مواد_مخدر مصرف می‌کنند

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که تعداد افرادی که در ایران تجربه مصرف مواد مخدر به شکل تفننی یا مستمر دارند، به علاوه معتادان نیازمند درمان، در مجموع حدود ۴ میلیون نفر است. در این آمار افرادی که در عمرشان حتی یک بار مواد مصرف کرده‌اند هم قرار می‌گیرند. ار این میان، ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در سال گذشته بوده‌اند. به گفته پرویز افشار از این تعداد، حدود ۱ میلیون و ۷۵۰ هراز نفر قطعاً معتاد‌ند چنانکه اگر حتی یک روز مواد به آنها نرسد دچار عوارض جسمی و روانی می‌شوند.

معاملات #مسکن در شهریورماه امسال ۴۵ درصد کاهش یافت

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد که در تیر، مرداد و شهریور امسال تعداد معاملات در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۵ درصد، ۳۶ و ۴۵ درصد کاهش یافته است. بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی تا شهریورماه سال جاری قیمت #مسکن در ایران حدود ۷۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. قیمت مسکن و اجاره بهاء در ۹ ماه گذشته جهش چشمگیری داشته و در بعضی مناطق تهران تا ۸۰ درصد افزایش یافته است. حسام عقبایی می‌گوید در صورت تثبیت نرخ ارز تا دی‌ماه سال جاری، قیمت مسکن نیز در بهمن‌ماه امسال ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت اما اگر نرخ ارز نوسان داشته باشد تأثیر به‌سزایی در بازار مسکن نخواهد داشت. با این حال سرنوشت نوسانات شدید بازار ارز در ایران نامشخص است و تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نیز از ۱۴ آبان‌ماه آغاز خواهد شد.

#مهاجرت‌_های_اقلیمی به #استان_البرز افزایش یافته است

محمد قمی، رئیس اتحادیه املاک مرکز #استان_البرز می‌گوید افراد زیادی از استان‌های جنوبی کشور به دلیل مسائل #زیست‌_محیطی از جمله آلودگی هوا به کرج آمده‌اند. به‌گفته او این نوع از مهاجرت‌ها به حدی افزایش داشته که در ماه شهریور ۱۵ درصد از کسانی که در کرج خانه اجاره کرده‌اند، مهاجرینی از تهران و استان‌های جنوبی کشور بوده‌اند. بیشتر این افراد در مناطقی چون شاهین‌ویلا و باغستان خانه اجاره کرده‌اند. مهاجرت مردم از تهران به دلیل افزایش هزینه اجاره #مسکن در پایتخت است. این در حالی است که به‌گفته محمد قمی در چند ماه اخیر با وجود رکودی که در مسکن وجود داشته؛ قیمت مسکن در کرج ۴۰ درصد و هزینه اجاره و رهن نیز حدود ۳۵ درصد افزایش داشته است.

#سفر_خارجی ایرانی‌ها ۱۱ درصد کمتر شد

محمد خیاطیان ـ سرپرست معاونت گردشگری ـ در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که در ۵ ماه نخست سال ۹۷، ۳ میلیون و ۹۲ هزار و ۷۵۹ تن از کشور خارج شدند که این تعداد در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که ۳ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۹۲ نفر به خارج از کشور سفر کردند، ۱۱ درصد کاهش داشته است. خیاطیان گفته است در این مدت بیشترین سفرها به ترتیب به کشورهای ترکیه، عراق، امارات و گرجستان انجام شده است. به گفته سرپرست معاونت گردشگری، مقصد سفر ایرانی‌ها در سال گذشته نیز تقریباً همین رده‌بندی را داشته، با این تفاوت که در سال ۹۷ گرجستان جایگزین جمهوری آذربایجان شده است. در سال ۹۶ بیشترین سفر ایرانی‌ها به کشورهای عراق، ترکیه، امارات و آذربایجان انجام شده.

وزیر خارجه آمریکا: رهبر #کره_شمالی با بازدید بازرسان بین‌المللی از #تأسیسات_هسته‌ای_و_موشکی این کشور موافقت کرده است

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۸ اکتبر/ ۱۶ مهر اعلام کرد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعلام آمادگی کرده که به بازرسان بین‌المللی اجازه بازدید از تأسیسات هسته‌ای و موشکی این کشور را بدهد. بازرسی بین‌المللی یکی از مهم‌ترین تعهدات کره شمالی در قرارداد خلع سلاح شبه‌جزیره کره است. پمپئو که در سفرش به پیونگ یانگ مدت کوتاهی با کیم جونگ اون دیدار کرده بود، گفته است هرگاه که دو طرف بتوانند امکانات لجستیکی لازم را فراهم کنند، بازرسان بین‌المللی می‌توانند از تأسیسات هسته‌ای پونگ‌گی‌ری بازدید کنند. پمپئو قبل از ترک پیونگ‌یانگ و ادامه سفرش به پکن و سئول در جمع خبرنگاران گفت برای بازدید بازرسان بین‌المللی از این تأسیسات به امکانات لجستیکی زیادی نیاز است.

سخنگوی #سازمان_اورژانس ایران: ۶۳ نفر از ابتدای شهریور تاکنون به دلیل مصرف الکل تقلبی فوت کردند

سخنگوی سازمان اورژانس ایران اعلام کرده که از شهریور تا اواسط مهر سال جاری ۶۳ نفر به دلیل مصرف الکل تقلبی جان خود را از دست داده‌اند. به گفته مجتبی خالدی هم‌اکنون ۹۴ نفر از مصرف‌کنندگان الکل همچنان در مراکز درمانی تحت درمان هستند.این مقام مسئول در گفت‌وگو با ایرنا تعداد کل مراجعان مسمومیت الکل به مراکز درمانی را ۷۲۷ نفر اعلام کرده است.

شرق و جنوب شرقی استان #کرمان طوفانی و پرگرد و غبار است. ۶۱ نفر تحت درمان قرار گرفتند

اداره کل هواشناسی اعلام کرده که در شمال و شرق استان کرمان پدیده غالب جوی خیزش گرد و خاک است و به ویژه در مناطق شرق و جنوب‌شرق استان شدت وزش باد بیشتر از یکشنبه ۱۵ مهر خواهد بود. در کلیه محورهای مواصلاتی استان کرمان و سیستان و بلوچستان، استان کرمان و یزد و کرمان به خراسان جنوبی کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا امروز (دوشنبه) هم ادامه دارد. روابط عمومی دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان اعلام کرده که از ۷ صبح تا ۸ شب یکشنبه ۱۵ مهر در مجموع ۶۱ نفر به دلیل عوارض ناشی از پدیده گرد و غبار به مراکز درمانی استان کرمان مراجعه کرده‌اند. ۲۰ نفر از بیماران بستری شده‌اند و سایر بیماران هم تحت درمان سرپایی قرار گرفتند.