ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی در جمع گروهی از سفیران کشورها در ایران: آمریکا موظف است در بازگشت به برجام آغازگر باشد

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در جمع گروهی از سفیران کشورها در سالن اجلاس سران در تهران گفت: «امروز هم اعلام می‌کنیم هر ساعتی که پنج به اضافه یک به تمامی تعهدات برجامی پایبند شود و عمل کند، ما هم در ساعت بعد به تعهدات خود عمل خواهیم کرد. اما اجرای تعهدات ما در صورتی است که کاملاً روشن و واضح باشد که شش کشور رو به روی ما هم به تعهدات خود عمل کرده باشند.» جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از ایران توقع دارد که گام نخست را بردارد. روحانی گفت: «اینکه چه کسی در این راه باید آغازگر باشد و قدم پیش بگذارد، تردیدی نیست که ما از تعهد خارج نشده‌ایم تا گام اول را برداریم، کسی و کشوری که از تعهد خارج شد و به مدت سه سال خلاف مقررات بین‌المللی و خلاف تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ این همه ظلم بر ملت ما روا داشته است، امروز موظف است در بازگشت به برجام آغازگر باشد.» روحانی در پایان این بخش از سخنانش گفت: «ما آماده‌ایم هر روزی که آمریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد، ما هم همه تعهدات برجامی خود را اجرا می‌کنیم.» سه منبع آگاه در دولت ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند واشنگتن در حال بررسی راه‌های مختلف برای احیای توافق هسته‌ای با ایران است و این گزینه را که تهران و واشنگتن همزمان قدم‌های کوتاهی برای بازگشت کامل به برجام بردارند نیز در نظر دارد.

جلوگیری پلیس ترکیه از برگزار شدن مراسم بردیا قریبی، پناهجوی جان‌باخته در ترکیه

مأموران لباس شخصی از برگزاری مراسم یادبود بردیا قریبی در شهر اسپارتای ترکیه جلوگیری کردند. پس از تأیید خبر خودکشی یک پناهجوی ایرانی به‌ نام حسن قریبی معروف به بردیا در شهر اسپارتا در ترکیه، قرار بود با مجوز فرمانداری و پلیس، امروز (سه‌شنبه ۲۱ بهمن/ ۹ فوریه) مراسمی برای مشایعت پیکر او به منظور تحویل به پلیس مرزی ایران، توسط شماری از دوستانش و با حضور خبرنگاران برگزار شود. یک شاهد عینی اما به زمانه می‌گوید مأموران امنیتی لباس شخصی مانع برگزاری این مراسم شدند. تصاویر منتشر شده از آمبولانس حامل پیکر بردیا نشان می‌دهد عده‌ای در اطراف آمبولانس جمع شده‌اند. شاهدان عینی می‌گویند این افراد، مأموران لباس شخصی بودند که مانع از نزدیک شدن دوستان بردیا به آمبولانس شدند. یکی از شاهدان عینی در همین رابطه می‌گوید: «بیشتر افرادی که در عکس حضور دارند مأموران لباس شخصی پلیس ترکیه هستند و اجازه ندادند تا دوستان بردیا به سمت آمبولانس حامل جنازه او بروند. متأسفانه حتی به خبرنگاران ترک هم اجازه فیلم‌برداری یا عکاسی ندادند.» رسانه‌های ترکیه در روزهای گذشته علت مرگ بردیا را خودکشی به دنبال شیوع ویروس کرونا، تعطیلی کسب و کارها و به تبع آن بیکاری این پناهجوی ایرانی اعلام کردند. ادعایی که دوستان بردیا آن را رد می‌کنند و می‌گویند او بیشتر به منظور «متوجه کردن رسانه‌ها نسبت به وضعیت بغرنج پناهجویان در ترکیه» اقدام به خودکشی کرده است. پس از ممانعت پلیس ترکیه از برگزاری مراسم وداع پناهجویان ایرانی ساکن شهر اسپارتا با پیکر بردیا، دوستان او می‌گویند صدای او یک ‌بار دیگر خاموش شد؛ این بار توسط مأموران امنیتی ترکیه و با جلوگیریشان از رسانه‌ای شدن خبر خودکشی او. بردیا شامگاه جمعه پنجم فوریه/ ۱۷ بهمن‌ ماه در ‌سرمای سخت ترکیه، در یک پارک و در درون فضایی شبیه به قفس خود را حلق‌آویز کرد و به زندگی‌اش پایان داد.

حکم شش سال حبس سها مرتضایی قطعی شد

مصطفی نیلی، وکیل مدافع سها مرتضایی، فعال دانشجویی با انتشار توئیتی اعلام کرد حکم شش سال حبس موکلش که پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب تهران صادر و به او ابلاغ شده بود، در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده است. به گفته این وکیل دادگستری، شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر مستقر در دادگاه انقلاب، این حکم را بابت اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» تأیید کرده است. سها مرتضایی، داوطلب دکتری رشته علوم سیاسی و دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه تهران و دانشجوی محروم از تحصیل (ستاره‌دار) در تاریخ ۱۹ آبان‌ ماه امسال در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به شش سال حبس محکوم شده بود. صلواتی برای صدور این حکم به تحصن این فعال دانشجویی در دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت از تحصیل، شرکت در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در دانشگاه تهران و فعالیت در شورای صنفی دانشگاه تهران استناد کرده است. صدور و تأیید حکم حبس برای سها مرتضایی در حالی‌ست که اکنون دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا نیمه‌تعطیل‌اند. مرتضایی یک بار هم در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸، شبانه و در خوابگاه دخترانه دانشگاه تهران بازداشت شد. او ابتدا به زندان اوین و سپس به زندان زنان قرچک ورامین منتقل شد که پس از چند ماه با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد. مرتضایی سال گذشته رتبه ۱۰ کنکور دکتری در رشته علوم سیاسی را به دست آورد اما به بهانه نقص در پرونده از تحصیل محروم ماند. او در اعتراض به ستاره‌دار شدن و محرومیت از تحصیل در برابر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دست به تحصن تک نفره زده بود.

معاون سیاسی امنیتی وزیر کشور: ۱۵۰۰ زندانی ایرانی از ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان و ترکمنستان به ایران مسترد شدند

حسین ذوالفقاری، معاون سیاسی امنیتی وزیر کشور سه‌شنبه ۲۱ بهمن از استرداد ۱۵۰۰ زندانی ایرانی به ایران خبر داد. ذوالفقاری در نشست خبری ظهر سه‌شنبه گفت: «حدود ۱۵۰۰ زندانی ایرانی که در ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان و ترکمنستان بودند، با هماهنگی وزارت خارجه به کشور مسترد شدند تا ادامه محکومیت خود را در ایران بگذرانند». او در این‌باره توضیحات بیشتری ارائه نکرد.

اعتراضات علیه کودتا در میانمار ادامه دارد

با وجود قانون منع رفت و آمد، اعتراضات به کودتای ارتش در میانمار سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ ادامه یافت. در نایپیداو، پایتخت میانمار، پلیس پس از آن‌که مردم معترض حاضر نشدند تجمع خود را ترک کنند، از خودرو آب‌پاش برای پراکنده کردن آن‌ها استفاده کرد. مأموران امنیتی همچنین دست به شلیک هوایی زدند. از سایر شهرهای میانمار از جمله ماندالای، دومین شهر بزرگ این کشور و یانگون اعتراضاتی گزارش شده است. گفته می‌شود که در ماندالای ۲۷ نفر بازداشت شده‌اند. عصر روز گذشته (دوشنبه) ارتش برای اولین بار به تظاهرات اعتراضی واکنش نشان داد. مین آنگ هلینگ، رهبر خونتای نظامی حاکم بر میانمار در تلویزیون دولتی اعلام کرد که انتخابات در اسرع وقت برگزار می‌شود. او گفت شکی نیست که قدرت پس از انتخابات به حزب پیروز تحویل داده خواهد شد. مین آنگ هلینگ همچنین بار دیگر از تقلب در انتخابات ماه نوامبر گذشته سخن گفت که در آن حزب اتحادیه ملی دموکراسی متعلق به آنگ سان سوچی با ۸۳ درصد آرا پیروز شد. ارتش میانمار یکم فوریه / ۱۳ بهمن قدرت را به دست گرفت و متعاقب آن وین مینت، رئیس جمهوری و آنگ سان سوچی، رئیس دولت بازداشت شدند.

۱۱ درصد دانش‌آموزان نهاوندی از تحصیل در شبکه شاد محروم هستند

محمدحسین دارایی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان نهاوند گفت: «۱۱ درصد از دانش‌آموزان سطح شهرستان از شبکه شاد محروم هستند که از این میزان، ۴۱ درصد آن‌ها در مدارس کم‌جمعیت روستایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش حضوری دریافت کرده‌اند، ۵۱ درصدشان از رسانه آموزش دیده‌اند و ۸ درصد از بسته آموزشی استفاده کرده‌اند.» به‌گفته دارایی، «۱۱۰ گوشی هوشمند با مشارکت خیرین فرهنگی و خیرین شهرستان به دانش‌آموزان فاقد گوشی اهداء شده است.» شبکه شاد، شبکه‌ای است که در دوران کرونا وزارت آموزش و پرورش تمامی معلمان و دانش‌آموزان را به استفاده از آن برای آموزش از راه دور ملزم کرده است. حسن الحسینی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول شبکه شاد ۱۳ مهرماه سال جاری گفته بود ۶۲ درصد دانش‌آموزان ایران عضو این شبکه هستند و ۲۱ درصد دانش‌آموزان نیز امکان دسترسی به این شبکه را ندارند. دلیل محرومیت این گروه از دانش‌آموزان از این شبکه عدم دسترسی به اینترنت یا گوشی هوشمند است. به تایید جواد حسینی، جانشین وزیر آموزش و پرورش تنها ۱۲ درصد دانش‌آموزان ایران به صورت مستقل ابزار آموزشی هوشمند در اختیار دارند. الزام دانش‌آموزان به استفاده از این شبکه هزینه خرید گوشی هوشمند و اینترنت را نیز به سبد هزینه خانوارهای کم‌درآمد افزوده است.

وزیر اطلاعات: کسی که امکانات ترور فخری‌زاده را فراهم کرد، عضو نیروهای مسلح بود

محمود علوی، وزیر اطلاعات شامگاه دوشنبه، ۲۰ بهمن در یک برنامه تلویزیونی گفت کسی که امکانات ترور محسن فخری‌زاده را فراهم آورد عضو نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بود. علوی گفت: «وزارت اطلاعات فقط زمان ترور شهید فخری‌زاده را نمی‌دانست و با توجه به این که این شهید جزو نیروهای مسلح بود و آن فردی که امکانات ترور را فراهم کرده بود هم از اعضای نیروهای مسلح بود و ما نمی‌توانیم در حوزه نیروهای مسلح کار اطلاعاتی انجام دهیم، از آن‌ها خواستیم فردی را معرفی کنند تا روی قضیه کار کنیم». به گفته علوی این اطلاعات از پنج روز قبل از ترور در اختیار وزارت اطلاعات قرار داشت. محسن فخری‌‌زاده ۷ آذر ۹۹ در آبسرد دماوند ترور شد. بسیاری از مقامات ایران در واکنش به ترور او از به کار بردن لفظ دانشمند هسته‌ای درباره او خودداری کردند و همزمان ترور او را به اسرائیل نسبت دادند. آنها همچنین در واکنش به این ترور وعده «انتقام سخت» دادند. علوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توقف تعهدات ایران در برجام گفت: «اگر گربه‌ای را گوشه‌ای گیر بیندازند ممکن است رفتاری کند که گربه‌ای که آزاد است آن رفتار را نمی‌کند. اگر ایران را به آن سمت‌ها (تولید سلاح هسته‌ای) هل دهند تقصیر ایران نیست تقصیر کسانی است که ایران را به آن سمت هل دادند».

زمان نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰مشخص شد: ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت

ستاد انتخابات کشور سه‌شنبه ۲۱ بهمن در اطلاعیه‌ای زمان ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و دو انتخابات میان‌دوره‌ای در ۱۴۰۰ را مشخص کرد. بر اساس این اطلاعیه ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز و تا پایان وقت اداری شنبه ۲۵ اردیبهشت۱۴۰۰ به مدت پنح روز ادامه می‌یابد. همچنین ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهرها از ساعت ۸ صبح چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ آغاز و تا پایان وقت اداری سه‌شنبه مورخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ به مدت هفت روز ادامه می‌یابد. ثبت نام داوطلبان میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری هم از ساعت ۸ صبح جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ آغاز و تا پایان وقت اداری پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ به مدت هفت روز ادامه می‌یابد.

نیروهای امنیتی نیما قاسمی، پژوهشگر فلسفه را بازداشت کردند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز دوشنبه هشت فوریه/۲۰ بهمن به خانه نیما (حمید) قاسمی، پژوهشگر فلسفه و نویسنده رفتند، او را بازداشت کردند و بعضی وسایل شخصی او را هم با خود بردند. مأموران امنیتی وسایل الکترونیک قاسمی از جمله کامپیوتر و برخی از یادداشت‌هایش را ضبط کردند. مشخص نیست کدام نهاد امنیتی نیما قاسمی را دستگیر کرده است. همچنین مشخص نیست که او را به چه اتهامی بازداشت کرده‌اند و محل نگهداری او نیز مشخص نیست. نیما قاسمی از دانشگاه شهید بهشتی دکتری فلسفه دارد و نویسنده تخصصی همین حوزه است. او در نشریات مختلف مقاله‌های انتقادی در حوزه سیاست و جامعه هم می‌نویسد.