ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعضای کمیته مستقل برای بررسی سوء‌رفتارهای جنسی در سینمای ایران انتخاب شدند

روزنامه شرق چاپ تهران، روز شنبه، ۲۰ فروردین، از تشکیل یک کمیته مستقل جهت بررسی سوء‌رفتارهای جنسی در سینمای ایران خبر داده است. به‌نوشته این منبع، در نتیجه رای‌گیری انجام شده با حضور ۵۱۶ تن از زنانِ امضاکننده بیانیه‌ اعتراض به خشونت جنسی در سینما و تئاتر، «هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال جیرانی» به‌عنوان اعضای این کمیته مستقل برگزیده شده‌اند. گفته می‌شود این پنج منتخب، قرار است در روزهای آینده، با کمک حقوق‌دانان و مشاوران، راهکارهای تشکیل یک کمیته مستقل را بررسی کنند و اگر نیاز به حضور رسانه‌ای یا اقدامات حقوقی و اداری بود، مقدمات آن را انجام داده تا مسیر برای مطالبات بیانیه یاد شده هموار شود. روز پنجشنبه ۱۱فروردین، بیش از ۳۰۰ سینماگر زن با انتشار بیانیه‌ای به «خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی» در سینمای ایران اعتراض کرده بودند. این زنان در بیانیه خود اعلام کرده بودند: «در ماه‌های گذشته، زنان در بستری که با همت خود در طی جنبشی علیه خشونت جنسی فراهم کردند، روایت‌هایی حاکی از آزارگری و اعمال قدرت بر زنان در محیط سینما را منتشر کردند. گزارش‌هایی که نشان می‌دهد هر فرد صاحب قدرت و شهرت در ساز و کار سینمای ایران از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری می‌کند. بی‌آنکه نهادهای قانونی، خانه سینما، سینماگران و منتقدان آنها را وادار به پاسخگویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند.» صدور این بیانیه اعتراضی از سوی زنان هنرمند در ایران، موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشته است.

توده جدید گرد و خاک در راه ایران

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، روز شنبه ۲۰ فروردین، از ورود توده گرد و خاک در طی روزهای آتی به کشور خبر داده و گفته است این توده جدید از کشورهای غربی همسایه به مناطقی از شمال غرب، غرب و جنوب غرب کشور خواهد رسید که به‌تدریج در بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز کاهش کیفیت هوا و همچنین کاهش دید را به دنبال خواهد داشت. به‌نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضیاییان همچنین گفته: «بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، در بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. این شرایط، یکشنبه ۲۱ فروردین ماه در نواحی مرکز، جنوب، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق، شرق، جنوب شرق و روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۳ و ۲۴ فروردین ماه، علاوه بر نواحی یاد شده، در نواحی شمال غرب و غرب کشور انتظار می‌رود.» پیش بینیِ ورود توده جدید گرد و خاک به ایران در حالی است که در روزهای اخیر هوای برخی از استان‌ها در مرکز غرب و جنوب غرب کشور، از جمله تهران به علت وجود این پدیده، ناسالم توصیف شده بود. محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با استناد به داده‌های گزارش شده توسط ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای پایتخت گفته: «شاخص کیفیت هوای تهران از ساعت یک بامدادِ جمعه ۱۹ فروردین، برای آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون روند افزایشی به خود گرفت و از محدوده سالم به محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه تغییر کرد که تا ساعت پنج صبح این شرایط ادامه داشت.» به‌گفته او، ساعت پنج صبح، شاخص در محدوده ناسالم، ساعت شش صبح در محدوده بسیار ناسالم و از ساعت هفت صبح به بعد نیز در محدوده خطرناک قرار گرفته است.

کلاهبرداری در مسکن مهر: فروش چندباره برخی واحدها بدون اطلاع‌ مالک

تسنیم گزارش داده که ۱۴ سال پس از آغاز عملیات اجرایی بیش از دو میلیون واحد مسکن مهر، حدود ۲۵۰ هزار واحد از این طرح در کشور باقی مانده که به گفته مدیرعامل بانک مسکن تاکنون فروش اقساطی نشده‌اند. تعدادی از این واحدهای فروش اقساطی نشده به دلایلی تحویل متقاضیان شده و آنها سال‌هاست بدون پرداخت اقساط تسهیلات مسکن مهر در واحدهای مذکور ساکن هستند. این مالکان در صورت عدم مراجعه به بانک برای فروش اقساطی با خطر افزایش سود تسهیلات به ۱۸ درصد مواجه خواهند شد. علاوه بر این برخی واحدهای طرح مسکن مهر شهر جدید هشتگرد بدون اطلاع مالکان آنها به‌فروش رفته است. طبق گفته متقاضیان با مراجعه به سامانه مسکن مهر، واحدهای آنها در قسمت «اطلاعات نقل انتقال واحد» به چندین نفر حقیقی فروخته شده است. بنا بر این گزارش این متقاضیان هنوز به مرحله فروش اقساطی و پس از آن تحویل نرسیده‌اند و مشخص نیست این نقل و انتقال بدون اطلاع مالکان چگونه اتفاق افتاده است. سرپرست شرکت عمران شهر جدید هشتگرد پاسخی درباره این وضعیت نداده است،.

نماینده سابق مجلس: ایل و تبارشان را سرکار آورده‌اند، اختیار حل مسائل را هم ندارند

احمد شیرزاد، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از دولت ابراهیم رئیسی گفت که «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دولت رئیسی این است که تمام ایل و تبار خود را بر سر کار آورده و کاری به تخصص ندارد و صرفا هر کس به آنها ابراز ارادت کند، مدیر خواهد شد بنابراین در چنین شرایطی نمی‌توان امید زیادی به آینده داشت.» او در مورد بی‌عملی و بی‌اختیاری ابراهیم رئیسی و دولتش هم گفت که «رئیسی با وجود ظاهر قدرتمند، تصمیم‌گیرنده نیست. نمونه آن مسئله مذاکرات است که همینطور در هوا مانده است. دولت رئیسی بیش از آنکه تصمیم‌گیرنده باشد، فقط مجری است و وزرایش هم همینطور.» شیرزاد بن‌بست ایجاد‌شده در مذاکرات احیای برجام را یکی از جلوه‌های این بی‌اختیاری دولت رئیسی دانشت و گفت: «وزارت خارجه که واقعا الکن است و فقط شاید همان سخنگوی این وزارت خانه بتواند چند کلمه صحبت کند. ماه‌هاست امیر عبدالهیان مدام می‌گوید به توافق نزدیکیم و صحبت‌هایی از این دست، اما می‌بینیم که این وزارتخانه برش کافی ندارد.»