ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جسدهای تمامی جان‌باختگان حادثه قطار طبس ــ یزد برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی منتقل شدند

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی پنج‌شنبه ۱۹ خرداد اعلام کرد که تمامی جسدهای جان‌باختگان حادثه قطار طبس - یزد برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی یزد منتقل شدند. او گفت آمار قطعی کشته‌شدگان این سانحه را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد. به‌گفته او ۸۶ مصدوم این حادثه برای درمان به بیمارستان مصطفی خمینی طبس منتقل شدند که از این تعداد ۸۱ نفر تا شب گذشته ترخیص شدند اما ۶ نفر دوباره برگشتند و اکنون ۱۱ نفر در بیمارستان بستری هستند. حال عمومی ۱۰ نفر از این افراد خوب توصیف شده و یک نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده اما وضعیت‌اش نگران‌کننده نیست. جواد قناعت گفت علت این حادثه توسط وزارت راه و شهرسازی حوزه معاونت وزیر و شرکت راه‌آهن کشور در کمیته بررسی حوادث و سوانح در دست بررسی است. روز گذشته (چهارشنبه) محمدحسن اسماعیلی، رئیس کمیسیون عالی سوانح درباره بررسی‌ دلایل وقوع این سانحه گفته بود: «بررسی‌ها ادامه دارد و فعلاً به تشخیص مقصر وقوع این سانحه نرسیده‌ایم.» همچنین حجت‌الاسلام علی موحدی راد، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفته بود دستور بازداشت شش نفر که در حادثه واژگونی قطار دخیل بوده‌اند، صادر شده است. او همچنین گفته بود ۲۲ نفر در این سانحه جان باختند که ۱۷ نفر آن‌ها قابل شناسایی‌اند. قطار مسافربری طبس - یزد بامداد چهارشنبه ۱۸ خرداد از ریل خارج شد.

پادشاه بلژیک از گذشته استعماری این کشور در کنگو ابراز تأسف کرد اما پوزش نخواست

فیلیپ، پادشاه بلژیک بار دیگر عمیق‌ترین تأسف خود را در مورد استثمار، نژادپرستی و اعمال خشونت‌آمیز این کشور در طول استعمار جمهوری دموکراتیک کنگو ابراز داشت، اما رسماً عذرخواهی نکرد. فیلیپ اولین مقام بلژیکی بود که دو سال پیش از استعمار توسط این کشور ابراز پشیمانی کرد. برخی از کنگویی‌ها امیدوار بودند که او در نخستین سفر خود به کنگو از زمان تصدی تاج و تخت در سال ۲۰۱۳، عذرخواهی رسمی کند. فیلیپ روز گذشته، چهارشنبه ۱۸ خرداد / ۸ ژوئن در جلسه پارلمان کنگو در کینشاسا پایتخت این کشور گفت: «اگرچه بسیاری از بلژیکی‌ها صادقانه سرمایه‌گذاری کردند و عمیقاً کنگو و مردم آن را دوست داشتند، اما رژیم استعماری مبتنی بر استثمار و سلطه بود.» او افزود: «این رژیم، رژیمی براساس روابط نابرابر و غیرقابل توجیه بود که با پدرسالاری، تبعیض و نژادپرستی مشخص می‌شد.» پادشاه بلژیک با بیان این‌که چنین رژیمی منجر به اعمال خشونت‌آمیز و تحقیرآمیز شد، افزود: «در مقابل مردم کنگو و کسانی که هنوز هم رنج می‌برند، آرزو دارم عمیق‌ترین تأسف خود را بابت زخم‌های گذشته ابراز کنم.» با این‌که فلیکس تشیسکدی، رئیس جمهوری کنگو و بسیاری از سیاستمداران حاکم با اشتیاق از سفر فیلیپ استقبال کردند اما دیگران، از جمله فرانسین مویومبا انکانگا، سناتور مخالف در کنگو، عذرخواهی نکردن او از گذشته استعماری بلژیک را مورد انتقاد قرار دادند و گفتند اظهار پشیمانی کافی نیست و بلژیک باید به کنگو غرامت مالی پرداخت کند. بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها، کشتار، قحطی و بیماری باعث مرگ ۱۰ میلیون نفر از مردم کنگو در طی ۲۳ سال اول حکومت بلژیک از ۱۸۸۵ تا ۱۹۶۰ شد، در دورانی که لئوپولد دوم، پادشاه وقت بلژیک بر کنگو حکومت می‌کرد. در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی سال ۲۰۲۰ که با قتل جرج فلوید توسط پلیس آمریکا آغاز شد، تظاهرکنندگان مجسمه‌های لئوپولد دوم را برچیدند. دولت بلژیک در سال ۲۰۰۲ مسئولیت قتل پاتریس لومومبا اولین نخست‌وزیر کنگو را نیز که توسط جدایی‌طلبان مورد حمایت بلژیک در سال ۱۹۶۱ ترور شد، به‌عهده گرفت.

کامیار فکور، روزنامه‌نگار و فعال کارگری با یورش نیروهای وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت شد

صبح روز پنج‌شنبه ۱۹ خرداد کامیار فکور، روزنامه‌نگار و فعال کارگری با یورش نیروهای وزارت اطلاعات منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. ماموران ضمن بازداشت این روزنامه‌نگار منزل او را مورد تفتیش قرار دادند و برخی وسایل شخصی او مانند تلفن همراه، کامپیوتر لپ‌تاپ ضبط و با خود بردند. این سومین بار است که نهادهای امنیتی، کامیار فکور را بازداشت می‌کنند. هنوز علت بازداشت و اتهام‌های وارده علیه کامیار فکور مشخص نیست و خانواده او نیز موفق به دیدار یا تماس نشدند. کامیار فکور اردیبهشت سال ۱۳۹۸ نیز به دلیل شرکت در مراسم روز جهانی کارگر بازداشت شده بود. این روزنامه‌نگار و فعال کارگری، سال گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۵۰ ضربه شلاق، ۸ ماه حبس و ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بود. اتهام‌های مطرح‌شده علیه او «نشر اکاذیب به‌قصد تشویش اذهان عمومی» و «اخلال در نظم عمومی» بودند که به دلیل شرکت در تجمع ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ کارگران، معلمان و بازنشستگان در مقابل وزارت کار توسط نیروهای امنیتی بازداشت داشت. در هفته‌های پس از ۱۱ اردیبهشت مصادف با روز جهانی کارگر و روز معلم، پیش از ۹۰ معلم، ده‌ها کارگر و چندین فعال کارگری بازداشت شدند و یا به نهادهای امنیتی و قضایی فراخوانده شده‌اند. آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی، ریحانه انصاری نژاد، فعالان کارگری هستند که اکنون در زندان اوین‌اند.

اسکندر لطفی، فعال صنفی معلمان از مریوان به شهر نامعلومی منتقل شد ــ وکیلش می‌گوید جان او در خطر است

چهارشنبه‌شب ۱۹ خرداد محمدصالح نیکبخت، وکیل اسکندر (سوران) لطفی، فعال صنفی معلمان در حساب کاربری خود در توییتر خبر داد که موکلش از شهر مریوان به شهر نامعلومی منتقل شده است و «جان او در خطر است». اسکندر لطفی از زمان بازداشت در مکان نامعولی به سر می‌برد و محل نگهداری او مشخص نیست، اما احتمالا در بازداشتگاه نهادهای امنیتی به سر می‌برد. این انتقال ناگهانی و مخفیانه در حالی صورت گرفته که اسکندر لطفی از ۹ روز پیش به دلیل تداوم بازداشت غیرقانونی و تحت فشار بودن جهت اعتراف اجباری دست به اعتصاب غذای خشک زده است. اسکندر لطفی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان و سخنگوی شورای صنفی فرهنگیان ایران بامداد یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه امسال به همراه مسعود نیک‌خواه و شعبان محمدی، دو عضو دیگر انجمن صنفی معلمان کُردستان پیش از شروع تجمعات معلمان توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شدند. پیش‌تر یک منبع آگاه در خصوص وضعیت اسکندر لطفی به زمانه گفته بود احتمال تمدید قرار بازداشت اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیک‌خواه به مدت یک ماه دیگر وجود دارد. این منبع همچنین افزوده بود بخش زیادی از تلاش‌ها و فشارهای بازجوها برای اعتراف اجباری در رابطه با دیدار این فعالان صنفی با دو هم‌تای فرانسوی خود به نام‌‎های سسیل کولر و ژاک پاریس است که هر دو معلم و عضو «اتحادیه آموزشی و‌ تحصیلی فرانسه» هستند، اما اسکندر لطفی اعلام کرده «تنها یک دیدار دوستانه با همکاران صنفی خود داشته‌اند، هیچ خطایی از آنها سر نزده است.» اسکندر لطفی از زمان بازداشت تنها چند تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش داشته است و خانواده او و دیگر فعالان صنفی بازداشت‌شده اهل مریوان از محل نگهداری دقیق آنها اطلاعی ندارند.