ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

همه چیز به خوبی پیش رفت، اما نتیجه حاصل نشد: این خلاصه توضیح سخنگوی فضایی وزارت دفاع درباره شکست برنامه پرتاب #ماهواره_ظفر است.

خبرگزاری فارس از قول سید احمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع نوشته است: «در ماموریت پرتاب ماهواره ظفر توسط ماهواره بر سیمرغ همه فرآیند‌های پرتاب فضایی از قبیل مونتاژ مراحل ماهواره بر و ماهواره، تست‌های پیش پرتاب، تزریق سوخت و پیش فشار گذاری، به طور کامل به انجام رسید، فرآیند پرتاب و استارت موتور‌های مرحله ۱ ماهواره بر و جدایش مراحل و استارت موتور مرحله ۲ به درستی انجام شد و در انتهای مسیر، ماهواره‌بر به سرعتِ مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید.» ماهواره ظفر، ساخت، دانشگاه علم و صنعت بعداز ظهر شنبه ۲۰ بهمن، از پایگاه فضایی «امام خمینی» سمنان با موشک سیمرغ به فضا پرتاب شد و قرار بود در مداری با فاصله ۵۳۰ کیلومتری از زمین مستقر شود. بنابر اظهارات رسمی، آن گونه که سایت ایسنا نوشته است «تولید و به‌روز رسانی نقشه‌های کاربری اراضی در مقیاس ملی، تولید و به‌روز رسانی پایش توسعه شهری در مقیاس ملی، تولید و به‌روز رسانی مرز پهنه‌های کشاورزی در مقیاس ملی، تولید و به‌روز رسانی نقشه‌های پهنه‌بندی دریاچه‌های دائمی و فصلی در مقیاس ملی، به‌روز رسانی نقشه‌های ساختاری (شناسایی گسل‌ها و چین‌ها) در مقیاس ملی» از جمله کاربردهایی بوده که ماهواره ظفر با عمر یک سال و نیم را به خاطر آنها ساخته بودند. قرار بوده است ماهواره در درجه اول عکس «قاسم سلیمانی» را به فضا مخابره کند.

دادگاه #فرید_لطف_الهی ،#هیراد_پیربداقی و #رهام_یگانه، سه فعال کارگری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) دادگاه فرید لطف‌آبادی، هیراد پیربداقی و رهام یگانه امروز ۲۰ بهمن در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری برگزار شد. هنوز از جزییات دادگاه سه فعال کارگری هفت تپه اطلاعی در دست نیست. خبرگزاری ایلنا همچنین گزارش داده که حکم دادگاه متعاقباً به آنها اعلام خواهد شد. این سه فعال کارگری به هنگام برگزاری دادگاه متهمان پرونده زندانیان نیشکر هفت‌تپه در همبستگی با آنان مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کردند اما نیروهای امنیتی آنها را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. به گزارش صفحه تلگرام «اتحادیه آزاد کارگران ایران» اتهام فرید لطف‌اللهی و رهام یگانه «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به خاطر حضور در کنار خانواده‌های کارگران بازداشتی هفت‌تپه و اتهام هیراد پیربداقی علاوه بر آن، «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به بهانه فعالیت در کمپین هفت‌تپه و نشریه گام است.

#دیوان_عالی_کشور یک حکم #قطع_دست را تایید کرد

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا)، دیوان عالی کشور، عالی‌ترین مرجع قضایی در ایران، حکم محکومیت یک متهم در تهران را که پیشتر به‌خاطر اتهام «سرقت» به قطع دست محکوم شده بود، تایید کرد. به‌نوشته هرانا این متهم که رضا نام‌ دارد، پیشتر در جریان یک پرونده «سرقت‌های سریالی» به اتهام ۱۶ فقره سرقت در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران مورد محاکمه قرار گرفته بود. قاضی پرونده برای او حکم «قطع دست» و برای متهم دیگر با ۸ فقره سرقت حکم حبس صادر کرده است. با اعتراض متهمان به این احکام، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد. دیوان عالی کشور اما حکم قطع دست رضا را تایید و حکم حبس متهم دیگر را نقض کرده است. براساس کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز، نافی کرامت انسانی و موهن مانند شلاق و قطع دست صراحتا ممنوع است. احکام غیرانسانی و ظالمانه قطع اعضای بدن در شرایطی در محاکم قضایی ایران صادر و اجرا می‌شود که پرونده بسیاری از اختلاسگران و مقامات حکومتی که از اموال عمومی سوء استفاده‌های سنگین کرده‌اند، مسکوت مانده است.

#سپیده_قلیان با صدور قرار کفالت ۱۸۰ میلیون تومانی آزاد شد

سپیده قلیان، فعال مدنی روز یکشنبه ۲۰ بهمن از احضارش به بازپرسی اوین و آزادی با قرار کفالت ۱۸۰ میلیون تومانی خبر داد. به گفته قلیان دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او را به‌دلیل انتشار اخبار مرتبط با زندانیان عرب به «تبلیغ علیه نظام»، و نیز به دلیل افشاگری درباره حضور آمنه‌سادات ذبیح‌پور، مجری برنامه تلویزیونی ۲۰:۳۰ در جلسات بازجویی به ««نشر اکاذیب» متهم کرده است. قلیان یکشنبه در حساب کاربری اینتستاگرام خود نوشت: «امروز بعد از حضورم در شعبه سوم بازپرسی اوین، بخاطر رسانه‌ای کردن اخبار زندانیان عرب به "تبلیغ علیه نظام" و از بابت افشای نقش بازجو-خبرنگاری آمنه‌سادات ذبیح‌پور به "نشر اکاذیب" متهم شده و با قرار کفالت ۱۸۰ میلیونی بطور موقت آزاد شدم». قلیان ابتدا آبان ۱۳۹۷ به خاطر حمایت از اعتراض‌های کارگری به ویژه در نیشکر هفت‌تپه بازداشت شد.

«رئیس‌جمهوری #آلمان برخلاف وزارت خارجه این کشور #سالگرد _انقلاب ایران را تبریک نخواهد گفت»

فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان امسال برخلاف سال‌های گذشته، سالگرد انقلاب ایران را تبریک نخواهد گفت. به گزارش رسانه‌های آلمانی، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری در خصوص این تصمیم اشتاین‌مایر گفت: «در پرتو تحولات ماه‌های اخیر در ایران، امسال هیچ پیامی از رئیس‌ دولت فدرال ارسال نخواهد شد.» سال گذشته در چهلمین سالگرد انقلاب ایران اشتاین‌مایر «تبریک‌های صمیمانه» خود را به دولت ایران تقدیم کرد و به حسن روحانی رئیس‌جمهوری اطمینان داد که آلمان هر چه در توان دارد برای کمک کردن به حفظ و اجرای توافق هسته‌ای انجام خواهد داد. او به خاطر این اقدام مورد انتقاد بسیاری از رسانه‌های آلمانی قرار گرفت. اما در پی تغییر رویکرد رئیس‌جمهوری، برخی از سیاستمداران آلمانی نیز از این اقدام رئیس‌جمهوری کشورشان حمایت کرده اند. گروهی از فعالان مدنی و ناشران، نویسندگان و هنرمندان این هفته در نامه‌ای به اشتاین‌مایر از او خواسته بودند با خودداری از تبریک گفتن بابت انقلاب ایران، پیامی سیاسی به این کشور بفرستد. مینا احدی، رویا حکاکیان و شاهین نجفی از جمله امضاکنندگان این نامه بودند. همزمان با تصمیم رئیس‌جمهوریِ فدرال آلمان، وبسایت جروزالم‌پست گزارش داده که وزارت خارجه آلمان به رسم سال‌های گذشته چهل‌ویکمین سالگرد تاسیس جمهوری اسلامی را گرامی خواهند داشت. برخی از منابع وزارت خارجه گفته اند که تجلیل تعطیلات ملی هر کشور از جمله رسوم دیپلماتیکی است که به صورت دو جانبه رعایت می‌شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت: گروهی از پرستاران ایرانی برای مقابله با #ویروس_کرونا آموزش‌های لازم را دریافت کردند

در حالی که تعداد قربانیان ویروس کرونا به ۸۱۱ نفر رسیده است، و هزاران نفر دیگر در چین به این ویروس آلوده شده‌ اند، معاون پرستاری وزیر بهداشت از شروع «اقدامات آماده‌سازی» در صورت ورود احتمالی این بیماری به ایران، خبر داد. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، سوپروایزرهای کنترل عفونت و مقامات آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور از طریق یک ویدیو کنفرانس آموزش‌های لازم برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا را دریافت کرده اند. مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت در این جلسه گفت: «برنامه استراتژی عملیاتی در معاونت پرستاری» در هفته جاری در دستور کار قرار می‌گیرد و از همکاران خود خواست که نظرات و پیشنهاداتشان را در این خصوص اعلام کنند. به گفته او شش هزار نفر از پرستاران از طریق جلسه‌ ویدیویی آموزش‌های لازم برای مقابله با ویروس کرونا را دریافت کرده‌ اند. با افزایش تعداد قربانیان در چین و گذر از مرز ۸۰۰ نفر، ویروس کرونا در این خصوص رکورد بیماری حاد تنفسی سارس را زد، اما تنها دو نفر در خارج از مرزهای چین بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند. همزمان تعداد بیماران در چین به بیش از ۳۷ هزار تن رسیده است. بسیاری از خطوط هوایی پروازهای خود از چین را تعلیق کرده اند و چند کشور شهروندانشان را از ووهان، شهری که بیماری از آنجا آغاز شد، خارج کرده اند. ایران نیز شماری از دانشجویان ایرانی ساکن ووهان را با یک پرواز اختصاصی به کشور بازگرداند، این دانشجویان در قرنطینه هستند و به گفته وزیر بهداشت تا کنون هیچ کدام از آنها علائمی از ابتلا به ویروس نداشته اند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: کارگران باید ۶۴ درصد به حقوقشان اضافه شود تا همان دستمزد سال پایه را بگیرند

علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۲۰ بهمن در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان در بودجه ۹۹ گفت: «کارگران در واقع ۳۶ درصد مزد واقعی را دریافت می‌کنند و این بدان معناست که باید ۶۴ درصد به حقوق کارگران اضافه شود تا همان دستمزدی را بگیرند که در سال پایه دریافت می‌کردند». محجوب اضافه کرد :«برای اینکه بتوانیم فشار اقتصادی موجود در بازار و تورم را تا حدی کاهش دهیم باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم؛ یعنی دستمزد حقیقی (قدرت خرید) و نه دستمزد اسمی را افزایش دهیم. اگر به صورت اسمی فقط عددی را به حقوق سالانه اضافه کنیم، یعنی از کسری‌ها کم کرده‌ایم نه اینکه چیزی به حقوق‌ها اضافه شده باشد». سه‌شنبه یکم بهمن، کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس افزایش ناچیز ۱۵ درصدی حقوق کارمندان را تصویب و حداقل دستمزد آن‌ها را دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرد. در شرایط فعلی حداقل دستمزد دو میلیون تومانی در سال بعد بسیار کمتر از سبد معاش ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی است. حداقل دستمزد کارگران پس از چانه‌زنی در «شورای عالی کار» مشخص خواهد شد. برخی از تشکل‌های کارگری خواستار تعیین حداقل دستمزد ۹ میلیون تومانی شده‌اند.

#استاندار_تهران: تهران با کمبود ۱۲هزار کلاس درس روبه‌روست

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران روز یکشنبه ۲۰ بهمن اعلام کرد: استان تهران با کمبود ۱۲ هزار کلاس درس مواجه است. در همین رابطه باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی) به نقل از علی شهری مدیرکل نوسازی مدارس تهران، نوشت: میانگین تراکم دانش آموزی در تهران ۳۵ نفر است و حتی در مواردی تعداد دانش آموزان در کلاس‌ها به ۴۵ نفر می‌رسد و تهران از نظر فرسودگی بنا‌های آموزشی هم شرایط مناسبی ندارد. به گزارش خبرگزاری‌ها استاندار تهران و مدیرکل نوسازی مدارس تهران هر دو از «خیرین» برای ساخت بناهای آموزشی کمک خواسته‌اند.

سرباز مهاجم تایلندی بعد از کشتن دست کم ۲۶ نفر و زخمی کردن دهها تن دیگر، کشته شد

به گفته مقامات تایلند، در جریان حمله خونین سرباز تایلندی در یک مرکز خرید ۲۶ نفر کشته و حداقل ۵۲ نفر دیگر زخمی شدند. به نوشته خبرگزاری رویترز این سرباز که به خاطر یک معامله زمین ناراحت بود و فکر میکرد سرش کلاه رفته، در مرحله اول فرمانده خود ویک نظامی دیگر را به ضرب گلوله کشت و سپس با مهمات و اسلحه‌ و یک خودروی نظامی به شمال شرقی کشور فرار کرد تا در یک مرکز خرید در شهر ناکون راتچاسیما جان دست کم ۲۶ نفر دیگر را بگیرد. نیروهای امنیتی ۱۶ ساعت او را در این مرکز خرید محاصره کردند تا اینکه بحران با کشته شدن مهاجم در زیرزمین مرکز خرید پایان یافت. در حالی که پلیس به دنیال این مرد مسلح بود صدها نفر در گروههای کوچک از مرکز خرید به بیرون منتقل شدند. مهاجم همزمان در صفحه فیسبوک خود کاربران را در جریان حمله خونین خود قرار می‌داد.

وزیر ارتباطات: ماهواره ظفر پس از قرار گرفتن در مدار، عکس قاسم سلیمانی را در فضا منتشر خواهد کرد

محمد جواد جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران یکشنبه ۲۰ بهمن در یک نشست خبری در این وزارتخانه اعلام کرد: ایران «ماهواره ظفر» را عصر یکشنبه از پایگاه فضایی سمنان به فضا پرتاب می‌کند. پرتاب این ماهواره پیشتر دوبار به تعویق افتاده بود. به گفته او «ماهواره تصویربرداری ظفر» با سرعت ۷ هزار و چهارصد کیلومتر در مدار زمین قرار می گیرد و قرار است عکس قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد سپاه قدس و «۴۰۰ صوت از مردم» را به فضا مخابره کند. آذری جهرمی هزینه صرف شده برای ماهواره ظفر ۱ و ۲ را نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد. او در اظهارات خود به ناموفق بودن اقدام پیشین ایران برای «پرتاب ماهواره پیام» اشاره کرد و گفت: «ماهواره پیام ماهواره ۶ دهم واحد سرعت کم داشت تا در مدار قرار گیرد، ایراد از سیم های اتصال بود و به دلیل عایق کاری که خوب انجام نشده بود سقوط کرد.» ۲۵ دی سال گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد یک موشک حامل ماهواره «پیام» به فضا پرتاب شد، اما این موشک به سرعت کافی نرسید و ماهواره آن هم نتوانست در مدار زمین قرار بگیرد. دولت ایالات متحده استفاده از موشک بالستیک برای پرتاب این ماهواره‌ها را ناقض تعهدات ایران در چارچوب مصوبات شورای امنیت می‌داند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنانش گفت کاربران اینترنت ایران به‌خاطر «حملات دشمنان در آستانه ۲۲ بهمن و تحت تاثیر قرار دادن فضای کشور در زمان انتخابات» قطعی اینترنت را تجربه می‌کنند.