ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فردی که در پاریس به‌عنوان مظنون در قتل جمال خاشقجی دستگیر شده بود آزاد شد؛ اشتباهی دستگیر شده بود

یک روز پس از دستگیری مظنونی در فرودگاه رواسی (شارل دو گل) پاریس در ارتباط با قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، مشخص شد که این فرد اشتباهی دستگیر شده است. دادستان عمومی پاریس گفت: «فرد دستگیرشده کسی نیست که ترکیه علیه او حکم بازداشت بین‌المللی صادر کرده بود. مرد دستگیرشده آزاد شد.» عربستان سعودی شامگاه سه‌شنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر این‌که فرد دستگیرشده در ارتباط با قتل خاشقجی تحت تعقیب بوده است را رد کرد. سفارت عربستان سعودی در پاریس در توییتی نوشت: «فرد مورد نظر هیچ ارتباطی با موضوع ندارد. مسئولان این قتل قبلاً در عربستان سعودی محکوم شده‌اند و این مرد باید فوراً آزاد شود.» پلیس مرزی فرانسه صبح روز سه‌شنبه مردی را در فرودگاه رواسی دستگیر کرد که به‌گفته منابع قضایی خالد الاوطیبی نام دارد و ۳۳ ساله است. او قصد پرواز به ریاض را داشت اما با حکم بین‌المللی بازداشت شد. شبکه رادیویی آر‌تی‌اِل فرانسه این مرد را یکی از گاردهای سلطنتی سابق عربستان سعودی معرفی کرده بود. اکنون گفته می‌شود که بر اساس اطلاعات محافل امنیتی در عربستان سعودی، مردی به همین نام مدت‌هاست در این کشور در زندان به‌سر می‌برد. در بیانیه سفارت عربستان سعودی آمده است: «صدها شهروند سعودی با همین نام وجود دارند. این نام، نام قبیله بزرگی است که در سراسر کشور پراکنده است.» جمال خاشقجی دوم اکتبر ۲۰۱۸ / ۱۰ مهر ۱۳۹۷ به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود که گواهی تجرد بگیرد اما دیگر بازنگشت. یک تیم ۱۵ نفره از عربستان او را در کنسولگری به قتل رساندند. عربستان سعودی پس از تکذیب اولیه و تلاش برای غیرعمدی نشان‌دادن قتل خاشقجی، سرانجام قتل او به دست «عوامل اطلاعاتی خودسر» را تأیید کرد. با وجود این، گزارش‌ نهادهای امنیتی ایالات متحده و مدارک جمع‌شده توسط سازمان اطلاعاتی ترکیه از دخالت مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این قتل حکایت داشتند. ریاض این مسأله را انکار می‌کند.

ولادیمیر پوتین از سفر ابراهیم رئیسی به روسیه خبر داد

به گزارش شبکه اسپوتنیک روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور چهارشنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبراعلام کرد که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ممکن است در ابتدای سال آینده میلادی به روسیه سفر کند. پوتین در نشست خبری پایان مذاکرات با کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان در سوچی این خبر را داد. او گفت: «در مورد مشکلات ایران صحبت کردیم. تصور می‌کنم که دعوت من از رئیس‌جمهوری ایران پذیرفته شده و در ابتدای سال آینده او به روسیه سفر خواهد کرد.» به‌تازگی علی باقری کنی، دیپلمات ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام به مسکو رفته بود تا درباره آغاز این مذاکرات در روز پنج‌شنبه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند.

بریتانیا هم بازی‌‌های المپیک زمستانی پکن را تحریم سیاسی کرد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا چهارشنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر اعلام کرد که هیچ مقام رسمی از این کشور در مراسم المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن شرکت نخواهد کرد و بریتانیا این مسابقات را تحریم دیپلماتیک خواهد کرد. جانسون این سخنان را در نشست هفتگی پارلمان بریتانیا و در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا بریتانیا با توجه به نقض حقوق بشر اقلیت مسلمان اویغور در چین در المپیک زمستانی شرکت خواهد کرد یا نه، اظهار داشت. نخست‌وزیر بریتانیا افزود دولتش در ابراز نگرانی‌ نسبت به نقض حقوق بشر در چین تردید نمی‌کند. بوریس جانسون تأکید کرد که تحریم ورزشی سیاست دولت بریتانیا نیست اما به‌طور قطع بازی‌‌های المپیک زمستانی پکن را تحریم دیپلماتیک خواهند کرد. پیش از این کاخ سفید نیز اعلام کرده بود که المپیک زمستانی پکن را به‌دلیل «نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» توسط دولت چین تحریم سیاسی خواهد کرد. مقام‌های چینی تصمیم دولت آمریکا را ناشی از ذهنیت جنگ سرد دانستند و گفتند پکن اقدامات متقابل لازم را انجام خواهد داد. استرالیا هم این بازی‌ها را تحریم سیاسی کرده است. بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ ماه فوریه آینده (بهمن) در پکن برگزار می‌شود.

فایزر و بیونتک می‌گویند برای محافظت در برابر سویه‌ اُمیکرون کرونا سه دوز واکسن این شرکت‌ها تأثیرگذار است

سازندگان واکسن فایزر و بیونتک، دو شرکت آمریکایی و آلمانی چهارشنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر اعلام کردند که سه دوز از واکسن محصول آن‌ها برای محافظت در برابر سویه‌ اُمیکرون ویروس کرونا ضروری و تأثیرگذاراست. طبق داده‌های آزمایشگاهی اولیه، دو دوز از این واکسن در برابر سویه اخیراً کشف‌شده اُمیکرون محافظت نمی‌کند اما تزریق دوز سوم میزان آنتی‌بادی‌های ضد سویه‌ اُمیکرون را تا ۲۵ برابر بالا می‌برد. فایزر و بیونتک از نخستین شرکت‌های واکسن‌سازی هستند که درباره اثربخشی واکسن کرونای خود در برابر سویه‌ اُمیکرون بیانیه رسمی منتشر می‌کنند. این دو شرکت گفته‌اند که در صورت لزوم می‌توانند گونه ارتقایافته واکسن کرونای خود را در ماه مارس ۲۰۲۲ عرضه کنند. پیش از این مسئولان وزارت بهداشت اسرائیل نیز گفته بودند سه دوز واکسن ساخت دو شرکت فایزر و بیونتک از شیوع سویه اُمیکرون جلوگیری می‌کند.

تجمع کارکنان شرکت آبفا اهواز در اعتراض به تعویق حقوق و حق بیمه

گروهی از کارکنان شرکت آب و فاضلاب (آبفا) اهواز صبح چهارشنبه ۱۷ آذرماه در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق و ۵ ماه حق بیمه مقابل ساختمان این شرکت در اهواز تجمع کردند. تجمع کنندگان گفته‌اند «حقوق‌های عقب افتاده نیز با کسری پرداخت می‌شود و سنوات سال‌های ۹۷ تا ۹۹ پرداخت نشده و پیمانکار زیر بار آن نمی‌رود.» تجمع امروز، در تداوم اعتراضات اخیر کارکنان آبفا اهواز صورت گرفت که مسئولان شرکت توجهی به آن نشان ندادند. یکی دیگر از موارد اعتراض تجمع کنندگان امروز، مخالفت با ادغام آبفا روستایی در این شرکت است. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از معترضان نوشته است شرکت آبفا اهواز درآمد بالایی دارد و خودکفاست اما ادغام «غیرکارشناسی» آبفای روستایی در این شرکت که با لابی‌گری صورت گرفته سبب خرابی وضعیت مالی شرکت شده است. به گفته‌ی کارگران، «این ادغام باعث کاهش خدمات به شهروندان اهوازی می‌شود؛ چرا که حقوق‌های تحمیل شده اجازه خدمت‌رسانی را به حداقل رسانده است.»

سپاه پاسداران یک زن لزبین ایرانی را در مرز ترکیه دستگیر کرده است

شش رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)، گزارش داده طبق اطلاعاتی که به آنها دست یافته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک زن لزبین به نام «ساره» را در استان آذربایجان غربی بازداشت کرده‌است. طبق این گزارش، ساره ۵ آبان ۱۴۰۰ هنگام عبور از مرز و رفتن به ترکیه دستگیر شده و دیگر خبری از او در دست نیست. در تاریخ ۱۵ آبان ماه، چند روز پس از دستگیری ساره، خبرگزاری تسنیم وابسته به نیروهای امنیتی خبر داد که سپاه پاسداران افرادی را با اتهام «تشکیل باند قاچاق دختران و حمایت از همجنسگرایی» در آذربایجان غربی بازداشت کرده است. به نظر می‌رسد این خبر با دستگیری ساره مرتبط باشد. در اطلاعیه سپاه، یکی از اتهامات این افراد «ارتباط و پشتیبانی از گروه‌های همجنس‌گرایی» اعلام شده و آمده است که این افراد «تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای فعالیت می‌کردند». شش رنگ گزارش داده که ساره، ۲۸ ساله، ساکن و شاغل در کردستان عراق بود. او چندی پیش بعد از مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی فارسی در مورد شرایط افراد ال‌جی‌بی‌تی در کردستان عراق، توسط پلیس کردستان عراق شناسایی و دستگیر و مدت ۲۱ روز زندانی شد. ساره برای فرار به ترکیه و نجات خود در بخشی از مسیر از مرزهای ایران عبور کرده است. او با توجه به شرایط موجود و احتمال دستگیری هنگام عبور از مرز، ساعاتی قبل از رفتن به سمت ترکیه، ویدئوهایی تهیه کرده و برای یک فرد معتمد خود که مایل نیست نامش فاش شود، فرستاده بود تا در صورت دستگیری، صدایش را به گوش رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری برساند. این فیلم‌ها توسط شش رنگ منتشر شده است.

بیانیه مشترک ۱۲ تشکل بازنشستگان: اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته ۶۶ ساله را آزاد کنید

۹ ماه از دستگیری اسماعیل گرامی می‌گذرد. این کارگر بازنشسته از بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برد ودر زندان از حداقل امکانات بهداشتی و درمانی محروم است. ۱۲ تشکل بازنشستگان تامین اجتماعی در مناطق مختلف کشور، بیانیه مشترکی در اعتراض به تداوم بازداشت او منتشرکرده و با رد اتهام‌های امنیتی وارده به او، تاکید کردند اسماعیل گرامی به این دلیل بازداشت شده که «صدای بی صدایان» بوده و از حقوق بازنشستگان دفاع کرده است. اسماعیل گرامی از فعالان اعتراضات بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، در فروردین امسال پس از آن که حاضر به پذیرش خواست نیروهای امنیتی مبنی بر لغو تجمع بازنشستگان نشد، در یورش شبانه به خانه‌اش دستگیر شد و به اتهام «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۴ سال زندان محکوم شد. تشکل‌های بازنشستگی در اشاره به اتهام وارد شده به این فعال صنفی از مسئولان حکومت پرسیده‌اند: «واقعا تبانی با چه کسانی؟ حتما منظور بازنشستگانی است که با عصا و واکر و ویلچر به تجمعات می‌آمدند؟» وخامت اوضاع اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و خودداری دولت از ترمیم مستمری بازنشستگان، سبب سقوط سطح معیشت آنان شده است. در اعتراض به این شرایط بازنشستگان، به‌ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی بارها تجمع برپا کرده‌اند. حکومت نیر به جای پاسخ به مطالبات بازنشستگان و اجرای قانون همسان‌سازی تلاش دارد با دستگیری فعالان صنفی، مانع گسترش اعتراضات شود. بیانیه اعتراض به حبس اسماعیل گرامی به امضای بازنشستگان تامین اجتماعی البرز (بتا)، بازنشستگان تامین اجتماعی استان قزوین، گروه بازنشستگان روشنفکر، بخشی ازبازنشستگان استان گیلان، کانون گفتگوی بازنشستگان تامین اجتماعی، کارگران و بازنشستگان تهرانریا، بازنشستگان استان البرز، پیشکسوتان پیشرو آذربایجان شرقی، پیشکسوتان پیشرو بوشهر، پیشکسوتان پیشرو هرمزگان، پیشکسوتان و حامیان بازنشستگان، و شورای سفیران دفاع از قانون مدیریت خدمات کشوری و ... رسیده است. امضاء‌کنندگان خواستار آزادی بی قید و شرط اسماعیل گرامی شده‌اند.

ممانعت از مرخصی معصومه عسکری، معلم بازنشسته و زندانی سیاسی به دلایل نامعلوم

علی شریف‌زاده، وکیل معلم بازنشسته و زندانی سیاسی معصومه عسکری، در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است که علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده تاکنون از اعطای مرخصی به موکلش به «دلایل نامعلومی» جلوگیری شده است. به گفته این وکیل دادگستری خانم عسکری «هم از نظر جسمانی بیمار است و هم از نظر روانی درخطر آسیب جدی و فرزند نوجوانش به تنهایی در خانه زندگی می‌کند.» معصومه عسکری در تاریخ ۱۱ مردادماه ۹۷ در اعتراضات صنفی معلمان در تهران بازداشت و به زندان قرچک منتقل شد. او پس از چند روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شد، اما مجددا در آذرماه همان سال توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. پس از تحمل یک ماه بازداشت در سلول‌های انفرادی و بازجویی در این بند در تاریخ ۱۲ دی ماه ۹۷ به بند زنان این زندان منتقل شد. معصومه عسکری در تاریخ ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده از بابت اتهام اجتماع و تبانی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم به تائید دادگاه تجدید نظر رسید. یک منبع آگاه پیشتر به زمانه گفته بود سال گذشته زمانی که معصومه عسکری به منظور تمدید مرخصی استعلاجی به زندان اوین مراجعه کرده بود، زیر پل اوین تصادف کرد و در پای خانم عسکری از ۸ نقطه پلاتین گذاشته شد. این معلم بازنشسته به سختی توان راه رفتن دارد و با کمک واکر راه می‌رود. او همچنین از بیماری‌های مختلف از جمله اختلال دوقطبی رنج می‌برد و بنا به نظر پزشک قانونی باید تحت درمان قرار گیرد. معصومه عسکری که تنها سرپرست پسر ۱۵ ساله‌اش است هم‌اکنون در بند زنان زندان اوین زندانی است.

کارزار «آموزش بین الملل» برای آزادی اسماعیل عبدی

هیات اجرایی آموزش بین الملل (EI)، فدراسیون جهانی تشکلیات معلمان و سایر کارکنان آموزش و پرورش در ۱۷۸ کشور، در نشست اخیر خود، قطعنامه‌ای در حمایت از مبارزات معلمان و محکومیت سرکوب فعالان صنفی معلمان صادر کردند. در این قطعنامه از تشکل‌های عضو این فدراسیون خواسته شده در کشورهای خود هم‌صدا با آموزش بین الملل کارزاری برای آزادی اسماعیل عبدی و سایر معلمان زندانی سازمان دهند. همچنین از حکومت ایران نیزخواسته شده اسماعیل عبدی و سایر فعالان صنفی و حقوق بشر را بدون قید و شرط آزاد کند. هیات اجرایی آموزش بین الملل در نشستی که دوم دسامبر ۲۰۲۱/ ۹ آذر ۱۴۰۰ برگزار شد، تاکید کرد اتحادیه‌های بخش آموزش در جهان، نگران دستگیری فعالین اتحادیه‌ای در ایران و خواهان آزادی آنان هستند. قطعنامه هیات اجرایی آموزش بین الملل که توسط اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران ایران به فارسی برگردانده شده، افزوده است: «آموزش بین الملل به عنوان یک نهاد متعهد به حقوق اتحادیه‌ای و انسانی، خواهان آزادی اسماعیل عبدی و دیگر فعالین اتحادیه‌ای در ایران است. ما به‌ویژه نگران وضع سلامتی اسماعیل عبدی در نتیجه تحمل حبس طولانی و در شرایط وخیم هستیم.» قطعنامه هیات اجرایی آموزش بین الملل در باره روند تعقیب و دستگیری اسماعیل عبدی نوشته این فعال صنفی معلمان از سال ۲۰۰۶ تاکنون با اتهام‌های واهی مانند «تبلیغ علیه نظام»و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» به سال‌ها زندان محکوم شده است. مقام‌های ایران به قصد جلوگیری از آزادی اسماعیل عبدی، حکم تعلیقی ۱۰ سال حبس علیه وی را که مربوط به پرونده‌ای در سال ۲۰۱۱ بود، در پایان دوران محکومیت او در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱، به اجرا در آوردند و به این ترتیب او را تا سال ۲۰۳۱ به تحمل زندان محکوم کرده‌اند. دوران طولانی زندان و بدرفتاری با او در زندان، وضع سلامت او را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. همسر و فرزندان عبدی نیز توسط نیروهای امنیتی مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند و در معرض خطر جدی قرار دارند. این قطعنامه بازداشت و آزار اسماعیل عبدی و سایر فعالان اجتماعی را مصداق نقض آزادی تشکل یابی، سازماندهی و آزادی بیان در ایران خوانده و از تشکل‌های عضو خواسته است برای آزادی اسماعیل عبدی و امنیت اعضای خانواده او تلاش کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین: رتبه ایران در تجارت با چین در آسیای غربی و خاورمیانه روز به روز کاهش می‌یابد و به زیر ۵ رسیده است

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: «ما تا حدود ۷ تا ۸ سال پیش شریک اول تجاری چین در منطقه خاورمیانه و آسیای غربی بودیم، متأسفانه این رقم سالانه در حال کاهش است. اکنون رتبه ایران در تجارت با چین در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه روز به روز در حال کاهش و به زیر ۵ رسیده است.» حریری با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران افزود: «موضوع تحریم‌ها روی تجارت ایران با چین نیز تأثیر زیادی داشته است. وقتی ما تحت تحریم هستیم در مذاکرات تجاری با طرف‌های چینی در موضع ناچاری هستیم؛ علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های چینی که در صحنه بین‌المللی فعال هستند بنابر ملاحظات تحریمی به‌راحتی با ما کار نمی‌کنند. ما در فضای جذب سرمایه‌گذاری چینی و همچنین پیشبرد پروژه‌های مشترک که قرار بود به صورت فاینانس انجام شود و همین‌طور در حوزه تجارت حتماً دچار مشکل شده‌ایم.» به‌گفته حریری کشور‌های حاشیه خلیج فارس در حال حاضر به مقدار بیشتری نفت و گاز به چین می‌فروشند و بر همین اساس خرید‌های بیشتری هم از چین می‌کنند در نتیجه هم خرید و هم فروش این کشور‌ها به چین بیشتر شده است. او افزود: «وقتی [ما] جایگاه خود را از دست می‌دهیم و کشور‌هایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عراق و قطر انرژی بیشتری به چین می‌فروشند، محل امن‌تری برای سرمایه‌گذاری چین هستند.»

لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی با هجوم ۱۵ مأمور امنیتی در شیراز بازداشت شد

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی در شیراز خبر داده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها این فعال دانشجویی شب گذشته ۱۶ آذر در روز دانشجو و در حالی که لیلا حسین‌زاده در سفر شیراز بود، با هجوم ۱۵ مأمور امنیتی بازداشت شده است. هفته گذشته حسن رئیسیان، وکیل لیلا حسین‌زاده از تأیید حکم پنج سال حبس برای موکل خود در دادگاه تجدیدنظر خبر داده بود. به گفته رئیسیان شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران حکم پنج سال زندان صادر شده در دادگاه بدوی برای این فعال دانشجویی را «عیناً تأیید کرده است». لیلا حسین‌زاده، دانشجوی انسان‌شناسی و از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران است که در دی‌ماه ۱۳۹۶ همزمان با اعتراضات آن دوره بازداشت و به پنج سال زندان و دو سال ممنوعیت فعالیت اجتماعی محکوم شد. او بخشی از محکومیت خود را در زندان گذراند و دو سال قبل به دلیل «ابتلا به بیماری صعب‌العلاج» مشمول «عدم تحمل کیفر» شد و از زندان بیرون آمد. در تصویری که وکیل حسین‌زاده از رأی دادگاه او منتشر کرده شرکت در جشن تولد محمد شریفی‌مقدم، درویش گنابادی زندانی و خواندن سرود «خون ارغوان‌ها» به‌عنوان مصادیق «جرم» عنوان شده است.

اولاف شولتس به‌عنوان صدراعظم جدید آلمان برگزیده شد

اولاف شولتس، سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان و وزیر دارایی پیشین این کشور چهارشنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر از سوی بوندستاگ، پارلمان آلمان به‌عنوان صدراعظم جدید برگزیده شد. ۳۹۵ نماینده رأی مثبت، ۳۰۳ نماینده رأی منفی و ۶ نماینده رأی ممتنع به صدراعظمی اولاف شولتس دادند. سه رأی نیز باطل بود. در این رأی‌گیری به‌دست آوردن اکثریت ۳۶۹ رأی لازم بود. احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات آزاد به‌عنوان احزاب حاکم در دولت ائتلافی جدید در مجموع ۴۱۶ کرسی دارند اما همه نمایندگان بوندستاگ در روز رأی‌گیری حضور نداشتند. شولتس جایگزین آنگلا مرکل صدراعظم قبلی از حزب دموکرات مسیحی می‌شود که ۱۶ سال سکان دولت آلمان را در دست داشت. رئیس جدید دولت آلمان سند صدراعظمی خود را از فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری فدرال دریافت کرد. اشتاین مایر شولتس را در کاخ بِلوو در برلین به‌حضور پذیرفت و سند را تقدیم او کرد. ظهر چهارشنبه اولاف شولتس براساس قانون اساسی در بوندستاگ سوگند یاد کرد. بعدازظهر نیز وزیران جدید کابینه ائتلافی سوگند یاد خواهند کرد. توافق‌نامه دولت ائتلافی آلمان روز گذشته سه‌شنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر در برلین رسماً از سوی رهبران سه حزب حاکم امضا شد.

سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس ستاد مشترک ارتش هند

رسانه‌های هندوستان از سقوط هلی‌کوپتر بالاترین مقام نظامی این کشور در جنوب‌غرب هند خبر داده‌اند. تاکنون در این رویداد ۱۱ نفر کشته و سه نفر زخمی شده‌اند. ژنرال بیپین راوات، رئیس ستاد مشترک ارتش هند و همسرش سوار بر این هلی‌کوپتر بوده‌اند و تاکنون در مورد سرنوشت او اطلاعاتی منتشر نشده است. این هلی‌کوپتر صبح روز ۸ دسامبر/ ۱۷ آذر از دانشکده آموزش دفاعی در منطقه نیلگیریس عازم یک پادگان در ایالت تامیل نادو در جنوب غرب این کشور بود که سقوط کرد. دلیل سقوط این هلی‌کوپتر روشن نیست. مقام‌های نظامی هند مستهلک بودن آن را رد کرده‌اند و گفته‌اند این هلی‌کوپتر به تازگی خریداری شده بود. علاوه بر رئیس ستاد ارتش و همسرش، تعدادی از تکاوران و دستیار دفاعی ارتش نیز در این حادثه کشته یا زخمی شده‌اند. پارلمان هند با انتشار یک بیانیه خواستار رسیدگی فوری به ابعاد رویداد شده و دفتر نخست‌وزیر هند نیز اعلام کرد که وزیر دفاع و نارندا مودی در جریان این رویداد قرار گرفته‌اند. بیپین راوات از سال ۲۰۱۹ در سمت رئیس ستاد ارتش هند فعالیت می‌کرد و ۶۳ ساله است.

شبکه نزدیک به حزب‌الله لبنان از احتمال سفر ابراهیم رئیسی به سوریه خبر داد

شبکه المیادین نزدیک به حزب‌الله لبنان اعلام کرد که سفر نخست فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه به تهران پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، زمینه‌ای برای سفر احتمالی رئیسی به دمشق قبل از پایان سال را فراهم کرده است. المیادین با اشاره به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی افزوده است که سفر رئیسی به دمشق «می‌تواند موجب هماهنگی بین دو کشور در تمام سطوح نظامی، اقتصادی و سیاسی شده و در ادامه، ایران و سوریه به سمت تشکیل نظام منطقه‌ای تازه‌ای حرکت کنند که به طرح چینی جهانی و طرح اوراسیایی نزدیکتر است.» به‌گفته این شبکه تحقق این موارد مستلزم بررسی‌های داخلی- به همراه نشان تغییرات واقعی در سوریه- است، تا در سطح تغییرات بعدی، دمشق و تهران به‌عنوان شریک در کنار یکدیگر حضور داشته باشند. مقداد یکشنبه ۱۴ آذر / ۵ دسامبر به تهران رفت. ابراهیم رئیسی در دیدار با مقداد خواستار چند برابر شدن مبادلات اقتصادی تهران و دمشق شد و حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: «برنامه‌های جامع فنی مهندسی و مشارکت بازسازی سوریه در عرصه‌های مختلف و همکاری‌های بخش خصوصی در حوزه تجارت به عمل آمده است.» با این حال، به‌تازگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اعلام کرد مجوز واردات خودروهای ساخت ایران از سوی دولت سوریه طی دست‌کم یک‌ سال‌ و نیم گذشته لغو شده‌ و هیچ خودروی تولید ایران اجازه ورود به سوریه را ندارد. جمهوری اسلامی به‌عنوان پشتیبان منطقه‌ای رژیم بشار اسد بر توسعه روابط تجاری با دولت دمشق تأکید دارد. در همین حال کشورهای عربی، از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز تلاش دارند به سوریه نزدیک شده و روابط تجاری خود را با این کشور تقویت کنند.

ازدواج همجنس‌گرایان در شیلی قانونی شد

در شیلی، زوج‌های همجنس از این پس می‌توانند به‌شکل قانونی ازدواج کنند. هر دو مجلس این کشور با اکثریت بالا این لایحه را تصویب کردند. اکنون از دولت خواسته شده است که قانونی در این زمینه تدوین کند. تاکنون همجنس‌گرایان در شیلی تنها می‌توانستند مانند برخی کشورها «اتحاد مدنی» خود را ثبت‌ کنند. پیش از قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان، سال‌ها در این زمینه در شیلی اختلاف نظر وجود داشت. خوزه آنتونیو کاست، کاندیدای راست‌افراطی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز به‌عنوان یکی از مخالفان سرسخت قانون جدید به‌شمار می‌رود. او در دور دوم انتخابات در ۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر با نامزد جناح چپ گابریل بوریک روبه‌رو خواهد شد. در دور نخست کاست اکثریت آرا را به‌دست آورد. هلند اولین کشور در جهان است که در سال ۲۰۰۱ ازدواج همجنس‌گرایان را قانونی کرد. امروز ازدواج همجنس‌گرایان در حدود ۳۰ کشور جهان قانونی شده است. در آمریکای جنوبی، ازدواج همجنس‌گرایان در برزیل، کلمبیا، آرژانتین و اروگوئه قانونی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید این غربی‌ها هستند که باید برای مذاکره و توافق در مذاکرات برجام جدیت داشته باشند

محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از نشست مشترک و دو ساعت و نیمه این کمیسیون با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه، معاونان و دستیارانش خبر داد و گفت وزیر خارجه گزارش مفصلی در مورد ابعاد مختلف سیاست خارجی و همکاری‌های بین‌المللی از جمله مذاکرات احیای برجام ارائه کرد. او گفت: «برداشت کمیسیون از این گزارش این بود که طرفین مذاکره در این دوره تلاش کردند از سقف و کف مطالبات و انتظارات متقابل ارزیابی داشته و با برنامه در مراحل بعدی حضور یابند. لذا با همین جمع‌بندی برای تصمیم‌گیری به پایتخت‌های خود مراجعه کردند.» عباس‌زاده مشکینی افزود: «طبق مباحث مطرح شده ایران با حسن نیت و جدیت وارد مذاکره شده و این طرف مقابل است که باید برای توافق جدیت داشته باشد؛ به نظر می‌رسد زمینه‌های لازم برای توافق برد – برد وجود دارد.» او تأکید کرد که «ایران به هیچ وجه تن به مذاکره برد – باخت نخواهد داد». هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین شامگاه جمعه ۱۲ آذر / ۳ دسامبر بدون دستیابی به نتیجه مشخصی متوقف شد. در جریان این دور از مذاکرات، ایران دو سند مربوط به اقدامات هسته‌ای و تحریم‌هایی که از نظر این کشور باید لغو شوند را به طرف‌های مقابل ارائه کرد که گفته می‌شود تغییراتی در برخی از دستاوردهای مذاکرات قبلی ایجاد کرده است. کشورهای غربی این پیشنهادها را غیرقابل قبول دانسته‌اند و گفته می‌شود که روسیه و چین نیز چندان با آن‌ها موافق نیستند. علی باقری کنی، دیپلمات ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام گفته است دور جدید مذاکرات فردا پنج‌شنبه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر از سر گرفته خواهد شد.

مکارم شیرازی: هیچ نشانه‌ای از فرهنگ غرب نباید در نظام آموزشی وجود داشته باشد

ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه در دیدار یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ایران گفته دستاوردهای علمای بزرگ شیعه باید در کتب درسی دانش آموزان و دانشگاهیان گنجانده شود. او همچنین گفته روح حاکم بر نظام آموزشی، باید روح اسلامی باشد و هیچ نشانه‌ای از فرهنگ غرب در آن وجود نداشته باشد. مکارم شیرازی گفته باید نسبت به پاکسازی نظام آموزشی مسئول بود. این روحانی نزدیک به حکومت گفته مراجع تقلید با برگزاری کنگرۀ «نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی» ثابت کرده‌اند که شیعه در تمام علوم از جمله فقه، اصول، کلام و حتی طب، نجوم، معماری و غیره پیشتاز بوده و نقش مؤثری داشته است. او همچنین بر ضرورت ایجاد تحول در آموزش و پرورش تاکید کرده و گفته سند ۲۰۳۰ اعتقادات دینی و مذهبی دانش آموزان را هدف قرار داده که لازم است نسبت به اجرای این گونه سندها و جایگزینی فرهنگ غربی هوشیار بود. مخالفت با سند ۲۰۳۰ یکی از دغدغه‌های اخیر روحانیون در سال‌های اخیر بوده است. ابراهیم رییسی، رییس دولت ایران اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو را که از سال ۹۶ تاکنون به دستور علی خامنه‌ای تعلیق شده بود، لغو کرد. در سند ۲۰۳۰ یونسکو از مسائلی مانند ایجاد امکانات آموزشی برابر برای همه کودکان و جوانان و به‌ویژه رفع تبعیض جنسیتی و آموزش زبان مادری سخن رفته و ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل موظف شده‌اند برای شهروندانشان فارغ از جنسیت و قومیت و سن و سال، امکانات برابر تحصیلی با کیفیت بالا فراهم کنند. این سند در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ در نیویورک به تصویب کشورهای عضو یونسکو رسید و دولت ایران هم آن را به‌طور مشروط پذیرفت.  هرچند هیات وزیران در سال ۱۳۹۵ رأی به اجرای سند داده بود، سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در انتقاد از سند، به توقف اجرای آن انجامید و دولت حسن روحانی نیز به آن تمکین کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ به ریاست حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری وقت ایران سند ۲۰۳۰ یونسکو را کنار گذاشت و «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» را مبنای عمل در زمینه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت قرار داد.