ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیرالئون مجازات اعدام را لغو کرد

جولیوس ماآدا بیو، رئیس جمهوری سیرالئون، جمعه ۱۶ مهر / ۸ اکتبر لغو مجازات اعدام در این کشورِ کوچکِ غرب آفریقا را اعلام کرد. این اقدام پس از رأی‌گیری ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۱ در پارلمان سیرالئون و تصویب آن انجام شد. جولیوس ماآدا بیو در مراسم امضای لغو حکم اعدام در فری‌تاون، پایتخت سیرالئون گفت: «امروز، ما برگ تازه‌ای از تاریخ را می‌نویسیم […]. در پایان ۲۰ سال، ما به‌عنوان یک ملت به قولی که به خود داده بودیم عمل می‌کنیم: سرانجام مجازات اعدام در جمهوری سیرالئون به‌طور کامل لغو شد.» بدین ترتیب در این کشور حبس ابد یا حداقل ۳۰ سال زندان جایگزین مجازات اعدام می‌شود. فعالان حقوق بشر این مستعمره سابق بریتانیا در غرب آفریقا را به دلیل لغو نکردن رسمی مجازات اعدام مورد انتقاد قرار داده بودند، اگرچه آخرین اعدام‌ها در سیرالئون به بیش از ۲۰ سال پیش برمی‌گردد و محکومیت‌ها عموماً به حبس ابد تبدیل شده‌اند. در قانون اساسی سال ۱۹۹۱ سیرالئون مجازات اعدام برای سرقت‌های کلان، قتل، خیانت و شورش پیش‌بینی شده بود. سیرالئون پس از مالاوی در آوریل و چاد در سال گذشته آخرین کشور آفریقایی است که مجازات اعدام را لغو می‌کند. بیش از ۳۰ کشور آفریقایی هنوز مجازات اعدام را در قوانین خود دارند، اما کمتر از نیمی از آن‌ها در سال‌های اخیر متهمان را اعدام کرده‌اند. در پایان سال ۲۰۲۰ سازمان عفو بین‌الملل ۱۴۴ کشور را که به‌طور رسمی مجازات اعدام را لغو کرده‌اند برشمرده بود. این تعداد تقریباً سه چهارم کل کشورهای جهان است. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، دست‌کم ۴۸۳ نفر در سال ۲۰۲۰ در ۱۸ کشور اعدام شدند که ۲۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کمتر بود. این رقم، پایین‌ترین میزان ثبت‌شده در بیش از یک دهه گذشته، شامل هزاران اعدامی که به‌گفته عفو بین‌الملل احتمالاً در چین انجام شده است نمی‌شود، جایی که اطلاعات در این زمینه محرمانه تلقی می‌شود. کره شمالی و ویتنام نیز شامل همین مسئله می‌شوند. چهار کشوری که ۸۸ درصد از کل اعدام‌های سال ۲۰۲۰ در آن‌ها ثبت شد به ترتیب ایران (۲۴۶ مورد)، مصر (۱۰۷)، عراق (۴۵) و عربستان سعودی (۲۷) بودند.

رأی‌گیری جداگانه از نیروهای امنیتی و نظامی عراق، آوارگان و زندانیان در چارچوب انتخابات پارلمانی این کشور برگزار شد

رأی‌گیری ویژه در انتخابات پارلمانی عراق برای نیروهای امنیتی و نظامی این کشور، آوارگان و زندانیان، جمعه ۱۶ مهر / ۸ اکتبر از ساعت هفت صبح تا ساعت ۱۹ به‌وقت محلی برگزار شد. شمار افراد منتسب به نیروهای امنیتی که حق شرکت در انتخابات پارلمانی را دارند، یک میلیون ۷۵ هزار و ۷۲۷ نفر بود که در ۵۹۹ حوزه رأی‌گیری آرا خود را به صندوق‌ها انداختند. شمار آوارگان نیز ۱۲۰ هزار و ۱۲۶ نفر بود و ۸۶ حوزه رأی‌گیری به آن‌ها اختصاص داده شده بود. تعداد زندانیان واجد شرایط هم ۶۷۶ نفر بود که در ۶ حوزه رأی‌گیری آرای خود را به صندوق‌ها ریختند. این افراد با کارت‌ هوشمند انتخاباتی در رأی‌گیری شرکت کردند. به‌گفته کمیساریای عالی انتخابات عراق، گروه‌های مجاز به شرکت در رأی‌گیری افراد وزارت کشور، وزارت دفاع، دستگاه مبارزه با تروریسم، وزارت امور داخلی اقلیم کردستان عراق، وزارت پیشمرگه، آوارگان و زندانیان بودند. بیشترین این افراد به‌ترتیب در بغداد، دهوک، اربیل و سلیمانیه و کمترین تعداد آن‌ها در بصره هستند. انتخابات پارلمانی عراق یکشنبه آینده ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر برگزار خواهد شد. ۲۴ میلیون عراقی در این انتخابات حق رأی دارند. برخی احزاب و گروه‌های مدنی مانند حزب کمونیست عراق، خانه عراق، و جریان مدنی خواهان تحریم این انتخابات شده‌اند. آن‌ها معتقدند این انتخابات تغییری در وضعیت کنونی عراق نخواهد داد زیرا سلاح و پول گروه‌های شبه‌نظامی در نهایت نتیجه رسمی آن را تعیین می‌کند.

کرونا در ایران: روند ابتلا و تعداد جان‌باختگان بعد از سه ماه نزولی شد

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت جمعه ۱۶ مهر اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۸۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شدند که یک هزار و ۴۲۴ نفر از آنها به دلیل ابتلا به موارد حاد بیماری می‌بایست دربیمارستان‌ها بستری شوند. وزارت بهداشت می‌گوید آخرین باری که تعداد بیماران شناسایی شده کمتر از ۱۰ هزار نفر بود، ۱۲ تیر و آخرین باری که تعداد بستری‌های جدید بیماران، کمتر از یک هزار و ۵۰۰ نفر بود، ۱۹ تیر بود و به این ترتیب در روز جمعه ۱۶ مهر بعد از ۹۷ روز، تعداد بیماران شناسایی شده به کمتر از ۱۰ هزار نفر و بعد از ۹۰ روز، تعداد بستری‌های جدید بیماران، به کمتر از یک هزار و ۵۰۰ نفر رسید. بر همین اساس در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۵ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۱۲۲ هزار و ۱۹۷ نفر رسید. وزارت بهداشت می‌گوید بعد از ۸۲ روز، موارد فوت روزانه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ایران به کمتر از ۲۰۰ نفر کاهش یافت. آخرین بار، ۲۷ تیرماه، فوت بیماران کرونایی، کمتر از ۲۰۰ نفر بود. در حال حاضر هفت شهر ایران در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

انفجار در مسجد شیعیان در ولایت قندوز افغانستان در حین برگزاری نماز جمعه: دست‌کم ۲۸ نفر کشته و بیش از ۹۰ نفر مجروح شدند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان جمعه ۸ اکتبر/ ۱۶ مهر با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که مسجد شیعیان در ولایت قندوز در شمال شرقی افغانستان هدف حمله قرار گرفت. مجاهد نوشت: «امروز بعد از ظهر در مسجد هم‌وطنان شیعه ما انفجاری رخ داد که در طی آن عده‌ای از هم‌وطنان ما کشته و مجروح شدند.» مجاهد در ادامه افزود که مأموران برای بررسی این حادثه به محل اعزام شده‌اند. یک مقام وزارت بهداشت طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت در این انفجار دست‌کم ۱۵ نفر کشته و شمار زیادی از نمازگزاران نیز مجروح شده‌اند: «۹۰ نفر از مجروحان به بیمارستان منتقل شدند. ۱۵ نفر هم جان خود را از دست دادند. شمار کشته‌شدگان و مجروحان ممکن است افزایش پیدا کند.» یک مقام طالبان که نام او اعلام نشده به رویترز گفته است که دست‌کم ۲۸ نفر کشته شده‌اند. انفجار در حین نماز جمعه در مسجد سیدآباد در منطقه خان‌آباد ولایت قندوز اتفاق افتاد. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

اتحادیه اروپا: پذیرش ۴۲ هزار و ۵۰۰ پناهجوی افغانستانی امکان‌پذیر است

اتحادیه اروپا پذیرش ۴۲ هزار و ۵۰۰ پناهجوی افغانستانی در طول پنج سال را امکان‌پذیر دانست. ایلوا یوهانسون، کمیسر مسائل داخلی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت در این زمینه یک تعهد اخلاقی وجود دارد؛ با این حال، هر تصمیمی با کشورهای عضو است. بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، حدود ۸۵ هزار افغانستانی پناهجو باید در پنج سال آینده اسکان داده شوند. یوهانسون تأکید کرد که افرادی که هنوز در افغانستان هستند باید مورد حمایت قرار گیرند. او گفت وضعیت این کشور وحشتناک است و در کوتاه مدت، مردم باید از آن خارج شوند. ۲۲ هزار پناهجوی افغانستانی به اتحادیه اروپا منتقل شده‌اند. در همین حال، روسیه اعلام کرد که ظرف دو هفته میزبان کنفرانس بین‌المللی افغانستان خواهد بود. طالبان، حاکمان جدید افغانستان نیز به این کنفرانس دعوت شده‌اند.

رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات: موسیقی در اسلام جایگاهی ندارد

نعیم‌الحق حقانی، رئیس اطلاعات‌ و فرهنگ طالبان در ولایت هرات افغانستان در گفت‌وگو با رسانه خصوصی «عصر» گفت: «دین ما موسیقی از هر نوع و انواع‌اش را حرام می‌داند، موسیقی هیچ جایگاهی در دین مبین اسلام ندارد». حقانی با استناد به پیامبر اسلام که به‌گفته او نوای نی را «آواز شیطان» می‌خواند، افزود: «اهل اسلام با موسیقی بیگانه است، در زمان قدیم این بیشتر کار ایران یا فارس و رومی‌ها بود و آن‌ها با این چیزها خود را خوش، بدبخت و خوشحال نگاه می‌کردند.» براساس گزارش رسانه‌های افغانستان وزارت «امر به معروف و نهی از منکر» طالبان پخش موسیقی زنده را همچنین در مراسم عروسی ممنوع اعلام کرده‌اند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت: ایران مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید ویروس کروناست

فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هشدار داد که ایران مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید ویروس کروناست.بر اساس گزارش مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی در شهریور سال جاری ۲۳۰ نمونه، بررسی توالی‌یابی به روش سنگر انجام شده است. این ۲۳۰ نمونه از استان های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، البرز و مرکزی بوده است که براساس بررسی های صورت گرفته بر روی این نمونه‌ها بیش از ۸۰ درصد سویه‌های کرونا، دلتا بوده است. فرید نجفی گفت: «نکته مهم این است که در واقع در ۳۴ عدد از این نمونه‌ها (تقریبا ۱۵ درصد) سویه‌های دلتا با جهش‌های اضافه پیدا شده که این موضوع نشان‌دهنده این است که ایران کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید باشد که این سویه‌ها با سرایت‌پذیری بالاتر هم می‌توانند باشند.» معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه افزود: «آنچه که از یافته‌های این بررسی به دست می‌آید آن است که در واقع نرخ متوسط هر جهش به ازای هر فرد حدود ۴ است. به عبارت دیگر در ۲۳۰ نمونه‌ای که بررسی شده حدود ۹۵۰ جهش مشاهده شده که این آمار به ما نشان می‌دهد کشور کماکان به واکسیناسیون با سرعت بالا احتیاج دارد.» وزارت بهداشت دولت سیزدهم اعلام کرده که تاکنون در ایران در مجموع ۶۱ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۰۲ دوز واکسن کرونا تزریق شده است.

آمار تفکیکی واکسیناسیون کرونا تجمعی از ابتدا تا پنج‌شنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۰ اعلام شد

وزارت بهداشت دولت سیزدهم اعلام کرد که تاکنون در ایران در مجموع ۶۱ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۰۲ دوز واکسن کرونا تزریق شده است. بر این اساس واکسیناسیون کرونا تجمعی از ابتدا تا ۱۵ مهر ۱۴۰۰ بدین شرح است: اسپوتنیک نوبت اول: ۵۳۳۵۲۶، اسپوتنیک نوبت دوم: ۳۹۰۰۵۰، سینوفارم نوبت اول: ۳۵۳۸۸۷۵۵، سینوفارم نوبت دوم: ۱۳۶۳۴۶۰۶،بهارات نوبت اول: ۵۹۳۸۹، بهارات نوبت دوم: ۵۴۲۱۸، آسترازنکا نوبت اول: ۴۴۱۶۸۹۸، آسترازنکا نوبت دوم: ۱۷۴۹۷۱۰، برکت نوبت اول: ۳۱۴۴۵۳۱، برکت نوبت دوم: ۲۰۵۲۷۱۹. در مجموع بر اساس آمار وزارت بهداشت در مجموع ۴۳ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۹۹ نفر از شهروندان ایران نوبت اول واکسن و ۱۷ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۳۳ نفر نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وزیر خارجه دولت سیزدهم: مذاکرات ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که برای دیدار و گفت‌وگو با رهبران سیاسی لبنان از مسکو به بیروت سفر کرده، پنجشنبه ۷ اکتبر/ ۱۵ مهر در یک نشست خبری مشترک با عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان درباره مذاکرات عربستان و ایران گفت: «گفت‌وگوها در بغداد تاکنون روند خوبی را پشت سرگذاشته است. گفت‌وگوهایی که حقوق ملت ایران را برآورده سازد همان است که ما به دنبال آن هستیم.» عبدالله بوحبیب هم ابراز امیدواری کرد که مذاکرات ایران و عربستان به سرانجام برسد. از مارس/ فروردین سال جاری مذاکرات مستقیم و پنهانی بین مسئولان سعودی و ایرانی با میانجی‌گری مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در بغداد برگزار شد. مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این مذاکرات، جنگ یمن و پرونده هسته‌ای ایران بود. دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان سعودی حدود دو هفته پیش آغاز شد و این نخستین دیدار دو رقیب منطقه‌ای در دولت سیزدهم بود. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی یکشنبه گذشته برگزاری دور تازه مذاکرات با ایران در بغداد را تأیید کرد.