ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع #پرستاران_دانشگاه_علوم_پزشکی_مشهد در اعتراض به #تعویق_مطالبات

گروهی از #پرستاران موسوم به «شرکتی» #دانشگاه_علوم_پزشکی_مشهد صبح روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت در ساختمان اداری علوم پزشکی تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. تجمع‌کنندگان که خبرگزاری دولتی ایلنا تعداد آن‌ها را حدود ۲۰ تن اعلام کرده است گفته‌اند به نمایندگی از صدها تن همکارانشان در ساختمان اداری علوم پزشکی واقع در شهرک دانش و سلامت مشهد حاضر شده‌اند تا نسبت به عدم رسیدگی به مطالباتشان از جمله پرداخت حقوق فروردین ماه و کارانه معوقه، بی‌توجهی به عدم رضایت آن‌ها از پیمانکار و عدم امنیت شغلی اعتراض کنند. یکی از مطالبات پرستاران نظرخواهی از آنان در باره به مناقصه گذاشتن خدمات دانشگاه است. آن‌ها گفته‌اند شرکت «پیشگامان سلامت» که برنده مناقصه امسال است سال گذشته برخورد مناسبی با پرستاران نداشته اما دانشگاه علوم پزشکی توجهی به عدم رضایت پرسنل ندارد. حدود ۴۵۰ پرستار شرکتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند.

وکلای مدافع #محمد_نجفی وکیل زندانی در اعتراض به رویه قضائی استعفا دادند

پیام درفشان، آزیتا فولادوند و ابوذر نصرالهی، وکلای مدافع محمد نجفی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اراک در اقدامی اعتراضی نسبت به روند دادرسی استعفای خود را از وکالت در این پرونده اعلام کردند. آن‌ها همچنین اقدام به طرح شکایت علیه رئیس شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی در دادگاه انتظامی قضات کردند. دلیل طرح این شکایت برخوردهای اهانت‌آمیز شفاهی و مکتوب در دادنامه صادره توسط این دادگاه و همچنین افترا و انتساب نسبت‌های ناروا به این وکلا و همچنین دادرسی ناعادلانه عنوان شده است. شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی پیش از این حکم ۱۳ سال حبس محمد نجفی را عیناً تأیید کرده بود. این وکلای دادگستری می‌گویند قاضی این دادگاه بدون ادله اثبات اتهاماتی را به محمد نجفی نسبت داده و بر اساس آن اقدام به صدور رأی کرده است. جلسه دادگاه تجدید نظر این پرونده ۶ اسفندماه سال گذشته در شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی برگزار شده بود. محمد نجفی که در حال گذراندن حکم سه سال حبس خود در زندان اراک است بیشتر به خاطر مصاحبه با رسانه‌های خارجی به «همکاری با دولت‌های متخاصم» متهم و به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود. او همچنین به یک ‌سال حبس بابت «فعالیت تبلیغی به نفع گروه ها و سازمان‌های مخالف نظام» و دو سال حبس به اتهام «توهین به رهبری» محکوم شده است. محمد نجفی در جریان اعتراضات دی‌ ماه ۹۶ بازداشت شد.

#عراقچی: اگر فروش نفتمان به صفر برسد مجبور می‌شویم #مهاجران_افغانستانی را بیرون کنیم

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در اظهارنظری درباره تحریم‌ها و تأثیر آن بر زندگی مهاجران ساکن ایران گفت: «اگر تحریم‌ها اثر کند و فروش نفتمان به صفر برسد، جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه‌ای را برای اقتصاد خود در نظر بگیرد و ممکن است نتوانیم به این شکل ادامه دهیم و از برادران و خواهران افغانستانی مان بخواهیم ایران را ترک کنند.» به‌گفته عراقچی در حال حاضر بیش از سه میلیون افغانستانی در ایران هستند که «دو میلیون فرصت شغلی را اشغال کرده‌اند و سالانه سه تا پنج میلیارد یورو از ایران خارج می‌کنند». ۴۶۸ هزار دانش‌آموز افغان «رایگان در مدارس ایران تحصیل می‌کنند؛ در حالی که هر کدامشان سالانه ۶۰۰ یورو هزینه دارند»، و ۲۳ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند که «سالانه ۱۵ هزار یورو برای هر کدام از آن‌ها هزینه می‌شود». عراقچی هزینه مهاجران ساکن ایران را در مجموع هشت میلیارد دلار عنوان کرد و با تأکید دوباره به اخراج مهاجران در صورت تأثیرگذاری تحریم‌ها، گفت: «اگر مجبور شویم چنین خواهیم کرد و تبعاتش برعهده آمریکاست؛ همان کشوری که افغانستان را به بحران کشید.»

#اروپا مهلت ۶۰ روزه ایران را رد کرد

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بریتانیا، آلمان و فرانسه، سه کشور اروپایی که در توافق هسته‌ای با ایران باقی مانده‌اند با انتشار بیانیه‌ای مهلت ۶۰ روزه ایران در رابطه با برجام را رد کردند. در این بیانیه‌ آمده است: «ما هر ضرب‌الاجلی را رد می‌کنیم و پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود را ارزیابی خواهیم کرد.» کشورهای اروپایی تأکید کرده‌اند که همچنان به توافق هسته‌ای پایبند هستند و تلاش می‌کنند تا سازوکار مالی تجاری با ایران (اینستکس) را راه‌اندازی کنند. پیش از این فرانسه و بریتانیا گفته بودند که اگر ایران تعهدات خود به برجام را کاهش دهد، اروپا تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را از سر خواهد گرفت. شورای عالی امنیت ملی ایران چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که جمهوری اسلامی به مدت ۶۰ روز محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین را رعایت نمی‌کند، مگر آن‌که کشورهای عضو برجام به تعهدات بانکی و نفتی خود عمل کنند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نیز گفت توقف بخشی از تعهدات ایران به معنای پایان برجام نیست، بلکه «روز گام جدید و در چارچوب برجام» است.

یکی از مسئولان #منابع_آبی: بارش‌های اخیر کسری #مخازن_آب_زیرزمینی را جبران نمی‌کند

‌علیرضا عرب بافرانی، مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان قم گفت: «بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی چند دهه گذشته که باعث ممنوعه و بحرانی شدن دشت‌ها شده است با بارندگی‌های خوب اخیر به کلی جبران نخواهد شد.» با این حال او افزود بارندگی‌های دو ماه اخیر در کشور سبب آبگیری بیش از ۸۰ درصدی مخازن سدهای کشور شد. به‌گفته عرب بافرانی استمرار خشکسالی دو دهه اخیر و برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر استراتژیک آب زیرزمینی کشور در حال حاضر مخزن آب زیرزمینی را با کسری حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعبی مواجه کرده است.

یک عضو #شورای_نگهبان: در حال حاضر برنامه‌ای برای اصلاح #قانون_اساسی وجود ندارد

سیامک ره‌پیک، عضو شورای نگهبان درباره اصلاح قانون اساسی جمهوری اسلامی گفت: «اصلاح قانون اساسی تشریفاتی دارد. باید آن تشریفات رعایت و کارها انجام شود. الان که خبری نیست و برنامه‌ای برای اصلاح قانون اساسی وجود ندارد.» برخی از نمایندگان مجلس، از جمله علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در اواخر سال گذشته از ضرورت اصلاح قانون اساسی سخن گفته بودند. مطهری اما گفته بود «عزم جدی» برای بازنگری در قانون اساسی وجود ندارد. سیامک ره‌پیک در مورد این‌که آیا سران نظام قراری برای انجام اصلاح قانون اساسی گذاشته‌اند گفت چیزی در این‌باره نمی‌داند و باید از خود آن‌ها پرس‌وجو کرد. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ۲۹ بهمن سال گذشته مخالفتش با اصلاح قانون اساسی را علنی کرد و در توئیتر نوشت: «همان‌طور که اصلاح یک قانون اساسی بنا بر اقتضائات زمان از الزامات است، اصلاح بی‌مورد نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد. صرف گذشت زمان دلیلی تام برای تغییر قانون اساسی نیست». علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در اسفندماه گذشته گفت اصلاح قانون اساسی اولویت جمهوری اسلامی نیست و «باید در یک شرایط آرام‌تر و مستقرتر در باره آن تصمیم گرفت».

#پمپئو سفرش به #گرینلند را به سبب بحران #ایران لغو کرد، #عمان پیشنهاد میانجیگری داد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به سبب بالا گرفتن بحران ایران سفرش به گرینلند را لغو کرد. قرار بود پنچشنبه ۹ مه/ ۱۹ اردیبهشت وزیر خارجه آمریکا برای گفت‌وگو درباره سیاست‌های ایالات متحده در قطب شمال، بدون در نظر گرفتن مسأله گرمایش زمین به گرینلند سفر کند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این سفر به وقت دیگری موکول شده است. این دومین بار در سفر پمپئو به چهار کشور اروپایی است که به دلیل بحران ایران سفر وزیر خارجه آمریکا لغو می‌شود. پیش از این پمپئو سفرش به برلین را لغو کرد که به بغداد برود و درباره امنیت سربازان آمریکایی در این کشور با برهم صالح، رئیس جمهوری و عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کند. وزارت دفاع آمریکا ناوگروه یو اس اس آبراهام لینکلن را از دریای مدیترانه به طرف خلیج فارس اعزام کرده است. ارتش آمریکا سه‌شنبه گذشته نیز اعلام کرد که چند فروند بمب‌افکن‌های بی-۵۲ را در خاورمیانه مستقر می‌کند. حنینه المغیری، سفیر عمان در واشنگتن پنجشنبه ۹ مه/ ۱۹ اردیبهشت گفت: «اگر ایران و آمریکا بر مؤثر بودن میانجیگری عمان باور داشته باشند، مسقط برای حل تنش دو طرف آمادگی دارد.» مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد شامگاه گذشته در گفت‌وگو با شبکه پی بی اس درباره احتمال دیدار ترامپ و روحانی گفت: «ملاقات با کسی که بی‌ملاحظه از یک توافق بین‌المللی خارج شد، هیچ فایده‌ای ندارد. این تنها توافق با ما نبود بلکه توافقی با کشور‌های دیگر از جمله اروپا بود. » روانچی گفت: « ما مخالف راه انداختن جنگ علیه هرکسی هستیم، اما به هر قیمتی از خود دفاع خواهیم کرد.»