ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ داخلی در #لیبی: بیش از ۱۰۵ هزار نفر آواره شده‌اند

سازمان اعلام کرد که به‌دلیل ادامه درگیری‌ها در طرابلس و مناطق اطراف آن از ماه آوریل تا کنون ۱۰۵ هزار لیبیایی آواره شده‌اند. استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل می‌گوید دسترسی مردم در مناطق درگیری به مواد غذایی و حیاتی محدود شده است. کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل نیز در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که کمک‌های فوری این نهاد تنها می‌تواند حدود ۲۲۰۰ خانواده از ۲۱۰۰۰ خانواده آواره را پوشش دهد و افراد آواره همچنان «به حمایت، صلح و ثبات نیاز دارند». ارتش ژنرال خلیفه حفتر از ماه آوریل برای تصرف طرابلس به نبرد با جنگجویانی رفته است که با دولت تحت حمایت سازمان ملل در غرب لیبی هم‌پیمان هستند. به‌گفته سازمان ملل در این درگیری‌ها بیش از ۲۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. لیبی از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ دچار بی‌ثباتی و جنگ داخلی است.

#ظریف: ایران در حراست از منافع‌اش در #خلیج_فارس تردید ندارد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران جمعه ۱۸ مرداد/ ۹ اوت با انتشار پیامی در توییتر یادآوری کرد که ایران در حراست از منافع خود در خلیج فارس تردید به خود راه نخواهد داد. ظریف نوشت: «خلیج فارس یک شاهرگ حیاتی است و به همین دلیل برای ایران که از دیرباز تضمین‌کننده امنیت دریایی بوده اولویت‌ امنیت ملی به شمار می‌رود. با در نظر گرفتن این واقعیت و صرف‌نظر از هجمه‌های تبلیغاتی، هر گونه حضور برون‌منطقه‌ای طبق تعریف، منشأ ناامنی است. ایران برای حراست از امنیت خود تردید نخواهد کرد.» ایالات متحده آمریکا در تلاش است به ائتلاف دریایی در خلیج فارس شکل بدهد. آلمان، اسپانیا و ژاپن انصراف داده‌اند. فرانسه و کره جنوبی هنوز به تصمیم نرسیده‌اند. احتمال دارد اسرائیل در این ائتلاف شرکت کند. ابتدا وزیر دفاع و سپس وزارت خارجه ایران هشدار دادند که ایران حضور نظامی اسرائیل در خلیج فارس را تحمل نمی‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه بازداشت #جعفری_دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران را تکذیب کرد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمعه ۱۸ مرداد در گفت‌و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خبر بازداشت جعفری دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران را تکذیب کرد. اسماعیلی گفت: «به هیچ عنوان خبر صحت ندارد.» ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه همزمان با این تحولات در همایشی در تهران گفت: « اگر اعلام کردند سه نیروی فاسد از مجموعه کنار رفتند، این تضعیف دستگاه است یا تقویت آن؟ باور ما این است که این، تقویت دستگاه قضاست. باید معلوم شود در دستگاه سالم، دو لکه سیاه در نظر مردم جلب توجه کرده و این حرکت عظیم اثربخش تحت‌الشعاع چهار نفر آدم فاسد قرار گرفته است.» پیش از این بازداشت اکبر طبری معاون اجرایی دفتر رئیس سابق قوه قضاییه توسط اطلاعات سپاه خبرساز شده بود. باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیما) گزارش داده بود که آملی لاریجانی با علی خامنه‌ای درخواست آزادی اکبر طبری را مطرح کرده و از رهبر جمهوری اسلامی خواسته به او اجازه دهد به نجف مهاجرت کند. روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اما سه‌شنبه ۱۵ مرداد با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نامه‌نگاری آملی لاریجانی با خامنه‌ای درباره «برخی متهمان» و قصد رئیس مجمع تشخیص مصلحت برای مهاجرت به نجف صحت ندارد.

فرمانده #سپاه_پاسداران: دلربایی دستور کار #سپاه است

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران در سفر خود به استان کرمانشاه در جمع فرماندهان نیروی زمینی سپاه و قرارگاه نجف گفت: «دلربایی باور و دستور کار سپاه است (...) اول باید بر قلب‌های مردم نفوذ و در دل‌های آنان جاری شد». او حضور مرزداران سپاه در مرزها را نیز چنین توصیف کرد: «عطر امنیت و حس آرامش و رفاه به مردم می‌دهد». در پی تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران و قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سیاهِ تروریست‌ها از سوی دولت آمریکا، مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند تا چهره‌ای مردمی و «دلربا» از سپاه پاسداران ارائه دهند. سپاه پاسداران از جمله نهادهای نظامی است که افزون بر شرکت در سرکوب اعتراضات اجتماعی، به فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای می‌پردازد و برخی حتی معتقدند نبض اقتصاد کشور در دست سپاه است. با این حال فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران در ایران همواره مورد مناقشه دست‌اندرکاران حکومت بوده است.

بحران در دولت راستگرای #ایتالیا: احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام

۱۴ ماه پس از کسب قدرت دولت ائتلافی دست راستی ایتالیا، اختلاف‌ها در آن و همچنین تنش میان رهبران دو حزب حاکم، این کشور را با بحران سیاسی تازه‌ای روبه‌رو کرده است. ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا و رهبر حزب لیگ اعلام کرد که ائتلاف حزب او با جنبش پنج ستاره به رهبری لوئیجی دی‌مایو، وزیر توسعه اقتصادی، شکست خورده و او خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام است. بحران با پروژه قطار سریع‌السیر بین تورین ایتالیا و لیون فرانسه آغاز شد و همچنان ادامه دارد. جنبش پنج ستاره با این پروژه‌ی حزب لیگ که شامل یک تونل ۸,۶ میلیارد یورویی از طریق کوه‌های آلپ است، مخالفت کرد. اپوزیسیون نیز اعلام کرد که احزاب حاکم با این رأی‌گیری ناموفق دیگر اکثریت را در پارلمان ندارند. جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا گفته است، ماتئو سالوینی باید برای ایتالیایی‌ها روشن کند که چرا در کار دولت ائتلافی اخلال ایجاد کرده و به چه دلیل در پی قطع زودهنگام همکاری با دولت است. سالوینی به‌دنبال قدرت بیشتر است و امید دارد که در دولت آینده از حمایت جنبش پنج ستاره بی‌نیاز شود.

سخنگوی وزارت خارجه #آمریکا: دعوت #فرانسه از #روحانی برای شرکت در نشست جی ۷ شایعه‌ای بیش نیست

مورگان اورتاگس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری که شامگاه گذشته (به وقت تهران) در واشنگتن برگزار شد دعوت فرانسه از روحانی برای شرکت در نشست جی ۷ برای گفت‌وگو با ترامپ را شایعه دانست. اوراتاگس گفت:‌ «اگر ایرانی‌ها بخواهند درباره چگونگی رفتار همچون یک کشور عادی، بازگشت به عرصه جهانی و لغو تحریم‌ها صحبت کنند، دقیقاً می‌دانند که باید با رئیس جمهوری ترامپ تماس بگیرند. ترامپ منتظر تماس تلفنی آنها است.» چهارشنبه گذشته المانیتور به نقل از منابع خبری خود نوشت که امانوئل مکرون به روحانی پیشنهاد داد که در نشست سران جی ۷ که قرار است در فرانسه برگزار شود به عنوان میهمان افتخاری حضور داشته باشد با این شرط که با رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه این اجلاس دیدار کند. ترامپ شامگاه گذشته با انتشار دو پیام پیاپی در توییتر مکرون را متهم کرد که برای ایران علامت‌های اشتباه ارسال می‌کند. ترامپ به تأکید اعلام کرد که در تنش با ایران هیچکس به نمایندگی از آمریکا صحبت نمی‌کند.

#بحرین: ایران از تهدید و ایجاد تنش در #خلیج_فارس و از مانع‌تراشی برای تأمین امنیت #تنگه_هرمز دست بردارد

وزارت خارجه بحرین با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به بیانیه سخنگوی وزارت خارجه ایران، این کشور را متهم کرد که قصد دارد «بر سر راه تلاش‌ها و ابتکار عمل‌هایی که در جهت ایجاد ثبات، امنیت و آزادی کشتی‌رانی در خلیج فارس و سراسر خاورمیانه» انجام می‌شود موانعی ایجاد کند. چهارشنبه هفته گذشته نمایندگان نظامی آمریکا و بریتانیا و چند کشور دیگر نشستی در بحرین برای تشکیل ائتلاف دریایی برگزار کردند. وزارت خارجه آمریکا دوشنبه گذشته اعلام کرد که نمایندگانی از ۶۰ کشور که در فوریه سال جاری در کنفرانس ورشو شرکت داشتند در برخی کشورها نشست‌های مشابهی برای تأمین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز برگزار می‌کنند. بحرین ۲۱ و ۲۲ اکتبر سال جاری میزبان نشست «امنیت دریایی و هوایی» است. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته دولت بحرین را متهم کرد که با برگزاری نشست‌های «مشکوک و تحریک‌آمیز» زمینه دخالت بیگانان در خلیج فارس را فراهم می‌آورد.

ترامپ #جوزف_مگوایر را به عنوان سرپرست #اطلاعات_ملی_آمریکا انتخاب کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا صبح جمعه ۱۸ مرداد/ ۹ اوت با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد جوزف مگوایر، رئیس کنونی مرکز ضد تروریسم ایالات متحده از هفته آینده به عنوان سرپرست اطلاعات ملی آمریکا کار خود را آغاز می‌کند. دریاسالار مگوایر ۳۶ سال در خدمت نیروی دریایی آمریکا بوده است. جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی متفاوتی از خطراتی که امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کردند داشت. بر اساس این ارزیابی روسیه و چین خطر اصلی‌اند و نه ایران. دو هفته قبل ترامپ اعلام کرد دن کوتس مدیر اطلاعات ملی آمریکا کناره‌گیری می‌کند و جان راتکلیف، نماینده جمهوریخواه در کنگره و از حامیان سرسخت رئیس جمهوری آمریکا برای مدیریت جامعه اطلاعاتی این کشور به سنا معرفی می‌شود. به گزارش رویترز راتکلیف از تجربه کافی برخوردار نبود. نام جینا هسپل، رئیس سازمان سیا هم به عنوان یک گزینه مطرح شد اما سرانجام ترامپ به تصمیم رسید و مگوایر را به عنوان سرپرست اطلاعات ملی آمریکا معرفی کرد. رئیس جمهوری آمریکا در پیام دیگری در توییتر اعلام کرد سو گوردون، معاون دستگاه اطلاعات ملی آمریکا نیز استعفا داده است. زمستان سال گذشته ترامپ نهادهای اطلاعاتی آمریکا را به ساده‌لوحی و انفعال در برابر ایران متهم کرده بود. در نظر رئیس جمهوری آمریکا، ایران همچنان «منبع بالقوه خطر و نزاع» است.

#برند_اربل، سفیر سابق آلمان در ایران از ریاست #اینستکس استعفا داد

برند اربل سفیر سابق آلمان در ایران که ۷ مرداد به جای پر فیشر به عنوان رئیس اینستکس (کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران) انتخاب شده بود از پذیرش این سمت خودداری کرد. نشریه بیلد در آلمان که این خبر را بازتاب داد، گزارش داد که اربل برنامه موشکی ایران را قانونی می‌دانست. وزارت خارجه آلمان انصراف اربل را تأیید کرد اما درباره دلایل انصراف او صرفاً به اشاره به این نکته بسنده کرد که اربل به دلیل مسائل شخصی نمی‌تواند ریاست اینستکس را بپذیرد. لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران هفته گذشته از آمادگی این کشور برای شرکت در اینستکس خبر داد و گفت: «اینستکس بیشتر بر غذا و دارو تمرکز دارد اما انتظارات اصلی ایران مبادلات بانکی و فروش نفت است.» در دو گفت‌وگو تلفنی روحانی با مکرون در عرض یک هفته، اینستکس در مرکز توجه قرار داشت. گام سوم ایران در کاهش تعهداتش در برجام به اجرایی شدن اینستکس برای مبادلات نفتی و بانکی بستگی دارد.