ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیکاری #کارگران_ساختمانی ادامه دارد، اما وعده‌ وام دولتی عملی نشده

بیکاری #کارگران_ساختمانی با شیوع گسترده ویروس #کرونا ادامه‌دار شده و بخش بیشتری از کارگران را فرا گرفته است. همچنان ماه‌ها از وعده دولت برای پرداخت وام دو میلیون تومانی به کارگران ساختمان گذشته، اما روشن نیست این وعده چه زمانی عملی خواهد شد. به گفته‌ی فعالان صنفی کارگران ساختمانی، وضعیت معیشتی این کارگران روز به روز وخیم‌تر می‌شود. اکبر شوکت، رئیس کانون «انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی» می‌گوید کارگران ساختمانی با خانواده‌هایشان چهار تا پنج میلیون از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. این کارگران درآمد ثابت ندارند و اگر یک روز کار نکنند، بخشی از درآمد خود را از دست می‌دهند. او سه‌شنبه ۲۰ خرداد به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «بخش اعظم این کارگران از اسفند ۹۸ تا کنون بی‌کارند و درآمدی ندارند و در این دوره آن‌ها از هیچ حمایتی بهره‌‌مند نشدند و کوچک‌ترین خدماتی از دولت و نهادهای حمایتی دریافت نکردند. این در حالی است که به دولت پیشنهاد دادیم هزار تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه بیمه #بیکاری را برای حمایت از کارگران ساختمانی، رانندگان، قالیبافان، خادمان مساجد و... اختصاص دهد، اما این کار انجام نشد». اکبر شوکت به توزیع بسته‌های حمایتی از سوی نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان اشاره کرده و می‌افزاید این بسته‌ها به درصد بسیار پائینی از کارگران تعلق گرفته است. به عنوان مثال از ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در قم، تنها حدود ۳۰۰ تن این بسته‌ها را دریافت کرده‌اند. اغلب کارگران ساختمانی به صورت فصلی کار می‌کنند و کارفرمای ثابتی ندارند، از این‌رو مشمول #بیمه_بیکاری نمی‌شوند. اکبر شوکت، فعال صنفی کارگران ساختمانی، درباره افزایش آسیب‌های اجتماعی در میان کارگران ساختمانی و خانواده‌هایشان هشدار داد.

بحرین: #نبیل_رجب، فعال #حقوق_بشر پس از ۴ سال زندان آزاد شد

نبیل رجب، وکیل مشهور بحرینی و فعال حقوق بشر سه‌شنبه ۲۰ خرداد / ۹ ژوئن پس از تقریباً ۴ سال زندان آزاد شد. این خبر را محمد الجیشی، وکیل مدافع او به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد. اتهام نبیل رجب مربوط به توئیت‌هایی می‌شد که علیه دخالت نظامی ائتلاف عربستان سعودی در یمن و موارد مشکوک شکنجه در بحرین نوشته بود. دستگاه قضائی بحرین توئیت‌های رجب را انتشار خبرهای دروغین دانسته بود. در پی صدور این حکم، سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل آن را «حمله شرم‌آور به آزادی بیان» و «سیلی به چهره عدالت» عنوان کردند که بار دیگر نشان‌دهنده «نادیده گرفتن کامل» آزادی بیان توسط مقامات بحرینی است. سازمان ملل نیز خواهان آزادی فوری نبیل رجب شده بود. نبیل رجب از شخصیت‌هایی است که در اعتراضات سال ۲۰۱۱ بحرین شرکت داشت و پیش از این در ژوئیه دو سال پیش نیز به اتهام «ترویج شایعات و اخبار دروغین» در یک مصاحبه تلویزیونی به دو سال زندان محکوم شده بود.

حادثه کار در #ماشین‌سازی_تبریز: دو #کارگر کشته و دو کارگر مصدوم شدند

چهار کارگر تاسیسات شرکت ماشین‌سازی تبریز، صبح سه‌شنبه ۲۰ خرداد دچار گازگرفتگی و به شدت مسموم شدند. دو تن از کارگران فوت کرده‌اند و دو تن دیگر بستری شده‌اند. ناصر فرج‌زاده مدیرعامل ماشین‌سازی تبریز در توضیح این حادثه به رسانه‌ها گفت چهار کارگر تاسیسات شرکت به منظور بازکردن دریچه‌های هوا وارد کانال فاضلاب شده بودند و دچار گازگرفتگی شدند. فرج‌زاده جان باختن دو تن از کارگران را تایید و گفت: «وضعیت دو کارگر دیگر که در بیمارستان بستری هستند، رو به بهبودی است». وحید شادی‌نیا، سخنگوی اورژانس استان آذربایجان شرقی، مدت کوتاهی پس از بروز حادثه گفته بود مسموم شدگان که سه تن از آن‌ها بدحال بودند، به بیمارستان‌های الغدیر و طالقانی تبریز منتقل شده‌اند. مدیرعامل #ماشین‌سازی_تبریز توضیحی درباره چگونگی دچار شدن #کارگران به #گازگرفتگی نداد، اما به گفته او درپی این حادثه، در کارخانه دو روز عزای عمومی اعلام شده است. چهارشنبه ۱۴ خرداد نیز بخش تولید پالایشگاه تهران برای سومین بار طی سال‌های اخیر دچار آتش‌سوزی شد. یکی از کارگران کشته و یک کارگر دیگر نیز مصدوم شده بود. در سال‌های اخیر حوادث ناشی از کار در ایران افزایش یافته است. بنا بر آمارهای رسمی، تعداد کارگرانی که سال ۹۸ جان خود را در نتیجه بروز حادثه کار از دست داده‌اند، به نسبت سال ۹۷ دو برابر شده است.

سیما سادات لاری، سخنگوی جدید وزارت بهداشت: تعداد مبتلایان به کووید۱۹ در ایران به ۱۷۵هزار و ۹۲۷ نفر و تعداد قربانیان کرونا به ۸ هزار و ۴۲۵ نفر رسید

وزارت بهداشت آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا را تا ظهر سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ نفر و تعداد قربانیان را ۸ هزار و ۴۲۵ نفر اعلام کرد. به نوشته خبرگزاری دولتی ایرنا سیما سادات لاری، سخنگوی جدید وزارت بهداشت اعلام کرد از این تعداد ۲هزار و ۹۵ نفر در شبانه‌روز گذشته به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و ۷۲ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. طبق اعلام وزارت بهداشت ۲۶۳۹ نفر از بیماران کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت از تداوم وضعیت قرمز و هشدار در برخی از استان‌های کشور خبر داد و گفت: آمار مبتلایان به کرونا در استانهای کردستان، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمانشاه رو به افزایش است و در روزهای گذشته به طور کلی آمار مبتلایان کرونا در کشور سیر صعودی داشته است. سیما سادات لاری، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت است که روز سه‌شنبه از سوی سعید نمکی، وزیر بهداشت به عنوان سخنگوی جدید این وزارتخانه معرفی شد. وزیر بهداشت در حکم خود از لاری خواست با پرهیز از «سیاسی‌کاری»، موضع‌گیری در شبکه‌های اجتماعی را با وزیر «هماهنگ» کند. در حکم سعید نمکی همچنین اعلام شده کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ایران نبوده و تنها به عنوان «رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی در طول مدیریت بیماری کرونا از طرف روابط عمومی خبررسانی بیماری کرونا را به عهده» داشته‌ است.

اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران که به «فساد مالی و سوء استفاده از موقعیت» متهم شده بود، تأیید شد

مجلس شورای اسلامی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران را تأیید کرد. محمد علیپور، سخنگوی شعبه ۱۲ مجلس، سه‌شنبه ۲۰ خرداد از تصویب اعتبارنامه نماینده گچساران در این شعبه خبر داد. به گفته علیپور اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون با ۹ رأی موافق و ۷ رأی مخالف به تصویب رسیده است. غلامرضا تاجگردون در مجلس دهم ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را در اختیار داشت. ۹ نماینده مجلس یازدهم اما با خودداری از تأیید اعتبارنامه تاجگردون، او را به «فساد مالی و نفوذ و سوء استفاده از موقعیت» متهم کرده بودند. غلامرضا تاجگردون در زمان انتخابات مجلس یازدهم نیز به دلیل صرف هزینه‌های کلان و نوع تبلیغات در کارزار انتخاباتی‌اش، حاشیه‌ساز شده بود. نمایندگان معترض به اعتبارنامه او نیز ادعا کرده بودند از سوی طرفدارانش به برخورد مسلحانه تهدید شده‌اند. پیش از او اعتبارنامه بقیه نمایندگان مجلس یازدهم تأیید شده بودند.

تغییرات در #قوه_قضاییه: #محمدمهدی_حاج‌محمدی رئیس #سازمان_زندان‌ها شد، #هادی_صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف

سخنگوی قوه قضاییه در نشست مطبوعاتی روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد خود از انتصاب #محمدمهدی_حاج‌محمدی به عنوان رئیس جدید سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خبر داد. حاج‌محمدی جایگزین #اصغر_جهانگیر شد که از سال ۹۳ عهده‌دار این سمت بود. جهانگیر از جمله مقام‌های قضایی است که وجود زندانی سیاسی در ایران را انکار می‌کنند. پرونده حقوق بشری او هم در سال‌های مدیریت سازمان‌ها زندان‌ها با آزار و اذیت پیوسته زندانیان و جلوگیری از دست‌یابی آنان به بسیاری از حقوق قانونی‌شان از جمله حق درمان پیوند خورده است. جهانگیر در اردیبهشت سال ۹۱ از ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه عزل و مشاور رئیس قوه قضاییه شد و در شهریور ۹۲ با حفظ سمت به عنوان رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه منصوب شد. به گفته اسماعیلی، جهانگیر بار دیگر مشاور و رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه شده است. محمدمهدی حاج‌محمدی که معاون قضایی دادگستری استان تهران و سرپرست دادسرای ارشاد تهران بود اما همان مقام قضایی‌ست که روز شنبه ۱۵ تیر ۹۸ با اعلام یک شماره تلفن از ایجاد کانال ارتباطی ویژه از سوی این دادسرا برای دریافت گزارش‌های مردمی مربوط به «کشف حجاب و اقدامات هنجارشکنانه» خبر داد: جاسوسی برای حفظ حجاب. اما به گفته اسماعیلی حجت‌الاسلام هادی صادقی که پیش از این معاون فرهنگی قوه بود نیز به عنوان رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه ‌قضاییه منصوب می‌شود.

رئیس اورژانس ایران: موج دوم #کرونا در کشور شروع نشده. هنوز در موج اول قرارداریم

محمد کولیوند، رئیس اورژانس کشور صبح سه‌شنبه ۲۰ خرداد در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی پخش شد اعلام کرد که موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا در ایران هنوز آغاز نشده است. کولیوند گفت: «در حال حاضر در موج اول بیماری کرونا قرار داریم و مردم باید هنگام تردد در اجتماعات از ماسک استفاده کنند. موج دوم این بیماری در کشور شروع نشده است.» روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده بود که تنها جزیره ابوموسی از ویروس کرونا عاری است. به گفته جهانپور وضعیت در نقاط سفید کشور هم شکننده است. تهران جزو نقاط زرد قرار دارد. وضعیت در جنوب، غرب و شمال غربی ایران اما هنوز قرمز است. تا ظهر روز گذشته (دوشنبه) بنا بر آمار وزارت بهداشت ۲۰۴۳ مورد ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در ایران شناسایی شد. تاکنون در ایران ۱۷۳۸۳۲ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و ۸۳۵۱ نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

#کره_شمالی اعلام کرد که تمام کانال‌های ارتباطی با #کره_جنوبی را قطع خواهد کرد

کره شمالی اعلام کرده است که امروز، سه‌شنبه ۲۰ خرداد / ۹ ژوئن ساعت ۱۲ به‌وقت محلی تمامی کانال‌های ارتباطی با کره جنوبی را قطع خواهد کرد. خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) گزارش داد که این تصمیم شامل خطوط ارتباطی بین دولت‌ها و بین نیروهای مسلح دو کشور نیز می‌شود. دفتر ارتباط مشترک در شهر کائسونگ نیز بسته خواهد شد. اقدام کره شمالی در واکنش به پخش اعلامیه‌هایی علیه پیونگ‌یانگ توسط فعالان کره جنوبی صورت گرفته است. این افراد اعلامیه‌هایی را با بادکنک‌های هوای گرم، حاوی پیام‌های انتقادی در مورد سیاست‌های کره شمالی در سرحد مرزی پخش کرده بودند. چنین اقداماتی بارها از خاک کره جنوبی صورت گرفته است و تنش‌هایی بین دو دولت ایجاد کرده‌اند.

جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح به دیدار #قالیباف رفتند

رسانه‌های داخلی گزارش دادند که عده‌ای از فرماندهان نیروهای مسلح ایران عصر دوشنبه ۱۹ خرداد به دیدار محمد باقر قالیباف رفتند که انتخاب او به ریاست مجلس شورای اسلامی را تبریک بگویند. بر این اساس محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء، حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در این جمع حضور داشتند. برای نخستین بار در ۴۱ سال گذشته یک سرتیپ سپاه پاسداران به کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی تکیه زده است: آشکارترین و بالاترین مصداق دخالت فرماندهان سپاه در انتخابات مجلس طی یازده دوره آن.

مجمع عمومی #سازمان_ملل بدون نمایش حضور سران کشورها برگزار خواهد شد

به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری بدون حضور سران کشورها و دولت‌های عضو برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری آلمان، تیجانی محمد بنده، دیپلمات نیجریه‌ای و رئیس هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بامداد سه‌شنبه ۹ ژوئن/ ۲۰ خرداد در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: «احتمالاً تا ماه سپتامبر/ مهر همچنان محدودیت‌های سفر پابرجا می‌ماند. به همین سبب بعید است که بتوان به نیویورک سفر کرد.» به گفته بنده هنوز معلوم نیست که در شرایط همه‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل چگونه برگزار می‌شود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داده است که مجمع عمومی با استفاده از پیام‌های از قبل ضبط شده سران کشورها آغاز به کار کند و سپس نماینده هر کشور با نماینده کشور دیگری با در نظر داشتن فاصله فیزیکی در سالن اجتماعات سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کند.