ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آکسفام: در جهان هر دقیقه ۱۱ نفر از گرسنگی می‌میرند

مؤسسه بین‌المللی امدادرسانی آکسفام (Oxfam) در گزارش تازه‌ای که جمعه ۱۸ تیر / ۹ ژوئیه با عنوان «ویروس گرسنگی در حال افزایش است» منتشر شد اعلام کرد که در هر دقیقه ۱۱ نفر در سراسر جهان از گرسنگی می‌میرند. آکسفام گفته است قربانیان گرسنگی از شیوع ویروس کرونا که به‌طور میانگین جان ۷ نفر را در دقیقه می‌گیرد، بیشتر است و شمار افرادی که در وضعیت شبیه قحطی زندگی می‌کنند از آغاز پاندمی کرونا به این سو شش برابر افزایش و به حدود ۵۲۰ هزار نفر رسیده است. بنا به این گزارش بحران‌های اقلیمی و همه‌گیری کوویدـ۱۹ باعث افزایش ۴۰ درصدی قیمت جهانی مواد غذایی شده و این مسأله میلیون‌ها انسان را به مرز گرسنگی کشانده است. به‌گفته آکسفام از آغاز شیوع کرونا، هزینه‌های نظامی در مقیاس جهانی ۵۱ میلیون دلار افزایش یافته که این رقم دست‌کم ۶ برابر بیشتر از رقم مورد نیاز سازمان ملل برای مبارزه با گرسنگی است. این گزارش گفته است نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر در مناطق جنگ‌زده جهان در معرض خطر گرسنگی قرار دارند. آکسفام از سازمان ملل و دولت‌ها خواسته است تا برای مقابله با گرسنگی وارد عمل شوند و به نیازمندان مناطق جنگ‌زده کمک کنند.

مرگ سالانه پنج میلیون تن در ارتباط با سرما و گرمای شدید هوا در جهان؛ قربانیان هوای داغ رو به افزایش است

گروهی از دانشمندان بین‌المللی در یک بررسی ۲۰ ساله دریافتند که بیش از ۵ میلیون تن سالانه به‌دلیل شرایط هوایی بسیار گرم یا بسیار سرد جان‌شان را از دست می‌دهند. این پژوهش با بررسی داده‌های مربوط به سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ از ۷۵۰ مکان در ۴۳ کشور جهان انجام شده است. بر اساس نتایج این پژوهش که در ژورنال «سلامت جهانی لنست» منتشر شده، ۹,۴ درصد مرگ‌ها در جهان هر سال به هوای بسیار گرم یا بسیار سرد ربط دارد. هم اکنون شمار قربانیان هوای بسیار سرد بیشتر از هوای بسیار گرم است اما به‌دلیل گرمایش زمین، شمار قربانیان بر اثر داغی هوا رو به افزایش می‌رود. پژوهشگران هشدار داده‌اند که گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی ناشی از آن شمار مرگ‌های این‌چنینی را بالا خواهد برد. عایق‌بندی بهتر خانه‌ها و دستگاه‌های تهویه مطبوع که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند، می‌توانند بخشی از این مشکل را حل کنند اما راه‌حل نهایی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با بحران اقلیمی است. موج گرمای بی‌سابقه در غرب کانادا و شمال غربی ایالات متحده در هفته‌های گذشته موجب مرگ دست‌کم ۵۰۰ تن در استان بریتیش کلمبیا در کانادا شد و به گزارش روزنامه گاردین، احتمالا یک میلیارد جانور دریایی را نیز در سواحل کانادا به کام مرگ فرستاد.

پیامدهای قطع برق: هزینه ۲۰ میلیون تومانی برای آتش‌نشانی در هر مأموریت خرابی آسانسور

عباس ابریشمی رئیس اتحادیه پله برقی و آسانسور اعلام کرد که از زمان بیشتر شدن قطع برق گزارش‌ خرابی آسانسورها ۷۰ درصد افزایش داشته و هزینه هر مأموریت خروج از آسانسور برای آتش‌نشانی حدود ۲۰ میلیون تومان است. ابریشمی در مورد تاثیر مخرب قطع شدن‌های اخیر برق بر آسانسورها گفت: «قطع برق قاعدتاً روی همه وسایل برقی از جمله آسانسور اثر سوء دارد. مسئله‌ای که در مورد آسانسور وجود دارد این است که افراد در زمان قطع برق در آن گیر می‌کنند که باعث وارد شدن هزینه‌های زیاد به واحدهای ما و همچنین آتش‌نشانی می‌شود.» او در مورد خرابی آسانسورها نیز گفت: «از آن‌جا که بیشتر آسانسورها در واحدهای کارگاهی ساخته می‌شوند، تولیدکنندگان نمی‌توانند ورق‌های فولاد مورد نیاز خود را از بورس تهیه کنند و مجبور به تهیه آن به قیمت تقریباً دو برابر قیمت بورس می‌شوند.» به‌گفته ابریشمی ورق فولادی در بورس ۱۲ یا ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شوند اما همکاران او آن را به قیمت ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان خریداری می‌کنند.

تولید انرژی تجدیدپذیر سال گذشته در جهان بیش از همیشه افزایش یافت

گزارش سالانه شرکت بی‌پی، غول انرژی چندملیتی بریتانیا نشان می‌دهد که در ۲۰۲۰ همزمان با کاهش تقاضا برای نفت، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان افزایش یافته است. سهم جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر به ۱۱,۷ درصد (نسبت به ۱۰,۳ در سال پیش از آن) رسید. بنا به این گزارش، سال گذشته ۲۳۸ گیگاوات انرژی خورشیدی و بادی به میزان تولید انرژی سبز در جهان افزوده شد. این افزایش نشان می‌دهد که در ۲۰۲۰ علی‌رغم بدترین رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم بر اثر کرونا، ساختن نیروگاه‌های بادی و خورشیدی رکورد زد. نیمی از افزایش تولید انرژی بادی و خورشیدی به توسعه این نیروگاه‌ها توسط چین باز می‌گردد. به علاوه، به دلیل کرونا، مصرف انرژی به طور کلی در جهان ۴,۵ درصد کاهش یافت که دلیل آن کاهش تقاضا برای نفت خام به میزان ۹,۷ درصد (کمی بیشتر از ۹ میلیون بشکه در روز) بود. این بیشترین کاهش تقاضا برای نفت خام در تاریخ بود. کاهش مصرف به ویژه در سوخت‌های فسیلی باعث شد که انتشار کربن ۶ درصد کاهش یابد ــ بیشترین کاهش از پایان جنگ جهانی (۱۹۴۵) تا کنون. اما این گزارش همچنین تأکید می‌کند که برای دستیابی به اهداف اقلیمی سازمان ملل و جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از ۱,۵ درجه نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی، کاهش تاریخی انتشار کربن در دوران کرونا باید هر سال به مدت سه دهه ادامه یابد و نیز انرژی‌های تجدیدپذیر سهم به مراتب بیشتری را در تولید انرژی از آن خود کنند. آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته هشدار داد که تقاضا برای نفت در سال جاری ۵,۴ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و در ۲۰۲۲ به سطح آن پیش از همه‌گیری کرونا خواهد رسید.

ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) به قم سفر کرد

سید ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) صبح جمعه ۱۸ تیر با آیت‌الله نوری‌همدانی، از مراجع تقلید شیعه در قم دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش مرکز خبر حوزه دیدار با آیات وحید خراسانی، مکارم‌شیرازی، سبحانی، صافی‌گلپایگانی، شبیری‌زنجانی، علوی‌گرگانی و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از دیگر برنامه‌های رئیسی در قم است. رئیسی در دیدار با نوری همدانی گفت: «از همه مراجع تقلید و بزرگان به خاطر حضور و پیشقدم بودن در عرصه‌های مختلف نظام و انقلاب و اعلام نظر و صدور بیانیه‌ها، به‌خصوص در انتخابات اخیر که بسیار موثر بود، تشکر می‌کنم. رهنمودهای مراجع می‌تواند برای آینده دولت بسیار تاثیرگذار باشد.» رئیسی هنوز کابینه خود را تشکیل نداده است. برخی رسانه‌های داخلی می‌نویسند اصول‌گرایان در صددند رویکردهای امنیتی دولت روحانی به‌عنوان امنیتی‌ترین دولت‌ها بعد از انقلاب در ایران را در دولت رئیسی حفظ کنند و گسترش دهند و به این ترتیب زمینه‌ای برای ورود نیروهای امنیتی به حوزه‌های انرژی، بهداشت و ارتباطات، گردشگری، ورزش و اقتصاد فراهم آورند. علاوه بر این بودجه حوزه‌های علمیه پنج برابر بودجه وزارت علوم است و با این‌حال حوزه‌های علمیه و سایر نهادهای مذهبی از بودجه‌ سال ۱۴۰۰ ناراضی‌اند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی: تنها پنج مورد از ۳۰۰ ملک ایرانگردی و جهانگردی را توانسته‌ایم پس بگیریم

خشایار نیکزاد، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با اشاره به فعالیت‌هایی که برای بازپس‌گیری املاک این مجموعه انجام شده، گفت: «تاکنون تنها پنج مورد از حدود ۳۰۰ مورد از اموال منتقل شده و مابقی پرونده‌ها همچنان باز است و بیشتر این املاک در اختیار دستگاه‌های دیگر مانند وزارت دفاع است که در قبال بازگرداندن آن مقاومت می‌کنند.» شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی به استناد تبصره ۲ ماده ۱ قانون تشکیل سازمان میراث و گردشگری، در سال ۸۲ تاسیس و کلیه وظایف و اختیارات وزیر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی به رئیس سازمان منتقل شد. اما در عمل تا خرداد ۹۸ این قانون اجرا نشد. نیکزاد در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت: «طی سال‌هایی که طول کشید تا شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی تاسیس شود، بسیاری از املاک سازمان که باید به سازمان میراث و گردشگری و بعد از آن به وزارتخانه منتقل می‌شد، به تاراج رفت. از میان املاک ایرانگردی و جهانگردی موفق شدیم سند مهمانسرای بیله سوار، سند مهمانسرای خواف و مهمانسرای مشگین شهر را بگیریم.» خشایار نیکزاد در ادامه این مصاحبه از تخلف‌ها در زمینه اعطای ستاره به هتل‌ها پرده برداشت: «در استانداردسازی و دادن ستاره به هتل‌ها توسط شرکت شاهد تخلف و جابه‌جایی ستاره‌ها بودیم چنانکه برخی از هتل‌ها که حتا استانداردهای لازم برای سه ستاره را نداشتند، چهار ستاره می‌گرفتند. نمی‌دانیم که کارشناسان عامل تطبیق پول دریافت می‌گرفتند یا خیر اما این تخلفات به ما گزارش شده است.» در مناطق گردشگرپذیر در ایران برخی از شهروندان می‌توانند خانه‌های خود را به گردشگران اجاره دهند. ایلنا می‌نویسد یکی از آقازاده‌ها با استفاده از رانت این «خانه‌مسافرها» را در انحصار خود درآورده است. مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی اما با تکذیب این موضوع گفت: «یک سامانه است و الکترونیکی است و امکان دخل و تصرف در آن وجود ندارد. این سامانه ظرفی است که در آن اطلاعات وارد می‌شود و کارشناسان درخصوص آن نظر می‌دهند. اطلاعات رصد می‌شود و همه روی آن اشراف دارند.» مرکز پژوهش‌های مجلس تیر سال گذشته اعلام کرده بود ورود وزارت میراث فرهنگی به خانه مسافرها فسادزاست.

خبرگزاری اسپوتنیک: طالبان در مناطق تحت تسلط خود با پخش اعلامیه‌هایی استاندارد حجاب زنان را مشخص کردند

طالبان در مناطق تحت تسلط خود با پخش اعلامیه‌هایی استاندارد حجاب زنان را مشخص کردند. اسپوتنیک تصویری از این اطلاعیه‌ها را منتشر کرده است: روی تصویر زنی با حجاب کامل اما با روسری و مانتو علامت ضربدر قرمز کشیده شده و در کنار آن تصویری با پوشش برقع به‌عنوان استاندارد حجاب تایید شده است. طالبان در این اعلامیه از زنان خواسته‌اند که بدون «محرم» در شهر تردد نکنند. گروه طالبان پیش از این حکمی را صادر کرده بودند که بر اساس آن زنان نمی‌توانند بدون محرم شرعی به بیرون از خانه بروند و در محفل‌های عروسی که در آن ساز و سرود باشد نیز نباید کسی شرکت کند. هفته گذشته، طالبان در بیانیه‌ای چارچوب حکومت دلخواهشان را ترسیم کردند. در این بیانیه تضمینی داده نشده که زنان بتوانند در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی مشارکت کنند یا اجازه داشته باشند بدون همراهی خویشاوند مرد، آزادانه تردد کنند. در این بیانیه عبارت‌هایی مانند «حجاب صحیح» یا تضمین «حقوق شرعی» دست طالبان را باز می‌گذارد تا تفسیری افراط‌گرایانه از این قوانین ارائه کنند. در هفته‌های گذشته همزمان با عقب‌نشینی نیروهای ایالات متحده آمریکا و ناتو از افغانستان، طالبان مناطقی در مرز افغانستان با کشورهای ایران، تاجیکستان، ترکمنستان، چین و پاکستان را تصرف کردند. رویترز می‌نویسد با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، بر دامنه وحشت‌افکنی طالبان افزوده شده است.