ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه برای کیوان امام‌وردی، متهم به تجاوز جنسی حکم اعدام صادر کرد

شیما قوشه، وکیل شاکیان پرونده کیوان امام وردی متهم به آزار جنسی در توییتر خود از صدور حکم اولیه اعدام برای او خبر داده است. کیوان امام‌وردی، به‌دنبال افشای موارد متعدد تجاوز به زنان در حالت بی‌هوشی، ابتدا به اتهام «تجاوز به عنف» بازداشت شد. این زنان که بخش زیادی از آن‌ها دانشجویان دانشگاه محل تحصیل امام‌وردی بودند، در روایت‌های خود فاش کردند که کیوان امام‌وردی ابتدا در نوشیدنی آن‌ها داروی بی‌هوشی ریخته و پس از تاثیر این دارو، در حالی که اختیار یا توان مقابله با او از آن‌ها گرفته شده بوده، به این زنان تجاوز کرده است. مقام‌های دستگاه قضایی ایران پس از بررسی‌های اولیه پرونده اعلام کردند کیوان امام‌وردی «به ۳۰۰ دختر در طول ۱۰ سال تجاوز کرده است». روزنامه همشهری پیشتر در گزارشی نوشت کیوان امام‌وردی «در جریان تحقیقات به برقراری رابطه جنسی با حدود ۵۰ دختر» اقرار کرده است. بر همین اساس ۲۰ نفر از بازماندگان تجاوز جنسی امام‌وردی، از او شکایت کردند. ۱۰ نفر از این افراد با مراجعه به دادسرا و مواجهه حضوری با متهم او را شناسایی و شکایتشان را مطرح کردند و ۱۰ نفر دیگر که برخی از آنها ساکن خارج از کشورند، از طریق تلفن ماجرا را شرح دادند. کیوان امام‌وردی اما در جریان رسیدگی به پرونده، به‌رغم اقرار اولیه، اتهامات را رد کرد و گفت دختران به میل خود به خانه‌اش آمده و مشروب خورده‌اند. او همچنین مدعی شد که در نوشیدنی آنها هیچ داروی بیهوشی نریخته و برخی از آنها آنقدر مشروبات الکلی خورده بودند که به خواب رفته بودند و در این شرایط او «با آنها رابطه جنسی برقرار کرده بود».

میانگین حوادث در بخش ساختمانی در دنیا ۱۷ درصد و در ایران بالای ۵۰ درصد است

اکبر شوکت، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی درباره آخرین وضعیت بیمه کارگران گفته فعلا از اصلاحیه بیمه کارگران ساختمانی خبری نیست و با توجه به سکوت نمایندگان و لابی قدرتمند ساخت و ساز کشور به نظر می‌رسد فعلا مخالفان این طرح دست بالا را دارند و توانستند جلوی ورود طرح به صحن علنی را بگیرند.  سال گذشته نیز بیمه کارگران ساختمانی به کمیسیون اجتماعی برگشت و تا رسیدن آن به صحن علنی مجلس یک سال زمان برد.  شوکت در مورد اولین جلسه‌ای که بعد از ارجاع اصلاحیه در کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد، گفت: در آن جلسه علی‌رغم اینکه تمام مسائل مالی در صحن علنی رأی آورده بود و فقط قرار بود در مورد مغایرت بخشی از طرح با قانون اساسی صحبت شود، اما نماینده‌ مخالف این اصلاحیه در جلسه مجددا به مباحث مالی برگشتند و به نظر می‌رسید تمایلی به پیشبرد موضوع ندارند.  اکنون سه ماه از آن جلسه گذشته اما هنوز طرح به صحن علنی مجلس نرسیده است. این در حالی است که رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید حداقل ۵ - ۶ میلیون نفر کارگر ساختمانی به همراه خانواده‌هایشان در کشور وجود دارند که بیمه ندارند. از طرفی سازمان تأمین اجتماعی شدیدترین فشارها را بر این کارگران وارد می‌کند به طوری که بیمه‌ حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار کارگر ساختمانی با سخت‌گیری قطع شده بدون اینکه یک نفر جایگزین شود.  رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفته بی‌توجهی مسئولان سبب شده که کارگران ساختمانی بیشترین حوادث کار را در دنیا داشته باشند. میانگین حوادث در بخش ساختمانی در دنیا ۱۷ درصد اما در ایران بالای ۵۰ درصد است. هر روز حداقل دو نفر از کارگران ساختمانی در کشور فوت می‌کنند. 

فرار رئیس جمهوری سریلانکا؛ معترضان به وضعیت اقتصادی به اقامتگاه رئیس‌جمهوری یورش بردند

یک منبع ارشد دفاعی به خبرگزاری فرانسه گفت، گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهوری سریلانکا، روز شنبه ۹ جولای/۱۸ تیر از اقامتگاه رسمی خود در کلمبو گریخت، قبل از اینکه معترضان به این ساختمان حمله کنند. گفته می‌شود که گوتابایا راجاپاکسا در حالی که تظاهرکنندگان خواستار استعفی او هستند، به محل امن منتقل شده است. تلویزیون Sirasa، که یک رسانه خصوصی است، جمعیتی را نشان داد که وارد اقامتگاه رئیس‌جمهوری می‌شدند که تحت حفاظت شدید قرار داشت. سریلانکا از ماه‌ها کمبود مواد غذایی و سوخت، خاموشی‌های طولانی‌مدت و تورم شدید پس از اتمام ارز خارجی برای واردات کالاهای حیاتی رنج می‌برد. جمعیت عظیمی برای تظاهرات به پایتخت هجوم آورده بودند، که آخرین مورد از ناآرامی‌های ناشی از بحران اقتصادی بی‌سابقه در این کشور است. پس از تهدید احزاب مخالف، فعالان حقوق بشر و کانون وکلا به شکایت از رئیس پلیس، پلیس دستور منع آمد و شد را که روز جمعه صادر شده بود، پس گرفت. مقامات گفتند که هزاران معترض ضد دولتی دستور ماندن در خانه را نادیده گرفتند و حتی مقامات راه آهن را مجبور کردند قطارها را برای بردن آنها به کلمبو برای تظاهرات روز شنبه فعال کنند.

تورم ۱۴۰۱ بیش از ۴۰ درصد خواهد بود

کامران ندری، اقتصاد‌دان به خبرگزاری ایلنا گفته است که انتشار آمارهای بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ نقدینگی و بیان این ادعا که دولت در حال کنترل تورم است، گمراه‌کننده است. هفته گذشته روابط عمومی بانک مرکزی گفته بود که پایه پولی در پایان اردیبهشت‌‌ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال۱۴۰۰، رشدی معادل ۶.۵ درصد داشته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۷.۴درصد) به میزان ۰.۹ واحد درصد کاهش یافته است. این اقتصاد‌دان گفت که هر سال در فروردین ماه رشد پایه پولی اندکی کمتر از ماه‌های بعد بوده است و اتفاق جدید و مثبتی در اقتصاد رخ نداده است. کامران ندری در ادامه نتیجه گرفت که نرخ تورم امسال از ۴۰ درصد فراتر خواهد رفت: «اگر با کاهش نرخ نقدینگی در یک ماه این نتیجه‌گیری را داشته باشیم که نرخ تورم روند نزولی پیدا می‌کند بسیار خوشبینانه است چراکه در سه ماه اول سال نرخ تورم بسیار بالایی را تجربه کردیم و پیش‌بینی نزدیک به واقعیت این است که نرخ تورم سالانه ۱۴۰۱ بیشتر از ۴۰ درصد خواهد بود.» تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه ۳۹.۴ درصد بوده است. همچنین تورم نقطه به نقطه نیز از ۳۹ درصد در اردیبهشت به ۵۲.۵ درصد در خرداد رسیده است. پیشتاز تورم در خرداد امسال خوراکی‌ها بوده است. تورم نقطه به نقطه خوراکی ها در این ماه بیش از ۸۱ درصد بود. سیاست حذف ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی که دولت آن را «جراحی اقتصادی» می‌داند تورم را در همه گروه‌های کالایی به شدت افزایش داده است.

حسین فرحبخش تهیه کننده سینما، همه زنان معترض به آزار جنسی در سینما را مقصر دانست

حسین فرحبخش، تهیه‌کننده‌ سینما در اظهاراتی زنان سینماگر را در موضوع تعرض و تجاوز جنسی مقصر دانست و گفت: «اگر کسی خودش غلطی کرده و حالا پشیمان شده، نامش تعرض جنسی نیست، احمق آن فرد است و همه زنان اعتراض کننده باید مجازات شوند.» او که در برنامه رادیویی «سینمامعیار» شرکت کرده بود این اظهارات را در واکنش به بیانیه سینماگران زن و حواشی بیان کرد. فرحبخش، اقدام اعتراضی زنان سینماگر با عنوان «خیانت کثیف» نام برد که «باعث رفتن حیثیت سینما» شده است. جمعی از زنان سینماگر ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار تشکیل کمیته‌ای مستقل در خانه سینما برای بررسی خشونت جنسی در پشت صحنه سینمای ایران شده بودند. زنان سینماگر می‌گویند خشونت‌های جنسی سیستماتیک و گسترده است و ساز و کاری هم برای بازدارندگی پیش‌بینی نشده. ‌این تهیه کننده سینما گفته: «کی برای این‌ها ارزش و احترام قائل است که در قرارداد خود به عنوان تهیه‌کننده این حرف‌هایی که این‌ها می‌گویند را بگذارد؟ ما این خانم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسم. خانه سینما هیئت مدیره و نظام دارد، چه نیاز داریم که به این ۸۰۰نفر اجازه دهیم بیایند.» این در حالی است که زنان معترض به خشونت جنسی در سینمای ایران می‌گویند خانه سینما از استقلال لازم برای رسیدگی به پرونده‌‌های آزار و خشونت جنسی نسبت به زنان سینماگر را ندارد و برخی از اعضای خانه سینما خود جزو سرکوبگران حقوق زنان سینماگرند.