ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست اقلیمی گلاسکو:‌ گروه‌های وابسته به بومیان، زنان، دانشگاهیان و فعالان محیط زیست از مذاکرات کنار گذاشته شده‌اند

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، فعالان و اعضای جامعه مدنی که در بیست‌و‌ششمین کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد (Cop26) در گلاسکو، اسکاتلند شرکت دارند، از محدودیت‌های بی‌سابقه و غیرعادلانه در برابر دسترسی آنها به محل مذاکرات شدیداً انتقاد کردند. فعالان محیط زیست و عدالت اقلیمی، حقوق مردم بومی و زنان، و نیز دانشگاهیان هشدار داده‌اند که برگزارکنندگان نشست سرنوشت‌ساز گلاسکو آنها را از اتاق‌های محل برگزاری مذاکرات و نیز سخن گفتن با مذاکره‌کنندگان حذف کرده‌اند. این ناظران به عنوان دیده‌بان‌های غیررسمی نشست عمل می‌کنند و چشم و گوش مردم در مذاکراتی هستند که قرار است سرنوشت سیاره را رقم بزنند. این نمایندگان جامعه مدنی اخطار داده‌اند که حذف آنها پیامدهای ناگواری برای میلیون‌ها تن در بر خواهد داشت. نشست گلاسکو در دومین و آخرین هفته خود قرار دارد. دولت‌ها و شرکت‌ها تحت فشار قرار دارند تا برای مقابله با گرمایش زمین دست به اقدام جدی بزنند. نه تنها میزان محدودیت بر دسترسی ناظران متعلق به جامعه مدنی بین‌المللی در نشست گلاسکو بی‌سابقه گزارش شده، نشست اقلیمی بیست‌و‌ششم همچنین «سفیدترین» نشست اقلیمی سازمان ملل متحد لقب گرفته است زیرا به دلیل نابرابری در توزیع واکسن کرونا، بسیاری از فعالان و متخصصان محیط زیست از کشورهای جنوب جهان امکان حضور در بریتانیا را نیافتند.

المیادین: فرمانده سپاه قدس پس از سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق فوراً به بغداد رفت

المیادین رسانه نزدیک به حزب‌الله لبنان دوشنبه ۱۷ آبان / ۸ نوامبر به نقل از منابع آگاه خبر داد که سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران یکشنبه شب ۱۶ آبان / ۷ نوامبر به فاصله چند ساعت از حمله پهپادی به اقامتگاه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق خود را به بغداد رسانده و با الکاظمی و چند تن از مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی عراق دیدار کرده است. المیادین گفته است که قاآنی بر «ضرورت حفظ امنیت و ثبات و وحدت داخلی عراق» و «فاصله گرفتن از هرگونه اقدامی که امنیت این کشور را تهدید کند» تأکید کرده است. بنا به این گزارش فرمانده سپاه قدس همچنین خواهان تحقق مطالبات تظاهرات‌کنندگان معترض به نتایج انتخابات در چارچوب قانونی شده است. شبکه العالم نیز از دیدار قاآنی با برهم صالح رئیس جمهوری عراق خبر داده است. سوء قصد به جان مصطفی الکاظمی با سه پهپاد در نخستین ساعات روز یکشنبه انجام شد. سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز دوشنبه اعلام کرد که مکان به پرواز درآمدن پهپادهای به‌کار برده‌شده در این اقدام تروریستی شناسایی شد. الکاظمی نیز در سخنانی گفت عاملان حمله پهپادی به خانه‌اش را به‌خوبی می‌شناسد و آن‌ها را افشا خواهد کرد. این حمله تروریستی نشانه‌ای از جنگ قدرت در عراق ارزیابی شده و بیشتر گمانه‌زنی‌ها نیروهای طرفدار ایران را عامل آن می‌دانند. این نیروها پیش از این الکاظمی را تهدید کرده بودند. با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اقدام تروریستی علیه نخست‌وزیر عراق را «فتنه اتاق‌های فکر خارجی» دانسته‌اند.

مدیرکل بنادر ودریانوردی استان سیستان وبلوچستان: حمل بار صادراتی افغانستان از چابهار از سر گرفته‌ می‌شود

یک مقام دولتی در ایران گفت که تجار افغان درباره از سرگیری حمل بار از مسیر بندر چابهار مذاکراتی داشته‌اند و خواستار انتقال کالا از این مسیر شده‌اند‌. بهروز آقایی، مدیرکل بنادر ودریانوردی استان سیستان وبلوچستان به ایلنا گفت: «هفته گذشته با سرکنسولی ایران در قندهار و تعدادی از تجار افغانستانی مذاکراتی داشتیم و این تجار برای از سرگیری روابط و ارسال بارهایشان از بندر چابهار ابراز تمایل کرده‌اند.» آقایی با اشاره به میزان ترانزیت کالا به افغانستان و صادرات کالای تولیدی این کشور از مسیر چابهار گفت: «سال گذشته حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کانتینر حامل محمولات صادراتی تجار افغانستانی از مسیر بندر چابهار به مقاصد مختلف ارسال شد که غالب این محموله‌ها خشکبار بود. پس از اتفاقات اخیر در افغانستان به دلیل راکد شدن بخش تجاری آن کشور، میزان صادرات بار تجار افغان از بندر چابهار کاهش یافت اما اخیرا تجار افغانستان به دنبال از سرگیری حمل بار از مسیر ایران هستند و مذاکراتی خوبی هم در این باره داشتیم و به توافقاتی هم رسیدیم.» آقایی گفت که علاوه بر افغانستانی‌ها، تجار قرقیزستان هم برای صادرات کالاهایشان از مسیر بندرچابهار با مقام‌های ایرانی مذاکره کرده‌اند: در هفته گذشته برخی از تجار قرقیزستان به چابهار آمدند و آنها به دنبال این هستند که از طریق بندر چابهار حملِ بار داشته باشند و با تجار آن کشور هم مذاکرات جدی درباره جزییات استفاده از مسیر چابهار به هند داشتیم و در این زمینه رایزنی‌هایی هم انجام شد.» پس از کشف یک محموله بزرگ هروئین تولید افغانستان در هند، این کشور اعلام کرد که محموله‌های صادراتی از مبدا افغانستان که از بنادر ایران ارسال می‌شوند را نخواهد پذیرفت. حال این مقام دولتی در ایران می‌گوید که هند و چین دیگر محدودیتی برای پذیرش کشتی‌های ایرانی قائل نیستند.

توماس وست، نماینده ویژه جدید آمریکا در امور افغانستان نخستین سفر خود به آسیا و اروپا را آغاز کرد

توماس وِست، نماینده‌ ویژه جدید آمریکا در امور افغانستان نخستین سفر خود را به آسیا و اروپا آغاز کرده است. او جایگزین زلمی خلیل‌زاد شده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ آمریکا پس دیدار با توماس وست دوشنبه ۱۷ آبان / ۸ نوامبر در توئیتر اعلام کرد که نخستین سفر وست به بروکسل خواهد بود. نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان نیز در رشته‌توئیتی نوشت در این سفر با متحدان و شرکای آمریکا در مورد مسیر آینده‌ افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد. به‌گفته‌ او، جامعه بین‌المللی باید باهم همکاری کنند تا در مورد افغانستان تأثیرگذار باشد. توماس وِست، دیپلمات و مشاور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و رئیس پیشین بخش افغانستان و پاکستان شورای امنیت ملی آمریکاست. زلمی خلیل‌زاد دوشنبه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر سال جاری استعفا کرد. خلیل‌زاد در سال ۱۹۸۵ وارد وزارت امور خارجه ایالات متحده شد. از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ سفیر آمریکا در افغانستان و عراق بود. پس از آن تا سال ۲۰۰۹ نماینده آمریکا در سازمان ملل در نیویورک بود. در سپتامبر ۲۰۱۸ از سوی دولت دونالد ترامپ به‌عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان منصوب شد. این سمت او در دولت جو بایدن نیز حفظ شد. خلیل‌زاد در طول مأموریت خود توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان را در دوحه امضا کرد. توافق‌نامه‌ای که طالبان را به قدرت رساند، اما منتقدان زیادی در داخل و خارج از افغانستان دارد. برخی خلیل‌زاد را یکی از عوامل روی کار آمدن طالبان در افغانستان می‌دانند او اما این اتهام را رد می‌کند و معتقد است در راه صلح در افغانستان تلاش کرده است.

عضو هیأت مرگ خطاب به وزیران: به افکار عمومی توجه کنید

ابراهیم رئیسی، عضو هیأت مرگ در مورد انتشار خبر انتصاب اقوام و خویشاوندان وزرا به پست‌های مدیریتی ارشد و انتشار فیش‌های حقوق آن‌ها در فضای مجازی واکنش نشان داد و از وزرایش خواست که به افکار عمومی توجه داشته باشند. او گفت که مخالفان او و دولتش «از اینکه فضای امیدواری در کشور ایجاد شده ناراحت و عصبانی هستند و با طرح ادعاهای غیرواقع به دنبال ایجاد یأس در بین آحاد مردم هستند، لذا همه باید در مقابل اینگونه هجمه‌ها، هوشیار باشند». به‌تازگی چندین فیش حقوقی و قراردادهای استخدام غیرقانونی در وزارت نفت و دیگر وزارتخانه‌های منتشر شده است. وزارت نفت برای جلوگیری از انتشار این اسناد، موضوع حقوق و استخدام نیروهای جدید را محرمانه اعلام کرده است. برخی حقوقدان‌ها این اقدام وزارت نفت را خلاف قانون و خارج از آیین‌نامه طبقه‌بندی اسناد دولتی اعلام کرده‌اند. با این حال ابراهیم رئیسی انتشار این اسناد را «خبرسازی‌ها و ادعاهای کذب» خواند و از وزرایش خواست تا «بلافاصله پاسخ دهند و اجازه ندهند ذهنیت منفی در جامعه به‌وجود آید». او گفت: «مسئولین ضمن اینکه مراقب هستند وارد حاشیه‌های کاذب نشوند باید به افکار عمومی اهمیت قایل شوند و به شبهات، پاسخ مستند و مستدل بدهند.» رئیسی البته از انتصاب نیروهای تندرو، سرداران سپاه و بستگان وزرا در پست‌های کلیدی دفاع کرد و گفت که «استفاده از نیروهای انقلابی و جهادی»، در راستای مسئولیت دولت برای برآورده کردن انتظارات مردم است.

مانور نظامی ارتش ایران در تنگه هرمز چند روز پس از اعلام خبر تنش دریایی با آمریکا برگزار شد

ارتش ایران از روز یکشنبه ۱۶ آبان رزمایش «ذوالفقار ۱۴۰۰» را با حضور نیروهای دریایی، زمینی و هوایی در شرق تنگه هرمز و در دریای عمان آغاز کرد. این مانور نظامی چند روز ادامه خواهد داشت. دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران، در این‌باره گفت: «هدف از این رزمایش ارتقای توان رزم و دفاع ارتش جمهوری اسلامی ایران به منطور دفاع از تمامیت ارضی کشور و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است». منطقه‌ای که این رزمایش برگزار می‌شود بیش از یک میلیون کیلومترمربع در جنوب شرق کشور از شرق جاسک تا بندر گواتر در محدوده استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در زمین و از شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی اقیانوس هند در دریا و قسمتی از دریای سرخ است. این مانور نظامی تنها چند روز پس از انتشار خبر عملیات سپاه پاسداران در آب‌های دریای عمان برگزار شد. خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۲ آبان در گزارشی از عملیات نیروی دریایی سپاه پاسداران در دریای عمان خبر داد و در آن مدعی شد که نیروهای سپاه تلاش آمریکا برای «سرقت نفت» ایران را ناکام گذاشته‌اند. مقام‌های آمریکایی اما گزارش رسانه‌های ایران را «غیرواقعی» خواندند و گفتند هیچ تلاش از سوی آمریکا برای «سرقت نفت» ایران انجام نشده است. همزمان با مانور نظامی جمهوری اسلامی در تنگه هرمز، ارتش کویت نیز روز دوشنبه ۱۷ آبان / ۸ نوامبر اعلام کرد رزمایش مشترکی بین نیروی زمینی ارتش این کشور، عربستان سعودی و آمریکا در منطقه آغاز شده و تا ۲۷ آبان / ۱۸ نوامبر ادامه خواهد داشت.

نماینده ویژه رئیس دولت سیزدهم در امور افغانستان به زودی به کابل سفر می‌کند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه ۱۷ آبان خود در تهران گفت: «آقای کاظمی قمی در وزارت خارجه مستقر شده، فعالیت خود را آغاز کرده و به زودی سفری به کابل خواهند داشت.» ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم یکشنبه گذشته اعلام کرد حسن کاظمی قمی را به عنوان نماینده ویژه در امور افغانستان منصوب کرده است. حسن کاظمی قمی اولین سفیر ایران در عراق بعد از سقوط حکومت صدام حسین بود. او مدتی نیز سرکنسول کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر هرات در افغانستان بود. رئیس دولت سیزدهم در بخشی از سخنان روز یکشنبه خود در جلسه هیأت دولت با اشاره به حمله تروریستی داعش شاخه خراسان به مسجد فاطمیه شیعیان قندهار، از طالبان خواست به مسئولیت خود در تأمین امنیت مردم عمل کنند و از «ظرفیت‌های امنیت‌سازی مردمی غفلت نکنند.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: بین آتش‌سوزی‬ مشکوک در سازمان امور مالیاتی‬ و امحای کلیه ‫اسناد محرمانه‬ طرح جامع مالیاتی ارتباطی وجود دارد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت بین آتش‌سوزی‬ مشکوک در سازمان امور مالیاتی‬ و امحای کلیه اسناد محرمانه‬ طرح جامع مالیاتی ارتباطی وجود دارد. علیزاده با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «ارتباط آتش‌سوزی مشکوک‬ در سازمان امور مالیاتی‬ و امحای کلیه ‫اسناد محرمانه‬ طرح جامع مالیاتی پس از ارجاع این پرونده به ‫دستگاه قضایی‬ کشور بابت تخلفات گسترده. مجلس‬ پیگیری می‌کند.» غلامرضا قبله‌ای مدیرکل دفتر روابط عمومی و فرهنگ‌سازی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده بود که حراست سازمان و سازمان بازرسی و آتش‌نشانی در حال بررسی علت آتش‌سوزی در یکی از طبقات ساختمان طرح جامع مالیاتی در خیابان خرمشهراند. ایسنا می‌نویسد برخلاف آنچه که در برخی اخبار اولیه مربوط به این حادثه مطرح شده بود، به محل نگهداری اسناد طرح جامع مالیاتی آسیبی نرسیده است.