نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در پی درگیری مجدد مرزی میان طالبان و نظامیان ایران، سرپرست وزارت دفاع طالبان به ولایت نیمروز سفر کرد

عصر دوشنبه ۱۶ اسفند / ۷ مارس بر سر کانال «سیخ‌سر» در ولسوالی کنگ واقع در ولایت نیمروز افغانستان بین نیروهای طالبان و مرزبان‌های ایران درگیری رخ داد. یک منبع آگاه در آن روز به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفت ایرانی‌ها قصد لایروبی این کانال را داشتند اما طالبان مانع شدند و سپس درگیری میان دو طرف رخ داد. به‌گفته این منبع در این درگیری دست‌کم چهار مرزبان‌ ایران کشته شدند. دو روز پس از این درگیری، امروز چهارشنبه ۱۸ اسفند / ۹ مارس، ملا محمدیعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان برای بررسی وضعیت امنیتی مرزهای افغانستان به نیمروز رفت. ملایعقوب در این سفر از مرز افغانستان و ایران بازدید و با مقام‌های محلی این ولایت دیدار کرد. مقام‌های ایرانی تا کنون درباره‌ درگیری جدید مرزی با افغانستان اظهارنظری نکرده‌اند. طالبان پیش از این هم با مرزبان‌های ایرانی درگیر شده بودند.

اعتصاب کارگران شرکت تولید قالب‌های صنعتی سایپا

کارگران شرکت تولید قالب‌های صنعتی سایپا (زیرمجموعه اتومبیل سازی سایپا) صبح روز چهارشنبه ۱۸ اسفند با خواست افزایش دستمزد و پرداخت مطالبات معوقه خود دست به اعتصاب زدند و در محوطه شرکت تجمع کردند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، تمام کارگران شیفت صبح شرکت در اعتصاب حضور داشتند و پس از آن که مذاکرات نمایندگان کارگران با مدیر عامل شرکت به نتیجه نرسید، اعتصاب ادامه یافت. قرار است کارگران شیفت بعد از ظهر نیز به اعتصاب بپیوندند. کارگران شاغل در شرکت تولید قالب‌های صنعتی سایپا به صورت شرکتی و پیمانکاری کار می‌کنند. سایپا شرکت مادر، حقوق کارگران را از طریق شرکت پیمانکاری سازه‌گستر پرداخت می‌کند. مدیریت شرکت پس از آغاز اعتصاب، با پرداخت ۴۵۰ هزار تومان به هر کارگر تلاش کرد کارگران را به پایان اعتصاب ترغیب کند. اما اعتصاب ادامه یافت. آن گاه مجید رمضانی مدیرعامل شرکت خواستار گفت و گو با نمایندگان کارگران شد. در نشست نمایندگان کارگران با مدیریت شرکت، به کارگران اعلام شد که امکان افزایش حقوق وجود ندارد و عامل تعویق مطالبات کارگران نیز شرکت واسطه سازه گستر است. کارگران در پی بی نتیجه ماندن مذاکرات، به اعتصاب ادامه دادند. کارگران خواستار حذف شرکت واسطه، پرداخت حقوق توسط سایپا و همسان سازی حقوق با کارگران سایپا شدند و اعلام کردند کارگران شیفت بعد از ظهر نیز برای تحقق این خواست‌ها به اعتصاب خواهند پیوست. ۲۵۰۰ کارگر در شرکت تولید قالب‌های صنعتی سایپا به کار اشتغال دارند و در سه شیفت کار می‌کنند.

تخم مرغ در ایران گران‌تر شد و به شانه‌ای ۵۵ هزار تومان رسید

به‌گزارش روزنامه «همشهری»، قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ ۴۳ هزار تومان اعلام شده است، اما در حال حاضر این میزان ۱۳هزار تومان گران‌تر شده و در مراکز خرده‌فروشی به شانه‌ای ۵۵ هزار تومان رسیده است. قیمت هر شانه تخم مرغ در مغازه‌ها بین ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان و نرخ هر عدد تخم مرغ بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است. در دو سال اخیر گرانی در ایران به‌شدت افزایش یافته است. آخرین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها نشان می‌دهد در ماه گذشته (بهمن‌ماه) بار دیگر افزایش قیمت‌ها برای دهک اول بیشتر بوده است و این به معنای افزایش گرانی‌ها برای کم‌درآمدترین دهک درآمدی کشور است. دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در بهمن‌ماه برای دهک‌های مختلف از ۴۰,۴ درصد برای دهک نهم تا ۴۴ درصد برای دهک اول است.

دولت اوکراین صادرات غلات را ممنوع کرد

با تشدید تهاجم روسیه، اوکراین تصمیم گرفته است صادرات چندین نوع غلات و سایر مواد غذایی را ممنوع کند. صبح روز چهارشنبه، ۹ مارس/۱۸ اسفند، کابینه اوکراین تصویب کرد که صادرات چاودار، جو، گندم، ارزن، شکر، نمک و گوشت ممنوع است. انتظار می‌رود این ممنوعیت تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد. اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان است. این کشور در حال حاضر اقداماتی را برای محدود کردن صادرات گندم، ذرت، روغن آفتابگردان، مرغ و تخم مرغ به دلیل نگرانی‌های امنیت غذایی با ادامه جنگ عملیاتی کرده است. مجارستان هم صادرات غلات را به دلیل افزایش قیمت در بازار در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین ممنوع کرده است. صبح چهارشنبه، یانوش وویچیچوفسکی، کمیسر کشاورزی اروپا، اولین نشست یک گروه کارشناسی تحت مکانیزم امنیت غذایی اروپا را برگزار کرد. این گروه کارشناسی نوامبر گذشته به عنوان بخشی از طرح اضطراری اتحادیه اروپا برای اطمینان از تأمین مواد غذایی تأسیس شد. این گروه متخصص وظیفه هماهنگی پاسخ مشترک اتحادیه اروپا به بحران کنونی و اطمینان از آماده بودن زنجیره غذایی برای چالش‌های آینده را بر عهده دارد. روسیه و اوکراین ۳۰ درصد نیاز جهانی به غلات را تامین می‌کردند و حذف آن‌ها از بازار جهانی به منزله بحرانی بزرگ برای امنیت غذایی در کشورهای مختلف است.

ونزوئلا پس از مذاکره با آمریکا دو آمریکایی را آزاد کرد

پس از دیدار یک هیأت بلندپایه آمریکایی از کاراکاس، دولت ونزوئلا دو شهروند آمریکایی زندانی را به نشانه حسن‌نیت آزاد کرد. یکی از زندانیان آزادشده گوستاوو کاردناس، یکی از شش مدیر نفتی شرکت آمریکایی سیتگو بود که در سال ۲۰۱۷ دستگیر شد و به اتهاماتی که واشنگتن می‌گوید ساختگی است، محکوم گردید. دیگری یک آمریکایی ـ کوبایی به نام خورخه آلبرتو فرناندز بود. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای خبر آزادی این دو را اعلام کرد اما جزئیات بیشتری در مورد آن ارائه نکرد. واشنگتن به دنبال آزادی دست‌کم ۹ نفر، از جمله کسانی که به «سیتگو ۶» معروف هستند، دو کلاه سبز سابق و یک تفنگدار سابق نیروی دریایی ایالات متحده است. آزادی این دو نفر می‌تواند لحن مثبت‌تری در گفت‌وگوهای بین واشنگتن و کاراکاس ایجاد کند. دو کشور از سال‌ها پیش روابط خصمانه‌ای با یکدیگر دارند. دیدار آخر هفته هیأت آمریکایی از کاراکاس نه تنها بر سرنوشت آمریکایی‌های بازداشت‌شده بلکه بر امکان کاهش تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلای عضو اوپک، به‌منظور پر کردن شکاف عرضه نفت به بازار جهانی پس از ممنوعیت واردات نفت از روسیه به آمریکا، متمرکز بود. ونزوئلا نزدیکترین متحد روسیه در آمریکای جنوبی است.

رییس پزشکی قانونی: میل زنان به تغییر جنسیت بیشتر شده است

عباس مسجدی، رییس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد زنانی که در ایران دچار ملال جنسیتی هستند رو به افزایش است مسجدی گفت: «در مقایسه با سال‌های گذشته این موضوع در زنان بیشتر شده است. تا ۴ الی ۵ سال پیش مردان بیشتر درخواست تغییر جنسیت داشتند اما این آمار در سال‌های اخیر به سمت زنان بیشتر شده است و ما هم این زنگ خطر را برای متولیان تصمیم‌گیر هم در مجلس، مجامع فرهنگی و هم در دولت به صدا درآورده‌ایم.» رییس سازمان پزشکی قانونی در ادامه افزود: «البته ما بر اساس موازین علمی دستورالعمل سختی برای این درخواست در نظر گرفته‌ایم و مدت یکسال این افراد تحت درمان قرار می‌گیرند و تا اطمینان پیدا نکنیم که نیاز به تغییر جنسیت وجود دارد مجوزی صادر نمی‌شود.» مسجدی شبکه‌های اجتماعی را مسبب ملال جنسیتی زنان ایرانی دانست و نه اعمال تبعیض‌های جنسیتی. پیش از این خبرگزاری فارس، از خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی از ثبت «پویش خدام الرضا» برای «حمایت از ترنس‌ها» خبر داده بود.