نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هلند، بلژیک و دانمارک نیز در اعتراض به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی سفیران جمهوری اسلامی را احضار کردند

وزارت‌های امور خارجه هلند، بلژیک و دانمارک، دوشنبه ۱۹ دی / ۹ ژانویه در اعتراض به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو تن از شرکت‌کنندگان در جنبش سراسری ایران، سفیران جمهوری اسلامی در کشورهای خود را احضار کردند و خواستار توقف فوری احکام اعدام علیه معترضان شدند. ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند در توییتر نوشت که از شنیدن خبر اعدام دو جوان معترض ایرانی «وحشت‌زده» شده است. او اعلام کرد که سفیر جمهوری اسلامی در هلند را احضار می‌کند و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد که دست به اقدام مشابهی بزنند. هوکسترا همچنین واکنش شدیدتر اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی را ضروری خواند و افزود: «چهارمین بسته تحریم‌های حقوق بشری علیه رژیم ایران برای بررسی در نشست آینده اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی است.» حاجا لهبیب، وزیر امور خارجه بلژیک نیز در توییتر همین واکنش را به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی نشان داد و نوشت: «ما به‌همراه کشورهای همسو با خود در اتحادیه اروپا، سفیر ایران را احضار خواهیم کرد.» لهیب نیز از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی خبر داد. لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک هم ضمن اعلام احضار سفیر جمهوری اسلامی وضعیت کنونی ایران را «بسیار وخیم» توصیف کرد و گفت «قهرمانی باورنکردنی» برخی افراد در مقابل رژیم تهران «احترام بسیاری» برانگیخته است. پیش از این وزیران امور خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و کانادا نیز خواهان توقف فوری اعدام‌ها علیه معترضان در ایران شده بودند. اتحادیه اروپا قرار است دوشنبه آینده، ۱۶ ژانویه نشستی در استراسبورگ درباره تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی برگزار کند.

وزیر خارجه آلمان در اعتراض به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرد

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان دوشنبه ۱۹ دی / ۹ ژانویه در دیدار با همتای قبرسی خود ایوانیس کاسولیدس، اعلام کرد که دستور احضار دوباره سفیر جمهوری اسلامی در برلین را صادر کرده است تا محکومیت اعدام‌ محمدمهدی کرمی و محمد حسینی و پیامدهای احتمالی سرکوب وحشیانه و ارعاب مردم ایران به او ابلاغ شود. بربوک گفت: «رژیمی که جوانان خود را برای مرعوب کردن مردمش به قتل برساند، آینده‌ای ندارد.» او افزود باید کاملاً برای رژیم ایران روشن شود که «سرکوب وحشیانه، ظلم و ارعاب مردم و دو اعدام اخیر بی‌توجه نخواهد ماند». کاسولیدس نیز به‌نوبه خود در این‌باره گفت: «این ظلم غیرقابل قبول است و نیاز به واکنش اتحادیه اروپا دارد.» اتحادیه اروپا قرار است دوشنبه آینده، ۱۶ ژانویه در استراسبورگ درباره ایران نشستی برگزار کند.

پس از دستگیری دو ایرانی در آلمان به اتهامات تروریستی، جست‌وجوهای جدید ادامه دارد

دفتر دادستان عمومی آلمان در دوسلدورف دوشنبه ۱۹ دی / ۹ ژانویه اعلام کرد که پس از دستگیری دو ایرانی مظنون به اقدامات تروریستی در منطقه «رور»، واقع در ایالت نوردراین-وستفالن آلمان بازرسان دو گاراژ را مورد تفتیش قرار دادند. هولگر همینگ، دادستان ارشد دوسلدورف در کانال تلویزیونی «ولت» گفت شواهدی وجود دارد که برادر بزرگتر دو گاراژ در اختیار دارد اما چون به‌عنوان مستأجر نام او ثبت نشده است، مقامات قضائی تنها روز یکشنبه از این اطلاعات مطلع شدند. این مرد ۳۲ ساله و برادر ۲۵ ساله‌اش بامداد روز گذشته یکشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه در شهر کاستروپ-راوکسل این ایالت دستگیر شدند. آن‌ها به اتهام «برنامه‌ریزی عملیات تروریستی» با مواد سمی ریسین (رایسین) و سیانور (سیانید) دستگیر شده اند. با این حال، در بازرسی از آپارتمان برادر بزرگتر هیچ ماده سمی یافت نشد. قبل از اقدام مقام‌های امنیتی آلمان، بازرسان اطلاعات را از یک سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا دریافت کرده بودند.

ادامه اخراج استادان دانشگاه در ایران: دو نفر از استادان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در یک هفته اخیر اخراج شدند

به‌گزارش روزنامه «هم‌میهن» موج اخراج استادان دانشگاه در ایران ادامه دارد و رضا امیدی و کوشا گرجی‌صفت، دو تن از استادان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در یک هفته اخیر اخراج شدند. در چند هفته گذشته عده‌ای از استادان رشته‌های علوم اجتماعی، از جمله محمد فاضلی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بهشتی و آرش اباذری، استاد فلسفه دانشگاه شریف تهران اخراج شده بودند و سعید مدنی، جامعه‌شناس، روزنامه‌نگار و فعال ملی- مذهبی نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری‌اسلامی» به تحمل ۸ سال حبس و به اتهام «تشکیل و اداره گروه‌های معاند نظام» به تحمل یک سال حبس محکوم و همچنین ممنوع‌الخروج شد. در اعتراضات سراسری جاری گروهی از استادان دانشگاه‌ها تلاش کردند در کنار دانشجویان معترض قرار بگیرند و مانع از دخالت‌های بیرونی در دانشگاه‌ها شوند. دفاع این استادان از دانشجویان از عوامل اصلی تحت فشار قرار گرفتن استادان دانشگاه بوده است.

طلاب قم علیه کاریکاتورهای نشریه فرانسوی لباس رزم پوشیدند

در پی انتشار کاریکاتورهایی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در نشریه طنز شارلی ابدو فرانسه، یکشنبه ۱۸ دی‌ماه، گروهی از طلاب و روحانیان قم در اعتراض به این اقدام لباس رزم پوشیدند و تجمعی برگزار کردند. درس‌های حوزه علمیه قم هم به دلیل برگزاری این تجمع تعطیل شد. طلاب انتشار کاریکاتورهای رهبر جمهوری اسلامی را «توهین به مرجعیت و مقام معظم رهبری» خواندند و شعارهایی هم سر دادند. احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان نیز در این تجمع سخنرانی کرد. احمد خاتمی در سخنان خود گفت، او و شرکت‌کنندگان در این تجمع همچنان مرید رهبر جمهوری اسلامی هستند.

اولین سفر به ترکیه پس از «سیسمونی گیت»: قالیباف به استانبول رفت

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به استانبول خبر داد. این نخستین سفر قالیباف به ترکیه پس از افشای حضور خانواده‌اش در ترکیه برای خرید سیسمونی نوه‌اش است. سفر قالیباف به استانبول برای شرکت در مجمع عمومی مجالس آسیایی (APA) صورت گرفته است. نایب رئیس مجلس ترکیه و مقامات محلی در استانبول از قالیباف استقبال کرده‌اند. گفته شده که اعضای گروه پارلمانی مجمع مجالس آسیایی در مجلس شورای اسلامی و معاون وزارت امور خارجه در این سفر حضور دارند. سیزدهمین دوره اجلاس مجمع مجالس آسیایی در روزهای دوشنبه و سه شنبه (۱۹ و ۲۰ دی ماه) به میزبانی ترکیه برگزار می‌شود که در آن ۷ کشور در سطح رئیس مجلس و ۴ کشور در سطح نایب رئیس در آن شرکت می‌کنند.

امیر چمنی، فعال مدنی و کارگری اهل تبریز را کماکان در زندان نگه داشته‌اند

امیر چمنی یکی از فعالان مدنی و کارگری روز یکشنبه ۱۵ آبان‌ ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی شهر تبریز در خیابان بازداشت و به زندان تبریز منتقل شده است. امیر چمنی را بعد از بازجویی برای اجرام حکم یک سال حبس، که سال ۹۷ صادر شده بود، به زندان مرکزی تبریز منتقل کرده‌اند. پیش‌تر همزمان با انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، به اتهام توهین به ریاست جمهوری، حکم چهل ضربه شلاق امیر چمنی به اجرا در آمد. این شهروند تبریزی به جرم نوشتن مطالب انتقادی و فعالیت‌هایش میدانی‌اش بارها بازداشت شده است. از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» او نیز در کنار بسیاری از کنشگران، خبرنگاران، هنرمندان و شهروندانی که خواستار آزادی و برابری و رفع اسثتمارند بازداشت شده‌ است تا نتواند به فعالیت‌های مدنی‌اش در جنبش جاری ادامه دهد. حاکمیت با دستگیری‌ها، تهدیدها، کشتارها و اعدام‌ها کوشیده قیام ژینا را خاموش کند اما تلاش‌هایش تاکنون بیهوده بوده است.