ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی قوه قضائیه از ارائه هرگونه آمار از بازداشت‌شدگان اعتراضات سر باز زد و گفت «به اقتضای شرایط» آمار ارائه می‌شود

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در نشست خبری سه‌شنبه ۱۷ آبان‌ماه خود هرگونه پرسش درباره شمار بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر را بی‌پاسخ گذاشت و گفت: «این آمارها براساس جلسه‌ای که به‌زودی برگزار خواهد شد، به اقتضای شرایط مطرح می‌شود.» ستایشی در مورد تعداد بازداشتی‌ها در دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها و تشکیل پرونده برای آن‌ها گفت «انگشت شمار هستند» و در مورد تعداد کسانی که در ارتباط با آتش‌سوزی زندان اوین بازداشت شده‌اند نیز این‌گونه پاسخ داد: «تعداد افرادی که شناسایی شدند و در آشوب حضور داشتند افزایش یافته است». سخنگوی قوه قضائیه در همین حال از صدور یک هزار و ۲۴ کیفرخواست تنها برای بازداشت‌شدگان در تهران خبر داد و گفت: «دادگاه‌های اغتشاشگران به‌صورت علنی برگزار می‌شود مگر این‌که قرار غیرعلنی بودن آن توسط مقام متصدی دادگاه صادر شود».

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو: آمریکا دارو را تحریم نکرده، مکانیسم مالی ما محدود است

مجتبی بوربور، نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان با بیان این‌که «آمریکا ما را تحریم دارویی نکرده است»، گفت: «ایران داروهایی تولیدشده از کمپانی‌هایی آمریکایی را از دفاتر این کمپانی‌ها در کشورهای اروپایی مانند هلند و یا روسیه خریداری و وارد می‌کند؛ آمریکا دارو را تحریم نکرده ولی مکانیسم مالی ما محدود شده است از این‌رو با دشواری می‌توان دارو وارد کرد و به نوعی تحریم مالی منتهی به تحریم دارویی می‌شود.» بوربور در مورد تأثیر نوسان‌های نرخ ارز بر روند واردات دارو گفت: «نوسان‌های نرخ ارز در قیمت نیمایی اثر ملموسی نمی‌گذارد چراکه وزارت بهداشت ارز حاصل از واردات دارو را تخصیص می‌دهد؛ ۵ درصد تغییر در نرخ نیمایی اثری در بازار نمی‌گذارد و پیش‌بینی تغییر متأثر از نوسان نرخ ارز نداریم.» به‌گفته او نوسان‌ها در تأمین ارز چالش‌هایی ایجاد می‌کند و تأمین ارز دیر و زود می‌‌شود. نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره چرایی کمبود دارو گفت: «شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده بعد از تغییرات نرخ ارز دچار مشکلات در قیمت‌گذاری شدند که اگر به این مشکلات زودتر رسیدگی می‌شد شاهد این کمبودها با این شدت نبودیم.» مجتبی بوربور همچنین خبر داد که قرار است واردات دارو با ارز نیمایی انجام بشود. روز گذشته صاحب حجتی، قائم مقام سازمان اموال تملیکی گفته بود در شرایط کمبود دارو در کشور، در هفت ماه اول سال جاری ۲۰ میلیارد تومان داروی فاسد شده منهدم شده است.

اسرائیل، اردن و امارات متحده عربی در زمینه انرژی تفاهم‌نامه سه‌جانبه امضا کردند

اسرائیل، اردن و امارات متحده عربی سه‌شنبه ۱۷ آبان / ۸ نوامبر در حاشیه نشست اقلیمی سازمان ملل در شرم‌الشیخ مصر تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای را برای ساخت ایستگاه آب‌شیرین‌کن در مدیترانه و نیروگاه برق امضا کردند. براساس این تفاهم‌نامه سه کشور به‌شکل مشترک اجرای دو پروژه مرتبط و وابسته به یکدیگر را بررسی می‌کنند. یکی از آن‌ها ساخت نیروگاه برق ۶۰۰ مگاواتی با هزینه امارات و خارج از شبکه ملی برق در اردن و دیگری ساخت تأسیسات آب‌شیرین‌کن در دریای مدیترانه برای تأمین سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین برای اردن است. پیش از این اسرائیل، اردن و امارات تفاهم‌نامه مشابهی را در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی دبی و با حضور جان کری، فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در زمینه اقلیمی امضا کرده بودند.

هشدار دیده‌بان حقوق بشر: قانون جدید انتخابات تونس برابری جنسیتی را که از دستاوردهای انقلاب ۲۰۱۱ بود، از بین می‌برد

در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در تونس، سازمان دیده‌بان حقوق بشر، مستقر در آمریکا هشدار داد قانون جدیدی که توسط دولت قیس سعید، رئیس جمهوری تونس در ماه سپتامبر ارائه شده، «اصل برابری جنسیتی» در هیئت‌ها و شوراهای منتخب را حذف کرده است. قانون مذکور که ۲۴ شهریور / ۱۵ سپتامبر تصویب شد، نامزدها را به جمع‌آوری ۴۰۰ امضا از حوزه‌ انتخابی خود ملزم کرده است. سلسبیل چلالی، مدیر بخش تونس در دیده‌بان حقوق بشر در این زمینه گفت: «با وجود این‌که قانون اساسی جدید تونس به صراحت از اصل برابری جنسیتی در مجامع منتخب در انتخابات حمایت می‌کند، قانون جدید انتخاباتی مقرراتی را که برای تضمین برابری تعداد زنان و مردان در شوراهای منتخب پیش‌بینی شده بود، از قانون انتخاباتی قبلی حذف کرده است.» او افزود: «تأمین برابری جنسیتی در هیئت‌های منتخب یکی از دستاوردهای مهم برای حقوق زنان پس از انقلاب ۲۰۱۱ تونس بود.» این قانون همچنین نامزدها را از تأمین مالی تبلیغاتشان از طریق کمک‌های عمومی منع کرده است. امری که به گفته منتقدان به نابرابری به ‌نفع مردان و به‌ویژه مردان ثروتمند منجر خواهد شد. دیده‌بان حقوق بشر خاطرنشان کرد: «این الزامات بخت زنان را از بین می‌برد، به‌ویژه به این‌ خاطر که زنان کمتر احتمال دارد از همان شبکه‌های محلی مردان قدرتمند برای حمایت از نامزدی خود برخوردار باشند و غالباً امکانات مالی مشابه با رقبای مرد را در اختیار ندارند.» مدیر بخش تونس تأکید کرد که قانون جدید به طرد سیاسی زنان می‌انجامد. انتخابات پارلمانی تونس قرار است۲۶ آذر / ۱۷ دسامبر برگزار شود.

سفیر قطر در جام جهانی فوتبال همجنس‌گرایی را «آسیب روانی» خواند

خالد سلمان، سفیر قطر در جام جهانی فوتبال و بازیکن سابق تیم ملی فوتبال این کشور، همجنس‌گرایی را «آسیب روانی» توصیف کرد. او در یک مستند تلویریونی که سه‌شنبه شب ۱۷ آبان / ۸ نوامبر از شبکه زد.دی.اف آلمان پخش می‌شود ضمن اعلام این نظر خود گفت: همه در قطر حضور همجنس‌گرایان در جام جهانی را می‌پذیرند اما قوانین قطر در مدت برگزاری جام جهانی اعمال خواهد شد. از نظر او همجنس‌گرا بودن ممنوع است. این مصاحبه بلافاصله از سوی سخنگوی مطبوعاتی کمیته برگزاری جام جهانی قطع شد. قطر یکی از جنجالی‌ترین میزبان‌های تاریخ جام جهانی فوتبال است. این کشور به نقض حقوق بشر، بدرفتاری با کارگران خارجی و عدم رعایت حقوق زنان متهم است. در آستانه جام جهانی که از ۲۹ آبان / ۲۰ نوامبر آغاز می‌شود، قطر در تلاش است تا تصویری متفاوت از خود به جهانیان نشان دهد. این کشور به‌طور رسمی گفته‌ از حضور طرفداران فوتبال از جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌ استقبال می‌کند. پیشتر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگو با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ آلمان، انتقاد از قطر به‌ویژه از سوی اروپا را «بسیار متکبرانه و بسیار نژادپرستانه» توصیف کرد. وزیر خارجه قطر در همین حال به اجرای اصلاحاتی در کشورش اشاره کرد که به‌گفته او پس از برگزاری جام جهانی فوتبال نیز ادامه خواهند داشت.

سازمان «نجات کودکان» خواهان تحقیقات بین‌المللی درباره خشونت حکومت جمهوری اسلامی علیه کودکان شد

سازمان خیریه بین‌المللی نجات کودکان (Save the Children) خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره رفتار حکومت ایران با کودکان در اعتراضات سراسری جاری شد. این سازمان دوشنبه ۷ نوامبر/۱۶ آبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از درخواست کارشناسان سازمان ملل متحد مبنی بر لزوم اقدام فوری و جلسه ویژه در شورای حقوق بشر و ایجاد مکانیسم تحقیقات بین‌المللی حمایت می‌کند. پیشتر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران گفته بود که [سرکوب] اعتراضات سراسری به‌طور نامنتاسبی کودکان را متاثر کرده به نحوی که بیش از ۲۷ کودک کشته شده، به مدارس حمله شده و کودکان به‌دلیل پیوستن به تظاهرات دستگیر شده‌‌اند. طبق آخرین گزارش سازمان حقوق بشر ایران نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون حداقل ۴۱ کودک را به قتل رسانده‌اند. به‌علاوه، حکومت ایران کودکان را به‌عنوان نیروی سرکوب به‌کار می‌گیرد. در هفته‌های گذشته در ایران انتقادات بسیاری از انفعال یونیسف و نمایندگان آن نسبت به خشونت جمهوری اسلامی علیه کودکان صورت گرفته است. اینگر اشینگ، مدیر عامل بخش بین‌المللی نجات کودکان گفت: «ما از درخواست تحقیقات بین‌المللی درباره رویدادهای هفت هفته گذشته ایران و توقف فوری خشونت علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم. خشونت علیه کودکان غیرقابل قبول است و هرگونه تعرض به حقوق زنان، تعرض به حقوق دختران است.» نجات کودکان بزرگترین سازمان مستقل حقوق کودک در جهان است که سالانه ده‌ها میلیون کودک را در حدود ۱۲۰ کشور از طریق فعالیت خود برای نجات و بهبود زندگی کودکان تحت پوشش قرار می‌دهد. این سازمان در ایران فعال نیست.

دو تجمع اعتراضی در تبریز و شاهین شهر: تجمع کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان و کارگران شهرداری شاهین شهر

دوشنبه ۱۶ آبان دو تجمع در اعتراض به تعویق پرداخت مطالبات در تبریز و شاهین شهر برگزار شد. کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان در اعتراض به عدم پرداخت به موقع مطالبات و عملی نشدن وعده‌های مدیریت دست از کار کشیده و مقابل دفتر مدیر منطقه در تبریز تجمع کردند. کارگران شهرداری شاهین شهر هم که شرکت پیمانکار حقوق و مزایای آن‌ها را نپرداخته است، روز دوشنبه ۱۶ آبان تجمع اعتراضی برپا کردند. کارگران گفته‌اند تعویق مطالبات آن‌ها توسط پیمانکاران در سال‌های اخیر به امری عادی تبدیل شده است و شهردار و اعضای شورای شهر هم علی‌رغم مراجعات مکرر کارگران اقدامی صورت نداده‌اند.

قرار بازداشت اسکندر (سوران) لطفی، فعال صنفی معلمان تمدید شد

قرار بازداشت موقت اسکندر (سوران) لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان و عضو هیأت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان- مریوان تمدید شد. زانیار لطفی، برادر این فعال صنفی در حساب توییتر خود در این‌باره نوشت: «۱۵ آبان، بازداشت اسکندر لطفی بعد از ۳۰ روز تمدید شد زنگ زد گفت که ۲ روزه اتاقش در ۲۰۹ رو عوض کردند دیگه مجبور نیست کتابی بخوابه و خوشحال بود.» مأموران امنیتی ۷ صبح روز شنبه ۱۶ مهر با شکستن شیشه وارد خانه سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی شدند و او را بازداشت کردند. در همان روز شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از بازداشت مسعود نیکخواه عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان خبر داد. این دو معلم پس از یک روز، از اداره‌ اطلاعات مریوان به زندان اوین منتقل شدند. نیروهای امنیتی ایران از آغاز خیزش «زن، زندگی، آزادی» تعدادی دیگر از اعضای تشکل‌های صنفی معلمان را در نقاط مختلف بازداشت کرده‌اند. برخی از معلمان با وثیقه از زندان بیرون آمده‌اند اما شماری از آن‌ها را همچنان حبس کرده‌اند.