نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اداره امنیت ملی #افغانستان کشته‌شدن رهبر #القاعده در شبه‌قاره هند را تأیید کرد

اداره امنیت ملی افغانستان، سه‌شنبه ۱۶ مهر / ۸ اکتبر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عاصم عمر، رهبر شبکه القاعده در شبه‌قاره هند در جریان عملیات مشترک نیروهای افغانستانی و آمریکایی علیه طالبان در شهر موسی‌قلعه ولایت هلمند کشته شده‌ است. این عملیات دوهفته پیش انجام شد. عاصم عمر اهل پاکستان است. اداره امنیت ملی افغانستان همچنین گفته است که در این عملیات شش عضو دیگر القاعده که بیشتر آن‌ها پاکستانی بودند، کشته شدند. موسی‌قلعه از پایگاه‌های اصلی طالبان در افغانستان است و از چند سال پیش در کنترل این گروه قرار دارد. حسین حقانی، سفیر پیشین پاکستان این رویداد را نمونه‌ای از پیوندهای پایدار طالبان با شبکه القاعده دانشته است.

فرمانده نیروی انتظامی: با کشف #حجاب در مجتمع‌های آپارتمانی مقابله می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا)، سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی استان البرز روز سه‌شنبه ۱۶ مهر در همایش پلیس، امنیت و اصناف اعلام کرد: «مقابله با کشف حجاب در مجتمع‌های آپارتمانی این استان در دستور کار است». او توضیح داد: «در این بخش از ساکنان خود مجتمع‌ها می خواهیم که خودشان در جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و هم در جایگاه قانونی همکاری کنند». عباسعلی محمدیان با اشاره به طرح پلیس برای برخورد با کشف حجاب در خودروها گفت: «از زمانی که فراخوان مالکین خودروهایی که کشف حجاب در آنها مشهود بود توسط پلیس اجرا شد،اکنون این مشکل اجتماعی کاهش یافته است».

دو فیزیکدان سوئیسی و یک فیزیکدان کانادایی آمریکایی جایزه #نوبل_فیزیک در سال ۲۰۱۹ را دریافت کردند

سه‌شنبه ۸ اکتبر/ ۱۶ مهر آکادمی نوبل در سوئد اعلام کرد میشل مایور و دیدیه کِی‌لوز، دو فیزیکدان سوئیسی به همراه جیمز پیبِلز، فیزیکدان کانادایی آمریکایی جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۹ را دریافت می‌کنند. برندگان نوبل در سال جاری ۹ میلیون کرون (۷۴۳ هزار پوند) جایزه نقدی دریافت می‌کنند. نیمی از این جایزه نقدی به خاطر «کشف شبه‌سیاره‌ای که به دور ستاره‌ای از نوع ستاره‌های منظومه شمسی می‌چرخد» به میشل مایور و دیدیه کِی‌لوز و نیمی دیگر به خاطر کشفیات نظری در کیهان‌شناسی فیزیکی» به جیمز پیبِلز تعلق گرفت. در روزهای آینده برندگان جوایز نوبل در رشته‌های شیمی، ادبیات، صلح و اقتصاد اعلام خواهند شد. روز دوشنبه جایزه پزشکی نوبل برای کشف نحوه تشخیص و جذب اکسیژن توسط سلول‌های بدن به ویلیام کیلین و گرگ سمنزا، از آمریکا و پیتر رتکلیف از بریتانیا تعلق گرفت.

آیت‌الله #یزدی: حاکمیت #ولی_فقیه تابع مرزهای جغرافیایی و قوانین سازمان ملل نیست

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سه‌شنبه ۱۶ مهر در سخنانی در حوزه علمیه قم جایگاه ولی فقیه رادر حد جایگاه پیامبر اسلام ارتقا داد و ادعا کرد که حاکمیت ولایت فقیه تابع مرزهای جغرافیایی و قوانین سازمان ملل نیست. یزدی گفت: «ولی‌فقیه، ولی‌ای هست که مرز جغرافیایی محدودش نمی‌کند. یعنی فقط ولی و رهبر مسلمانان داخل کشور محسوب نمی‌شود بلکه او شرعاً حاکم بر مسلمانان جهان است. به‌عبارت ‌دیگر هر کجا که مسلمانان هستند حاکمیت فقیه هم هست. بنابراین مرز جغرافیایی یا مقررات سازمان ملل محدودکننده تشریعی ولایت‌فقیه برای تبیین اسلام در بین مردم نیست و همان‌گونه که حاکمیت پیامبر و امیرالمؤمنین برای همه انسان‌ها است، ولی‌فقیه هم برای همه حاکم است.»

#روحانی: #وزارت_اطلاعات امنیت سرمایه‌گذاران را تأمین کند

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۶ مهر در دیدار با محمود علوی وزیر اطلاعات و معاونان و مدیران ارشد وزارت اطلاعات گفت «شرعی، قانونی و همچنین مردمی عمل کردن» سه رکن اصلی فعالیت و مأموریت‌های وزارت اطلاعات است. روحانی در ادامه سخنانش گفت: رویکرد وزارت اطلاعات می‌بایست ایجاد و استحکام «جامعه امن» و پرهیز از «جامعه امنیتی» باشد. روحانی اعتراضات سراسری دی ۹۶ را یک بار دیگر به خروج آمریکا از برجام و «تلاش دشمنان برای تنش‌آفرینی در داخل» ربط داد و از وزارت اطلاعات خواست برای ایجاد امنیت در فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری کوشش کند. سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا، سه‌شنبه ۱۶ مهر اعلام کرد که نام عملیاتِ سرکوب اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ در میان یگان‌های ویژه «پر قو» بود. اعتراضات سراسری دی‌ ۱۳۹۶ از روز هفتم دی ‌‌آن سال در مشهد آغاز شد و به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش پیدا کرد. ر اعتراضات دی‌ ۹۶، چهار هزار و ۹۷۲ نفر بازداشت شدند و دست‌کم ۲۷ نفر نیز در جریان سرکوب‌ها کشته شدند.

اعلام آمادگی #قوه_قضائیه برای راه‌اندازی دفاتر موقت ثبت #دارایی_مسئولان

قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات این قوه برای راه‌اندازی دفتر موقت ثبت دارایی مسئولان در نهادها و دستگاه‌های کشوری و لشگری آماده است. داود کریمی مرید، دبیر شورای اطلاع‌رسانی مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات قوه قضائیه در این‌باره گفت با توجه به راه‌اندازی دفتر ویژه ثبت دارایی مسئولان در ستاد مرکز آمار و فن‌آوری اطلاعات قوه قضائیه، از ۳۱ شهریورماه جهت ثبت این دارایی‌ها و اموال در نقاط مهم حاکمیتی آماده‌اند. به‌گفته کریمی مرید با شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان قانون اساسی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز در این زمینه مکاتبه شده است و شورای اطلاع‌رسانی مرکز آمار قوه قضائیه در انتظار پاسخ آن‌‌هاست. او گفت به‌زودی دسترسی کلیه مدیران استانی به سامانه ثبت دارایی مسئولان از طریق شبکه ملی فراهم خواهد شد. بدین ترتیب مسئولان حکومتی با مراجعه به این سامانه و یا رجوع به دفتر این شورا می‌توانند برای ثبت دارایی‌های خود نوبت بگیرند. ۱۰ روز پیش، محمدرضا صباغیان‌ بافقی، نماینده مهریز در مجلس گفته بود که اگر انتشار لیست اموال و دارایی مدیران و مسئولان عمومی باشد امر خوبی است ولی اگر این لیست عمومی نباشد، تفاوتی با قبل ندارد.

وزارت خارجه ایران از #ترکیه خواست تا حمله به شمال #سوریه را آغاز نكند

وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای با آغاز هرگونه عملیات نظامی احتمالی در خاک سوریه مخالفت کرد و گفت تهران آمادگی دارد برای رفع نگرانی‌های موجود از طریق مسالمت‌آمیز با مقامات ترکیه و سوریه تماس فوری بگیرد. این بیانیه همچنین حضور نظامیان آمریکایی در سوریه را «نامشروع» خوانده و گفته است که تصمیم آمریکا مبنی بر خروج نیروهای نظامی‌اش از سوریه می‌بایست بسیار زودتر از این رخ می‌داد. در این بیانیه همچنین توافق آدنا مبنای مناسبی برای حل بحران کنونی عنوان شده است. توافق آدنا ۲۰ اکتبر ۱۹۹۸ بین ترکیه و سوریه و با نظارت ایران و مصر امضا شد و دو کشور متعهد شدند که از ورود «گروه‌های تروریستی» به خاک یکدیگر جلوگیری کنند و ارتش ترکیه نیز اجازه یافت تا برای سرکوب گروه‌هایی که تروریست می‌خواند تنها تا عمق پنج کیلومتری وارد خاک سوریه شود. تلویزیون حکومتی ایران نیز امروز سه‌شنبه ۱۶ مهر گزارش داد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تماسی با همتای ترک خود، مولود چاووش‌اوغلو مخالفت تهران را با عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه اعلام کرد. ظریف همچنین از ترکیه خواست تا به تمامیت و حاکمیت سوریه احترام بگذارد. محمدجواد ظریف پیش از این در یک پیام توئیتری نسبت به جابجایی نیروهای نظامی آمریکا در شمال سوریه واکنش نشان داد و راه حل بحران کنونی پایبندی به توافق آدنا دانست.

درخواست مقامات #اقلیم_کردستان عراق از #روسیه برای محافظت از #کردهای_سوریه

در پی نزدیک شدن احتمال حمله نظامی ترکیه به شمال شرقی سوریه، مقامات اقلیم کردستان عراق در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، از مسکو درخواست کردند تا از کردهای سوریه محافظت کند. لاوروف روز دوشنبه از عراق و اقلیم کردستان دیدار کرد تا در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات روابط دو طرف گفت‌وگو کند. اگرچه حزب دموکرات کردستان عراق مدت‌هاست که با حزب اتحاد دموکراتیک، حزب کردها در شمال سوریه روابط خوبی ندارد، اما مقامات اقلیم کردستان از این فرصت استفاده کردند تا از روسیه درخواست کنند که از کردهای سوریه محافظت کند. دفتر مسعود بارزانی، دبیرکل حزب دموکرات کردستان و و رئیس پیشین اقلیم کردستان در بیانیه‌ای گفته است: «دبیرکل بارزانی نگرانی‌های خود را در مورد آینده کردها در سوریه به وزیر امور خارجه روسیه ابراز کرد و از روسیه خواست تا در صورت بروز هرگونه اتفاق یا تحولی، نقش خود را برای جلوگیری از درد و رنج بیشتر مردم کرد در سوریه ایفا کند.» هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه پیشین عراق نیز در دیدار با لاوروف از نگرانی‌ها نسبت به رویدادهای شمال سوریه سخن گفت.

واکنش #ظریف به جابجایی #نیروهای_نظامی_آمریکا در شمال #سوریه

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی توئیتری نسبت به جابجایی نیروهای نظامی آمریکا در شمال سوریه واکنش نشان داد و نوشت: «آمریکا یک اشغالگر بی‌ربط در سوریه است. اجازه گرفتن از آن یا تکیه به این کشور برای امنیت بیهوده است.» ظریف افزود: «دستیابی به صلح و مبارزه با تروریسم در سوریه تنها از طریق احترام به تمامیت ارضی و مردم آن موفقیت‌آمیز خواهد بود. (توافق) آدنا چارچوبی را برای ترکیه و سوریه فراهم کرده است. ایران آماده کمک کردن است.» توافق آدنا ۲۰ اکتبر ۱۹۹۸ بین ترکیه و سوریه و با نظارت ایران و مصر امضا شد و دو کشور متعهد شدند که از ورود «گروه‌های تروریستی» به خاک یکدیگر جلوگیری کنند و ارتش ترکیه نیز اجازه یافت تا برای سرکوب گروه‌هایی که تروریست می‌خواند تنها تا عمق پنج کیلومتری وارد خاک سوریه شود.

آمریکا ۲۸ سازمان چینی را به #لیست_سیاه خود اضافه کرد

آمریکا ۲۸ سازمان چینی را به دلیل نقض حقوق اقلیت مسلمان اویغور به لیست سیاه خود افزود. ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا گفت ایالات متحده «سرکوب وحشیانه» اقلیت‌های قومی در چین را تحمل نمی‌کند. با این اقدام جدید از سوء استفاده از فن‌آوری‌های آمریکا جلوگیری خواهد شد. شرکت‌های قرار گرفته در این لیست سیاه، از جمله شرکت «هایک ویژن» یکی از تولیدکنندگان و برندهای سیستم‌های تصاویر مداربسته در حوزه امنیتی، دیگر مجاز نیستند محصولات یا قطعات خود را به ایالات متحده صادر کنند و یا محصولات آمریکایی را خریداری کنند. گروه‌های مدافع حقوق بشر تخمین می‌زنند که بیش از یک میلیون اویغور و دیگر افراد اقلیت‌های مسلمان در اردوگاه‌های کار منطقه شین‌جیانگ چین بازداشت هستند. آن‌ها مجبور به ترک دین، فرهنگ و زبان خود شده‌اند. اقدام جدید آمریکا علیه شرکت‌ها و سازمان‌های چینی درحالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این گفته بود: «ما توافق کامل تجاری با چین را می‌خواهیم؛ هر توافق‌نامه تجاری که با چین امضا می‌کنیم باید منصفانه و عادلانه باشد.» آمریکا و چین در یک جنگ تجارتی به‌سر می‌برند و هردو علیه محصولات یکدیگر تعرفه‌های گمرکی بسته‌اند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی: اگر صادرکنندگان #مالیات ندهند با آن‌ها با ملاطفت برخورد می‌شود

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی شامگاه دوشنبه ۱۶ مهر در همایشی که در چارچوب گفت‌‌وگوهای دولت با بخش خصوصی برگزار شد اعلام کرد که صادرات غیرنفتی کشور در ۱۸ ماه گذشته ۶۱ میلیارد دلار بود که حدود ۲۷ میلیارد دلار (معادل ۴۵ درصد) آن به کشور بازگشت. بر اساس قوانین ایران، منابع حاصل از صادرات از مالیات بر ارزش افزوده معاف‌اند اما بعد از خروج آمریکا از برجام و سقوط ارزش ریال مجلس برای بازگشت ارز صادراتی معافیت مالیاتی را مشروط به بازگشت ارز صادراتی کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: «در ضوابط اجرایی مشکلاتی وجود داشت که قرار شد بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی تا دو هفته آینده این موضوع را بررسی کرده و تسهیلات را فراهم کنند تا صادرکنندگان دستشان باز باشد. اگر صادرکننده نتوانست ارز خود را در مدت چهار ماه بازگرداند با ملاطفت با این موضوع برخورد می‌شود.»