نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شماری از #کارگران_بازنشسته_رشت در اثر ابتلا به #کرونا جان باخته‌اند

ابراهیم یوسف‌‌زاده، رئیس کانون #بازنشستگان_تامین_اجتماعی_رشت می‌گوید وسایل بهداشتی برای پیشگیری از شیوع #کرونا در میان #بازنشستگان توزیع نشده و «تاکنون تعدادی از کارگران بازنشسته‌ شهرستان رشت که بین ۶۰ تا ۷۰ سال سن داشتند، به دلیل ابتلاء به ویروس #کرونا فوت کرده‌اند». رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی رشت تاکید کرده است تعداد بازنشستگانی که در روزهای گذشته جان خود را از دست داده‌اند، کم نیست و به ده‌ها نفر می‌رسد. تاکنون مرگ چندین نفر از آنها به علت ابتلاء به ویروس کرونا اثبات شده است. در موردِ سایرین هم نظر قطعی پزشک اعلام نشده است. به گفته‌ی یوسف‌‌زاده در حالی که آمار بیماران مبتلا به کرونا در گیلان به صورت تصاعدی بالا می‌رود، تنها بیمارستان تامین اجتماعی این شهر به بیماران کرونا اختصاص یافته و بازنشستگان تامین اجتماعی که علائم ابتلاء به ویروس را داشته باشند، حتی نمی‌توانند در بیمارستان تامین اجتماعی بستری شوند. بازنشستگان تامین اجتماعی رشت برای انجام کارهای اداری خود به کانون‌های بازنشستگی وابسته هستند و انبوهی از کارهای اداری انجام نشده دارند. اما یوسف‌‌زاده گفته است از آن جا که اقدامی برای ضدعفونی کردن این کانون‌ها از سوی وزارت بهداشت صورت نگرفته است، «قید کارهای اداری خود را زده‌اند». دفاتر کانون بازنشستگان نیز نیمه‌تعطیل شده است.

کرونا در زندان‌های ایران: رئیس سازمان زندان‌ها از اعطای مرخصی به ۷۰ هزار زندانی خبر داد. مرخصی‌ها تاکنون شامل زندانیان سیاسی نشده است

به گزارش خبرگزاری میزان، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‎های کشور دوشنبه ۱۹ اسفند در جلسه شورای عالی قوه قضائیه از اعطای مرخصی به حدود ۷۰ هزار نفر از زندانیان سراسر کشور به سبب شیوع کرونا در ایران خبر داد. رئیس سازمان زندان‎ها همچنین ادعا کرد که زندانیان باسابقه بیماری‎های زمینه‎ای همچون دیابت و آسم برای مراقبت بیشتر و جلوگیری از ابتلای آنها به کرونا از سایر زندانیان جدا شده‌اند و با این تمهیدات «شرایط بهداشتی زندانیان تحت کنترل کامل» قرار گرفته است. ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در این جلسه تذکر داد لازم است ترخیص زندانیان «تا جایی که موجب ناامنی در جامعه نشود و با اولویت‎دادن به کسانی که بیماری زمینه‎ای دارند» تداوم یابد. پس از شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش نگرانی‌ها از سرنوشت صدها هزار زندانی، رئیس قوه قضائیه طی دو بخشنامه در اسفند سال جاری با هدف کنترل وضعیت بهداشتی زندان‌ها شرایطی را برای اعزام به مرخصی زندانیان اعلام کرد که عمدتا شامل زندانیان مالی و همینطور زندانیان با محکومیت کمتر از ۵ سال می‌شد.

محمدرضا راه‌چمنی، فعال اصلاح‌طلب و فرزاد تذری معاون سابق اداره سیاسی سپاه در اثر ابتلا به کووید ۱۹درگذشتند

محمدرضا راه چمنی، فعال اصلاح‌طلب و نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۱۹ اسفند در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹درگذشت. چمنی نماینده ادوار دوم تا پنجم مجلس شورای اسلامی بود. همزمان رسانه‌های داخلی گزارش دادند که فرزاد تذری معاون سابق اداره سیاسی سپاه هم بر اثر بیماری کویید ۱۹ درگذشت. او از بنیانگذاران هفته‌نامه صبح صادق بود و مدتی را هم در اطلاعات سپاه فعالیت می‌کرد.

توصیه آیت الله وحید خراسانی برای دفع بلای کرونا: «سلام علیکم، سوره یس بخوانید و به امام زمان علیه‌السلام هدیه کنید»

به گزارش ایسنا از آیت الله حسین وحید خراسانی پرسیده‌اند: «در پی سوال عده ای از مقلدین مبنی بر این که در ایام اعتکاف بسیاری از خانواده‌ها برای رعایت و پیشگیری از بیماری در خانه‌های خود مشغول اعمال عبادی هستند،جنابعالی چه دعا یا ذکر و یا عملی را توصیه می فرمایید؟» آیت الله جواب داده: «سلام علیکم، سوره یس بخوانید و به امام زمان علیه‌السلام هدیه کنید». وحید خراسانی مرجع تقلید است و مجلس درس او در قم از دیگر آیت‌‌‌الله‌ها پررونق‌تر است.

وزارت بهداشت: تعداد مبتلایان به کرونا در کشور به ۷۱۶۱ نفر رسید، ۲۳۷ نفر در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند

وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کروناویروس جدید در ایران تا دوشنبه ۱۹ اسفند به ۷۱۶۱ نفر افزایش یافته است. همچنین مجموع قربانیان ویروس کرونا در کشور به ۲۳۷ نفر رسید. کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران گفت: « از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۵۹۵ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۷۱۶۱ نفر افزایش یافت.» جهانپور گفت: « متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳ نفر از مبتلایان جدید کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۲۳۷ مورد رسید.» سخنگوی وزارت بهداشت از اعلام مبتلایان با تفکیک استان‌ها خودداری کرد. اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس و سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان اعلام کردند که وضعیت گیلان اضطراری است و خواهان افزایش کمک‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به استان شدند. مجمع نمایندگان گیلان در این نامه می‌گوید بسیاری از پرستاران و پزشکان ترک کار کرده‌اند و در برخی از شهرستان‌ها حتی یک پزشک هم وجود ندارد.

محسن میردامادی: #انتخابات اخیر از ابتدای انقلاب تا به حال، ضعیف‌ترین انتخابات بود و در صورت تأیید صلاحیت کاندیداهای #اصلاح‌طلب هم انتخابات پرشور نمی‌شد

محسن میردامادی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در دوره ششم انتخابات اسفند ۹۸ را ضعیف‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی خواند و گفت دور از انتظار نیست که مجلس آینده به سراغ تصمیمات پوپولیستی برود. میردامادی دبیرکل حزب مشارکت ایران اسلامی بود که در سال ۸۹ با حکم دادگاه انقلاب منحل شد. این نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با سایت جماران گفته است که در صورت تأیید صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب هم انتخابات پرشور نمی‌شد: «به دلیل تاثیرگذار نبودن مجلس، از آنجا که نظام کاری کرده که مردم مجلس را تاثیرگذار نمی‌بینند، مشارکت پرشور بازهم حاصل نمی‌شد. ولی به هر حال این اولین باری است که آمارهای رسمی مشارکت کمتر از ۵۰ در صد و حدود ۴۲ درصد را نشان می‌دهد که تابه حال سابقه نداشته است و عملا به معنی حکومت اقلیت است. این یک نقطه عطف در انتخابات‌ها است. نقطه عطف از این جهت که حاکمیت تا کنون در تعارض بین مشارکت قابل قبول با نتیجه تضمین شده انتخابات تا آنجا نتیجه تضمین شده را مد نظر قرار می‌داد که مشارکت به سطح غیرقابل قبول سقوط نکند. این اولین بار است که مشارکت قابل قبول را فدای نتایج تضمین شده کرده است.» محسن میردامادی همچنین معتقد است شیوع کرونا دلیل تاثیرگذاری در کم شدن میزان مشارکت در انتخابات ۲ اسفند نبوده است. او گفته است: «بیماری کرونا هم یک روز قبل از انتخابات تنها در قم مطرح شد و هنوز به طور گسترده شایع نشده بود که بتوان گفت تاثیر گذار بوده است. به نظر می‌رسد مطرح کردن این حرف‌ها نوعی فرار از بیان دلایل اصلی عدم مشارکت گسترده مردم در انتخابات است.»

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران ایران به کرونا مبتلا شد

علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به غیبت چند روزه رییس سازمان مدیریت بحران ایران در جلسات، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که اسماعیل نجار به کرونا مبتلا شده و در قرنطینه است. بختیاری گفت: «اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور هفته گذشته با مشاهده علائم مشابه آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه کرده و پس از انجام چهار تست مربوط به بیماری کووید-۱۹ مشخص شد که وی به این بیماری مبتلا شده است.» به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اسماعیل نجار از بیمارستان مرخص شده و در منزل در قرنطینه است.

برلین: اتحادیه اروپا حدود ۱۵۰۰ کودک پناهجو در مرز یونان را می‌پذیرد

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت ائتلافی آنگلا مرکل دوشنبه ۹ مارس/ ۱۹ اسفند با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «اروپا در حال بررسی یک راهکار انسانی برای تشکیل ائتلافی برای پذیرش کودکان پناهجو است.» بر اساس طرح دولت آلمان پذیرش ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کودک پناهجو از اردوگاه‌های پناهجویی یونان در دستور کار قرار گرفته است. کودکان می‌بایست زیر ۱۴ سال و بی‌سرپرست باشند. آلمان به تنهایی این کودکان را نمی‌پذیرد بلکه به مشارکت کشورهای اروپایی نیاز دارد. این تصمیم قبل از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به بروکسل برای گفت‌وگو با مقامات اتحادیه اروپا درباره توافق پناهجویی سال ۲۰۱۶ اخذ شد. دولت ترکیه در پی کشته شدن ده‌ها نظامی خود در استان ادلب سوریه گذرگاه‌های مرزی خودبه سمت بلغارستان و یونان را بازگذاشت. هزاران پناهجو روانه مرزها شدند. دولت یونان اما با استفاده از چند هزار نیروی امنیتی و پلیس به مانع از ورود پناهجویان شد. نهادهای حقوق بشری هم نسبت به سوءاستفاده از پناهجویان به عنوان سلاح بین دولت‌های متخاصم هشدار دارند.

کرونا در ایران: وضعیت شهرستان عسلویه اضطراری اعلام شد، نیروی انتظامی متکدیان را از شهر بیرون می‌کند

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عبدالنبی یوسفی، فرماندار شهرستان عسلویه در جلسه کمیته پدافند غیر عامل شهرستان اعلام کرد که وضعیت شهرستان عسلویه اضطراری است. مبادی ورودی عسلویه نیز بسته شد. برگزاری هرگونه مراسم جشن، عروسی و... ممنوع و تخلف محسوب می‌شود و مدیریت بیمارستان‌ها موظف شدند گزارش‌های روزانه بدهند. کلیه آرایشگاه‌ها، عرضه قلیان و اصناف‌های غیر ضروری تعطیل و اغذیه‌های سطح شهر نیز جمع‌آوری و به داخل مغازه‌ها و دکه‌ها انتقال داده می‌شود. بر همین اساس فرماندار عسلویه دستور داد نیروی انتظامی با همکاری شهرداری‌، اشخاص بی‌خانمان و متکدیان را از شهر بیرون کند. یوسفی احتمال داد که ممکن است شرایط ایجاب کند که عسلویه به بیمارستان صحرایی نیاز داشته باشد.

کره شمالی دو پرتابه دیگر شلیک کرد، احتمالاً موشک‌های بالستیک با برد کوتاه. رهبران نظامی کره جنوبی نشست اضطراری تشکیل دادند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس کره شمالی بامداد دوشنبه ۹ مارس/ ۱۹ اسفند از ساحل شرقی خود سه پرتابه با برد کوتاه شلیک کرد. دو روز پیش پیونگ‌یانگ تهدید کرده بود که در تدارک «اقدامات مهمی» است. مقامات نظامی کره جنوبی اعلام کردند که این پرتابه‌ها از سواحل شرقی کره شمالی شلیک شدند، ۲۰۰ کیلومتر برد داشتند و در ارتفاع ۵۰ کیلومتری از سطح زمین پرواز می‌کردند. وزیر دفاع، رئیس امنیت ملی و رئیس سازمان اطلاعاتی کره جنوبی یک نشست اضطراری برگزار کردند. دولت ژاپن اعلام کرد احتمالا این پرتابه‌ها موشک‌های بالستیک با برد کوتاه بودند. یوشیهیده سوگا سخنگوی دولت ژاپن گفت این اقدام پیونگ یانگ صلح و ثبات در ژاپن را به خطر می‌اندازد.