نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته و زخمی شدن دست‌کم سه #کولبر توسط نیروهای #مرزبانی در سه روز گذشته

در سه روز گذشته دست‌کم سه #کولبر در مناطق مرزی ایران در حمله نیروهای #مرزبانی کشته یا زخمی شده‌اند. به گزارش جمعیت #حقوق_بشر #کردستان، نیروهای مرزبانی کولبری به نام #جاویدان_هکاری ۳۱ ساله، اهل #سلماس را هدف قرار داده و به قتل رسانده‌اند. مرکز #دموکراسی و حقوق بشر کردستان هم در همین زمینه گزارش کرده است روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ۹۷، گروهی از کولبران در منطقه‌ مرزی #اشنویه هدف شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی قرار گرفته‌اند که در نتیجه یک تن به نام جاویدان هکاری، فرزند زبیر از اهالی روستای کله‌رش سلماس جان خود را از دست داده است. روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد نیز یک کولبر به نام #خالد_مامه‌امین از اهالی #پیرانشهر در نقطه‌ صفر مرزی در پی شلیک نیروهای مرزبانی از ناحیه‌ پشت دچار مصدومیت شد که برای رسیدگی پزشکی به #ارومیه انتقال یافت. همچنین روز دوشنبە ۱۵ مرداد هم کولبر ۲۳ ساله‌ای به نام #هاشم_طهوریان فرزند اصغر از اهالی روستای سولینگ سلماس با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی در مرز ترگور #ارومیە کشتە شد. جسد این کولبر پس از سه روز کشف شده است. با احتساب این سه مورد، از ابتدای مرداد ماه تاکنون ۱۳ کولبر توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی کشته یا زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طول سال ۹۶ قتل ۴۶ کولبر و زخمی شدن ۵۸ تن دیگر از این باربران مرزی توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی به ثبت رسیده که عمده این تلفات انسانی مربوط به مناطق کردنشین است. در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۲۲۴ شهروند نیز هدف تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی قرار گرفته‌اند.

حمله هوایی به یک اتوبوس مدرسه در #یمن ده‌ها کودک را کشت و مجروح کرد

بار دیگر حملات سنگین هوایی به یمن جان چندین نفر را گرفت. این بار به یک اتوبوس مدرسه در منطقه تحت کنترل شورشیان حوثی حمله شد و دست‌کم ۳۹ نفر کشته بر جای گذاشت. وزارت بهداشت حوثی‌ها اعلام کرد که این حملات در شمال صنعا صورت گرفت و بیشتر کشته‌شدگان و بیش از ۴۰ مجروح این حادثه را کودکان تشکیل می‌دهند. ساکنان محل گفته‌اند اتوبوسی که مورد حمله قرار گرفته کودکان را به یک مدرسه تابستانی می‌برد. کمیته صلیب سرخ جهانی از کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر خبر داده و گفته است که مجروحان در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند. حملات هوایی به یمن توسط ائتلاف عربی به ‌رهبری عربستان سعودی انجام می‌شود. این ائتلاف در بیانیه‌ای گفته است این حمله «اقدامی قانونی» در تلافی حمله موشکی چهارشنبه شیعیان حوثی‌ به شهر جازان (جیزان) انجام شد. در این حمله که روز چهارشنبه صورت گرفت یک نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند. ائتلاف عربی از مارس ۲۰۱۵ میلادی (فروردین ۱۳۹۴) به دفاع از دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن مداخله نظامی خود در این کشور را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون مدافعان حقوق بشر بارها حملات ائتلاف عربی به یمن را که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی شده مورد انتقاد قرار داده‌اند.

#اعدام شش محکوم به مرگ در زندان‌های #بندرعباس، #رجایی‌شهر و #میناب طی دو روز

زندان‌های #بندرعباس، #رجایی‌شهر و #میناب در روزهای سه‌شنبه ۱۶ و چهارشنبه ۱۷ مرداد شاهد #اعدام دست‌کم شش محکوم به مرگ بوده‌اند. کانون حقوق بشری نه به #زندان نه به اعدام گزارش کرده است که روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد، حکم اعدام یک زندانی ۴۶ ساله متهم به قتل که اهل لرستان بوده و از سال ۹۳ در انتظار اعدام بوده است، در زندان بندرعباس به اجرا درآمده. این زندانی روز دوشنبه ۱۵ مرداد برای انجام تشریفات اجرای حکم از زندان حاجی‌آباد به زندان بندرعباس منتقل شده. همچنین روز چهارشنبه ۱۷ مرداد دو زندانی از چهار زندانی محکوم به اعدام منتقل شده به سلول‌های انفرادی #زندان_رجایی شهر اعدام شده‌اند. یکی از این زندانیان پس از ۱۲ سال حبس اعدام شده و دیگری یک زندانی تبعه کشور افغانستان بوده که هر دو به اتهام قتل اعدام شدند. زندانی تبعه افغانستان برای اجرای حکم از زندان قزلحصار به سلول‌های انفرادی زندان رجایی‌شهر منتقل شده بود. از سوی دیگر اما روز چهارشنبه ۱۷ مرداد حکم اعدام سه زندانی در زندان شهرستان میناب اجرا شده است. این سه زندانی که هویت آنها روشن نشده است، به اتهام #تجاوز_به_عنف اعدام شده‌اند. با توجه به اینکه درباره این اعدام‌ها در رسانه‌های رسمی و حکومتی اطلاع‌رسانی نشده است، در زمره اعدام‌های مخفیانه قرار می‌گیرند. جمهوری اسلامی در ماه گذشته میلادی هم ۳۶ نفر را اعدام کرده است.

به دلیل #خشکسالی زندگی مردم در ۵۲۱ روستای #سیستان_و_بلوچستان در حال نابودی است

دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد که ۵۲۱ روستا در سیستان و بلوچستان که دچار تنش آبی هستند شناسایی شده‌اند. محمود محمدی نسب گفت: «خشکسالی‌های بلندمدت، کشاورزی، دام‌پروری و صیادی این استان را که زمانی از رونق زیادی برخوردار بوده از بین برده است.» به‌گفته او ۵۰ هزار خانواده‌ محروم و نیازمند در این استان نیز شناسایی شده‌اند. دولت برای حل مشکل این روستاها طرح «نذر آب» را با کمک جمعیت حلال احمر در نظر گرفته و قرار است مخازن آب با سرانه مصرف ۲۰ لیتر آب در روز به ازای هر نفر در نظر گرفته شود. بیش از نیمی از جمعیت سیستان و بلوچستان ساکن روستاست و نزدیک به ۹۵ درصد روستاهای این استان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند. مقام‌های محلی می‌گویند که این وضعیت مهاجرت اجباری ۱۳۰ هزار نفر را به دنبال داشته است. صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ایران ۸ مردادماه جاری اعلام کرد که وضعیت خشکسالی در کشور بحرانی است و بر اساس شاخص ۱۲۰ ماهه منتهی به پایان تیرماه سال جاری حدود ۹۷ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی بلندمدت و حدود ۹۱,۷ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه‌مدت مواجه است.

دادستان #یزد: سه نفر در ارتباط با پرونده مرگ دو دانش‌ آموز در #گرجستان بازداشت شدند

علی اکبر شمس، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد درباره رسیدگی به پرونده #مرگ_دو_دانش_آموز_در _گرجستان گفته که سه نفر در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد همچنین گفته چون بیم جرائم مالی و سود جویی در این اعزام دانش آموزان متصور بود، حساب‌های بانکی متهمین نیز مسدود شده است. دو گروه ۲۰ و ۱۲ نفره از دانش‌آموزان به همراه تور گردشگری از طوی یک مدرسه فوتبال برای برگزاری اردو به گرجستان رفتند اما دو نفر از این دانش‌آموزان غرق شدند. محمدرضا حبیبی، رئیس کل دادگستری استان یزد هم گفته «ابعاد مختلف این پرونده شامل اعزام غیرقانونی، سودجویی، تحصیل مال نامشروع و عدم مراقبت از دانش آموزان» است. حبیبی گفته: «ظاهرا بابت هر نفر از دانش آموزان ۵۰۰ یورو ارز دریافت کرده‌اند و شاید یک دهم این مبلغ برای دانش آموزان هزینه شده باشد.» قسمتی از هزینه‌های اردو هم به عهده خانواده‌ها واگذار شده و آن‌ها را وادار کرده بودند که ۵۰ دلار از بازار تهیه کنند.

فرمانده #مرزبانی جمهوری اسلامی: درگیری‌های مرزی نسبت به سال گذشته پنج برابر شده است

فرمانده مرزبانی #نیروی_انتظامی با اشاره به افزایش پنج برابری درگیرهای مرزی نسبت به سال گذشته گفته است با وجود این افزایش، با به کارگیری «آخرین تاکتیک‌های عملیاتی و رزمی»، شاهد «کاهش تلفات و شهادت نیروهای مرزبانی» در مرزها هستیم. سردار #قاسم_رضایی همچنین در حاشیه بازدید از #یگان‌های_مرزی استان #آذربایجان_‌غربی در جمع خبرنگاران گفته است بیش از ۹۰ درصد از مرزهای ایران با شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی، توسط مرزبانان، «با قدرت و قوت» مدیریت می‌شود. #ایران هشت هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز با ۱۵ کشور همسایه خود دارد. به گفته این مقام نیروی انتظامی، «با تعاملات خوبی که بین مرزبانی و سایر ارگان‌های نیروهای مسلح در مرزها برقرار است، مرزهای کشور از امنیت بسیار خوبی برخوردار بوده.» او وجود این «امنیت پایدار» را محصول «لطف خداوند» و «تدابیر داهیانه آیت‌الله خامنه‌ای» دانسته و گفته است: «با تلاش‌های شبانه‌روزی ‌مرزبانان در اجرای تاکتیک‌های عملیاتی و رزمی برای مقابله با اشرار، گروهک‌های تروریستی و معاندین، کاهش تلفات و شهادت نیروهای مرزبانی در درگیرهای مرزی در مرزهای شرقی و غربی را داشتیم.»

#پلمب ۳۸ واحد صنفی فروش لباس‌های مردانه و زنانه در #اصفهان

محمد حسن اسماعیلی، سرپرست پلیس امنیت عمومی استان اصفهان از پلمب ۳۸ واحد صنفی فروش لباس‌های مردانه و زنانه در اصفهان خبر داده. اسماعیلی گفته: «در راستای ارتقاء امنیت اجتماعی و مقابله با ترویج #فرهنگ_بدپوششی در شهر #اصفهان اجرا شد.» در این طرح مأموران پلیس ۸۶۷ واحد صنفی بازدید کردند که در پایان تعداد ۳۸ واحد صنفی مردانه و زنانه به علت «عدم رعایت قوانین و مقررات مربوطه و فروش لباس های نامتعارف» با دستور مقام قضائی پلمب شدند.

#وزیر_علوم پیگیری وضعیت #دانشجویان دستگیر شده در #اعتراضات_سراسری دی ماه را امیدوار کننده خواند

#منصور_غلامی، #وزیر_علوم، تحقیقات و فناوری با امیدوار کننده خواندن پیگیری وضعیت #دانشجویان دستگیر شده در #اعتراضات_سراسری دی ماه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آخرین وضعیت این دانشجویان را تشریح کرده است. آقای غلامی گفته است سه‌شنبه گذشته (نهم مرداد ماه) آخرین پیگیری‌ها را از مسئولان انجام داده‌ است و «ان‌شاءالله امیدوارکننده است.» پیش از این #محمود_صادقی، نماینده #تهران در مجلس از تشکیل پرونده قضایی برای حداقل ۵۰ دانشجوی دستگیر شده در ماه‌های گذشته خبر داده بود. این نماینده مجلس گفته بود برخی از این دانشجویان در تماس با او گفته‌اند «به دادگاه احضار شده‌اند». بر اساس اعلام مقام‌های وزارت علوم در جریان اعتراض‌‌های ماه‌های گذشته بیش از ۱۰۰ دانشجو دستگیر شده‌اند. بنابر گزارش‌ها، دادگاه انقلاب تا کنون دانشجویانی را که در رابطه با اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ محاکمه شده‌اند، به یک تا پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

#محمود_صادقی، نماینده مجلس از حمایت #حیدر_عبادی، نخست‌وزیر #عراق از تحریم‌های #آمریکا علیه #ایران انتقاد کرد

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرده که بغداد به تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران پایبند است. محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی در توئیتر نوشته است: « دولت عراق مطابق ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸ ۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت خسارات مستقیم جنگ تحمیلی به ایران بدهکار است. دولت ایران با لحاظ تنگناهای مردم عراق در مطالبه این غرامت تعلل کرده است. اکنون نخست‌وزیر عراق به‌جای جبران، با تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران همراهی می‌کند.» عبادی چهارشنبه ۱۷ مرداد در یک نشست خبری هفتگی گفته بود: «ما مخالف تحریم هستیم. اما به آن پایبندیم. اگر پایبند نباشیم، شکست خواهیم خورد. من از تحریم‌ها راضی نیستم اما این مسأله به این معنی نیست که خودم را اذیت کنم. به عنوان نخست‌وزیر عراق نمی‌توانم موضعی اتخاذ کنم که به ضرر شهروندانم باشد.» دور نحست تحریم‌های آمریکا علیه ایران دو روز پیش اجرا شد. دور بعدی که صادرات نفت ایران را نشانه رفته، از ۵ نوامبر ۲۰۱۸ آغاز می‌شود.

در ایران حدود ۱۷ میلیون نفر در وضعیت قرمز #تنش_آبی قرار دارند

#بحران_آب در ایران در حال گسترش است. خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته است که ۳۴ میلیون نفر از جمعیت کشور در شرایط تنش آبی هستند که از این ۳۴ میلیون نفر حدود ۱۷ میلیون نفر در وضعیت قرمز تنش آبی قرار دارند. ۱۷,۱ درصد جمعیت کشور درمحدوده تنش آبی زرد، ۱۱ درصد در محدوده تنش نارنجی و ۲۷,۹ درصد نیز در وضعیت تنش آبی قرمز قرار دارند. شهرهایی که بیشترین تنش آبی برای آن‌ها پیش‌بینی شده بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، مشهد و تقریباً تمام شهرهای استان اصفهان و یزد هستند. براساس این گزارش، میزان متوسط بارندگی ایران طی ۵۰ سال گذشته از ۲۵۰ میلی‌متر به ۲۰۵ میلی‌متر کاهش یافته است. همچنین متوسط دما نیز طی ۱۵ سال گذشته ۱,۱ درجه سلسیوس بیشتر شده است. افزون بر این در ۵۰ سال گذشته، میزان آب‌های تجدیدپذیر ایران از ۱۳۲ میلیارد مترمکعب به ۱۱۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافته، حتی در پنج سال اخیر میزان آب تجدیدپذیر به زیر ۱۰۰ میلیاردمترمکعب رسیده که نشان‌دهنده وضعیت نامساعد آبی کشور است. در حال حاضر از ۶۰۹ دشت یا آبخوان کشور، حدود ۳۸۱ دشت در مرحله ممنوعه و قرمز قرار دارند و دیگر قابلیت برداشت آب ندارند. مقامات ایران اعلام کرده‌اند بحران آب را در شمار اولویت‌های امنیتی خود قرار داده‌اند. با این وجود اعتراضات به کمبود منابع آبی در میان شهروندان رو به گسترش است. در ماه‌های اخیر شماری از مردم استان‌ها خوزستان، اصفهان، بوشهر و شیراز در اعتراض به کمبود آب آشامیدنی اعتراضاتی را سازمان داده‌اند و در برخی موارد این اعتراضات به درگیری‎های خشونت‌آمیز انجامیده است.

#مهران_اسلامی_امیرآبادی، #شهروند_بهایی، راهی #زندان شد

#مهران_اسلامی_امیرآبادی، #شهروند_بهایی اهل #یزد که به یک سال و نیم #حبس و یک سال #تبعید به سراوان محکوم شده است، برای گذراندن دوره محکومیت خود راهی #زندان شد. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان #حقوق_بشر در #ایران از قول یک منبع نزدیک به آقای اسلامی نوشته است: «روز گذشته (۱۷ مرداد ۹۷) در پی بازداشت هم پرونده‌ای دیگر آقای مهران اسلامی امیرآبادی، او نیز خود را برای تحمل حبس به زندان معرفی کرد.» مهران اسلامی امیرآبادی به همراه شش بهایی دیگر محاکمه شده بود و شعبه سوم دادگاه تجدید نظر استان یزد اوایل ماه جاری حکم یک سال و نیم حبس و یک سال تبعید به سراوان او را تایید کرد. شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مربوط به باورهای دینی محروم هستند. این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد. بر اساس آمار منابع غیررسمی بیش از ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند اما #قانون_اساسی جمهوری اسلامی تنها اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. بر همین اساس در طول سال‌های پس از انقلاب ۵۷ حقوق بهاییان در ایران همواره به صورت سیستماتیک نقض شده است.

#امیرحسین_میراسماعیلی، خبرنگار روزنامه #جهان_صنعت، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

#امیرحسین_میراسماعیلی، خبرنگار روزنامه #جهان_صنعت که به اتهام انتشار توییتی درباره #کمیته_امداد بازداشت و به #زندان_تهران_بزرگ منتقل شده بود، با تودیع قرار #وثیقه تا زمان پایان دادرسی آزاد شد. آقای میراسماعیلی روز ۲۱ تیر ماه به اتهام انتشار توییتی درباره کمیته امداد بازداشت شده بود. این #خبرنگار سوم اردیبهشت ماه امسال نیز در پی انتشار توییتی که برخی رسانه‌های اصولگرا آن را «توهین به مقدسات» دانسته بودند، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و فردای آن روز بازداشت و به #زندان_اوین منتقل شده بود که روز پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت پس از ۲۴ روز بازداشت با تودیع قرار وثیقه تا زمان پایان دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود. دادستانی تهران در این مورد اتهام این روزنامه‌نگار را «توهین به یکی از ائمه اطهار در توییتر» اعلام کرده است. محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور هم با اشاره به بازداشت این خبرنگار گفته‌ بود او به امام هشتم شیعیان هتاکی کرده است. به دنبال بازداشت این خبرنگار در #ایران، سازمان #گزارش‌گران_بدون_مرز در بیانیه‌ای این بازداشت را محکوم کرده بود و خواهان آزادی فوری این خبرنگار شده بود.

خبرگزاری دولتی ایرنا: رفتار خوب #عربستان_سعودی با #زائران_ایرانی فرصت گفت‌وگو بین مقام‌های دو کشور را فراهم کرده است

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که وابسته به دولت ایران است در گزارشی از «تغییر رفتار» عربستان سعودی نوشته و گفته است که استقبال خوب مقام‌های سعودی از حجاج ایرانی این فرصت را فراهم کرده تا مقام‌های دو کشور گفت‌وگو کنند. ایرنا به‌نقل از روزنامه قطری «الرایه» نوشته، «دولت سعودی از اولین گروه زائران ایرانی در مدینه با گل و آب زمزم پذیرایی کرده است». خبرگزاری دولتی عربستان (واس) نیز گزارش داده که «دولت سعودی تمام امکانات خود را بدون هیچ تبعیضی در اختیار حجاج ایرانی قرار خواهد داد». ایرنا با استناد به گزارش واس افزوده که حجاج ایرانی از «ارائه خدمات مختلف امنیتی و بهداشتی و استقبال مناسب و شایسته از زائران در فرودگاه، تقدیر کرده‌اند». حجت‌الاسلام حسن ترابی، امام جمعه رباط کریم نیز که به حج رفته از «برخورد خوب عربستانی‌ها با او در هنگام ورود به این کشور» تمجید کرده است. ایرنا نوشته که تغییر رفتار عربستان سعودی تنها به استقبال از زائران ایرانی محدود نمی‌شود. ریاض سهمیه امسال ایران در حج را از ۶۰ هزار نفر به ۸۶ هزار نفر افزایش داده و اصولی را که ایران بر آن اصرار داشته، پذیرفته است. این اصول «نظارت بر امور حجاج ایرانی، تضمین امنیت و حفظ کرامت حجاج ایرانی و اعزام زائران ایرانی به‌صورت مستقیم از خاک ایران و نه از خاک کشور ثالث»، بودند. ایرنا به‌نقل از یک «کارشناس مسائل بین‌الملل» به نام احمد بخشایشی، آورده است: «ایران باید از فرصتی که از مراسم حج امسال به‌دست آمده در جهت ترمیم رابطه و گفت‌وگو با مسئولان سعودی بهره ببرد.» روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی پس از اعدام شیخ نمر باقرالنمر، در دی‌ماه ۱۳۹۵ در عربستان سعودی و سپس حمله به ساختمان‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد قطع شد. این دو کشور در درگیری‌های منطقه‌ای نیز نقش دارند و به دو جبهه رودررو تعلق دارند. با گسترش درگیری‌های منطقه‌ای در یمن و سوریه ایران و عربستان سعودی بیشتر از یکدیگر دور شدند.

#عنایت‌الله_رحیمی، مسئول امور عمرانی استان #فارس: آب آشامیدنی مورد نیاز ۷۵۰ روستا در #فارس با تانکر تأمین می‌شود

‌معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به تنش آبی موجود در این استان یادآور شد که هم‌اینک آب آشامیدنی مورد نیاز ۷۵۰ روستا در فارس با تانکر تأمین می‌شود. عنایت‌الله رحیمی با بیان اینکه تمام کشور با تنش‌ آبی و مشکلات ناشی از یک دهه خشکسالی رنج می‌برد، گفت: برای حل مشکل کم آبی ۱۷ شهر استان که در وضعیت بدی قرار دارند نیز اقدامات زیادی نظیر حمل آب با تانکر، حفر چاه‌های جدید، تجهیز و اجرای خط انتقال، اجرای پروژه‌های آبرسانی و استحصال آب در دستور کار است‌. روز گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرده بود که تا ۵۰ سال آینده منابع آبی در ایران تمام می‌شوند.

جوزف #ووتل، فرمانده ستاد مرکزی #ارتش_آمریکا: #رزمایش_ سپاه پاسداران در #تنگه_هرمز حامل پیام بود. واشنگتن برای آزادی ناوبری و تجارت در آب‌های خلیج فارس آماده است

جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا شامگاه چهارشنبه ۱۷ مرداد با اشاره به رزمایش سپاه با شرکت بیش از ۱۰۰ قایق تندرو در خلیج فارس گفت: «برای ما واضح است که در آستانه اعمال تحریم‌ها، آنها تلاش کردند از این مانور به به عنوان پیامی به ما استفاده کنند، آنها توانایی‌هایی دارند.ایران می‌تواند تنگه هرمز را مین‌گذاری کرده و اقدام به استقرار رادار و سامانه‌های موشکی کند.» ووتل اعلام کرد که واشنگتن و هم‌پیمانانش «برای ضمانت آزادی ناوبری و تجارت در این آب‌ها آمادگی دارند». او گفت که بخش عمده فعالیت‌های ایران در آب‌های تنگه هرمز را مرتبط با نیرو‌های قدس سپاه پاسداران و فرمانده آن‌ها سرلشکر «قاسم سلیمانی» می‌داند.