ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنش در مجلس عراق: جلسه انتخاب رئيس مجلس ناتمام ماند

به‌دنبال تنش در نخستین جلسه مجلس عراق پس از انتخابات سراسری، روند انتخاب رئیس مجلس مختل شد و پس از بحث و جدل میان نمایندگان، محمود المشهدانی، رئیس موقت مجلس عراق تصمیم به تعویق این جلسه گرفت. براساس گزارش‌ها مشاجره اصلی میان تشکل «چارچوب هماهنگی» با ۸۸ کرسی و جریان صدر با ۷۶ کرسی درگرفته که هرکدام مدعی در دست داشتن اکثریت پارلمان شده‌اند. مشهدانی که با ۷۳ سال سن مسن‌ترین نماینده مجلس عراق است پس از این مشاجره‌ها به بیمارستان منتقل شد. زمان جلسه بعدی مجلس هنوز مشخص نیست با این حال مجلس باید از میان محمد الحلبوسی، رهبر ائتلاف سنی تقدم و محمود المشهدانی یک نفر را به عنوان رئيس مجلس انتخاب کند. نام این دو نفر از سوی خالد الدراجی رئیس سنی مجلس عراق به عنوان نامزدهای ریاست مجلس اعلام شده است. مجلس عراق قرار بود در اولین جلسه خود رئیس و دو معاون او را انتخاب کند. نمایندگان همچنین ۳۰ روز فرصت دارند تا رئيس جمهوری جدید عراق را با دو سوم آراء انتخاب کنند. در ادامه رئيس جمهوری منتخب مجلس، از بزرگترین فراکسیون درخواست تشکیل دولت خواهد کرد.

دادگاه انقلاب مشهد یک زندانی به نام محمدجواد وفایی ثانی را به فساد فی‌الارض و اعدام محکوم کرده است

بابک پاک نیا، وکیل دادگستری از صدور حکم «فساد فی الارض» برای یکی از موکلان خود به نام سید محمدجواد وفایی ثانی خبر داده است. او در توییتر نوشت به موجب حکم صادره از شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد، موکلش «به اتهام افساد فی الارض به اعدام با چوبه دار محکوم شد». به گفته پاک نیا این حکم «قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور» خواهد بود. این وکیل دادگستری اتهام مطرح شده از سوی دستگاه قضایی علیه موکلش را «تحریق و تخریب عمدی اماکن خاص از جمله ساختمان تعزیرات حکومتی» عنوان کرد و نوشت که در روزهای آینده درخواست فرجام خواهی را ثبت خواهد کرد. تا به حال اطلاعات بیشتری در باره زمان و علت بازداشت محمدجواد وفایی ثانی منتشر نشده است.

ادعای فرمانده یگان‌های ویژه ناجا: سنگین‌ترین اسلحه ما در ناآرامی‌ها تفنگ ساچمه‌ای ست

حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا یکشنبه ۱۹ دی برای نخستین بار استفاده از تفنگ‌های ساچمه‌ای علیه معترضان به بی‌آبی در اصفهان، را تایید کرد و مدعی شد: «ما اصلاً در ناآرامی‌های اجتماعی با خود سلاح جنگی نمی‌بریم و سنگین‌ترین اسلحه ما سلاح ساچمه زن است». براساس گزارش خبرگزاری مهر سردار حسن کرمی در ادامه تصاویر منتشر شده از حمله نیروهای مسلح یگان ویژه به معترضان را «جعلی» و «تقطیع‌شده» خواند و در پاسخ به سوالی درباره این‌که تصاویری وجود دارند که نشان می‌دهند نیروهای حاضر در ناآرامی‌های اصفهان کلاشنیکف در دست داشته‌اند، گفت: «سلاح سازمانی یگان ویژه کلاشینکف است اما اگر کسی در ناآرامی‌های اجتماعی در دست یگان ویژه پلیس اسلحه جنگی ببیند، من به وی جایزه خواهم داد». او همچنین مدعی شد مأموران یگان ویژه در اعتراضات اصفهان «با رفتارهای نرم با مردم برخورد کردند و اخطارهای لازم را دادند» و با رفتار خود «ریزدشمنان» و «معاندان» را که قصد «کشته‌سازی» داشتند، «به هم ریختند». فرمانده یگان ویژه فرماندهی انتظامی کشور درباره بازداشت شدگان در اعتراضات اصفهان هم ادعا کرد نیروی انتظامی «محرکان اصلی که چادرهای کشاورزان را به آتش کشیده بودند و چند نفر که با اسلحه شکاری قصد شکستن لوله آب را داشتند» را بازداشت کرده است. اعتراضات مردم به بحران آب در اصفهان جمعه ۵ آذر از بستر خشک‌زاینده رود به خیابان‌های این شهر کشیده شد.ماموران امنیتی با معترضان درگیر شدند و گزارش‌هایی هم از شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به معترضان منتشر شد. تعداد مجروحان یا کشته‌شدگان اعتراضات اصفهان مشخص نیست و نهادهای رسمی نیز بر آن سرپوش گذاشتند. سازمان حقوق بشر ایران اما اعلام کرد نیروهای انتظامی و امنیتی تنها در اعتراض‌های روز جمعه بیش از ۱۲۰ نفر را در اصفهان بازداشت کردند که سرنوشت آن‌ها هنوز مشخص نیست.

علیزاده طباطبایی، از وکیلان پرونده هواپیمای اوکراینی: برای امیرحاجی‌زاده، فرمانده هوا فضای سپاه قرار منع تعقیب صادر شده است

محمود علیزاده طباطبایی، از وکیلان پرونده مسافران هواپیمای اوکراینی که با پدافند موشکی سپاه پاسداران کشته شدند، یکشنبه ۱۹ دی در مصاحبه با روزنامه شرق اعلام کرد دادگاه برخلاف مطالبه خانواده‌ها، اتهام متهمان پرونده را به «قتل غیر عمد» تغییر داده تا امکان متهم‌کردن مسئولان رده‌بالا از شاکیان گرفته شود. برمبنای این اتهام، مسئول پدافند به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است. علیزاده طباطبائی درباره این متهم گفت: «حدود ۳۷، ۳۸ ساله و سروان است. ۱۰، ۱۵ سال سابقه کار دارد. کسی نیست که ناآشنا با این سیستم باشد». براساس اظهارات این وکیل دادگستری، دادگاه همچنین ادعا کرده که از امیر حاجی‌زاده، فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران که از عوامل اصلی انهدام هواپیمای اوکراینی و کشتن مسافران آن برشمرده می‌شود، «بازجویی» کرده، اما همچنین اعلام کرده که برای این سردار سپاه قرار منع تعقیب صادر شده است؛ قراری که شاکیان پرونده به آن معترض‌اند. وکیل خانواده‌های قربانیان موشک‌های سپاه پاسداران گفت: «گفتند که از امیرعلی حاجی‌زاده هم بازجویی شده است. همچنین گفتند که از فرمانده کل سپاه، از فرمانده کل ارتش هم سؤالاتی شده است، ولی بازجویی نه. اما گفتند از حاجی‌زاده بازجویی شده و قرار منع تعقیب برایش صادر شده است». او افزود: «ولی خب شاکیان [خانواده قربانیان] می‌گفتند همه آنهایی که از روز اول در جریان بودند و پنهان کردند و تصمیم آنها بوده که این اتفاق افتاده، کسانی که بدون هماهنگی پدافند یکپارچه، این سامانه را ساعت ۱۱ شب به این محل منتقل کردند و به اینها اطلاع ندادند که شما بین دو تا فرودگاه هستید، و خیلی از مسئولان بالاتر را هم باید بازجویی می‌کردید». علیزاده طباطبایی در ادامه این مصاحبه تایید کرد: بالاترین رده نظامی متهم در پرونده، مسئول پدافند کل تهران است که درجه سرتیپی دارد: «۱۰ متهم در دادگاه حضور داشتند که خب اسامی‌شان را نمی‌توانیم اعلام کنیم. از آن کسی که شلیک کرده سؤال شد که آقا موشک کروز به صورت افقی می‌آید، این هواپیما به صورت عمودی حرکت می‌کرده، چطور شما فرق افقی با عمودی را تشخیص ندادید؟ هواپیما روی بالش چراغ دارد و چشمک می‌زند، اگر نگاهت را از سامانه بیرون می‌کردی، می‌دیدی که هواپیما در ۱۴، ۱۵ کیلومتری سامانه بوده. اما هیچ جوابی نداشتند. الان ۱۰ نفر متهم این پرونده هستند که از مسئول سامانه تا مسئول پدافند آن منطقه تا مسئول پدافند کل تهران را شامل می‌شوند». وکیل پرونده کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی درباره این ۱۰ نفر گفت: «ظاهراً چهار نفرشان بازداشت شدند. ولی خیلی هم در بازداشت نماندند. الان همه‌شان آزاد هستند. از شش نفر دیگر هم خبر نداریم. پرونده را ندیده‌ایم، اما می‌دانم که برای آن شش نفر اصلا قراری صادر نشد. ظاهرا همه آزاد هستند. اما نمی‌دانیم که آنها سر کار می‌روند یا نمی‌روند.»

حکومت ایران هم مقام‌های ایالات متحده آمریکا را تحریم می‌کند

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار فهرستی اعلام کرد علاوه بر مقام‌های ارشد دولت پیشین ایالات متحده آمریکا، ۵۱ تن دیگر از مسئولان دولتی و نظامی این کشور را به خاطر مشارکت در ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران تحت تحریم قرار می‌دهد.

لیلا حسین‌زاده به رغم برخوردار بودن از گواهی عدم تحمل کیفر قطعی برای اجرای حکم پنج سال محکومیت به زندان احضار شد

لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی و پژوهشگر در ایران یکشنبه ۱۹ دی از احضار دوباره خود به زندان برای اجرای حکم پنج سال حبس خبر داد. او در توییتر همراه با انتشار تصویر ابلاغیه شعبه یک اجرای احکام دادگاه کیفری «شهید مقدسی» نوشت: «طبق ابلاغیه‌ اجرای احکام، طی ۵ روز از تاریخ هجدهم دی‌ماه، به‌رغم گواهی عدم تحمل کیفر قطعی از جانب پزشکی قانونی، باید خود را جهت اجرای حکم ۵ سال حبس ظالمانه به اوین معرفی کنم.». لیلا حسین‌زاده یک هفته قبل پس از نزدیک به یک ماه بازداشت با وثیقه یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی به صورت موقت از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران پیش از این حسین‌زاده را به پنج سال زندان، دو سال محرومیت از عضویت در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت اجتماعی محکوم کرده بود که این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تایید شد. شرکت در مراسم تولد محمد شریفی مقدم، درویش گنابادی زندانی مقابل دانشگاه صنعتی شریف و خواندن سرود «خون ارغوان‌ها» از مصادیق اتهام این فعال دانشجویی عنوان شده است. لیلا حسین‌زاده که پیش از این نیز در سال ۱۳۹۶ بازداشت و محاکمه و زندانی شده بود، اسفند ۱۳۹۸ به دلیل ابتلا به بیماری مشمول عدم تحمل کیفر گردید و از زندان آزاد شد. با توجه به وضعیت جسمی و سلامت حسین‌زاده، احضار او به زندان برای اجرای حکم محکومیت در شرایطی که او مشمول عدم تحمل کیفر است، موجب نگرانی فعالان دانشجویی و مدنی شده است.

معاون وزارت تعاون و رفاه مدعی شد «خط فقر برای یک خانواده چهار نفره ۴ میلیون تومان و در تهران نزدیک به ۵ میلیون تومان است»

داریوش ابوحمزه، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکشنبه ۱۹ دی در مصاحبه‌ای با صداوسیمای جمهوری اسلامی مدعی شد: «میانگین خط فقر در ایران برای خانواده چهار نفره حدود ۴ میلیون تومان و برای شهر تهران کمی بیشتر و نزدیک به ۵ میلیون است». معاون وزارت رفاه در توجیه این ارقام گفت: «ممکن است در ذهن شما استاندارد نرمالی باشد، ما از این استاندارد صحبت نمی‌کنیم. بلکه در رابطه با خط فقر که یک استاندارد بین المللی برای حداقل معیشت صحبت می‌کنیم». مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد در مرداد سال جاری خط فقر در سال ۱۳۹۹ را ۱۰ میلیون تومان برآورد کرده و گفته بود: «خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است. رشد ۱۰ برابری خط فقر در حالی که حکومت همچنان مانع واقعی شدن دستمزدها است، جمعیت زیر خط فقر را نیز افزایش داده است». این مقام که مسئول یکی از بزرگترین خیریه‌های حکومتی جمهوری اسلامی‌ست اعلام کرده بود در فاصله سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ یک سوم جمعیت زیر خط فقر چند بُعدی قرار گرفته‌اند. به گفته او سرعت متوسط سالیانه خط فقر مطلق در کل کشور برابر با ۲۰ درصد بوده است و مقدار این شاخص در طول دوره مورد بررسی بیش از ۲۷ برابر شده است.

پیکر بکتاش آبتین با فشار نهادهای امنیتی به خاک سپرده شد

خانواده بکتاش آبتین، شاعر، نویسنده و فیلمسازی که در زندان به ویروس کرونا مبتلا شد و به دلیل تاخیر در رسیدگی پزشکی در بیمارستان سامان تهران جان باخت، اعلام کرده بودند که پیکر او را دوشنبه بیستم دی ماه به خاک خواهند سپرد. ظهر یکشنبه ۱۹ دی اما کانون نویسندگان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تحت فشار نیروهای امنیتی این تصمیم تغییر کرده و قرار است این مراسم امروز (یکشنبه ۱۹ دی ماه) ساعت ۳ در امامزاده عبداله شهر ری برگزار شود.» به‌دنبال این اطلاعیه، تصاویری از خاکسپاری بکتاش آبتین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. بکتاش آبتین، عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران که از مهر ماه سال قبل در زندان در حبس به‌سر می‌برد، در نیمه آذر سال جاری به کووید-۱۹ مبتلا و به‌دلیل تشخیص اشتباه، با تاخیر به بیمارستان منتقل شده بود. تاخیر در رسیدگی پزشکی و آغاز درمان او سبب شد تا انتقالش به بیمارستان بی‌ثمر باشد و سرانجام در هجدهم دی ماه جان خود را از دست داد. اداره کل زندان‌های تهران در اطلاعیه‌ای که هجدهم دی ماه منتشر شد، ادعا کرد که آبتین علائم سینوزیت داشته و نتیجه آزمایش کرونای او منفی بوده است. کانون نویسندگان اما حکومت جمهوری اسلامی را مسئول «قتل» بکتاش آبتین دانسته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز مرگ او را قتل حکومتی و در امتداد قتل‌های زنجیره‌ای توصیف کردند.

آتش‌سوزی در انبار یک تولیدی لوازم آرایشی و بهداشتی ۱۱ کارگر را راهی بیمارستان کرد

آتش سوزی در انبار یک بنگاه تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در منطقه ماهدشت کرج ۱۱ کارگر را راهی بیمارستان کرد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از منابع خود نوشت که در این حادثه ۱۶ کارگر مصدوم شدند. طبق این گزارش پنج تن از کارگران آسیب دیده در محل مداوا شده‌اند اما ۱۱ تن دیگر به دلیل مسمومیت ناشی از انتشار دود به بیمارستان شریعتی ماهدشت منتقل شده‌اند. نام بنگاهی که انبار آن آتش گرفت اعلام نشده است. ایران به‌خاطر نقض گسترده استانداردهای امنیت کار، یکی از حادثه‌خیزترین مناطق برای کارگران به شمار می‌رود. سالانه دستکم ۱۳ هزار حادثه کاری در ایران به ثبت می‌رسد و نزدیک به هزار کارگر در این حوادث جانشان را از دست می‌دهند.

دفاع غیرمستقیم علی خامنه‌ای از توافق احتمالی ایران و غرب: «تعامل و مذاکره» مقطعی با دشمن به معنای تسلیم نیست

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح یکشنبه ۱۹ دی در پیامی تصویری به مردم قم از آن‌ها خواست «غیرت دینی» خود را حفظ کنند و گفت: «عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف غیرت دینی ملت ایران بوده است». خامنه‌ای ادعا کرد: «شخصیت‌های دینی در اوج غیرت و عقلانیت قرار دارند». برمبنای گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی خامنه‌ای همزمان با پیشبرد مذاکرات احیای برجام در وین و اظهار خوش‌بینی طرف‌ها نسبت به توافق احتمالی، به‌طور ضمنی به این گفت‌وگوها اشاره کرد و گفت: « این‌که در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنان‌که تا کنون تسلیم نشده و از این پس نیز نخواهیم شد». رهبر ایران همچنین در سخنرانی خود بدون بردن نام، اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی را که اخیراً با اظهارات امام‌ جمعه آزاد شهر و عزل او بالا گرفته، «تخصص دشمنان» انقلاب خواند و علاوه بر موضع‌گیری در قبال اظهارات این امام‌جمعه مدعی شد بهانه‌ای برای این اختلاف‌ها وجود ندارد. خامنه‌ای گفت: «حالا یک کسی حرف غلطی می‌زند و یک نفر هم احساس تکلیف می‌کند اما این مسائل را نباید ادامه داد و همه باید انسجام عمومی را حفظ کنند. نباید اجازه داد این مسائل در کشور اتفاق بیفتد و اوج بگیرد، همچنانکه قرن‌ها است شیعه و سنّی در کشور در کنار یکدیگر و بدون درگیری و اختلاف زندگی کرده‌اند، بنابراین نباید برای اختلافها بهانه‌ای به‌وجود بیاید که خوشبختانه نیز به‌وجود نیامده است.» مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه پیشین آزادشهر با اشاره به ازدواج امام سوم شیعیان با شهربانو گفته بود: «مادر امام زین العابدین دختر یزدگرد بود و عمر بن خطاب پس از فتح ایران او را به ازدواج امام حسین درآورد و ۹ امام پس از آن نیز از همین نسل به وجود آمده‌اند. در نتیجه اگر خلافت عمر بن خطاب را نپذیریم، اعتبار امامان و نسب آنان را زیر سؤال برده‌ایم.» سخنانی که به گفته او در واکنش به نصب بنرهای توهین‌آمیز علیه اهل سنت و برخی از سخنان «تفرقه افکن» در ایام فاطمیه اظهار شده بود. به دنبال انتشار این اظهارات محمدحسین گرگیج، از امامت جمعه آزادشهر عزل شد. نیروهای امنیتی ونعمت الله مشعوف، دیگر روحانی اهل سنت را که حاضر به پذیرش جانشینی مولوی گرگیج نشد، دستگیر کردند.