ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امضای ۳۴ سند همکاری بین شرکت‌های سعودی و چین ـ رهبر چین از آغاز «دوران تازه» در روابط با جهان عرب خبر داد

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین شب گذشته چهارشنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر وارد ریاض شد و صبح امروز پنج‌شنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر شرکت‌های عربستان سعودی و چین ۳۴ توافق‌نامه سرمایه‌گذاری امضا کردند. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) این توافق‌نامه‌ها به بخش‌های گوناگون انرژی‌های پاک، تولید هیدروژن و انرژی خورشیدی، فن‌آوری اطلاعات، حمل‌ونقل، صنایع پزشکی، مسکن و کارخانه‌های مصالح ساختمانی مربوط می‌شود. حجم مبادلات تجاری عربستان سعودی و چین در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۱ میلیارد دلار و در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ نیز حدود ۲۷,۵ میلیارد دلار بوده است. شی جین‌پینگ روز پنج‌شنبه با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «الریاض» سفر خود به عربستان سعودی را آغاز «دوران تازه» در روابط با جهان عرب دانست و گفت چین بزرگترین شریک تجاری شورای همکاری خلیج فارس و بزرگترین واردکننده از این کشورهاست. رئیس جمهوری چین افزود عربستان سعودی دستاوردهای مهمی در متنوع کردن منابع اقتصادی خود داشته و پروژه‌های مهمی از جمله خاورمیانه سبز و عربستان سبز را اجرا کرده است. شی جین‌پینگ همچنین تأکید کرد که پکن از تلاش‌های کشورهای عربی برای حفاظت از حاکمیت و استقلال‌شان کاملاً حمایت می‌کند. سفر رهبر چین به عربستان سعودی سه روزه خواهد بود و او در نشست سران کشورهای عربی و سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز شرکت خواهد کرد.

استعفای دسته‌جمعی اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه بهشتی در اعتراض به بازداشت فعالان دانشجویی و فشار بر دانشگاه‌ها

سجاد نادعلی‌زاده، زینب شیخ‌پور، ساره پورالحسینی، زهرا فومنی و یگانه موسویان، اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه بهشتی با انتشار بیانیه‌ای به‌مناسبت روز دانشجو، استعفای جمعی خود را اعلام کردند. آن‌ها در بیانیه خود آورده‌اند: «بیش از یک ماه از حبس و بازداشت غیرقانونی هم‌کلاسی‌های‌مان می‌گذرد. وعده‌های آزادی آنان محقق نشد و نیروی [برخوردکننده] دستان خود را بیشتر بر گلوی دانشگاه فشرد. هم‌اکنون شفاف‌تر می‌بینیم که «گفت‌وگو و مصالحه و قول پیگیری» بازوی دیگر پیکره‌ای‌ست که باتوم و حبس و تعلیق را برای تهدید و تنبیه هر دانشجوی معترض برافراشته است.» پیش از این دو نفر از اعضای شورای مرکزی این انجمن بازداشت و سه نفر دیگر از آن‌ها از تحصیل تعلیق شده‌اند. به‌گفته امضاکنندگان بیانیه، بیش از یک ماه است که دوره هشتم انجمن به پایان رسیده‌ است اما «در اقدامی بی‌سابقه و فراقانونی درصد غیرقابل‌ اغماضی از نامزدها را رد صلاحیت انضباطی کرده‌اند و اجازه برگزاری انتخابات را نمی‌دهند». اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه بهشتی ضمن محکوم کردن «لگدمال کردن حریم دانشگاه توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی»، افزوده‌اند: «برای حفظ حرمت دانشگاه و ضمن هم‌صدایی با مردم، برای آزادی و سربلندی ایران‌مان، بیان می‌داریم که در روز دانشجو به هیچ صحنه‌آرایی دروغینی تن نخواهیم داد و بدین وسیله استعفای خود را اعلام می‌داریم.»

آخرین آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از اعتراضات سراسری؛ کشته شدن دست‌کم ۴۷۵ نفر و بازداشت بیش از ۱۸ هزار معترض

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آخرین آمار خود از اعتراضات سراسری در ایران را منتشر کرد. این آمار که از سوی این نهاد حقوق بشری به‌طور مداوم و براساس تحولات داخل ایران به‌روزرسانی می‌شود، بازه زمانی ۲۶ شهریور تا ۱۶ آذر سال جاری را در برمی‌گیرد. بر این اساس، شمار کشته‌شدگان ۴۷۵ نفر، شامل ۶۵ کودک و نوجوان (زیر ۱۸ سال) و ۶۱ نیروی امنیتی است. «هرانا» در گزارش منتشرشده شمار بازداشت‌شدگان را به‌طور تخمینی ۱۸ هزار و ۲۴۲ نفراعلام کرده است و تاکنون هویت سه هزار و ۶۱۱ نفر از آن‌ها برای این نهاد حقوق بشری شناسایی شده است. همچنین از زمان آعاز خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» یک هزار و ۱۵۹ تجمع شهری و دانشگاهی برگزار شده و ۱۶۰ شهر و ۱۴۳ دانشگاه در اعتراضات سراسری شرکت داشتند.

رستم قاسمی فوت کرد

رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی پس از طی یک دوره بیماری، صبح پنج‌شنبه ۱۷ آذر درگذشت. به گفته خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) سال گذشته و چند ماه بعد از انتخاب رستم قاسمی به وزارت، نشانه‌های بیماری در او ظاهر شد اما او ضمن آغاز درمان، وظایف خود را دنبال می‌کرد، که از حدود دو ماه قبل بیماری او تشدید شد. او از ابراهیم رئیسی درخواست کرد با کناره‌گیری او موافقت کند و پس از موافقت رئیس‌جمهور با استعفا، بلافاصله وارد فرآیند جدی درمان شد. اما پیشرفت بیماری او شدید بود و به مرگش انجامید. روز گذشته ۱۶ آذر مهرداد بذرپاش به جانشینی سِمَت او منصوب شد. رستم قاسمی پیش از این در مسئولیت‌های متعدد قبلی در وزارت نفت و قرارگاه خاتم‌الانبیاء حضور داشت. او در سال ۱۴۰۰ خود را برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بود. اکانت توییتر منصوب به او که از هفتم ماه اوت/۱۶ مرداد هیچ پستی منتشر نکرده بود صبح امروز پس از مرگ او پست زیر را منتشر کرد: «در تمام دوران خدمتم، از میدان جنگ نظامی تا نبرد اقتصادی تلاشم این بود که تا پای جان و آبرو و آخرین نفس، سرباز وفادار ایران و خدمتگزار شما مردم عزیز باشم.» همزمانی مرگ رستم قاسمی با اجرای حکم اعدام محسن شکاری، نخستین معترض بازداشتی جنبش «زن، زندگی، آزادی» شبهه برانگیز است. محسن شکاری جوان ۲۳ ساله در اعتراضات سوم مهر دستگیر شد. جرم او این بود که خیابان را بسته بود، قمه به دست داشت و کتف یک بسیجی را مجروح کرده بود. سیستم قضایی جان این جوان را با توسل به حکم محاربه از او گرفت.

نیروهای امنیتی هومن عبداللهی را کشتند و پیکر او را دزدیدند

شامگاه ۱۶ آذر در محله حسن آباد سنندج، پاسداران جمهوری اسلامی به خانه‌های مسکونی حمله کردند. در ویدئوهایی که خبرنگاران کرد و شبکه حقوق بشر کردستان منتشر کردند تیراندازی ماموران در درون حیاط خانه‌های مسکونی هم دیده می‌شود. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان در جریان این یورش ماموران سپاه هومن عبداللهی، ۲۱ ساله را به قتل رساندند. یک منبع مطلع به این شبکه گفت: «در جریان اعتراضات مردمی امشب در محله حسن‌آباد سنندج، نیروهای امنیتی از فاصله نزدیک هومن را هدف شلیک با گلوله ساچمه قرار داده و سپس چندین تن از ماموران امنیتی با باتوم و شوکر وی را شکنجه کرده بودند.» هومن عبداللهی به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شده بود. در آنجا بر اثر شدت جراحت و خون ریزی داخلی جان باخت. خانواده اش پیکر او را از بیمارستان تحویل گرفتند تا به خاک بسپارند. شبکه حقوق بشر اما در نخستین ساعات ۱۷ آذر به نقل از یک منبع مطلع نوشت: پیکر هومن عبداللهی «به خانواده وی در بیمارستان کوثر سنندج تحویل داده شد اما خانواده در مسیر رفتن به مسجد از سوی نیروهای امنیتی متوقف و پیکر وی توسط این نیروها ربوده شده است. نیروهای امنیتی پیکر هومن عبداللهی را به پادگان لشکر ۲۸ منتقل کرده‌اند.» شبکه حقوق بشر کردستان شمار شهروندان کردی که از آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی در شهرهای کرد و دیگر نقاط ایران کشته شده‌اند را ۱۱۴ نفر گزارش کرده است. در فاصله ۲۴ آبان تا سوم آذر نیروهای امنیتی دستکم ۴۷ نفر را در شهرهای کرد به قتل رساندند. بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر تا روز ۱۶ آذر ماموران حکومتی ۴۷۵ تن را کشته‌اند. حداقل ۶۰ تن از کشته شدگان کودک بودند.

سروناز احمدی، فعال حوزه کودکان کار، به قید وثیقه آزاد شد؛ حکم همسرش کامیار فکور را با وجود تعیین وثیقه به اجرا گذاشتند

مأموران امنیتی سروناز احمدی و کامیار فکور زوج کنشگر و روزنامه‌نگار مدافع حقوق کارگران را روز ۱۵ آبان بازداشت کردند. پس از گذشت یک ماه زندان، سروناز احمدی شامگاه ۱۶ آذر با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا زمان دادگاه آزاد شد. به او دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» تفهیم شده است. سروناز احمدی، مددکار اجتماعی و فعال حقوق کودکان کار است. او در این زمینه کارهای پژوهشی و ترجمه نیز می‌کند. کامیار فکور، روزنامه‌نگار کارگری است. فکور را با وجود تعیین وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی و تأمین این وثیقه از سوی خانواده، آزاد نکردند و او را برای اجرای حکم به قرنطینه زندان اوین فرستادند. فکور، بیماری بیرون‌زدگی دیسک کمر داد. پزشکان گفته‌اند که او نیاز به جلسات مرتب فیزیوتراپی دارد و زندان وضعیت سلامتی او را به خطر خواهد انداخت. کامیار فکور پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب تهران به سه سال زندان محکوم شد که اکنون برای اجرای این حکم او را در زندان نگه داشتند. فکور پیش از این نیز بارها در رابطه با فعالیت روزنامه‌نگاری حوزه کارگری بازداشت شده است. او در اعتراضات اخیر پس از قتل دولتی ژینا (مهسا) امینی مجدد به همراه همسرش، بازداشت شد. دادگاه برای اتهام‌های جدید او هنوز تشکیل نشده است. از آغاز اعتراضات گسترده‌ای که به انقلاب ژینا شهرت یافته است تا به حال صدها تن از فعالان مدنی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند.