ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه ۲۸ اسفند / ۱۸ مارس نشستی در مورد صلح افغانستان برگزار می‌کند

فریدون خزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان اعلام کرد که قرار است دولت روسیه ۲۸ اسفند / ۱۸ مارس نشستی در مورد صلح افغانستان در مسکو برگزار کند. روسیه برای شرکت در این کنفرانس از رهبری دولت، چهره‌های سیاسی، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی، رهبران طالبان و برخی از کشورهای منطقه و آمریکا دعوت کرده است. به‌گفته خزون، عبدالله عبدالله در حال مشورت درباره‌ این دعوت است. هدف از برگزاری این نشست سرعت‌بخشیدن به روند مذاکرات بین‌‌افغان در دوحه، پایتخت قطر عنوان شده است. مسکو پیش از این نیز میزبان دو نشست در مورد صلح افغانستان بود. در این نشست‌ها شماری از چهره‌های سیاسی و نمایندگان گروه طالبان شرکت کرده بودند. مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان از حدود دو ماه پیش به این طرف به کُندی پیش می‌رود. آمریکا نیز می‌خواهد این مذاکرات را سرعت بخشد.

ادعای رئیس سازمان بسیج: بیش از ۸۵ درصد مردم از مدیریت کرونا در ایران رضایت دارند

غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان از یک نظرسنجی مجهول خبر داد که براساس آن «بالای ۸۵ درصد مردم از مدیریت اپیدمی کرونا در ایران رضایت دارند». سلیمانی نتیجه این «نظرسنجی» را «موفقیت بزرگ» نامید، دلیل آن را «تدبیر رهبر» و «مجاهدت مسئولان» دانست و گفت: «شاهد آرامش مطلق مردم هستیم.» او همراهی مردم را هم «تحسین‌برانگیز» خواند و افزود: «استفاده از ماسک یک فرهنگ شده است.»

ایالات متحده آمریکا حوثی‌های یمن را به توقف حمله به عربستان و شروع مذاکرات فراخواند

ایالات متحده آمریکا در واکنش به تشدید حملات حوثی‌های یمن به عربستان سعودی آن‌را «غیرقابل قبول» خواند و از حوثی‌ها خواست در «روند سیاسی برقراری صلح در یمن» شرکت کنند و به پای میز مذاکره بنشینند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه دولت بایدن شامگاه دوشنبه ۸ مارس/۱۸ اسفند گفت: «رهبران حوثی باید دست از حمله بردارند و مذاکره را شروع کنند». او افزود: ما براین باوریم که حملات اخیر توسط حوثی‌ها انجام شده. این حملات «غیرقابل قبول و خطرناک»اند و غیرنظامیان از جمله شهروندان ایالات متحده را در معرض خطر قرار می‌دهند. با توقف مذاکرات آتش‌بس میان عربستان و انصارالله یمن، در هفته‌های گذشته حملات به عربستان سعودی شدت یافته است. ایالات متحده و سازمان ملل متحد در تلاشند تا مذاکرات سیاسی میان دو طرف را احیا کنند. شورشیان حوثی‌ موسوم به انصارالله یمن اما همچنان به حملات خود ادامه می‌دهند. سه‌شنبه، ساعاتی پس از انتشار سخنان ند پرایس، رسانه‌های عربستان از رهگیری یک پهپاد مسلح توسط نیروهای ائتلاف عربی خبر دادند که به گفته آن‌ها توسط حوثی‌ها به سمت منطقه جنوبی خمیس مشیط پرتاب شده بود. حوثی‌ها یکشنبه با پهپاد و موشک به خاک عربستان و تاسیسات نفتی آرامکو در منطقه «راس تنوره» حمله کردند که نافرجام ماند اما انتشار گزارش‌های دیگری از وقوع انفجار در راس‌تنوره به صعود قیمت نفت برنت تا بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه منجر شد. حوثی‌ها با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران مقابل دولت یمن که از حمایت ائتلاف تحت رهبری عربستان برخوردار است، می‌جنگند. ریاض ایران را مسئول حملات حوثی‌ها می‌داند.

گزارش شفاهی جاوید رحمان در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در گزارش شفاهی خود به شورای حقوق بشر این سازمان بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان، به‌خصوص گروه‌های اقلیت‌ها انتقاد کرد. او صدور و اجرای احکام اعدام و به طور مشخص اعدام‌ شهروندان عرب‌ اهوازی، شهروندان بلوچ و «کودک-مجرمان» را محکوم کرد. آقای رحمان این گزارش شفاهی را به دنبال گزارش کتبی خود که در هفته‌های گذشته منتشر شد، روز سه‌شنبه ۹ مارس/ ۱۹ بهمن به شکل ویدئویی ارائه کرد و پس از گزارش او، نماینده ایران به ارائه پاسخ پرداخت. رحمان در گزارش خود همچنین از بهنام محجوبی، درویش گنابادی یاد کرد که به دنبال عدم دسترسی به حق درمان در زندان، در بیمارستان لقمان جان خود را از دست داد. گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در بخش دیگری از گزارش خود با انتقاد از ایران در زمینه رعایت حقوق زنان، جمهوری اسلامی را متهم کرد که با زنان به عنوان شهروندان درجه دو برخورد می‌کند. او از ازدواج کودکان در ایران هم انتقاد کرد و خواهان تصویب قوانین لازم برای جلوگیری از انجام این ازدواج‌ها شد. پس از گزارش جاوید رحمان، اسماعیل بقایی ‌هامانه، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در ژنو، با اشاره به روز زن و نقش دکترها و پرستارهای زن در مبارزه با کرونا در جهان، خواستار یک دقیقه سکوت (خارج از دستور) شد. او در ادامه با اشاره به نقش زنان در شبکه بهداشت و درمان جمهوری اسلامی گفت که ایران زنان را شهروند درجه دو نمی‌داند و حضور زنان در صف اول مبارزه با کرونا در ایران، نشان دهنده نقش زنان در جامعه ایران است. او گزارش گزارشگر ویژه را دارای جهت‌گیری سیاسی خواند و آن را فاقد حقایق قابل قبول دانست. پس از ارائه پاسخ از سوی جمهوری اسلامی، کشورهای مختلف و برخی سازمان‌های مردم‌نهاد، مواضع خود را درباره گزارش جاوید رحمان و در موافقت و مخالفت با آن ابراز کردند.

تسنیم: پلیس ترکیه میلاد حاتمی را به پلیس ایران تحویل داد

خبرگزاری تسنیم گزارش کرد که پلیس ترکیه میلاد حاتمی، از گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی را از طریق مرز بازرگان به پلیس اینترپل ایران تحویل داده است. با توجه به اینکه در مراجع قضایی جمهوری اسلامی حکم اعدام صادر و اجرا می‌شود، این اقدام دولت ترکیه جان میلاد حاتمی را در معرض خطر قرار می‌دهد. سحر حاتمی، همسر میلاد حاتمی گفته است که از بازداشت همسرش در ترکیه سه ماه گذشته و در طول این سه ماه مأموران از او خواسته‌اند تا مصاحبه نکند تا با آرام شدن فضا بتوانند او را آزاد کنند. تسنیم میلاد حاتمی را یکی از گردانندگان و تبلیغ‌کنندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی معرفی کرده که چندین سال است از این طریق «پول‌های زیادی» کسب کرده و «کلاهبرداری زیادی» در این رابطه انجام داده است: «او همچنین از تمام روش‌های غیراخلاقی برای تبلیغ استفاده می‌کند.» رسانه‌های دولتی در ترکیه حدود سه ماه پیش اعلام کردند برخی گردانندگان سایت‌های شرط‌‌‌‌بندی در این کشور که تابعیت ایرانی دارند تحت تعقیب و پیگرد نهادهای امنیتی و قضایی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر رسانه‌های داخلی ایران در روزهای گذشته از ارسال اطلاعات بیش از ۷۰ هزار نفر «قمارباز فعال» به مراجع قضایی و احتمال تحت پیگرد قرار گرفتن این افراد خبر داده‌اند. پیش از این خبر انتقال میلاد حاتمی به شهر وان برای تحویلش به پلیس مرزی ایران منتشر شده بود. جنجال‌ها درباره حاتمی پس از آن بالا گرفت که او ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که در آن داخل خودروی پلیس استانبول در حال بازی با آژیر خودروی پلیس بود. این تصاویر خشم بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را در ترکیه برانگیخت و هزاران نفر خواهان بازداشت او توسط پلیس شدند. به ‌دنبال بالا گرفتن این اعتراضات، پلیس ترکیه روز ۳۰ آذر ماه/ ۲۰ دسامبر، او را در منزل شخصی خود در حومه استانبول بازداشت کرد. گزارش‌هایی هم درباره برخورد مراجع قضایی با پلیس خاطی منتشر شده است.

کایلی مور گیلبرت: سپاه پاسداران در زندان بارها تلاش کرد مرا برای جاسوسی جذب کند

کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی-بریتانیایی که بیش از دوسال در ایران در بازداشت سپاه پاسداران بود، در تازه‌ترین مصاحبه خود اعلام کرد بازجویان اطلاعات سپاه در زمان حبس او بارها تلاش کرده‌اند او را به‌عنوان جاسوس جذب کنند. این استاد دانشگاه سه‌شنبه ۹ مارس/۱۹ اسفند در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفت ایرانی‌ها می‌خواستند هم از مبادله دیپلماتیک او با دولت استرالیا سهمی ببرند و هم از سمت او به عنوان یک فرد دانشگاهی برای جاسوسی در محیط آکادمیک استفاده کنند اما او گفت تلاش مکرر بازجویانش را برای قبول جاسوسی در ازای آزادی رد کرده است. مور گیلبرت در ادامه از آسیب‌های روانی مخربی که به‌ویژه چهارهفته اول حبس در انفرادی به او وارد آورده‌ سخن گفت و شرح داد: «شکنجه روانی در سلول انفرادی دومتر در دومتر من را تامرز جنون پیش برده و باعث حملات پنیک و اضطراب مداومم شده بود به نحوی که تعادل روانی‌ام را از دست داده بودم و نمی‌توانستم چیزی بخورم یا بخوابم.» کایلی مور گیلبرت، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملبورن سپتامبر ۲۰۱۸ / شهریور ۱۳۹۷ برای شرکت در یک کنفرانس با موضوع «شیعه‌شناسی» به شهر قم سفر کرد، اما هنگام بازگشت به کشورش در فرودگاه «امام خمینی» بازداشت و به زندان اوین منتقل شده و درنهایت به اتهام «جاسوسی» به ۱۰ سال حبس محکوم شد. جمهوری اسلامی در آذرماه او را با سعید مرادی، محمد خزایی و مسعود صداقت‌زاده، سه‌ تروریستی که در توطئه بمب‌گذاری سال ۲۰۱۲ در محل تجمع دیپلمات‌های اسرائیل در بانکوک دست داشتند، مبادله کرد.

عیسی کلانتری به اتهام «توهین» به روح‌الله خمینی به حبس و منع عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران به اتهام توهین به آیت‌الله خمینی به ۴ ماه حبس تعزیری و منع عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی به مدت ۲ سال محکوم شد. براساس گزارش خبرگزاری حکومتی تسنیم شعبه شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند/۹ مارس عیسی کلانتری را به اتهام «توهین به روح‌الله خمینی» به صورت بدوی به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم و عضویت او را در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی به مدت ۲ سال ممنوع کرد. بر اساس این حکم رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به پرداخت ۴ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است. عیسی کلانتری سه سال پیش در مصاحبه‌ای با یک شبکه اینترنتی در رابطه با احتمال مذاکره بین خمینی و ایالات متحده آمریکا در انقلاب ۵۷ گفته بود روح‌الله خمینی را «فرزند ناخلف آمریکا» خوانده و گفته بود: «نمی‌دانم خبر ندارم، شاید به این صورت بشود گفت که حضرت امام فرزند ناخلفی برای آن‌ها بود. آن‌ها پشت شاه را خالی کردند و حضرت امام هم از این فرصت استفاده کردند». عیسی کلانتری پس از انتشار این مصاحبه و واکنش‌ برخی از مقام‌ها و چهره‌های جمهوری اسلامی به آن در یادداشتی در وبسایت سازمان حفاظت از محیط زیست گفته بود از این مصاحبه دو ساعته که تنها ثانیه‌هایی از آن منتشر شده، سوءبرداشت شده و از گفته‌های خود عذرخواهی کرده بود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان خمینی از آغاز واکسیناسیون کرونا در خردادماه آینده با واکسن ایرانی خبر داد

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان خمینی سه‌شنبه ۱۹ اسفند از آغاز واکسیناسیون کرونا با «واکسن ایرانی کوو ایران برکت» از خردادماه سال ۱۴۰۰ خبر داد. مخبر واکسن «کوو ایران برکت» را «ایمن‌ترین و کم‌عارضه‌ترین واکسن کرونا» نامید و گفت: «وزارت بهداشت تأیید کرد که واکسن با بالاترین استانداردها ساخته شده است و فاز دو و سه ادغام و از این هفته آغاز می‌شود». مسئولان بهداشتی جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر تبلیغات گسترده‌ای را در رابطه با این واکسن انجام داده‌اند. واکسن «کوو ایران برکت» را شرکت شفافارمد با نظارت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان خمینی از ویروس کرونای غیرفعال ساخته است و نخستین تزریق آن در ۹ دی‌ماه انجام شد. مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فن‌آوری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری ایران پیش از این گفته بود این واکسن‌ «مشابه واکسن شرکت چینی سینوواک» است. محمد مخبر گفت: «ظرف دو تا دو و نیم ماه آینده، دغدغه‌ای برای واکسن کرونا نخواهیم داشت؛ فکر می‌کنیم اواسط اردیبهشت یا هفته اول خرداد واکسیناسیون کرونا برای مردم با واکسن "کوو ایران برکت" آغاز خواهد شد‌.»

اعتصاب کارگران راه‌آهن در چند شهر

کارگران نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن روز سه شنبه ۱۹ اسفند در چند منطقه از جمله کرج، زاگرس، اراک، ورامین، و لرستان در اعتراض به مطالبات مزدی و حق بیمه معوقه و عدم امنیت شغلی دست به اعتصاب زدند. کارگران خط پنج متروی تهران نیز که تحت مسئولیت کارفرمای مشابهی هستند از یکشنبه ۱۷ اسفند در اعتصاب به سر می‌برند. اعتصاب کارگران راه آهن نیز در برخی از این مناطق در روزهای گذشته آغاز شده و امروز ادامه یافته است. کارگران نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن کرج گفته‌اند پیش از اعتصاب به نهادهای مختلف مراجعه کرده و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شده‌اند ولی پاسخی دریافت نکرده‌اند. آن‌ها امروز مسیر راه آهن را مسدود کردند. اعتصاب کارگران ورامین امروز در حالی آغاز شد که کارگران از قبل هشدار داده بودند در صورت عدم رسیدگی به خواست‌هایشان از ۱۹ اسفند اعتصاب خواهند کرد. کارگران گفته‌اند در صورتی که امروز عیدی آن‌ها واریز نشود، راهدارها شیفت شب را تحویل نمی‌گیرند. به گفته‌ی منابع خبری کارگران خطوط و ابنیه راه آهن، در لرستان کارگران چهار روز است در اعتصابند. کارگران خط پنج متروی تهران سه ماه حقوق و چند ماه حق سنوات نگرفته‌اند و نگران امنیت شغلی خود نیز هستند. قرارداد پیمانکار خصوصی با مترو در اسفند پایان می‌پذیرد و کارگران نگرانند با تعویض پیمانکار مطالبات شغلی آن‌ها پایمال شود. بیش از شش هزار کارگر از طریق پیمانکاران در بخش نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن کار می‌کنند. آن‌ها بارها در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزد و حق بیمه و عدم امنیت شغلی اعتصاب کرده‌اند.

سمکو معروفی، فعال محیط زیست کُرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سمکو معروفی، فعال محیط زیست و عضو انجمن محیط زیستی «ولات» (وطن) دوشنبه ۱۸ اسفند توسط نیروهای امنیتی در شهر بوکان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. سمکو معروفی پیشتر در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در جریان برگزاری تجمع‌ اعتراضی علیه حمله ارتش ترکیه به شهر «سریکانی» واقع در کردستان سوریه به همراه چهار فعال مدنی دیگر به نام‌های شاهو خضری، ژاکا اسماعیل‌پور، جلال حسن‌زاده و هومن فیضی در شهر بوکان بازداشت شده بود. او پس از اتمام دوران بازجویی با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیونی آزاد به صورت موقت شده بود. آذر ماه ۱۳۹۸ شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری بوکان سمکو معروفی را به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع اعتراضی در محکومیت حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه (روژآوا)» به تحمل دو سال حبس محکوم کرد. این فعال محیط زیست در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ جهت اجرای احکام حبس خود بازداشت و به زندان این بوکان منتقل شد. سمکو معروفی اوایل آذر ماه سال‌ جاری از زندان آزاد شده بود.

دادگاه تجدیدنظر حکم ۵ سال حبس تعزیری دو شهروند بهائی، سوفیا مبینی و نگین تدریسی را عیناً تایید کرد

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران سوفیا مبینی و نگین تدریسی، دو شهروند بهائی که پیشتر هر کدام به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند را عیناً تایید کرد. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سوفیا مبینی و نگین تدریسی در مرحله بدوی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاد هر کدام به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره تشکیلات بهائیت و ترویج تعلیمات» با استناد به ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. یک منبع آگاه از وضعیت پرونده این شهروندان بهائی پیشتر در گفت‌وگو با هرانا درباره صدور این حکم گفته بود: «سوفیا مبینی و نگین تدریسی پیشتر در حالی که در کیفرخواست صادره اتهام آنها اداره تشکیلات بهائیت با استناد به ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی ذکر شده بود، توسط قاضی مقیسه در همین شعبه دادگاه بدون تفهیم اتهام ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی یعنی اتهام عضویت در گروه غیرقانونی بهائی با هدف برهم زدن امنیت کشور به ترتیب به ۱۰ و ۵ سال محکوم شدند. پس از اعتراض آنها به حکم صادره شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به رای صادره ایراد گرفت و پرونده جهت بررسی مجدد به همان شعبه ارجاع داده شد. در نهایت قاضی عموزاد که جایگزین قاضی مقیسه شده است، برای هر یک از این شهروندان حکم ۵ سال زندان صادر کرده است.» در حکم صادر شده توسط قاضی مقیسه مصادیق اتهامات مطروحه علیه این دو شهروند بهایی «پرداخت شهریه کلاس زبان یک تبعه افغانستان»، «دادن مشاوره روانشناسی رفتاری، جنسی و اقتصادی»، و نوشتن این جمله در دفتر شخصی که «مردم این منطقه نیازمند آموزش هستند» عنوان شده بود. سوفیا مبینی و نگین تدریسی در تاریخ ۴ آبان‌ماه سال ۹۶ در خلال مراسمی که به مناسبت دویستمین سالگرد تولد «بهاالله» برگزار شده بود، توسط مأموران اداره اطلاعات دستگیر و به زندان اوین منتقل، و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از این زندان آزاد شدند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران: در ۱۱ ماه گذشته قیمت کالاهای اساسی ۶۶ درصد گران‌تر و تولید ناخالص داخلی منفی شده است

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی استان تهران سه‌شنبه ۱۹ اسفند اعلام کرد قیمت کالاهای اساسی در ۱۱ ماه اخیر ۶۶ درصد افزایش پیدا کرده است. خوانساری گفت گرانی ۶۶ درصدی کالاهای اساسی به‌رغم تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات این کالاها اتفاق افتاده است. رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت: «تولید ناخالص داخلی که در ماه‌های ابتدای سال ۹۹ به ۸ درصد رسیده بود، اکنون منفی شده و به رقم به ۱,۹- درصد رسیده». او از رکود شدید در تقاضا خبر داد و گفت: رشد تقاضا در آمارها تنها مربوط به بخش دولتی‌ست و تقاضا در بخش خصوصی به خاطر کاهش درآمد سرانه رشد نداشته و منفی است. طبق اعلام خوانساری صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری به رقم ۳۴ میلیارد دلار و واردات به ارزش ۳۸ میلیارد دلار رسیده که به ترتیب ۱۵ و ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهند. رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آمارها و نامشخص بودن مولفه‌های اقتصادی از جمله نرخ ارز، بهای انرژی و تورم برای سال آینده، پیش‌بینی کرد برخلاف اعلام بانک مرکزی که نرخ تورم را تا پایان سال ۹۹، ۲۲ درصد تعیین کرده، تورم به ۳۶ درصد برسد. او از تصویب ارز دو رقمی در مجلس و عدم نظارت بر بورس انتقاد کرد و گفت: «از دست رفتن اعتماد عمومی یکی از بزرگترین آسیب‌هایی بود که در سال جاری به اقتصاد و کشور وارد شد که جبران آن بسیار سخت است.»

کاهش محکومیت صبا کردافشاری از ۱۵ سال زندان به ۷ سال و ۶ ماه

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محکومیت ۱۵ سال زندان صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین توسط دادگاه انقلاب به ۷ سال و ۶ ماه زندان کاهش پیدا کرد. صبا کردافشاری از مخالفان حجاب اجباری پیشتر توسط دادگاه انفلاب تهران به ۲۴ سال حبس تعزیری محکوم شد که از این میزان اشد مجازات یعنی ۱۵ سال زندان قابل اجرا بود. براساس حکم صادره توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر، صبا کردافشاری با اصلاح تخلف صورت گرفته قضایی در دادرسی که باعث افزایش دو و نیم برابری میزان محکومیت قابل اجرای او به ۱۵ سال حبس شده بود و همچنین با اعمال قانون کاهش مجازات، ۷ سال و ۶ ماه زندان برای کردافشاری قابل اجرا خواهد بود. او همچنین به محرومیت از برخی خدمات اجتماعی نیز محکوم شده است. از جمله اتهام‌های صبا کردافشاری در دادگاه «تشویق به فساد و فحشا»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» بود. سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه شش ژوئیه ۲۰۲۰/ ۱۶ تیرماه سال جاری با انتشار نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران، از او خواسته بود صبا کرد افشاری را فوری و بدون قید و شرط آزاد کند. صبا کردافشاری در تاریخ ۱۹ آذرماه سال جاری از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شد. او همچنین سه‌شنبه ۷ بهمن همراه با ضرب و شتم توسط ماموران زندان قرچک، از بند ۸ به بند ۶ این زندان منتقل شد و هم اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در بند ۶ زندان قرچک ورامین محکومیت خود را سپری می‌کند. صبا کردافشاری متولد ۱۶ تیرماه ۱۳۷۷ است. راحله اصل احمدی، فعال مدنی زندانی و مادر صبا کردافشاری از بهمن‌ماه ۹۸ دوران محکومیت ۳۱ ماهه خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند.

آمار جهانی همه گیری #کرونا: ۱۱۷ میلیون مبتلا و دو میلیون و ۶۰۰ هزار جان‌باخته

آمار جهانیِ مبتلایان به کووید-۱۹ تاکنون به ۱۱۷ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۳۸ نفر رسیده و مرگ دو میلیون و ۶۱۲ هزار و ۱۹۶ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است. آمریکا تاکنون با بیش از ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مبتلا و بیش از ۵۳۸ هزار قربانی، همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار دارد. هند نیز با آمار بیش از ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی قرار دارد و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۱۱ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. مکزیک، هند، بریتانیا و ایتالیا به ترتیب بالاترین آمار قربانیان این بیماری را ثبت کرده‌اند. به گزارش ایندیپندنت تحلیلگران مالی در وال استریت انتظار دارند که شرکت‌های داروسازی فایزر و مدرنا در سال ۲۰۲۱ از محل واکسن کووید-۱۹ حدود ۳۲ میلیارد دلار درآمد به دست بیاورند. بر این اساس فایزر به تنهایی در سال ۲۰۲۱ از این واکسن ۱۹ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. تحلیلگران مورگان استنلی همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که فایزر ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از فروش واکسن کووید-۱۹ در سال‌های ۲۰۲۲ و در۲۰۲۳ درآمد کسب کند. جایگاه شرکت آلمانی بیونتک در فهرست سهام‎‌های آمریکا حدود ۳۰۰ درصد رشد داشته و به حدود ۳۰ میلیارد دلار رسیده‌ است. شرکت مدرنا هم که تا قبل از همه‌گیری ویروس کرونا یک شرکت کمتر اشناخته شده بود ۷۰۰ درصد رشد کرده و به ۶۲ میلیارد دلار رسیده است.