ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۶ میلیون آمریکایی و یک میلیون کانادایی به دلیل بحران #کرونا بیکار شده‌اند

در آمریکا به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا شمار بیکاران همچنان رو به افزایش است. دولت آمریکا اعلام کرد که تا شنبه ۱۶ فروردین / ۴ آوریل بیش از ۱۶ میلیون نفر برای دریافت مزایای بیکاری اقدام کرده‌اند. در ایالات متحده، درخواست‌های مزایای بیکاری به‌عنوان شاخص توسعه کوتاه مدت بازار کار در نظر گرفته می‌شوند. اعداد و ارقام نشان‌دهنده رکود چشمگیر اقتصادی آمریکا در نتیجه بحران کروناست. تا چند هفته پیش، شمار درخواست‌های اولیه برای مزایای بیکاری به‌طور مرتب زیر ۱۰۰ هزار در هفته بود. بانک مرکزی آمریکا ۲,۳ تریلیون دلار وام اضافی برای حمایت از اقتصاد اعلام کرده است. این مبلغ در اختیار بودجه‌های عمومی، شرکت‌ها و دولت‌های محلی قرار می‌گیرد. در کانادا نیز به دلیل همه‌گیری بیماری کووید۱۹ بیکاری افزایش شدیدی پیدا کرده است. در ماه مارس بیش از یک میلیون نفر شغل خود را از دست داده‌اند. نرخ بیکاری با ۲,۲ درصد افزایش به ۷,۸ درصد رسیده است.

شورای امنیت ملی #افغانستان: ۱۰۰ تن دیگر از زندانیان #طالبان از زندان آزاد می‌شوند

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان پنجشنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که دولت افغانستان ۱۰۰ زندانی دیگر طالبان را با توجه به سن، وضعیت سلامت و مدت حبس‌ از زندان آزاد خواهد کرد. فیصل یادآوری کرد که آزادی این افراد بخشی از تلاش‌ها در راستای روند صلح و مبارزه با بیماری کووید ۱۹ است. روز گذشته دولت افغانستان ۱۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرد. طالبان اما روز گذشته گفته بودند که روند آزادی زندانیان‌ آنها بر اساس توافق این گروه با آمریکا انجام نشده است. دولت افغانستان پیش از این طالبان را به بهانه‌جویی به قصد اعمال نظر در ترکیب هیأت مذاکره کننده دولت متهم کرده بود. بر اساس توافق صلح آمریکا با طالبان در دوحه قطر، ازادی زندانیان مقدمه‌ای برای گفت‌وگوهای بین‌افغان است.

رئیس #صندوق_بین‌المللی_پول: #کرونا رشد اقتصادی ۱۷۰ کشور جهان را منفی کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، کریستالینا جورجیِوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول پنجشنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین هشدار داد که بحران جهانی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ کشورهای در حال توسعه را بیش از کشورهای توسعه‌یافته درگیر رکود اقتصادی می‌کند. جورجیِوا گفت: «بر اساس برآورد ما رشد اقتصادی ۱۷۰ کشور در اثر همه‌گیری جهانی منفی می‌شود. اگر همه‌گیری در نیمه دوم سال جاری مهار شود، این احتمال وجود دارد که از اواسط سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی این کشورها به تدریج مثبت شود.» رئیس صندوق بین‌المللی پول در ادامه اما یادآوری کرد که چشم‌انداز روشنی از توانایی کشورها برای مهار همه‌گیری کرونا وجود ندارد. جورجیِوا گفت: «چشم‌انداز بهبود اوضاع به عوامل متعددی از جمله به مدت همه‌گیری جهانی بستگی دارد.»

#مرکل با بسته حمایتی کرونا برای ایتالیا، اسپانیا و فرانسه مخالفت کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان پنجشنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین بعد از گفت‌وگوی تلفنی با جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد که آلمان با بسته حمایتی به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار برای کمک اقتصادی به ایتالیا، فرانسه و اسپانیا مخالف است. مرکل در جمع خبرنگاران در برلین گفت: «آلمان آماده ابراز همبستگی با [سایر کشورهای] اروپاست. رفاه آلمان به رفاه اروپا بستگی دارد. اما درباره ابزارهایی که برای ابراز همبستگی وجود دارد، اختلاف عقیده هست. من اعتقاد دارم که به دلیل موقعیت سیاسی اتحادیه ما، نمی‌بایست بدهی‌های مشترک داشته باشیم و به همین سبب هم مخالفتم [با بسته حمایتی] را اعلام کردم.» مرکل در پایان سخنانش گفت: «امکانات زیادی برای ابراز همبستگی وجود دارد و من اطمینان دارم سرانجام راه حلی پیدا می‌کنیم.» به دلیل مخالفت آلمان و هلند با تخصیص بسته حمایتی به ایتالیا، فرانسه واسپانیا (سه کانون بزرگ شیوع کووید ۱۹) روز گذشته (چهارشنبه) اجلاس وزیران اقتصاد اتحادیه اروپا به نتیجه نرسید. فرانسه، اسپانیا و ایتالیا مایل نیستند با دریافت وام مقروض شوند و به راهی بیفتند که یونان در سال‌های گذشته طی کرد: وابستگی به آلمان و اخذ سیاست‌های ریاضتی.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۴۱۱۰ نفر، مبتلایان ۶۶۲۲۰ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر پنج‌شنبه ۲۱ فروردین آخرین آمار رسمی در مورد شیوع کروناویروس در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۱۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۴۱۱۰ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (چهارشنبه) تا ظهر امروز (پنج‌شنبه)، ۱۶۳۴ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۶۶۲۲۰ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۳۲۳۰۹ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۳۹۱۸ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

رییس #اتحادیه_ناشران_و_کتابفروشان_تهران: شیوع #کرونا ۹۰ درصد به ناشران خسارت زد

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پنجشنبه ۲۱ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری مهر اعلام کرد شیوع کرونا ۹۰ درصد به ناشران خسارت زده است. هومان حسن‌پور گفت ناشران به خاطر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران سرمایه خود را صرف تولید کتاب کرده‌اند و حالا نقدینگی ندارند و با این وضعیت موعد چک‌هایشان هم فرا می‌رسد. رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: «با تداوم این وضع باید فاتحه صنف نشر، کتابفروش و توزیع کننده را خواند.» اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نامه‌ای مفصل به وزیر ارشاد اسلامی، معاون اول رئیس جمهوری، رئیس سازمان امور مالیاتی و رئیس سازمان تأمین اجتماعی خواهان برخورداری ازتسهیلات مالیاتی و کمک در زمینه پرداخت حق بیمه شده بود اما دولت فقط با یک سوم از درخواست‌های ناشران موافقت کرد.

تعداد مبتلایان به #کرونا در جهان از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفت

تا پنجشنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان یک میلیون و ۵۲۱ هزار و ۱۱۴ نفر رسید. از میان کشورهای درگیر با همه‌گیری این بیماری، بیشترین تعداد افرادی که در اثر ابتلا کووید ۱۹ جان خود را در یک روز از دست داده‌اند در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا به ثبت رسیده است. در کشورهایی مانند کره جنوبی و نیوزیلند تدابیری مانند قرنطینه خانگی و غربالگری و انجام تست کرونا به طور گسترده سبب کاهش سرعت همه‌گیری شده است. بر اساس آمار دانشگاه جانز هاپکیتز تاکنون ۳۳۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری مبتلایان بهبود یافته است. تا پایان روز گذشته (چهارشنبه) ۱۸۵۰ نفر در آمریکا و ۹۳۸ نفر در بریتانیا در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

#سازمان_ هواشناسی: احتمال جاری شدن #سیل در #تهران وجود دارد

صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی پنجشنبه ۲۱ فروردین در مصاحبه با ایسنا اعلام کرد بارش برف در مناطق شمالی پایتخت زودگذر است و به زودی بارش شدید باران جای آن را می‌گیرد. ضیاییان در ادامه این مصاحبه هشدار داد: «فردا و پس فردا (۲۲ و ۲۳ فروردین) نیز بارش باران در پایتخت ادامه دارد و به دلیل افزایش دما احتمال آب شدن برف‌ها در ارتفاعات وجود دارد. به دلیل آب شدن برف‌ها در ارتفاعات و تداوم بارش‌ها در تهران احتمال سیلاب شدن آبراه‌ها و مسیل‌ها وجود دارد. از این رو کلیه دستگاه‌ها باید در حال آماده‌باش باشند.»

مساجد #ترکیه به دلیل شیوع #کرونا در #ماه_رمضان بسته می‌مانند

علی اِرباش، رئیس سازمان امور دینی ترکیه در آنکارا اعلام کرد که مساجد ترکیه در ماه رمضان بسته خواهند بود. ارباش در یک برنامه تلویزیونی گفت که «تراویح» یا نمازهای جماعت مسلمانان سنی در شب‌های ماه رمضان، به‌منظور مبارزه با ویروس جدید کرونا، امسال لغو می‌شوند و به‌طور کلی، نماز در مساجد ادامه نخواهد یافت. به دلیل همه‌گیری کووید۱۹، همه مساجد ترکیه از ۲۶ اسفند سال گذشته / ۱۶ مارس به‌طور موقت بسته شده‌اند. ارباش توصیه کرد که مؤمنان خانه خود را به نمازخانه تبدیل کنند، اما نماز فقط با اعضای خانواده امکان‌پذیر است. او همچنین گفت در صورت بازگشایی مساجد برای نماز، تغییراتی رخ خواهد داد و باید به قوانین فاصله‌گیری در نمازها توجه کرد.