ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ملی‌پوش کشتی فرنگی در پی کتک‌کاری با رقیبش روی تشک، تا اطلاع ثانوی تعلیق شد

محمدرضا مختاری، ملی‌پوش کشتی فرهنگی در دیدار نیمه‌نهایی وزن ۷۷ کیلوگرم در مسابقات کشتی فرنگی جام وهبی‌امره در ترکیه در دیدار با رقیب ترکیه‌ای خود از کوره در رفت و مسابقه کشتی به جنگ تن‌ به تن تبدیل شد. در پی این حادثه کمیته انضباطی فدراسیون کشتی جلسه‌ای برای رسیدگی به این موضوع ترتیب داد و در این جلسه تصمیم گرفت که محمدرضا مختاری را از کلیه فعالیت‌های مربوط به کشتی کشور تعلیق کند. بر اساس ویدیویی که از این بازی منتشر شده است و بنا به گفته گزارشگر این بازی، بازیکن ترکیه‌ای چند بار مرتکب خطا روی بازیکن ایرانی شد که در طی بازی به عصبانیت و حمله فیزیکی محمدرضا مختاری منجر شد. در ادامه تعدادی از اعضای تیم ترکیه و تماشاگران حاضر در استادیوم نیز تلاش کردند که وارد گود شوند و در این درگیری شرکت کنند. در نهایت با تصمیم داور بازی هر دو کشتی‌گیر از این مسابقات حذف شدند.

شبکه حقوق بشر کردستان: نیروهای مرزبانی پس از بازداشت و شکنجه یک کولبر در بانه، از فاصله نزدیک به او شلیک کردند

بنا بر اعلام شبکه حقوق بشر کردستان، نیروهای مرزبانی در منطقه مرزی «هنگه‌ژال» در بانه یک کولبر را بازداشت کردند و پس از ضرب و شتم، از فاصله چند متری با گلوله ساچمه‌ای به او شلیک کردند. نام کولبری که نیروهای مرزی به این شکل شکنجه کردند زانیا سیاحی و زمان وقوع این رخداد ۱۶ اسفند عنوان شده است. در گزارش شبکه حقوق بشر کردستان آمده است که مصطفی مرادی مسئول پایگاه هنگ مرزی به همراه سایر نیروهایش زانیار سیاحی را ضرب و شتم کردند. آنها سپس او را به اجبار برهنه و آزاد کردند و از فاصله چند متری هدف تیراندازی قرار دادند. بنا بر این گزارش ده‌ها ساچمه به پاهای زانیار سیاحی اصابت کرده و وضعیتش وخیم است. او در حال حاضر در بیمارستانی در تبریز تحت مداوا قرار دارد. بر اساس آمار شبکه حقوق بشر کردستان، در ماه گذشته چهار کولبر با تیراندازی نیروهای مرزی ایران و عراق کشته شدند. نیروهای مرزبانی ایران سه کولبر را به نام‌های منصور محمدنژاد، جبار ویسی و سیوان صحیحی در پاوه، سقز و بانه کشتند و نیروهای مرزبانی عراق یک کولبر را در مناطق مرزی نوسود در شهرستان پاوه به قتل رساندند. یک کولبر دیگر نیز به نام فرید روبینا در ماه گذشته در اثر سرمازدگی در منطقه مرزی شهرستان مریوان جان خود را از دست داد. سال گذشته میلادی، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی، سقوط از ارتفاع، رفتن روی مین، ریزش بهمن، سرمازدگی و ... مجموعاً ۳۲ کولبر کشته و ۲۶۷ تن زخمی شدند. در میان این ۹ کولبر کشته و مجروح‌شده، ۳۰ تن کودک بودند. ۲۶۱ تن از این ۲۹۹ تن هدف گلوله نیروهای نظامی قرار گرفتند.

«تعرض، تجاوز و ضرب و جرح» در یک مرکز دیگر نگهداری معلولان؛ بهزیستی وقوع تخلفات در مرکز «مهرآفرین» کرج را تایید کرد

در پی اطلاع‌رسانی از سوی بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان درباره «وقوع تعرض، تجاوز و ضرب و جرح» در مرکز بیماران اعصاب و روان مهرآفرین، اداره کل بهزیستی استان البرز وقوع «تخلفات» در این مرکز را تایید کرد و از لغو مجوز و تعطیلی این موسسه خبر داد. بهروز مروتی ۱۵ اسفند با انتشار ویدیویی گفت که در ادامه سلسله فجایع ناگواری که در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی اتفاق می‌افتد و به ندرت یکی از آنها رسانه‌ای می‌شود، اخیرا مطلع شدیم که در مرکز بیماران اعصاب و روان مردان مهرآفرین کرج مواردی از تعرض، تجاوز، ضرب و جرح و اخذ شهریه‌های نامتعارف ۲۰ تا ۴۰ میلیونی اتفاق افتاده است.» این فعال حقوق افراد داری معلولیت گفت که تخلفات در مرکز مردان مهرآفرین کرج نه توسط سازمان بهزیستی که توسط خانواده‌ها کشف شده است. او همچنین از ورود بهزیستی و دادستان خبر داد. حال خبرگزاری تسنیم به نقل از وجیهه محمدی فلاح مدیر کل بهزیستی استان البرز می‌گوید که باز بودن مرکز صحبت ندارد. بهروز مروتی در هیچ کجای صحبت‌هایش به باز بودن مرکز اشاره‌ای نکرد. او سه سوال مطرح کرد و خواستار پاسخگویی مسئولان شد: اول اینکه چند نفر آسیب دیده‌اند، دوم اینکه چه اقدامات قانونی انجام شده و پرونده در چه مرحله‌ای است و سوم اینکه چرا این اتفاقات ناگوار تکرار می‌شود. مدیر کل بهزیستی البرز در صحبت‌هایش با خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران به هیچ کدام از این سوالات پاسخ نداد. در سال‌های اخیر و با افزایش سازماندهی فعالان حوزه معلولیت، درباره بدرفتاری‌ها و خشونت علیه معلولان در مراکز تحت حمایت بهزیستی بیشتر اطلاع‌رسانی می‌شود. در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی در این باره منتشر شده و مسئولان بهزیستی را وادار به پاسخگویی کرده است.

دو زن را که اخیراً با پوشش «حاجی فیروز» به رقص و شادی پرداخته بودند، بازداشت کردند

دو زن که اخیراً ویدئویی از رقص و شادی آن‌ها با پوشش «حاجی فیروز» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، بازداشت شدند. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران یک روز پس از آنکه تصاویری از رقص و شادمانی دو زن نوازنده و رقصنده در میدان تجریش تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشرشد، از بازداشت آن‌ها خبر داد. خبرگزاری تسنیم این اقدام را «هنجارشکنی» خوانده و نوشته است که این دو زن با دستور دادستانی بازداشت شده‌اند. این خبرگزاری هم‌چنین نوشته است که برای این دو شهروند «پرونده قضایی تشکیل شده است.» دستگاه‌های مختلف حکومت ایران در بیش از یک‌سال گذشته با لایحه موسوم به حجاب و عفاف و اجرای محرمانه آن، دست به سرکوب گسترده و غیرانسانی زنان به ویژه زنان معترض به حجاب اجباری زده‌ و در موارد متعددی حتی زنان را به زندان و شلاق محکوم کرده اند. عفو بین‌الملل اخیراً در بیانیه خود به‌مناسبت روز جهانی زن از فشارهای حکومت ایران بر زنان برای تحمیل حجاب اجباری نوشته و گفته است که شمار زیادی از ارگان‌های حکومتی در آزار و تعقیب زنان دست دارند.

دو سوخت‌بر بلوچ دیگر در میان شعله‌های آتش جان خود را از دست دادند

دو سوخت‌بر بلوچ جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲، در پی تصادف و آتش‌سوزی خودرو در محور شهرستان سرباز، در شعله‌های آتش جان خود را از دست داده و دو تن دیگر به شدت مجروح شدند. خبرگزاری حال‌وش که به صورت ویژه اخبار و رویدادهای استان سیستان و بوچستان را رصد می‌کند ویدئوهایی از این حادثه را منتشر کرده اما در این گزارش اشاره‌ای به هویت این سوخت‌بران نشده است. سوخت‌بران بلوچ برای تأمین معاش، جانشان را در گذر از ایستگاه‌های ایست و بازرسی، تعقیب و گریز ماموران دولتی و حوادث جاده‌ای قمار می‌کنند. در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۲۰ شهروند بر اثر شلیک نیروهای نظامی در ایران کشته شدند که از این تعداد ۲۰ نفر به کار کولبری مشغول بوند و ۳۷ نفر سوخت‌بر بوده‌اند. ۲۸۲ نفر دیگر نیز در حمله ارگان‌های نظامی مجروح شده‌اند که از این تعداد ۲۲۸ نفر کولبر و ۲۳ نفر سوخت‌بر بوده‌اند.