ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری را به ۱۸ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کردند

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری که در اعتراضات خونین آبان ۹۸ به قتل رسید، در دادگاه انقلاب کرج به ۱۸ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. خبرگزاری هرانا وابسته به فعالان حقوق بشر ایران با انتشار این خبر نوشت: «بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی سید موسی آصف الحسینی صادر و روز سه شنبه نوزدهم دی ماه، به آقای بختیاری در زندان ابلاغ شده است، وی از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و تشکیل و اداره گروه در بستر فضای مجازی با هدف برهم زدن امنیت کشور به ده سال حبس تعزیری، از بابت اتهام نشر اکاذیب به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی به دو سال حبس تعزیری و از بابت اتهام همکاری با گروه های مخالف نظام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است». به گزارش هرانا، جلسه بررسی اتهامات بختیاری در سوم دی ماه به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شده است. خانواده بختیاری پس از کشته شدن پویا بختیاری، بارها با خشونت مامورهای اطلاعاتی ایران روبرو شده‌اند. پیش‌تر، مهرداد بختیاری، برادر منوچهر بختیاری و عموی پویا، به پنج سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از ایران روبرو شده بود. منوچهر بختیاری آخرین مرتبه در ۹ اردیبهشت امسال در حالی بازداشت شد که خانواده‌اش را با کتک عقب راندند. بختیاری پیش‌تر در تیر ماه ۱۴۰۰ خبر داده بود «به جرم دادخواهی و پیگیری پرونده فرزندش پویا بختیاری» به سه سال و نیم زندان، دو سال و نیم تبعید و دو سال ممنوع الخروجی محکوم شده است. او همچنین به اتهام «توهین به رهبری» پیش‌تر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان قزوین به شش ماه حبس محکوم شد. سارا عباسی، همسر او به هرانا گفت در تماس تلفنی همسرش از زندان با این خبر روبرو شده است و افزود: «آقای بختیاری چهار ماه دندان درد شدید داشت و عفونتش به چشم و گوشش زده بود. مسئولین مربوطه هر روز می‌گفتند می‌بریمت دندان‌پزشکی اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت او مجبور شد کل ردیف بالای دندان‌های خود را به دلیل درد عصبی بکشد تا فقط دردش کم شود».

ده‌ها نفر در انفجار در کارخانه لوازم آرایشی بهداشتی در سیمین‌دشت کرج زخمی شدند

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز اعلام کرد تعداد مصدومان انفجار در کارخانه‌ لوازم بهداشتی در سیمین‌دشت کرج به ۵۳ نفر رسیده است. حسین عاشوری، تاکید کرد «تاکنون این حادثه فوتی نداشته» اما «وضعیت دو نفر وخیم است». مصدومان به بیمارستان شهرستان شهریار استان تهران انتقال یافته‌اند. عاشوری علت حادثه را «انفجار یک محلول گازی» دانست و افزود که «در این حادثه خسارات فراوانی نیز به بار آمده که علت دقیق بروز حادثه و برآورد میزان خسارت در دست بررسی است». انفجار در ۱۵:۳۰ بعدازظهر سه‌شنبه ۱۹ دی ماه، در شهرک صنعتی سیمین‌دشت کرج رخ داد. خبرگزاری تسنیم نوشت که «نشت گاز در هنگام پر کردن اسپری‌های لوازم آرایشی» منجر به آتش‌سوزی شده است. و افزود «آتش‌سوزی در این کارخانه با شنیده شدن صدای انفجار شدید به وقوع پیوست که خسارات سنگینی به کارخانه وارد شده است».

حزب‌الله لبنان به یک پایگاه اسرائیل حمله پهپادی کرد

حزب‌الله لبنان شامگاه سه‌شنبه ۱۹ دی / ۹ ژانویه اعلام کرد که به مقر ارتش اسرائیل در صفد، واقع در شمال اسرائیل حمله پهپادی کرده است. این نخستین واکنش حزب‌الله به ترورهای اخیر اعضای ارشدش توسط اسرائیل است. حزب‌الله گفته است حمله پهپادی روز سه‌شنبه به‌عنوان بخشی از انتقام ترور صالح العاروری، معاون رهبر حماس در بیروت در هفته گذشته و کشتن وسام حسن الطویل، جانشین فرمانده یکی از واحدهای گردان رضوان حزب‌الله در روز دوشنبه در جنوب لبنان انجام شد. یک منبع آگاه از عملیات حزب‌الله به رویترز گفت که این اولین بار بود این گروه به صفد، در ۱۴ کیلومتری مرز حمله می‌کرد. سخنگوی ارتش اسرائیل بدون اشاره به مکان دقیق حمله گفت یک پایگاه در شمال این کشور در یک حمله هوایی مورد هدف قرار گرفت. او افزود این حمله خسارت یا تلفات جانی در پی نداشت. روز سه‌شنبه سه عضو دیگر حزب‌الله لبنان در حمله‌ اسرائیل به خودروی آن‌ها در شهرک الغندوریه واقع در جنوب لبنان کشته شدند. نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله لبنان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت گروهش نمی‌خواهد جنگ را گسترش دهد، «اما اگر اسرائیل آن را گسترش دهد، پاسخ به حداکثر میزان لازم برای بازدارندگی اسرائیل اجتناب‌ناپذیر خواهد بود». اسرائیل و حزب‌الله از زمانی که حماس در ۷ اکتبر از غزه به اسرائیل حمله کرد، مرگبارترین درگیری‌ها را در ۱۷ سال گذشته داشته‌اند. بیش از ۱۳۰ نفر از نیروهای حزب‌الله لبنان در جریان این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

با رشد تورم و بیکاری، شاخص فلاکت در ۱۴ استان ایران بیش‌تر شده است

شاخص فلاکت (Misery Index) از مجموع نرخ تورم و نرخ بیکاری به دست می‌آید و هرچند که تا حدی ساده‌سازی می‌کند، اما می‌تواند معیار خوبی برای فهم سریع وضعیت رفاه اقتصادی شهروندان یک کشور باشد. تورم و بیکاری، هر دو تأثیر معکوسی بر رفاه اقتصادی دارند و افزایش هر یک از آن‌ها به تنهایی رفاه اقتصادی را کاهش می‌دهد و به افزایش فلاکت می‌انجامد. حال، آمارهای منتشرشده در «اکو ایران» نشان می‌دهد که در پایان پاییز ۱۴۰۲ شاخص فلاکت در ایران ۵۲ واحد بوده است و هرچند که نسبت به پاییز سال گذشته یک واحد بهبود یافته، اما در ۱۴ استان رشد کرده است. در نتیجه‌ی توزیع متفاوت بیکاری و تورم در سطح کشور، شاخص‌ فلاکت در هر استان متفاوت است. به‌نظر می‌رسد که استان چهارمحال و بختیاری با شاخص ۶۳،۲ واحد بیش‌ترین نرخ فلاکت پاییز را دارد. همچنین به‌نظر می‌رسد که سهم تورم در این شاخص بسیار بیش از بیکاری است. یزد، لرستان و کرمانشاه نیز شاخص‌ فلاکت بالایی داشته‌اند و در مقابل، تهران با ۴۴،۶ واحد کم‌ترین نرخ فلاکت را داشته است. افزایش شاخص فلاکت، نه فقط رفاه اقتصادی، که رفاه و امنیت اجتماعی را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نتیجه‌ی افزایش بیکاری و تورم، جرم و جنایت، نا‌آرامی‌های اجتماعی و نااطمینانی اقتصادی افزایش می‌یابد و تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری کم‌تر می‌شود.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در یک حکم جدید خالد پیرزاده، زندانی سیاسی را به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم کرد

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، خالد پیرزاده زندانی سیاسی را در حکمی مجموعاً به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم کرده است. طبق گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران در حکمی که اخیراً به خالد پیرزاد اعلام شده، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی این زندانی سیاسی مشروطه‌خواه را بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال زندان و بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»‌ به هشت ماه حبس محکوم کرده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر و اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس در خصوص او قابل اجرا خواهد بود. هرانا همچنین نوشت در جریان این جلسه که کیفرخواست آن در آذرسال جاری صادر شد، خالد پیرزاده از اتهام‌هایی چون «نشر اکاذیب» و «تحصیل مال نامشروع» تبرئه شده است. دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از ۵ خردادماه ۱۳۹۸ تاکنون بارها خالد پیرزاده را بازداشت، شکنجه و محاکمه کرده است. نیروهای امنیتی در شهریورماه سال جاری، او را در اهواز بازداشت و ۲۳ مهر امسال از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند شش این زندان منتقل کردند. خالد پیرزاده از روز پنجم دی جاری در اعتراض به مسدود کردن حساب‌های بانکی خانواده‌اش دست به اعتصاب غذا زده است. بر اساس اطلاع منبع آگاه زمانه، همسر و دختر این زندانی سیاسی پیشین توسط اطللاعات سپاه تحت فشار و بازجویی‌هایی مکرر قرار دارند. 

یورش نیروهای امنیتی به منزل سیامک امینی، از زندانیان سیاسی دهه ۶۰

طبق اطلاعات رسیده به زمانه، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۸ دی ماه به منزل سیامک امینی، شهروند ساکن تهران یورش برده و وسایل شخصی او از جمله لپ‌تاپ، تعدادی تلفن همراه و کتاب را ضبط کرده و با خود برده‌اند. نیروهای امنیتی همچنین به سیامک امینی گفته‌اند که ملزم است در روزهای آینده خود را به مراجع قضایی معرفی کند. سیامک امینی از زندانیان سیاسی سابق در دهه ۶۰ است. طبق اطلاعات رسیده به زمانه او از مبتلایان به بیماری‌های خاص است.

مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز معترض به زندان و شلاق محکوم شد

زهرا مینویی، وکیل مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز، سه‌شنبه ۱۹ دی اعلام کرد که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، موکلش را در مجموع به دو سال و هشت ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم کرده است. براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی یک سال از حبس مهدی یراحی قابل اجرا است. در پی انتشار ترانه «روسریتو»، از ساخته‌های مهدی یراحی که ترانه‌ای علیه حجاب اجباری بود، نیروهای امنیتی با دستور دادستان ششم شهریورماه او را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. یک روز پیش از بازداشت مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه جمهوری اسلامی از «تشکیل پرونده قضایی» برای این خواننده خبر داده بود. این مرکز گفته بود به‌دلیل «انتشار ترانه‌ای غیرقانونی» که «خلاف اخلاق و خلاف عرف اسلامی است» برای یراحی پرونده قضایی تشکیل شده است. دادستانی عمومی تهران هم پیش از آن مهدی یراحی را «ممنوع المعامله» کرده بود. مهدی یراحی در حال حاضر با وثیقه ۱۵ میلیارد تومانی که کوشان حداد از دوستان همکار او تودیع کرده، به‌طور موقت آزاد است.

فرمانده مرزبانی فراجا از دستگیری یک «متهم اقتصادی تحت تعقیب» و ۳۷ نفر دیگر در مرز ایران و ترکیه خبر داد

سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۹ دی از دستگیری یک متهم اقتصادی تحت تعقیب توسط مرزبان‌های ترکیه خبر داد اما نامی از او نبرد. گودرزی در این‌باره گفت: «فردی به هویت معلوم که به اتهام کلاهبرداری و پولشویی در پوشش شرکت تولید قطعات کامپیوتری تحت تعقیب پلیس و محاکم قضایی قرار گرفته بود، روز گذشته توسط پلیس کشور ترکیه به‌همراه ۳۷ نفر دیگر به کشور بازگردانده شد.» به‌گفته فرمانده مرزبانی فراجا، پلیس ترکیه این افراد را برای بازگشت به ایران به مرزبان‌ها در استان آذربایجان غربی تحویل داده و مرزبان‌ها با کنترل مدارک آن‌ها متوجه شدند که یکی از آن‌ها همان «مفسد اقتصادی تحت تعقیب» است. احمدعلی گودرزی همچنین افزود این متهم اقتصادی از قبل پرونده‌ای داشت و اکنون به جرم او رسیدگی خواهد شد. جمهوری اسلامی در همه سال‌های گذشته مدعی «مبارزه با فساد اقتصادی» بوده با این حال به‌گفته خود مسئولان حکومتی «فساد در همه ارکان نظام رخنه کرده» و «نظام به فساد ساختاری مبتلا شده است». در میان محکومان به فساد مالی اما کمتر می‌توان نشانی از «متهمان اصلی» دید. بازخوانی پرونده امیرمنصور آریا، فاضل خداداد و بابک زنجانی به خوبی شیوه «مبارزه با فساد» در جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد: محاکمه و مجازات غیرخودی‌ها و مصونیت خودی‌ها.

باز هم انتخابات نزدیک شد: خامنه‌ای می‌گوید «مردم همه‌کاره‌اند»

در حالی‌که کمتر از دو ماه به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان باقی نمانده است بار دیگر رهبر جمهوری اسلامی وارد صحنه شد تا به روال همیشگی مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کند. علی خامنه‌ای سه‌شنبه ۱۹ دی در دیدار با گروهی از مردم قم از «قدرت‌آفرینی مردم در حوادث بزرگ» سخن گفت و تأکید کرد که «همه باید برای حضور مردم در صحنه تلاش کنند». خامنه‌ای خطاب به طرفداران حکومت گفت «هر کسی که صدا، زبان گویا، مخاطب و تأثیرگذاری دارد باید در این زمینه کار کند» و این کار «وظیفه همه است». رهبر جمهوری اسلامی مطابق معمولِ چنین روزهایی، کسانی را که نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند به «دشمنان» نسبت داد و این جمله نخ‌نما را تکرار کرد: «شرکت نکردن در انتخابات همان سیاست راهبردی دشمنان انقلاب و آمریکاست». او با بیان این‌که «دشمنان» با «به‌رخ کشیدن کمبودها و سختی‌ها در امور اقتصادی» مردم را از آینده دلسرد می‌کنند، پذیرفت که «بله ضعف‌های گوناگونی بوده، ادامه پیدا کرده و وجود دارد» اما در ادامه، این «ضعف‌ها» را نه به اداره حکومت خود که به مردم نسبت داد و گفت: «بیشتر این ضعف‌های اقتصادی هم به‌خاطر عدم حضور مردم است». خامنه‌ای توضیح نداد که دلیل «حضور» نداشتن مردم چیست. علی خامنه‌ای در حالی تشویق به شرکت در انتخابات می‌کند که ردصلاحیت‌های اعلام‌شده از سوی شورای نگهبان حاکی از آن است که حتی بیشتر چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس و حسن روحانی، رئیس جمهوری قبلی نیز نتوانسته‌اند از فیلتر این نهاد نظارتی عبور کنند و از حضور در انتخابات ۱۴۰۲ بازماندند. آن هم در شرایطی که لاریجانی و روحانی از مبلغان حضور در انتخابات‌ اند. انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان قرار است روز ۱۱ اسفند سال جاری برگزار شود.