ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک فروند جنگنده #میراژ «-۲۰۰۰ دی» #فرانسه در نزدیکی مرز سوئیس ناپدید شد

آسوشیتدپرس گزارش داد که یک فروند جنگنده #میراژ ارتش فرانسه از نوع «-۲۰۰۰ دی» با دو خدمه آن حدود ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه ۹ ژانویه / ۱۹ دی‌ماه به‌وقت محلی در شرق این کشور و در نزدیکی مرز سوئیس از صفحه رادار خارج و ناپدید شده است. این هواپیما از پایگاه هوایی «نانسی اوشی» پرواز کرد و بر فراز یک منطقه کوهستانی ناپدید شد. هیچ ارتباطی با دو خلبان این هواپیما وجود ندارد. هواپیمای مورد نظر سلاحی در اختیار نداشت. ساکنان محلی از صدای انفجاری خبر دادند اما مقام‌های مسئول این صدا را ناشی از شکستن دیوار صوتی دانستند. آخرین باری که این جنگنده میراژ بر روی رادار دیده شد در یک منطقه کوهستانی در نزدیکی ژنو بود. با توجه به آب و هوای زمستانی، در حال حاضر میزان دید در این منطقه بسیار محدود است.

رئیس کل دادگستری #کهگیلویه_و_بویراحمد مورد سوء قصد قرار گرفت

#غلامرضا_مزارعی رئیس دادگستری کهگیلویه و بویراحمد چهارشنبه، ۱۹ دی ماه مورد سوء قصد افراد مسلح قرار گرفت اما آسیبی ندید. او به خبرگزاری‌های داخلی ایران گفته است حدود ساعت ۱۵ چهارشنبه پس از بازگشت از محل کار هنگامی که می‌خواسته از خودرو پیاده شده و وارد منزل شخصی‌اش شود فردی به سمت خودرو تیراندازی کرده و متواری شده است. این حادثه در خیابان باهنر پنج محله راهنمایی یاسوج رخ داد و به محافظ رئیس دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز آسیبی وارد نشد. برخی همسایگان مزارعی گفته‌اند که مهاجمان با خودروی ۴۰۵ رئیس دادگستری را تعقیب می‌کردند و در نزدیکی منزلش خودروی او را به گلوله بستند. آثار گلوله‌های شلیک‌شده با سلاح جنگی بر بدنه خودروی رئیس کل دادگستری نمایان بود. ایرنا گزارش داده که شورای تأمین کهگیلویه و بویراحمد برای بررسی جوانب حمله به رئیس کل دادگستری استان چهارشنبه شب در ساختمان دادگستری تشکیل جلسه داده و قرار است پس از این نشست بیانیه‌ای از سوی مسئولان دستگاه قضایی استان صادر شود. محمد کاظم نظری معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفته است که شناسایی و دستگیری عاملان تیراندازی به غلامرضا مزارعی در دستور کار مسئولان امنیتی، اطلاعاتی و قضایی قرار گرفته است.

معاون حقوقی #حسن_روحانی درباره ماجرای #شکنجه #اسماعیل_بخشی: اگر ادعای بخشی درست باشد، اتفاقات رخ داده خلاف #قانون_اساسی است

معاون حقوقی رییس جمهوری ایران درباره موضوع #شکنجه #اسماعیل_بخشی، کارگر معترض مجتمع نیشکر #هفت_تپه، گفته است هیات رسیدگی تشکیل شده از سوی رییس جمهوری کار خود را انجام می‌دهد و گزارشش را اعلام خواهد کرد. #لعیا_جنیدی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه ۱۹ دی هیات دولت گفته است: «فکر می‌کنم وزیر اطلاعات هم نتیجه‌ بازرسی خود را اعلام کند. هدف هیات رییسه مجلس این است که حرف‌های اسماعیل بخشی را بشنود. از وی در مجلس شورای اسلامی هم دعوت شده است تا صحبت‌هایش را مطرح کند.» این اظهارات جنیدی در حالی‌ست که #محمود_واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری گفته است ادعاهای اسماعیل بخشی درباره شکنجه درست نبوده و وزارت اطلاعات از او شکایت خواهد کرد. #حشمت‌الله_فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون #امنیت_ملی مجلس هم از خارج شدن موضوع شکنجه اسماعیل بخشی از دستور کار این کمیسیون به دنبال تکذیب آن از سوی #محمود_علوی، #وزیر_اطلاعات خبر داده است. با وجود این معاون حقوقی رییس جمهوری گفته است دولت باید درباره این موضوع اطلاع‌رسانی کند و از سویی هم رسانه‌ها نباید زود قضاوت کنند: «اگر ادعاهای بخشی درست باشد، اتفاقات رخ داده خلاف #قانون_اساسی است و باید به شدت با آن برخورد شود و اگر هم اتفاقی رخ نداده یا آن‌چه که ادعا شده همان گونه احراز نشود، بزرگ‌ترین سرمایه هر کشور را که اعتماد است تخریب می‌کند. بنابراین رسیدگی به این موضوع به صبر و شکیبایی نیاز دارد.»

دادستان #زاهدان اعلام کرد که ۷ نفر در پرونده #آتش‌_سوزی_مدرسه اسوه حسنه مقصر شناخته شدند

علی موحدی راد، دادستان زاهدان گفت کارشناسان قوه قضائیه، در واقعه #آتش‌_سوزی_مدرسه اسوه حسنه این شهر، ۵۰ درصد مدیر آموزشگاه و دو نفر ازعوامل داخلی مدرسه و۵۰ درصد ۴ نفر از مدیران آموزش و پرورش ناحیه دو زاهدان را مقصران اصلی اعلام کردند. اولیاء دم و متهمان به کارشناسی انجام‌شده اعتراض کرده و درخواست ارجاع پرونده به هیئت کارشناسی را داده‌اند. موحدی راد افزود متهمان این پرونده پس از تفهیم اتهام با قرار وثیقه آزاد شده‌اند و آموزش و پرورش از طریق بیمه، دیه دانش‌آموزان را به خانواده‌های آنان پرداخت کرده است‌. در آتش‌سوزی مدرسه غیرانتفاعی اسوه حسنه زاهدان در ۲۷ آذرماه سال جاری، چهار دانش‌آموز بر اثر سوختگی شدید جان خود را از دست دادند. پس از این حادثه مسئولان تلاش می‌کنند نشان دهند که این بار تدابیر لازم در پیش‌گیری چنین حوادثی را در پیش خواهند گرفت. مدرسه دخترانه اسوه حسنه غیرانتفاعی است و ۶۷ دانش‌آموز دختر دارد که ۶۰ نفر از آن‌ها در مقطع پیش‌دبستانی و ۷ نفر در مقطع کلاس اول هستند.

#هند می‌گوید پرداخت پول #نفت_ایران به بانک‌های ایرانی از ۱۵ بانک به ۹ بانک کاهش یافته است

چاران سینگ، مدیر اجرایی بانک دولتی «او.سی.اُ» #هند گفت پالایشگاه‌های این کشور پیش از این در تحریم‌های قبلی پرداخت‌های خود بابت خرید #نفت_ایران را به ۱۵ بانک ایرانی انجام می‌دادند که اکنون به ۹ بانک کاهش یافته است. او دلیل آن را چنین عنوان کرد که یکی از این بانک‌ها بسته شده و ۵ بانک دیگر نیز تحت تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند. ۹ بانک ایرانی که در حال حاضر هند پول خرید نفت ایران را به روپیه به آن‌ها واریز می‌کند، بانک‌های سامان، پاسارگاد، اقتصاد نوین، کارآفرین، سرمایه، خاورمیانه، شهر، حکمت ایرانیان و گردشگری هستند. در دور قبلی تحریم‌ها ۴۵ درصد پرداخت‌ها به روپیه و باقی به یورو انجام می‌شد اما این بار تمامی پرداخت‌ها به روپیه انجام خواهد شد. واردات هند از ایران در بازه زمانی آوریل تا نوامبر سال گذشته میلادی حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده است که واردات نفتی حدود ۹۰ درصد این رقم را تشکیل می‌دهد. دولت هند به‌تازگی شرکت‌های این کشور را که برای واردات نفت خام به شرکت ملی نفت ایران پرداختی دارند از مالیات معاف کرده است.

رهبر #کره_شمالی به دیدار خود از #چین پایان داد

کیم جونگ اون، رهبر #کره شمالی که روز گذشته سه‌شنبه ۸ ژانویه / ۱۸ دی به چین سفر کرد و گفته می‌شد تا پنج‌شنبه در این کشور خواهد ماند، امروز چهارشنبه ۹ ژانویه / ۱۹ دی به سفر خود پایان داد. این چهارمین سفر کیم جونگ اون به پکن در یک سال گذشته بود. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد که کیم از یک شرکت دارویی بازدید کرد و سپس دوباره با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین دیدار کرد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، رهبران دو کشور قصد داشتند درباره دومین اجلاس برنامه‌ریزی‌شده آمریکا و کره شمالی گفت‌وگو کنند. دیدار کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به‌رغم پیشرفت کم در خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره، باید در هفته‌های آینده انجام شود. به‌گزارش رسانه‌های کره جنوبی، نمایندگان آمریکا و کره شمالی در هفته‌های اخیر چندین بار در ویتنام دیدار و درباره ملاقات آتی سران دو کشور رایزنی کرده‌اند.

#مذاکرات_اقتصادی #چین و #آمریکا با یک روز تمدید پایان یافت

وزارت خارجه #چین اعلام کرد که #مذاکرات_اقتصادی چین و آمریکا که از روز دوشنبه ۷ ژانویه / ۱۷ دی آغاز شد و قرار بود سه‌شنبه به پایان برسد با یک روز تمدید در روز چهارشنبه خاتمه یافت. بر اساس این اطلاعیه نتایج این مذاکرات در آینده اعلام خواهد شد. این نخستین نشست مشترک پکن و واشنگتن پس از تصمیم دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، رهبران دو کشور در ماه دسامبر مبنی بر آتش‌بس ۹۰ روزه در جنگ تجاری دو قدرت اصلی اقتصادی جهان بود. روز گذشته، سه‌شنبه ۸ ژانویه / ۱۸ دی، اعضای هیئت نمایندگی آمریکا با اعلام این‌که پیشرفت‌هایی در برخی از مسائل، از جمله خرید محصولات کشاورزی ایالات متحده و بهبود دسترسی به بازارهای چینی به‌دست آمده است، گفتند که مذاکرات یک روز دیگر تمدید می‌شود. با این حال منابع نزدیک به مذاکرات روز سه‌شنبه گفتند که دو کشور از حل مسائل اصلاحات ساختاری که دولت ترامپ به چین ارائه داده است دور هستند، از جمله مسائلی چون حق مؤلف و انتقال اجباری فن‌آوری مورد نیاز. دونالد ترامپ نیز در صفحه توئیتر خود نوشت مذاکرات «بسیار خوب» پیش می‌رود اما جزئیاتی درباره آن ارائه نداد. آمریکا و چین سال ۲۰۱۸ میلادی را با جنگ تجاری پشت سر گذاشتند. بر مجموعاً ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای صادراتی این دو کشور از سوی هر دو دولت تعرفه وضع شد و بازارهای مالی جهانی در میانه این تهدیدها متزلزل ‌شدند.

یک مقام آمریکایی به نقل از #بولتون: #آمریکا قصد ندارد از #التنف #سوریه خارج شود

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که به ترکیه سفر کرده بود اعلام کرده که ایالات متحده قصد ندارد به زودی از پایگاه التنف در سوریه خارج شود. نیروهای سپاه قدس همراه با ارتش سوریه در اطراف پایگاه التنف مستقرند. مقام آمریکایی که نام او افشا نشده، در گفت‌وگو با رویترز گفته است بولتون به مقامات ترکیه نیز اعلام کرده که هرگونه اهانت به کُردها پذیرفتنی نیست. روز گذشته (سه‌شنبه) رئیس جمهوری ترکیه از دیدار با بولتون در آنکارا سر باز زد. اردوغان در سخنانی در آنکارا اعلام کرد که تدارکات برای انجام عملیات نظامی علیه کردها در شمال سوریه به زودی به پایان می‌رسد. مقام آمریکایی به رویترز گفته است مقامات ترکیه به بولتون اطمینان داده‌اند تا زمانی که نیروهای آمریکایی در شمال سوریه حضور دارند ترکیه عملیاتی در سوریه انجام نخواهد داد.

سخنگوی هیئت رئیسه #مجلس: #دیوارکشی_اطراف_مجلس در دست نهادهای امنیتی است

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی چهارشنبه ۱۹ دی با حضور در جمع خبرنگاران درباره دیوارکشی اطراف مجلس گفت: «مجلس قبلاً دارای شرایط حفاظتی و حساس بود و هم‌اکنون این تبدیل به شرایط حیاتی شده است، دیوارکشی اطراف مجلس در اختیار مجلس نیست بلکه نهادهای امنیتی و ستاد کل فرماندهی معظم کل قوا و دستگاه‌هایی که در این زمینه مجری هستند شرایط را تعیین می‌کنند.» بعد از حمله ۱۷ خرداد ۹۶ داعش به مجلس شورای اسلامی دیوارکشی در محدوده ساختمان مجلس آغاز شد. در آن زمان مسعود پزشکیان گفته بود که امنیت فقط با سلاح تأمین نمی‌شود. این طرح اما با دخالت شورای شهر تهران و سازمان میراث فرهنگی متوقف شد.

#شورای_پول_و_اعتبار تصویب کرد: «بازار متشکل #معاملات_ارزی» و دستورالعمل «#سپرده_ریالی مبتنی بر #ارز»

رییس بانک مرکزی از تصویب راهاندازی «بازار متشکل معاملات ارزی» و «دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی ارز» در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار خبر داد. عبدالناصر همتی با انتشار اطلاعیه‌ای در صفحه اینستاگرام نوشت: «شورای پول و اعتبار دو سازوکار مهم در خصوص ارز را به تصویب رساند.اولی مقررات مربوط به راه‌اندازی «بازار متشکل معاملات ارزی» و دومی نیز دستورالعمل «سپرده ریالی مبتنی بر ارز.» به گفته رییس بانک مرکزی طرح اصلاح نظام بانکی و برنامه‌ریزی برای استفاده از عملیات بازار باز در اعمال سیاست‌های پولی نیز در جریان است که در صورت آماده شدن عملیاتی خواهد شد. این اقدامات زمینه‌ساز اصلاح نظام بانکی برای حذف چهار صفر از ریال است.

شرایط پذیرش دانشجویان #دوره_دکتری سخت‌تر می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از تصویب نهایی «آیین‌نامه ساماندهی پذیرش دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» در این وزارتخانه خبر داد و گفت: «با تصویب این آیین‌نامه شرایط و شاخص‌های پذیرش در دوره دکتری دانشگاه‌ها سخت‌تر می‌شود.» محمدرضا آهنچیان به خبرگزاری ایسنا گفت: «در حال حاضر ظرفیت پذیرش دانشجویان دوره دکتری سالیانه تعداد ۲۴ هزار نفر است و در سال نیز حدود ۲۰ هزار دانشجوی دکتری فارغ‌التحصیل می‌شوند.» به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم بر اساس تصمیم این وزارتخانه شرایط پذیرش در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز تغییر خواهد کرد و در این راستا ساماندهی آیین‌نامه پذیرش دانشجو در دوره ارشد در دست بررسی است و قبل از پایان سال اجرایی می‌شود. اما آیین‌نامه ساماندهی دوره کارشناسی تا اواخر بهار سال آینده تدوین و ابلاغ خواهد شد.

مرکز بین‌المللی #مهاجرت: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۸۰۰ هزار #مهاجر_افغانستانی از #ایران به کشورشان بازگشته‌اند

مرکز بین‌المللی مهاجران (IOM) اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۸۰۰ هزار مهاجر افغانستانی از ایران به کشورشان بازگشته‌اند. بر اساس این گزارش وضعیت اقتصادی ایران، تحریم‌های آمریکا و همچنین نوسانات اقتصادی در ایران عامل اصلی بازگشت مهاجران افغانستانی به کشورشان است. در همان حال در سال ۲۰۱۸ تنها ۳۳ هزار مهاجر افغانستانی پاکستان را ترک کرده‌اند. پیش‌بینی شده که بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند.