نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اقدام به خودسوزی سه کارگر مقابل ساختمان مسکن و شهرسازی کرمانشاه

سه کارگر اداره راه و شهرسازی کرمانشاه که دوشنبه ۱۷ خرداد در اعتراض به چند ماه تعویق دستمزد خود مقابل این اداره دست به خودسوزی زدند، توسط نیروهای امدادگر نجات یافته و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. «هه‌نگاو» سازمان حقوق بشری کردستان که پیش تر خبر خودسوزی این سه کارگر را منتشر کرده بود، به نقل از «یک منبع مطلع» نوشت علت خودسوزی کارگران عدم پرداخت ماه‌ها حقوق توسط پیمانکار بوده است. پیش از این خبرگزاری رکنا در پی انتشار خبر خودسوزی سه کارگر در رسانه‌های اجتماعی، آن را تکذیب کرده و به نقل از مدیرکل مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه نوشته بود آن‌ها تهدید به خودسوزی کرده بوند اما این امر اتفاق نیفتاده است.

در پی اعتراض درمانگران به توزیع متادون در داروخانه‌ها، سازمان غذا و دارو وعده برگزاری یک نشست تخصصی را داد

فاطمه خوشنویسان، از روابط عمومی صنفی مراکز درمان سوء مصرف اعتیاد تهران در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت: «مسئولان سازمان غذا و دارو در تجمع اعتراضی فعالان حوزه درمان اعتیاد مقابل سازمان غذا و دارو قول دادند که تا یکشنبه هفته آینده نشست مشترکی با حضور نمایندگان کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان سوء‌مصرف مواد، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دستگاه‌های امنیتی به منظور بررسی دوباره بخشنامه عرضه داروهای مخدر در داروخانه‌ها برگزار کنند.» به گزارش کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان سوءمصرف مواد، بعد از اینکه سازمان غذا و دارو به دستور رییس جمهوری مبنی بر بازنگری در مصوبه واگذاری داروی مخدر به داروخانه که منجر به صدور مصوبه ممنوعیت مطلق عرضه داروهای مخدر در داروخانه شد و همچنین نامه معاون درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در توزیع داروهای مخدر بین مراکز درمان اعتیاد توسط دانشگاه‌ها را در پی داشت توجه نکرد، حدود هزار نفر از درمانگران اعتیاد صبح روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد تعدادی از درمانگران اعتیاد کشور در اعتراض به اقدام سازمان غذا دارو در صدور ابلاغیه‌ای مبنی بر توزیع و عرضه داروهای مخدر و تحت کنترل در داروخانه‌ها در مقابل سازمان غذا و دارو تجمع کردند. افراد شرکت کننده در این تجمع ابلاغیه فوق را کاملاً مخالف با مصوبات و ابلاغیه‌های نهادهای بالادستی از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر و مصوبات هفتاد و پنجمین جلسه کمیته درمان آن ستاد مبنی بر ممنوعیت مطلق عرضه داروهای آگونیست در داروخانه‌ها دانستند و اعتراض شدید خود را به اقدامات فراقانونی سازمان غذا و دارو اعلام کردند. فاطمه خوشنویسان، از روابط عمومی صنفی مراکز درمان سوء مصرف اعتیاد تهران در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در ادامه مصاحبه با ایرنا گفت: «بسیاری از نهادهای قانونگذار، اجرایی، علمی و صنفی از جمله سازمان نظام پزشکی کل کشور، انجمن‌های علمی روانپزشکان و پزشکان عمومی کشور و بسیاری از اساتید و کارشناسان ملی و بین‌المللی حوزه درمان اعتیاد به تفصیل در مورد اشکالات و تاثیرات مخرب واگذاری توزیع و عرضه مستقیم متادون در داروخانه‌ها صحبت کرده‌اند و همگی بر این باورند این تصمیم باعث تغییر نگرش بیماران از درمان محور به دارو محور و دسترسی آسان به داروهای مخدر می‌شود.» رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز درمان سو مصرف مواد استان تهران با بیان اینکه عرضه داروهای مخدر در داروخانه‌ها به مصالح کشور در عرصه مبارزه با مواد مخدر آسیب می‌زند، افزود: «درخواست ما از سارمان غذا و دارو این است به منظور پیشگیری از بروز فاجعه اعتیاد داروخانه‌ای دیگر همچون ترامادول و ریتالین که می‌تواند منجر به خروج بیماران از درمان اعتیاد و ایجاد مشکلات عدیده و افزایش آسیب‌های اجتماعی برای کشور شود، به نظرات کارشناسان توجه کند.»

محمود صالحی و عثمان اسماعیلی در میان استقبال خانواده‌ها و دیگر فعالان کارگری از زندان سقز آزاد شدند

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران بعد از ظهر چهارشنبه ۱۹ خرداد محمود صالحی و عثمان اسماعیلی، دو فعال کارگری در میان استقبال خانواده‌ها و دیگر فعالان کارگری از زندان شهرستان سقز آزاد شدند. ۲۶ اردیبهشت سال جاری به حکم شعبه سوم دادسرای عمومی ‌و انقلاب سقز محمود صالحی و عثمان اسماعیلی به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق برگزاری مراسم روز جهانی کارگر و انتشار عکس و‌ فیلم‌هایی از این مراسم در فضای مجازی توسط بازداشت شدند. شش خرداد شعبه انقلاب دادگاه تجدیدنظر سقز محمود صالحی را به سه ماه و عثمان اسماعیلی را به شش ماه زندان محکوم کرد که این احکام به ترتیب به دو میلیون و چهار میلیون تومان جریمه نقدی تبدیل شد. پس از ۲۵ روز از زندانی شدن آنها با توجه به کسر روزانه یکصد هزار تومان از جریمه، حکم آزادی محمود صالحی صادر شد. طبق قانون محمود صالحی را پنج روز اضافه نیز در زندان نگه داشته‌اند. عثمان اسماعیلی نیز که مبلغ دو میلیون و‌ پانصد هزار تومان از جریمه طی این ۲۵ روز زندان کسر شده بود با توجه به آزادی محمود صالحی و به اصرار دوستان مابقی جریمه واریز ‌و از زندان آزاد شد. هنگام بازداشت به این دو فعال کارگری گفته شد با ۴۰ میلیون تومان وثیقه می‌توانند موقتا تا برگزاری دادگاه آزاد باشند و در غیر اینصورت به طور موقت زندانی می‌شوند. نجیبه صالح‌زاده، همسر محمود صالحی در مصاحبه با زمانه گفته بود «این دو فعال کارگری استدلال کردند ما جرمی مرتکب نشده‌ایم. روز کارگر روز جهانی است و همه کارگرها همه جا مراسم می‌گیرند و برگزاری این روز حق ما کارگران است. اتهامات را رد می‌کنیم و حاضر به گذاشتن وثیقه نیستیم.» پنج اتحادیه و سندیکای کارگری در فرانسه نسبت به صدور حکم زندان برای عثمان اسماعیلی و محمود صالحی اعتراض کردند.

ظریف در نامه‌ به آنتونیو گوترش سلب حق رأی ایران در ‌‌‌سازمان ملل را «غیرمنطقی» خواند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در ارتباط با عدم پرداخت حق عضویت ایران به سازمان ملل و در پی آن هشدار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل مبنی بر تعلیق حق رأی ایران، در نامه‌ای به گوترش اعلام کرد که عدم پرداخت سهم ایران در سازمان ملل در شرایط خارج از کنترل بوده و «به محض این‌که شرایط تحمیلی برداشته شود، به تلاش‌های خود برای تسویه سهم مالی معوق ادامه می‌دهیم.» ظریف در این نامه که تاریخ آن ۱۳ خرداد / ۳ ژوئن است و رسانه‌های ایران خبر آن را سه‌شنبه ۱۸ خرداد منتشر کرده‌اند «تحریم‌های شدید و یکجانبه بانکی ایالات متحده آمریکا» را دلیل عدم پرداخت حق عضویت ایران به سازمان ملل دانسته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل چهارشنبه هفته گذشته در نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده بود که ایران و چهار کشور جمهوری آفریقای مرکزی، سائوتومه و پرنسیپ، کومرس و سومالی در صورتی که سهم خود را در بودجه عملیاتی این سازمان پرداخت نکنند، حق رأی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل از دست می‌دهند. بدهی ایران به سازمان ملل ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار دلار است. ظریف در نامه خود اقدام سازمان ملل در سلب حق رأی ایران در این سازمان را «غیر منطقی و نادرست» خواند و افزود: «مردم ایران به اجبار یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از انتقال پول و منابع خود برای خرید حتی دارو و غذا (چه برسد به پرداخت بدهی‌های معوق سازمان ملل) منع شده‌اند و متأسفانه دبیرخانه سازمان ملل ظرف سه سال گذشته در قبال این جنایت علیه بشریت بی اعتنا بوده است.»

واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا برای ۱۸ تا ۸۰ ساله‌ها مناسب و موثر است

واکسن کرونای مشترک انستیتو پاستور ایران و کوبا وارد فاز سوم مطالعات بالینی شده است و گفته می‌شود برای همه طیف‌های سنی مناسب و موثر است. احسان مصطفوی، مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن‌کرونا تولید مشترک ایران و کوبا به ایلنا گفت: «تزریق دوم واکسن در فاز سوم کارآزمایی بالینی در حال انجام است و تاکنون در شش شهر اصفهان، زنجان، همدان، بندرعباس، کرمان و یزد تزریق دوم را آغاز کرده‌اند. همچنین روز چهارشنبه (۱۹ خرداد) تزریق را در بابل و ساری هم آغاز خواهیم کرد و تا الان حدود ۱۱ هزار نفر از ۲۴ هزار نفری که تزریق اول را انجام دادند، دریافت واکسن دوم را هم داشتند.» او در مورد زمان عرضه این واکسن و تزریق عمومی آن گفت: «هر زمان که سازمان غذا و دارو صلاح دانست و مستندات را کافی دانست و واکسن را بی‌خطر و اثربخش تشخیص داد، آن زمان واکسن اجازه توزیع و عرضه در بازار را می‌گیرد.» مصطفوی روند کنونی بررسی‌ها در مورد این واکسن را سنجش میزان اثربخشی و نقش آن در کاهش موارد ابتلا دانست. او گفت که «گروه سنی که در این مطالعه شرکت کردند از ۱۸ تا ۸۰ سال هستند و نتیجه‌ی مطالعه که مشخص شد، واکسن برای همین گروه سنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

بهره‌کشی از معلمان حق‌التدریسی برای جبران کمبود ۲۳ هزار معلم در خراسان رضوی

عدم استخدام معلم به جای معلمانی که دوران خدمتشان به پایان می‌رسد و افزایش سالانه حدود چهار درصد به جمعیت دانش آموزان سبب شده است آموزش و پرورش، تنها در استان خراسان رضوی با کمبود ۲۳ هزار معلم روبه‌رو باشد. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌گوید کمبود معلم از طریق به کار گرفتن معلمان حق‌التدریسی جبران می‌شود. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی که ۱۹ خرداد در نشست تخصصی مدیران مدارس متوسطه اول و دوم سخن می‌گفت، کمبود معلم را معضل مهم آموزش و پرورش این استان خواند و افزود: «چاره نداریم که کمبود نیروها را به طرق مختلف تأمین کنیم، اظهار کرد: یکی از این شیوه‌ها بحث حق‌التدریس نیروهای شاغل و بازنشسته است که برای بازنشسته‌ها ۱۴ ساعت و برای شاغلین بین ۱۴ تا ۲۴ اضافه کار در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم کمبود دبیر و معلم را جبران کنیم.» وزارت آموزش و پرورش بیش از یک دهه است به جای استخدام معلم، بهره‌کشی از نیروی کار ارزان معلمان با قراردادهای موقت را در پیش گرفته است. تجمع اعتراضی و تظاهرات معلمانی که سال‌ها در مناطق مختلف با قرارداد موقت کار کرده و خواستار استخدام رسمی هستند، اکنون به امری روزمره تبدیل شده است.

انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی درخواست افزایش ۶۰ درصدی قیمت بلیت قطار را مطرح کرد

در پی افزایش هزینه‌های صنعت حمل و نقل ریلی، محمد رجبی، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته اعلام کرد که این انجمن پیشنهاد افزایش قیمت ۶۰ درصدی بلیت قطار را به شورای عالی ترابری ارائه کرده‌ است. رجبی افزود: «تا کنون خبری مبنی بر برگزاری جلسه برای بررسی، تصمیم‌گیری و موافقت با این پیشنهاد نشده است.» این در حالی است که محمد رجبی می‌گوید وضعیت پذیرش مسافر و سفرهای ریلی نسبت به سال گذشته و به‌ویژه نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۹ بهتر شده و رونق گرفته است. با این حال رجبی می‌گوید: «شرکت‌های ریلی توان پرداخت حقوق پرسنل خودشان را هم ندارند و عوامل بسیاری مانند انرژی، حقوق و دستمزد، تأمین تجهیزات و... چند برابر شده است.» به‌گفته رجبی «هزینه‌ تمام‌شده شرکت‌های ریلی ۲۴۰ درصد افزایش یافته است اما مردم کشش این میزان افزایش قیمت را ندارند.» در اواخر سال گذشته نیز قیمت بلیت قطار به‌گونه‌ای افزایش یافت که هر مسافری ریلی باید تا ۵۰ درصد هزینه بلیت صندلی‌های خالی بابت اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را پرداخت کند و به همین سبب مردم باید پول بیشتری را پرداخت کنند.

استان خراسان رضوی به ۲۳ هزار معلم جدید نیاز دارد، کل کشور به ۲۰۰ هزار معلم

قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت که مهم‌ترین دغدغه این اداره‌ کل برای آغاز سال تحصیلی جدید کمبود ٢٣ هزار معلم در این استان است. خدابنده به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که این مشکل سال گذشته هم وجود داشت و نهایتاً موفق شدند به شیوه‌های مختلف کمبود ١٩ هزار معلم را جبران کنند. کمبود ۲۳ هزار معلم برای سال تحصیلی جدید در حالی است که آمار دانش‌آموزان این استان در سال آینده ۴ درصد افزایش می‌یابد. آموزش و پرورش خراسان رضوی گفته است که برای جبران کمبود معلم از نیروهای بازنشسته و اضافه‌کاری اجباری برای معلمان شاغل استفاده می‌کند: «یکی از این شیوه‌ها بحث حق‌التدریس نیروهای شاغل و بازنشسته است که برای بازنشسته‌ها ١۴ ساعت و برای شاغلان بین ١۴ تا ٢۴ اضافه کار در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم کمبود دبیر و معلم را جبران کنیم.» خدابنده یکی‌ دیگر از روش‌های تأمین نیرو را استفاده از نیروهای حق‌التدریس آزاد عنوان کرد و افزود: «با توجه به اینکه سال گذشته ٣ هزار و ۵١٠ نفر از نیروی حق‌التدریس استان به دانشگاه فرهنگیان معرفی شدند تا به عنوان نیروی رسمی وارد آموزش‌ و پرورش شوند، امسال نیروی حق‌التدریس آزاد نداریم.» همشهری پیش‌تر گزارش داده بود که آموزش و پرورش ایران برای سال آینده با کمبود ۲۰۰ هزار معلم روبه‌رو است.

انتقاد شهروندان آبادان از هزینه‌های میلیونی تدفین افراد کرونایی

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، شماری از خانواده‌های کسانی که بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند برای تدفین بستگان خود در قطعه قدیمی بهشت رضا، قبرستان این شهرستان مجبورند هزینه‌های میلیونی بپردازند، در غیر این صورت باید درگذشتگان را در ۲۰ کیلومتری آبادان در منطقه‌ای به نام «خضر» به خاک بسپارند. به‌گفته برخی از این خانواده‌ها قیمت هر عدد قبر بین ۱۸ تا ۲۲ میلیون تومان است. آن‌ها گفته‌اند هزینه خرید قبر در منطقه خضر هم خیلی ارزان نیست و هر قبر حدود ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. بدین ترتیب اگر دو نفر از یک خانواده براثر بیماری کرونا فوت کنند باید ۳۶ میلیون تومان بپردازند. در قطعه قدیمی بهشت رضا همچنین غسال برای متوفیان کرونایی مرد نیست و خانواده متوفیان کرونایی مجبورند خودشان میت را غسل دهند. از سوی دیگر وسایل نقلیه برای ایاب و ذهاب بسیار نامناسب است و اجازه ورود خودروهای شخصی را به داخل قبرستان نمی‌دهند. ایلنا نوشته است، هیچ کدام از مسئولان مربوط در شهرداری، شورای شهر، فرمانداری و بهشت رضای آبادان حاضر به پاسخگو‌یی در این باره نشدند.

نصرالله که می‌گفتند کرونا گرفته و حتی شایع شده بود که درگذشته می‌گوید شرایط جسمانی خوبی دارد

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی که به مناسبت سالگرد تأسیس شبکه المنار (وابسته به حزب‌الله) ایراد کرد، با اشاره به بیماری ریوی اخیر خود گفت بهبود پیدا کرده. او از همه کسانی که نگرانش بودند یا برای سلامتش دعا کردند تشکر کرد و با خنده از کسانی که تحلیل‌های مختلفی ارائه کردند و حتی برای او جانشین معرفی کردند یاد کرد و گفت حالش خوب است و اظهار امیدواری کرد در کنار دیگر مسلمانان در مسجدالاقصی نماز خواهد خواند. نصرالله سه‌شنبه ۴ خرداد، در سخنرانی ویدیویی خود، خسته بود و به‌طور متوالی سرفه می‌کرد، و سخنانی کوتاهی درباره جنگ غزه ایراد کرد. از آن پس این شایعه درگرفت که نصرالله به کووید ۱۹ مبتلا شده. برخی هم ادعا کرده بودند که دبیرکل حزب‌الله لبنان در تمام دوران جنگ اسرائیل و فلسطین در نوار غزه، در مکان نامعلومی، در مخفیگاهی که ۱۵ متر در زیرزمین ساخته شده، خود را پنهان کرده بود و ریه‌های او آسیب دیده بود. پزشکان اعلام کرده‌ بودند، نصرالله به کرونا مبتلا نشده و در حال درمان تنگی نفس او هستند. خبرگزاری‌های ایران به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله مدعی شدند که نصرالله دچار یک سرماخوردگی شدید و حساسیت در ریه‌ها شده است.