ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«روند تأیید پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو در دو هفته می‌تواند تکمیل شود»

یکی از مقام‌های بلندپایه ناتو در بروکسل گفت از زمان درخواست عضویت فنلاند و سوئد به ناتو تا امضای پروتکل‌های الحاق این دو کشور احتمالاً دو هفته طول خواهد کشید. به‌گفته این مقام، فقط یک روز برای مذاکره با هر کدام از کشورها زمان نیاز است. با این حال هنوز چندین ماه طول خواهد کشید تا پروتکل‌های الحاق توسط کشورهای عضو تصویب شوند. سوسیال دموکرات‌های حاکم در سوئد اعلام کردند که یکشنبه آینده می‌خواهند موضع خود در مورد عضویت در ناتو را اعلام کنند. سپس تصمیم نهایی با پارلمان سوئد خواهد بود. در فنلاند، موضع سوسیال دموکرات‌ها قرار است روز شنبه اعلام شود. در هر دو کشور، حمله روسیه به اوکراین نگرانی‌های امنیت ملی آن‌ها را برانگیخته است.

گلرخ ابراهیمی‌ ایرایی آزاد شد

به گزارش وب‌سایت خبری «هرانا» وابسته به فعالان حقوق بشر در ایران، گلرخ ابراهیمی‌ ایرایی زندانی سیاسی دوشنبه ۱۹ اردیبهشت از زندان آمل آزاد شد. حدود سه ماه از حکم صادرشده برای پرونده سوم ایرایی باقی مانده بود که او آزاد شد. آزادی او با ادغام پرونده‌هایش ممکن شده است. گلرخ ایرایی از ۳ آبان ۱۳۹۵ به زندان افتاد. او ابتدا در زندان اوین محبوس بود و فروردین ۱۳۹۸ آزاد شد اما مجدداً آبان همان سال به خاطر پرونده جدیدی که هنگام حبس برای او تشکیل شده بود، به زندان قرچک ورامین منتقل شد. گلرخ ایرایی را آذر ۹۹ همراه با ضرب و شتم از قرچک به بند ۲ الف اوین (بازداشتگاه اطلاعات سپاه) منتقل کردند، پس از ۴۳ روز بازجویی به قرچک بازگرداندند و بلافاصله به زندان آمل تبعید کردند. گلرخ ایرایی هنگام گذران حبس بار دیگر با پرونده دیگری علیه خود به اتهام «تبلیغ علیه نظام» مواجه شد. این دومین باری بود که نهادهای امنیتی و قضایی برای گلرخ ایرایی حین گذراندن دوران حبس پرونده‌سازی می‌کردند. گلرخ ایرایی همسر آرش صادقی دیگر زندانی سیاسی سابق است که از خرداد ۱۳۹۵ تا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در زندان بود.

ریحانه طراوتی، عکاس و فعال مدنی، بازداشت شد

ریحانه طراوتی، عکاس و فعال مدنی صبح دوشنبه ۱۹ مهر با هجوم مأموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد. یک منبع نزدیک به ریحانه طراوتی به «زمانه» گفت که مأموران وزارت اطلاعات عامل این بازداشت هستند. از دلیل این بازداشت اطلاعی در دست نیست. ریحانه طراوتی یکی از امضاکنندگان اولیه بیانیه اعتراض به خشونت علیه زنان در عرصه سینما و تئاتر بود. ریحانه طراوتی سال‌ها پیش ۱۳۹۳ نیز به خاطر شرکت در ساختن ویدئوی «هپی» که فرل ویلیامز خواننده آن بود، بازداشت شده بود.

اعتصاب کارگران پیمانی در پتروشیمی تبریز و گچساران

کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز و گچساران شنبه ۱۷ و یکشنبه ۱۸ اردیبهشت به اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت پیوستند که از پنجم اردیبهشت با خواست ۲۰ روز کار و ۱۰ روز مرخصی و افزایش دستمزد آغاز شده است. کارگران پروژه‌ای جوشکار ساخت مخازن و همکاران برق و ابزار دقیق پتروشیمی گچساران شنبه ۱۷ اردیبهشت اعتصاب خود را آغاز کرده‌اند. کارگران از طریق شرکت پیمانکاری پناه صنعت و پیمانکار‌های وابسته به آن در پتروشیمی گچساران کار می‌کنند و هنوز دستمزد اسفند ۱۴۰۰ را دریافت نکرده‌اند. روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت در دومین روز اعتصاب کارگران پروژه‌ای پتروشیمی گچساران، کارگران شرکتی پتروشیمی تبریز نیز دست از کار کشیدند. کارگران می‌گویند دستمزد آن‌ها یک چهارم دستمزد کارگران رسمی است. آن‌ها خواستار رفع تبعیض در پرداخت دستمزدها هستند.

قیمت شیرخشک در ایران ۲۷ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قیمت شیرخشک در بازارهای ایران ۲۷ درصد افزایش یافت و در حال حاضر هر قوطی ۴۵۰ گرمی شیر خشک به مبلغ ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. به گزارش ایسنا، بررسی گزارش از مرکز آمار ایران در رابطه با وضعیت قیمت کالاهای خوراکی در فروردین سال جاری نشان می‌دهد که قیمت هر قوطی ۴۵۰ گرمی شیرخشک از متوسط حدود ۳۶ هزار تومان در فروردین پارسال به ۴۵ هزار و ۶۰۰ تومان در همین ماه افزایش پیدا کرده است، بر این اساس شیرخشک نسبت به پارسال ۲۶.۹ درصد گران شده است. هر قوطی شیرخشک در اسفند سال گذشته به‌طور متوسط ۴۵ هزار و ۳۰۰ تومان فروش رفته و در فروردین سال جاری تا ۵۰ هزار تومان هم قیمت خورده است. شیرخشک از جمله اقلامی است که بخشی از آن در لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار دارد.

یک بار دیگر در مشهد اعلام کردند: ورود زنان به ورزشگاه‌ها ممنوع!

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان از ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در سه شهر ایران از جمله مشهد خبر داد. سینا کلهر گفت: «در مباحث فرهنگی و گفتمان شهری، همیشه استثنائاتی نیز وجود دارد، به عنوان نمونه برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها، سه شهر از این امر مستثنی و حذف شده اند که مشهد از آن جمله است، زیرا شهر مذهبی قواعد خود را دارد.» تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی خود از مرحله مقدماتی جام جهانی، سه‌شنبه ۹ فروردین سال جاری با نتیجه دو بر صفر تیم ملی لبنان را شکست داد. شمار زیادی از زنان که تعداد آن‌ها بیشتر از دو هزار نفر بود، بلیت خریده بودند اما از ورود آن‌ها به ورزشگاه جلوگیری شد. بر اساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، زنانی که پشت در ورزشگاه «امام رضا» مانده بودند شعار می‌دادند: «ما اعتراض داریم.» مأموران انتظامی با اسپری فلفل به زنان معترض حمله‌ور شده بودند. این درگیری‌ها واکنش خفیف فیفا را در پی داشت. احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی درباره حوادث ورزشگاه مشهد ادعا کرده بود دو کافی‌نت اقدام به فروش ۲۷ هزار بلیت تقلبی کرده بودند در حالی که فقط ۱۰ هزار نفر مجاز به تماشای باز بودند. ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، وزیر کشور را مأمور کرده بود که با بررسی ماجرای مشهد، اقدامات لازم را انجام و گزارشی ارائه دهد.