ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد یک محموله بزرگ اسلحه را که احتمالاً از ایران به یمن فرستاده می‌شده کشف و ضبط کرده است

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا یکشنبه ۹ مه/۱۹ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که یک محموله اسلحه شامل هزاران سلاح تهاجمی، مسلسل و سلاح تک‌تیرانداز را که زیر عرشه یک کشتی پنهان شده بوده و احتمالاً برای شورشیان حوثی به یمن قاچاق می‌شده، ضبط کرده است. کشتی مذکور در آب‌های دریای عرب متوقف شده است. طبق گزارش ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده رزمناو حامل موشک یو‌اس‌اس مونتری در عملیاتی که روز پنجشنبه در نوار شمالی دریای عرب نزدیک به آب‌های عمان و پاکستان صورت گرفته، یک شناور «جهاز» بدون پرچم را شناسایی کرده است. پس از ورود ملوانان به عرشه کشتی، آن‌ها سلاح‌هایی را که در پلاستیک سبزرنگ پیچیده شده بوده زیر عرشه چوبی این کشتی کشف کرده‌اند. سلاح‌های کشف شده شامل نزدیک به ۳هزار قبضه اسلحه چینی نوع ۵۶ و انواع کلاشنیکف می‌شود. همچنین صدها مسلسل سنگین و ده‌ها موشک هدایت‌شونده ضد تانک ساخت روسیه، چندصد راکت انداز، نارنجک‌انداز و دوربین‌های پیشرفته اسلحه نیز ضبط شده‌اند. یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده که نامش فاش نشده به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته که تحقیقات اولیه نیروی دریایی از ملوانان کشتی نشان از آن دارد که کشتی فوق از ایران می‌آمده و با توجه به شباهت این محموله به محموله‌های پیشین که از سوی ایران به یمن فرستاده شده، شناور حامل تسلیحات کشف‌شده احتمالا در راستای تلاش‌های جمهوری اسلامی برای تجهیز حوثی‌ها و به‌رغم تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل، به سمت یمن در حرکت بوده است. مقام‌های جمهوری اسلامی حمایت تسلیحاتی از شورشیان انصارالله یمن، موسوم به حوثی‌ها را تکذیب می‌کنند. نماینده ایران در سازمان ملل هم از اظهارنظر درباره توقیف این کشتی خودداری کرده است.

ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس: با دوقطبی‌شدن دیپلماسی و «میدان» مخالفم

به‌دنبال احضار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ابوالفضل عمویی، از اعضای این کمیسیون یکشنبه ۱۹ اردیبهشت گفت ظریف در این جلسه تاکید کرده که با ایده دوقطبی کردن «میدان» و دیپلماسی موافق نیست و این موضوع را دنبال نمی‌کند. عمویی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت ۱۲ نماینده از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سایر کمیسیون‌ها در جلسه روز یکشنبه از ظریف به‌خاطر «عدم دقت در انجام مصاحبه» و آثار منفی انتشار آن بر «امنیت ملی» و روابط ایران با «کشورهای دوست و همسایه» و همچنین تحت تاثیر قرار دادن تصویر قاسم سلیمانی در انظار عمومی به عنوان «قهرمان ملی» انتقاد کرده‌اند. به گفته او وزیر خارجه ایران در پاسخ به روند طراحی این مصاحبه «برای انتقال تجربیات وزرا و افرادی که در آینده مسئولیت می پذیرند» اشاره و تاکید کرده سخنان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را «پایانی بر بحث‌های کارشناسی» در این زمینه می‌داند. ظریف گفته «با ایده دو قطبی شدن میدان و دیپلماسی موافق نیست و شخصا این موضوع را دنبال نمی کند و معتقد است که میدان و دیپلماسی در کنار هم می تواند منجر به تامین دقیق منافع ملی شود.» به تایید سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخواست تحقیق و تفحص از مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و سوال نماینده محلات درباره «پیگیری خسارت وارد شده به جمهوری اسلامی ایران در اثر عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود در برجام» به صحن علنی مجلس فرستاده شده است. فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای محمدجواد ظریف ۴ اردیبهشت منتشر شد. ظریف در این فایل گفته بود که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ و به تعبیر روشن‌تر سپاه پاسداران بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد. او همچنین از کارشکنی روس‌ها در مورد برجام سخن گفته بود. افشای این فایل سبب واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج از ایران شد.

وزارت بهداشت اعلام کرد واکسیناسیون گروه‌های سنی بالای شصت سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای را از هفته آینده آغاز می‌کند

وزارت بهداشت یکشنبه ۱۹ اردیبهشت/۹ مه ابتلای ۱۴هزار و ۱۴۱ تن دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۳۸۶ بیمار کووید-۱۹ را گزارش کرد. براساس این گزارش دو هزار و ۴۴ بیمار در شبانه‌روز گذشته بستری شده و بالغ بر پنج هزار و ۵۳۸ نفر از مبتلایان در بیمارستان‌ها تحت مراقبت ویژه قرار دارند. مطابق با آمارهای رسمی این وزارتخانه تاکنون دو میلیون و ۶۵۴ هزار و ۸۱۱ نفر در ایران به صورت قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و ۷۴هزار و ۷۱۰ تن از آن‌ها جان خود را براثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند. ارقامی که به تایید برخی از مقام‌های رسمی تا ارقام واقعی فاصله زیادی دارند. آمارهای واقعی در ایران دست کم تا سه برابر این ارقام برآورد می‌شوند. در روزهای گذشته برخی از مقام‌ها از فروکش کردن نسبی موج شیوع کرونا در ایران خبر دادند. بر مبنای گزارش روز یکشنبه وزارت بهداشت اما همچنان ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. همزمان با ادامه طرح واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در ایران، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم روز یکشنبه اعلام کرد ایران در هفته آتی واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال، سپس بالای ۷۰ سال، افراد بالای ۶۵ سال و شهروندان زیر ۶۴ سال که بیماری زمینه‌ای دارند را آغاز خواهد کرد که به گفته او بالغ بر که نزدیک به ۱۲ میلیون نفر را شامل می‌شود. او افزود: واکسیناسیون کسانی که مبتلا به سرطان فعال، پیوندی یا دیالیزی هستند نیز در این فاز و احتمالاً از اواخر خرداد سال جاری آغاز خواهد شد. براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۷۴۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۷۶ هزار و ۶۶۷ نفر نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

طوفان گرد و خاک در کویرمرکزی ایران به تعطیلی کرمان منجر شد

مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان یکشنبه ۱۹ اردیبهشت از تعطیلی تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی کرمان به دلیل آلودگی هوای ناشی از ریزگردها خبر داد. به گفته او این تعطیلی مراکز درمانی، نظامی و انتظامی را شامل نمی‌شود. طبق گزارش رسانه محلی «راه آرمان کرمان» وقوع طوفان گرد و خاک در کویر مرکزی ایران، بامداد یکشنبه به بروز گرد و خاک شدید در هوای شمال استان کرمان از جمله شهرهای کرمان، راور، رفسنجان، زرند، بردسیر و انار تحت تأثیر گرد و خاک قرار گرفته‌اند. دانشگاه علوم پزشکی کرمان وضعیت هوای این شهر را در حد خطرناک اعلام کرده است. مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان از تمام شهروندان به ویژه گروه‌های حساس، بیماران قلبی و تنفسی خواسته تا رفع آلودگی هوا از منزل خارج نشوند.

منصور اوجی، شاعر و نویسنده درگذشت

منصور اوجی، شاعر و نویسنده شامگاه شنبه ۱۸ اردیبهشت در سن ۸۴ سالگی درگذشت. او زاده آذر ۱۳۱۶ در شیراز بود. فلسفه، علوم تربیتی و زبان و ادبیات انگلیسی خوانده بود. از اوجی چندین مجموعه شعر در ایران منتشر شده است. مرضیه اوجی، خواهر او صبح یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درگذشت برادرش را تایید کرد و گفت: حدود یک سال پیش در اثر شکستگی یکی از دنده‌ها و پس از بهبود نسبی، برادرم دچار عارضه کبدی شد. از آن زمان به بعد منصور اوجی در بستر بیماری بود و در خانه از او نگهداری می‌شد. از اوجی که نشان درجه یک فرهنگ و ادبیات ایران را هم دریافت کرده باغ شب، خواب درخت و تنهایی زمین، شهر خسته، این سوسن است که می‌خواند، مرغ سحر، صدای همیشه، خوشا تولد و پرواز و شعرهای مصری منتشر شده است.

استقلال‌طلبان در انتخابات پارلمانی اسکاتلند پیروز شدند

در انتخابات پارلمانی اسکاتلند حزب طرفدار استقلال از بریتانیا برای چهارمین بار پیاپی اکثریت کرسی‌ها را در اختیار گرفت و با ۶۴ نماینده در پارلمان می‌تواند باردیگر سیاست‌های استقلال‌طلبانه را پیش ببرد. نیکولا استورجن، نخست وزیر اسکاتلند پیش از اینکه نتایج قطعی انتخابات پارلمانی اعلام شود، اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال بار دیگر در دستور کار پارلمان قرار می‌گیرد. اسکاتلند یک بار در سال ۲۰۱۴ همه‌پرسی استقلال برگزار کرد که تنها ۴۵ درصد مردمش به آن رای مثبت دادند. اینبار اما به نظر می‌رسد پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، استقلال‌طلبان شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشند. استورجن اولویت دولت را کنترل همه‌گیری کرونا اعلام کرد اما گفت: رای‌دهندگان با رای قاطع به طرفداران استقلال، ماموریت واضحی به دولت داده‌اند. او گفت: این خواست مردم است و هرگونه مخالفتی با این درخواست خشم دموکراتیک را به دنبال دارد استورجن در پاسخ به مخالفت آشکار بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا که با استقلال مخالفت کرده و دولت‌های ولز، ایرلند شمالی و اسکاتلند را به همکاری در برنامه‌های مقابله با کرونا فراخوانده است، گفت: با توجه به نتیجه انتخابات هیچ توجیه دموکراتیکی برای بوریس جانسون یا هر فرد دیگری که بخواهد از تحقق خواست مردم اسکاتلند جلوگیری کند، وجود ندارد.

مجلس در یک جلسه غیرعلنی سخنان محمدجواد ظریف در باره «دیپلماسی» و «میدان» را بررسی می‌کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران امروز در یک جلسه غیرعلنی سخنان فاش شده محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی را بدون حضور او بررسی می‌کنند. این جلسه پس از آن تشکیل می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از سخنان ظریف اظهار تاسف کرد. ظریف در مصاحبه‌ای با سعید لیلاز که حدود یک ماه قبل بخش‌هایی از آن منتشر شد، از «هزینه» دیپلماسی برای «میدان» انتقاد کرده بود. انتشار این مصاحبه که به گفته مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی برای مستندسازی عملکرد دولت حسن روحانی انجام شده بود، به برکناری حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری انجامید.