نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#حامد_قره_اوغلانی، زندانی سیاسی، از خطر اعدام رهایی یافت

به گزارش خبرگزاری هرانا حامد قره اوغلانی اعدام نمی‌شود و به جای آن ۱۴ سال حبس می‌گیرد. هرانا نوشته است: «درحالی‌که پیشتر گزارش شده بود، حامد قره اوغلانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه به اعدام محکوم شده است، با دریافت مکتوب رای صادره توسط وکیل مشخص شد رای دو قاضی دادگاه انقلاب ارومیه مبنی بر حکم حبس، بر رای قاضی سوم که حکم اعدام را برای این زندانی مدنظر گرفته بود غالب شده و در نهایت حکم این زندانی با اختلاف یک رای به ۱۴ سال و یک ماه حبس منتهی شده است.» اتهام حامد قره اوغلانی عضویت در سازمان مجاهدین خلق است. این اتهام از طرف خانواده او رد شده است. خواهر زندانی این اتهام را مبتنی بر اعترافات اجباری حاصل شکنجه می‌داند.

علیرضا جباری، مترجم و از اعضای هیئت دبیران #کانون_نویسندگان_ایران به‌دنبال ابتلا به کووید-۱۹ در تهران درگذشت

علیرضا جباری (آذرنگ) مترجم، شاعر و از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران دوشنبه ۱۷ آذر در بیمارستان مدرس تهران بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ درگذشت. او متولد ۱۸ بهمن ۱۳۲۳ در شیراز و فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه این شهر بود. علیرضا جباری در سال ۱۳۸۲ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و به خاطر فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود نزدیک به ۲ سال را در زندان‌های جمهوری اسلامی در حبس گذراند. او مترجم دو اثر «اوالونا» از ایزابل آلنده (آینده)، نویسنده سرشناس شیلیایی و «آبی‌ترین چشم» از تونی موریسون، نویسنده برجسته آمریکایی‌ست. از علیرضا جباری مقالات زیادی نیز در دفاع از سوسیالیسم به جا مانده است. او همچنین به اتفاق سیمین بهبهانی، پروین فهیمی، محمد ملکی، بابک احمدی، فریبرز رئیس‌دانا، محمد نوری‌زاد و اسماعیل مفتی‌زاده از پشتیبانان فعال کارزار لغو گام به گام اعدام (لگام) محسوب می‌شد؛ کارزاری که در سال ۱۳۸۲ توسط جمعی از فعالان مدنی، فرهنگی و سیاسی در ایران راه‌اندازی شد.

سخنگوی قوه قضاییه: نامه‌ای در مورد صرف‌نظر کردن #روحانی از شکایت علیه برخی رسانه‌ها دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۱۸ آذر در سی و ششمین نشست خبری خود، صرف‌نظر کردن حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از شکایت از برخی رسانه‌های داخلی را تکذیب کرد و گفت: «تا صبح امروز هیچ نامه‌ای مبنی بر اعلام گذشت ریاست جمهوری از شکایت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها به قوه قضاییه واصل نشده است.» اسماعیلی در اظهاراتی کنایه‌آمیز به قصد روحانی برای گذشت از شکایات خود اشاره و ابراز امیدواری کرد که او «به این نیت خود جامه عمل بپوشاند.» بر اساس اخبار منتشرشده در خبرگزاری‌های داخلی، لعیا جنیدی، معاون حقوقی ریاست‌جمهوری و پژمان محمدی، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی معاونت حقوقی حسن روحانی در تاریخ ۱۰ آذر، هر کدام با ارسال نامه‌هایی جداگانه به دادسرای فرهنگ و رسانه و مدیران مسئول چند روزنامه و پایگاه خبری، اعلام کرده بودند رئیس جمهوری از شکایات مطروحه خود علیه برخی رسانه‌ها صرف‌نظر کرده است. برخی از روزنامه‌های نزدیک به دولت هم اعلام کرده‌اند حسن روحانی به پیشنهاد لعیا جنیدی، معاون حقوقی‌اش حاضر به پس گرفتن شکایت خود علیه برخی روزنامه‌نگاران و رسانه‌های داخلی شده است. ایران یکی از زندان‌های بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان است و هر سال شماری از روزنامه‌نگاران در این کشور بازداشت و زندانی می‌شوند. احتمال صدور و اجرای حکم شلاق نیز برای آنان وجود دارد. یکی از آخرین روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در ایران ویدا ربانی است که در اعتراض به بازداشت غیرقانونی‌اش اعتصاب غذا کرده است.

نماینده #مجلس یازدهم: دولت به #بودجه_۱۴۰۰ آب بسته است

محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ۱۸ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: «بودجه سال آتی ۲ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان است که هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان مربوط به بانک‌ها و ۹۲۹ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمومی است. چند برابر کردن فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ خیال‌پردازی دولت است و حتی عنوان شده که اگر این درآمدها محقق نشود می‌توان از محل صندوق توسعه ملی برداشت کرد.» نماینده کرمان در مجلس یازدهم همچنین گفت: «دولت به بودجه ۱۴۰۰ آب بسته و حتی در برخی مواد لایحه بودجه اقدامات خلاف مصالح ملی وجود دارد.» وزیر علوم، تحقیقات وفن‌آوری در دولت نهم محمود احمدی‌نژاد از «بی‌عدالتی» در تخصیص بودجه به دانشگاه‌ها نیز انتقاد کرد و افزود: «دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت را ۱۵۰درصد افزایش داده در حالیکه بودجه دانشگاه‌های وزارت علوم فقط ۴۱ درصد رشد کرده است که این بی‌عدالتی جای تأسف دارد. چراکه دولت نتوانسته عدالت آموزشی و بودجه را رعایت کند و قطعاً در این باره به دولت تذکر خواهیم داد.»

«#شهرداری_تهران در زمینه میزان دریافت رشوه و پارتی‌بازی رتبه اول را دارد»

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی این شورا سه‌شنبه ۱۸ آذر در جلسه علنی این شورا درباره تخلف رشوه به شهرداری تهران تذکر داد و شهرداری تهران را «فاسد» خواند. فراهانی گفت:‌ «فساد» آزاردهنده‌ترین و مشمئز کننده‌ترین صفتی است که در مواجهه با شهرداری تهران، شهروندان را آزار می‌دهد و دیو هفت سر فساد در شهرداری آنچنان در جای ‌جای این سازمان عریض و طویل رخنه کرده است که متأسفانه در میان تمام دستگاه‌ها، هنوز شهرداری در زمینه میزان دریافت رشوه و پارتی‌بازی رتبه اول را دارد. او در مورد اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور و «اجرایی کردن بند "د" ماده ۲ آیین‌نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه و تشویق اشخاصی که تخلفات را گزارش می‌کنند» برای «دومین‌بار» به شهرداری تذکر داد و گفت:‌ «برخی عناصر فاسد هم با خود فکر می‌کند باید از این نمد برای خود کلاهی ببافند، به همین دلیل پدیده رشوه رخ می‌دهد و برخی کارمندان با دریافت رشوه از مراجعین به‌نوعی سهم خود را دریافت یا پارتی‌بازی می‌کنند، برای مقابله با این شرایط «شفافیت»، «شناسائی افراد فاسد» و «تشویق افرادی که تخلفات را گزارش می دهند» از بهترین پادزهرهاست.»

وزارت بهداشت: ابتلای ۱۱ هزار و ۲۳ نفر به #کرونا در شبانه‌روز گذشته و مرگ ۳۲۳ بیمار کووید-۱۹

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران سه‌شنبه ۱۸ آذر/۸ دسامبر تعداد موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ را ۱۱ هزار و ۲۳ نفر اعلام کرد. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت هزار و ۷۱۰ نفر از این مبتلایان بستری شده‌اند و بالغ بر ۵ هزار و ۷۸۰ بیمار کووید-۱۹ در وضعیت حاد و تحت مراقبت قرار دارند. طبق گزارش وزارت بهداشت ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۳۲۳ بیمار کووید-۱۹ را نیز گرفته است. براساس آمارهای رسمی تاکنون یک میلیون و ۶۲ هزار و ۳۹۷ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۰ هزار و ۹۱۷ نفر از بیماران کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. آمارهای واقعی تا سه برابر آمارهای رسمی برآورد می‌شوند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند. علی ربیعی، سخنگوی دولت روز سه‌شنبه نسبت به این‌که دورهمی‌های شب یلدا در ایران موجب شیوع بیشتر ویروس کرونا شوند اظهار نگرانی کرد و گفت: «نگرانی ما دورهمی‌های شب یلداست، امیدواریم مردم با رعایت پروتکل‌ها باعث شیوع بیماری کرونا نشوند».

سه کارمند #گمرک در ایران مجموعاً به ۳۰ سال #زندان و ۲۲۲ ضربه #شلاق محکوم شدند

بر پایه اعلام غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، حکم محکومیت قطعی دادگاه درباره ۱۰ نفر از کارمندان گمرک در یکی از استان‌های شمال ‌غرب کشور بابت اتهام گرفتن «رشوه‌های سنگین» صادر شده که سه تن از این متهمان مجموعاً به ۳۰ سال زندان، ۲۲۲ ضربه شلاق و مجازات‌های دیگر محکوم شده‌اند. اسماعیلی در نشست خبری امروز خود (سه‌شنبه ۱۸ آذر)، درباره احکام صادر شده برای سه تن از کارمندان گمرک که متهم به اخذ رشوه شده‌اند، گفت: «محمدرضا لطفی به جرم اخذ رشوه به ۱۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و انفصال موقت از خدمات دولتی، اسماعیل رحمانی به ۱۰ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و انفصال موقت از خدمات دولتی، فرزاد فروغ به ۱۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم شده‌اند.» به‌ گفته سخنگوی قوه قضاییه، پرداخت جزای نقدی هم به ‌عنوان مجازات تکمیلی برای سه متهم یاد شده در نظر گرفته شده است. در قوانین کیفری ایران، مجازات غیر‌انسانی و بی‌رحمانه شلاق برای بیش از یک‌صد رفتار اجتماعی جرم‌انگاری شده در نظر گرفته شده و مقامات جمهوری اسلامی برای توجیه آن به اصول فقهی مورد نظر خود متوسل می‌شوند و صدور و اجرای چنین مجازاتی را برآمده از احکام اسلامی می‌دانند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد اما طی میثاقی بین‌المللی مصوب دهم دسامبر ۱۹۸۴، کشورهای عضو را موظف کرده که بر اساس «کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیر‌انسانی و تحقیرآمیز»، هر گونه اعمال شکنجه و به کار بردن مجازات‌های ترذیلی همچون شلاق را علیه شهروندان خود متوقف کنند. این کنوانسیون در اجلاس چهلم کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل به امضای اکثر کشورهای جهان رسیده است اما جمهوری اسلامی پس از گذشت ۳۶ سال از تصویب این کنوانسیون، همچنان از ملحق شدن به این پیمان‌نامه جهانی خودداری می‌کند.

عضو کمیسیون عمران #مجلس شورای اسلامی: بخشی از قیمت کنونی #مسکن حباب است

رحمت‌الله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ۱۸ آذر در مورد قیمت مسکن به خبرگزاری تسنیم گفت: «افزایش بی‌رویه قیمت مسکن باعث رکود در این بازار و به‌تبع آن باعث کاهش قیمت آن شد و همین روند کاهشی و متعادل شدن قیمت‌ها کماکان ادامه خواهد یافت.» او در ادامه پیش‌بینی کرد که «در شرایط کنونی افزایش قیمت مسکن، کاهش قدرت مالی مردم و تداوم رکود بازار مسکن موجب تعدیل و منطقی کردن قیمت‌ها می‌شود.» نماینده نطنز، بادرود و قمصر در مجلس یازدهم همچنین مدعی شد که «بخشی از قیمت کنونی مسکن حباب است.» او گفت: «متأسفانه در سال‌های اخیر قیمت مسکن تحت تأثیر جو روانی حاکم بر بازار افزایش یافته، از این رو این میزان افزایش به‌هیچ وجه منطقی و قابل‌قبول نیست.» رحمت‌الله فیروزی همچنین با اشاره به طرح‌های مجلس یازدهم از جمله طرح جهش تولید و تأمین مسکن و اخذ مالیات از خانه‌های خالی و همچنین طرح‌های دولت این ادعا را مطرح کرد که «با اجرایی شدن آنها عرضه و تقاضا در بازار مسکن متعادل شده و در نتیجه بر تعدیل‌شدن قیمت‌ها نیز اثرگذار خواهد بود.» این نماینده اما شرط لازم برای کاهش قیمت مسکن در بلند مدت را «تلاش دولت برای تولید انبوه مسکن» دانست. او به چگونگی تامین منابع لازم برای انبوه‌سازی مسکن دولتی باکیفیت اشاره‌ای نکرد.

صدور حکم ۱۲ سال #حبس برای مدیر عامل سابق #بانک_سرمایه

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۱۸ آذر، در سی و ششمین نشست خبری خود از صدور حکم ۱۲ سال حبس برای علیرضا حیدرآبادی پور، مدیر عامل سابق بانک سرمایه خبر داد و گفت این رأی قطعی دادگاه، پس از واخواهی از سوی متهم صادر شده است. به‌گفته سخنگوی قوه قضاییه، حیدرآبادی پور به غیر از ۱۲ سال حبس، به محرومیت دایم از خدمات دولتی، جزای نقدی و ضبط مال تحصیل شده از طرق نامشروع هم محکوم شده است. علیرضا حیدرآبادی پور از متهمان ردیف اول در پرونده فساد بزرگ در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است که گفته می‌شود پس از خروج از کشور در اسفند ۱۳۹۷، در ۲۴ مهر ۹۹ با شکایت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و همکاری سازمان بین‌المللی پلیس جنایی (اینترپل) از اسپانیا به ایران بازگردانده شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع رسمی در ایران، حیدرآبادی پور از خرداد ۱۳۹۸ تا زمان بازگشتش به ایران، در یکی از بازداشتگاه‌های پلیس اسپانیا به ‌سر برده است. مدیر عامل سابق بانک سرمایه از سوی قوه قضاییه ایران در دو پرونده جداگانه و مرتبط با فساد مالی، به «اخلال در نظام اقتصادی از طریق خیانت در امانت» و «تحصیل مال نامشروع» متهم شده است. دادگاه رسیدگی به پرونده مدیران بانک سرمایه که متهم به فساد اقتصادی و اختلاس بودند برای چند سال در جریان بود و تاکنون چند نفر در ارتباط با آن محکوم شده‌اند. علی بخشایش و محمدرضا توسلی دو تن از رؤسای پیشین بانک سرمایه، پرویز کاظمی، رئیس سابق هیأت مدیره این بانک، محمد امامی، داماد وزیر کار و حسین هدایتی، مؤسس باشگاه ورزشی استیل آذین تهران و حامی مالی باشگاه پرسپولیس هم از دیگر متهمان پرونده فسادهای مالی در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان محسوب می‌شوند.

#گلرخ_ابراهیمی_ایرایی از #زندان_قرچک به #اطلاعات_سپاه احضار شد

سازمان اطلاعات سپاه، با ابلاغ احضاریه‌ای گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین را به بازداشتگاه این نهاد امنیتی احضار کرده است. به ‌نوشته خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی احضار مجدد خود را «غیر قانونی» خوانده و در مقابل اعزام به بازداشتگاه این نهاد امنیتی مقاومت کرده است. گلرخ ابراهیمی ایرایی هم‌اکنون در حال سپری کردن دوران حبس ۲۵ ماه خود در زندان قرچک است. در احضاریه‌ای که از سوی سازمان اطلاعات سپاه به این زندانی سیاسی ابلاغ شده، بدون ذکر دلیل یا دلایل مشخصی، آمده است که او یک هفته فرصت دارد تا «جهت انجام تحقیقات» به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به «بند دو الف» در زندان اوین منتقل شود. به ‌دنبال احضار مجدد این زندانی سیاسی به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، خانواده او هم بابت احتمال «ایجاد مشکلات حقوقی و طرح اتهامات جدید» علیه فرزندشان ابراز نگرانی کرده‌اند. گلرخ ابراهیمی ایرایی، آخرین بار در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در منزل خود بازداشت و برای تحمل حکم ۲۵ ماه حبس که پیش‌تر و در هنگامی که او بابت پرونده دیگری در زندان اوین به‌سر می‌برد برای او صادر شد، به زندان قرچک ورامین منتقل شد. این زندانی سیاسی در سال‌های گذشته بارها توسط نهادهای امنیتی در ایران بازداشت و با اتهام‌های مختلفی روبه‌رو شده است. «عضویت در گروه لگام (کارزار لغو گام به گام اعدام)، توهین به مقدسات، همکاری با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور، ترویج بی‌حجابی از طریق گذاشتن عکس‌های بدون روسری در کنار همسرش در صفحه شخصی فیس‌بوک، تبلیغ علیه نظام و دیدار با زندانیان سیاسی و خانواده‌های زندانیان و کشته‌شدگان سال ۸۸ و دهه ۶۰» از جمله اتهاماتی است که در پرونده‌های مختلف به این زندانی سیاسی منتسب شده است. او همچنین به دلیل نوشتن داستان منتشر نشده‌ای درباره سنگسار، محکوم شده است.

زمین لرزه‌ ۴,۱ ریشتری زاهدشهر #فسا در استان فارس را لرزاند

شبکه لرزه‌نگاری شیراز وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری اعلام کرد سه شنبه ۱۸ آذر زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴,۱ ریشتر شهر زاهدشهر در شهرستان فسا را لرزاند. این زمین لرزه در ساعت ۱۰ و ۵۸ دقیقه و ۴۴ ثانیه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در فاصله ۱۷ کیلومتری زاهدشهر، ۲۵ کیلومتری قطب‌آباد و ۲۷ کیلومتری نوبندگان در استان فارس اتفاق افتاد. هنوز از خسارات و تلفات جانی احتمالی گزارشی منتشر نشده است. شهرستان فسا در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.