نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فارس: علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در دادگاه بدوی به اتهام ضربه به سرباز ناجا به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد

خبرگزاری امنیتی فارس دوشنبه ۱۸ مرداد به نقل از یک منبع آگاه بدون ذکر نام اعلام کرد که علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی به اتهام ضربه به سرباز نیروی انتظامی به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده است. این رأی دادگاه بدوی است. علی‌اصغر عنابستانی، نماینده محافظه‌کار تندرو، پس از انجام تخلف رانندگی به عابد اکبری، مأمور راهور نیروی انتظامی (ناجا) سیلی زد. ویدئویی از آن ۴ بهمن گذشته در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ایران منتشر شد. فرماندهی ناجا از بررسی موضوع و تقدیر از سرباز وظیفه جوان خبر داد و علی‌اصغر عنابستانی، نماینده اصول‌گرای مجلس مدعی شد که سرباز سیلی‌خورده او را کتک زده است. با این حال شاهدان عینی، دوربین‌های راهنمایی و رانندگی و فیلم دوربین‌های موبایل و مجموعه شواهد به‌دست آمده نشان داد که ادعای سرباز حقیقت دارد. پس از آن بود که نماینده سبزوار در ویدئویی از سرباز وظیفه عذرخواهی کرد اما مسئولیت مستقیم این اقدام را برعهده نگرفت. یک ماه پس از آن مهدی حاجیان، سخنگوی نیروی انتظامی خبر از شکایت نیروی انتظامی از عنابستانی داد و سخنگوی وقت قوه قضائیه ۲۸ بهمن ثبت پرونده شکایت در دادسرای تهران را تأیید کرد. با وجود این، خبرهای تأییدنشده از تبعید عابد اکبری به جنوب برای ادامه خدمت منتشر شد که عین‌الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا دوشنبه ۱۸ مرداد آن را تکذیب کرد. او همچنین دوشنبه ساعتی پیش از خبر فارس، به خبرگزاری «میزان» نزدیک به قوه قضائیه گفته بود که «تا این لحظه رأیی در خصوص شکایت سرباز راهور از آقای عنابستانی از سوی دادگاه صادر نشده است.»

اعتصاب در نیشکر هفت تپه ادامه دارد

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه روز دوشنبه ۱۸ مرداد نیز ادامه یافت. کارگران از ۲۸ روز پیش با خواست تعیین تکلیف وضعیت شرکت، پرداخت دستمزدهای معوقه، بازگشت به کار کارگران اخراجی، تمدید قرارداد کارگران دفع آفات، و واکسیناسیون رایگان همه شهروندان در برابر کرونا دست از کار کشیده‌اند. مسئولان استان، نمایندگان مجلس و دولت و قوه قضائیه پس از چند هفته بی‌اعتنایی به اعتصاب و خواست کارگران، تلاش کردند شورای اسلامی کار کارخانه را به کارگران تحمیل کنند. کارگران که شورای اسلامی کار را همدست دولت و کارفرما می‌دانند، بارها دست رد بر سینه این تشکل زده‌اند. کارگران این تلاش را ناکام گذاشتند. پس از این تلاش ناموفق، روز یکشنبه ۱۷ مرداد، استاندار و شورای تامین استان خواستار برگزاری جلسه با نمایندگان مستقل کارگران شدند. کارگران پس از تصمیم‌گیری جمعی از قبول این پیشنهاد نیز خودداری کردند. کارگران می‌گویند خواست‌های آن‌ها روشن است و مسئولان که ماه‌ها برای پاسخ دادن به این خواست‌ها فرصت داشته‌اند، به جای آن پاسخ دادن به خواست‌های کارگران می‌خواهند با زیر فشار گذاشتن و تهدید نمایندگان، اعتصاب را به شکست بکشانند.

کمبود گان و ماسک در بیمارستان‌ها: پرستاران توان ارائه خدمات مراقبتی به بیماران کرونا را ندارند

دبیرکل خانه پرستار ایران گفته وضعیت تجهیزات مورد نیاز کادر درمان در بسیاری از بیمارستان‌ها «فاجعه» است. به گفته محمدرضا شریفی مقدم بسیاری از بیمارستان‌های کشور با کمبود «گان» و «ماسک» مواجه هستند و در عمده بیمارستان‌ها اصلا ماسک N95 پیدا نمی شود. او گفته کمبود تجهیزات نیز منجر شده که در بیشتر بیمارستان‌ها پروتکل‌های بهداشتی به هیچ وجه رعایت نشود و به همین دلیل پرستاران با وجود واکسیناسیون باز هم به کرونا مبتلا می‌شوند.. ایران با موج پنجم کرونا روبه‌روست و بسیاری از داروهای مربوط به کرونا و حتی سرم معمولی یافت نمی‌شود. ۳۳۶ شهر در این موج در شرایط قرمز قرار گرفته‌اند و روزانه بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر در ایران بر اثر ابتلا به کرونا بستری می‌شوند.   دبیرکل خانه پرستار ایران با اشاره به فشار کاری بالای این روزها از افسردگی و مشکلات روحی و روانی بسیاری از پرستاران کشور خبر داده و گفته پرستاران هم اکنون با حداقل امکانات در بیمارستان ها فعالیت می‌کنند و حتی گان و ماسک نیز با جیره‌بندهای سختگیرانه‌ای در اختیار پرستاران قرار داده می شود. دبیرکل خانه پرستار ایران گفته: «از نظر اصول علمی، زمانی که یک پرستار در آی سی یو یا حتی بخش کرونا با ترشحات بینی و دهان یک بیمار مواجه می شود، قاعدتا باید گان خود را تعویض کند و با یک گان جدید به سراغ بیمار بعدی برود؛ اما در عمده بیمارستان های دولتی کشور اصلا این اصول رعایت نمی شود و هر پرستار گان خود را هر چهار تا هشت ساعت یک بار تعویض می کند و در این مدت ممکن است بالای سر بیش از ۱۰ بیمار برود.» او همچنین گفت تعداد پرستاران در ایران یک سوم استانداردهای جهانی است و نسبت تعداد پرستار به جمعیت کشور در ایران در سطح کشورهای عقب افتاده دنیاست. در اروپا به ازای هر هزار نفر جمعیت، ۱۰ پرستار وجود دارد و متوسط جهانی این رقم نیز شش پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت است و استاندارد حداقلی تعریف شده در جهان نیز وجود سه پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت است. اما در ایران به ازای هر هزار نفر، فقط ۱,۵ پرستار فعالیت می‌کنند. به گفته شریفی مقدم، اکنون در بخش‌های بیمارستان های دولتی به ازای هر ۲۵ بیمار مبتلا به کرونا، سه تا چهار پرستار وجود دارد.

وزیر منابع آبی عراق: ایران با بستن دو رودخانه سیروان و کارون موجب کمبود آب در استان دیالی شده است

مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق دوشنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت از قطع آب دو رودخانه سیروان و کارون توسط ایران خبر داد. الحمدانی در دیدار با نزار الخیرالله، قائم مقام وزارت امور خارجه عراق بر لزوم دیدار با مقام‌های ایران با توجه وضعیت آب منطقه به‌ویژه پس از قطع آب این دو رودخانه تأکید کرد و گفت حقابه عراق و تقسیم ضرر ناشی از کمبود آب بین دو کشور باید رعایت و تعیین شود. به‌گفته الحمدانی قطع آب دو رودخانه سیروان و کارون از سوی ایران منجر به کمبود آب در استان دیالی و تأثیر بر کیفیت آب در شط العرب (اروندرود) شده است. شط العرب (اروندرود) از تلاقی دو رودخانه فرات و دجله در جنوب عراق و کارون در ایران تشکیل شده است و کمبود آب جاری از دو رودخانه باعث افزایش شوری آن می‌شود. عراق برای تأمین آب خود به رودخانه‌های دجله و فرات و شاخه‌های فرعی آن وابسته است که همگی از ترکیه و ایران سرچشمه می‌گیرند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: در دولت جدید حتماً مسیر مذاکرات وین ادامه خواهد یافت

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۸ مرداد گفت: «در دولت جدید حتماً مسیر مذاکرات [احیای برجام] ادامه پیدا خواهد کرد.» خطیب‌زاده با بیان این‌که «ما هیچ‌وقت گفت‌وگو‌ها را ترک نکردیم»، افزود: «باید منتظر بمانیم تا دولت مستقر شود و وزیران تعیین شوند.» ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن سال جاری، همزمان با اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند. از آن زمان مذاکرات وین بلاتکلیف مانده و مسئولان جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که چگونگی ادامه مذاکرات با دولت جدید رئیسی است. در روزهای اخیر حمله به یک کشتی تجاری اسرائیل و سپس تلاش برای ربودن یک کشتی دیگر در منطقه خلیج فارس تنش بین کشورهای غربی و ایران را افزایش داده است. ممکن است ادامه این تنش‌ها بر مذاکرات احیای برجام نیز تأثیر بگذارد.

یک عضو هیأت رئیسه مجلس می‌گوید بررسی صلاحیت‌ کابینه رئیسی (عضو هیأت مرگ) از شنبه ۳۰ مرداد آغاز می‌شود

علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که از روز شنبه ۳۰ مردادماه کار بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) در صحن علنی مجلس آغاز خواهد شد. به‌گفته سلیمی برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌ها، سامانه‌ای ایجاد شده که منطبق بودن برنامه‌های وزیران با اسناد بالادستی، راستی‌آزمایی مدارک تحصیلی و سوابق اجرایی از جمله محور‌هایی این سازوکار هستند. حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو دیگر هیأت رئیسه مجلس نیز روز دوشنبه ۱۸ مرداد گفت: «دولت به مجلس اعلام کرد که امشب یا فردا لیست وزیران پیشنهادی خود را به مجلس تقدیم می‌کند.» حاجی دلیگانی گفت در صورت تقدیم لیست وزیران، کمیسیو‌ن‌ها تا سه‌شنبه هفته آینده برای بررسی برنامه آن‌ها جلساتشان دایر خواهد بود.

بحران قطع برق در ایران؛ توانیر از ادامه خاموشی‌ها خبر داد

شرکت توانیر در اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به بروز خاموشی‌های پراکنده به دلیل افزایش مصرف برق در کشور، از ادامه یافتن این مشکل در روزهای آینده خبر داد. توانیر در این اطلاعیه‌ اعلام کرد که در هفته جاری با افزایش دمای هوا مصرف برق افزایشی قابل ملاحظه‌ خواهد یافت که با توجه به محدودیت نیروگاه‌های برق-آبی امکان جبران آن وجود ندارد. در ادامه این اطلاعیه از همه مشترکان به ویژه در بخش‌های صنعت، کشاورزی، خانگی و تجاری خواسته شده است به منظور جلوگیری از «خاموشی‌های ناخواسته»، مصرف خود را کاهش دهند تا از قطع برق جلوگیری شود. دو ماه و نیم پیش خبرگزاری رویترز گزارش کرد که جمهوری اسلامی در یک سال گذشته حدود یک میلیارد دلار منابع ارزی از طریق استخراج بیت‌کوین به دست آورده است اما نه تنها عواید ناشی از این درآمد جدید به مردم نرسیده که اکنون باید قطع برق روزانه متأثر از سوداگرای بیت‌کوینی را هم به فهرست مشکلاتشان اضافه کنند. خشکسالی و فرسوده بودن شبکه برق‌رسانی از دیگر علل بحران قطع برق در ایران عنوان می‌شود.