ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از انفجارهای متعدد در شبه‌جزیره کریمه خبر می‌دهند

عصر سه‌شنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت گزارش‌هایی از چند انفجار در شبه‌جزیره کریمه منتشر شد. اوکراین می‌گوید یک انبار مهمات در پایگاه نیروی هوایی در کریمه، منطقه الحاق‌شده به روسیه، منفجر شده است. روسیه از انهدام یک انبار با سلاح‌های آمریکایی خبر داد. در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی که توده بزرگی از دود را برفراز شبه‌جزیره نشان می‌دادند منتشر شدند. ویکتوریا کازمیرووا، معاون اداره محلی به خبرگزاری تاس روسیه گفت انفجار در فرودگاهی در منطقه ساکی کریمه رخ داده است. وزارت دفاع روسیه از فرودگاه نظامی ساکی برای پرواز هواپیماهای جنگی خود استفاده می‌کند. برخی ناظران نیز از یک اقدام خرابکارانه سخن گفته‌اند، زیرا نیروهای اوکراینی بیش از ۲۰۰ کیلومتر دورتر از این منطقه مستقر هستند.

سازمان جهانی بهداشت: شیوع بیماری‌های مختلف در افغانستان افزایش یافته است

سازمان جهانی بهداشت سه‌شنبه ۱۸ مرداد / ۹ اوت در بیانیه‌ای اعلام کرد که افغانستان با شیوع بیماری‌های متعدد مواجه است. این سازمان گفت موج قابل توجهی از موارد اسهال شدید (AWD) در سراسر افغانستان مشاهده شده و به‌تازگی ابتلا به بیماری سرخک که کاهش یافته بود در تمام ولایت‌ها گزارش شده است. هم‌چنین موارد تبِ کنگو (CCHF) نیز در ۱۳ ولایت افغانستان مشاهده شده و موجی از موارد جدید تب دنگی یا تب استخوان‌شکن هم در ولایت ننگرهار شیوع پیدا کرده است. با روی‌ کارآمدن طالبان در افغانستان و قطع کمک‌ها، نظام بهداشتی در افغانستان در حال فروپاشی است. در یک سال اخیر صدها مرکز درمانی در ولسوالی‌های افغانستان تعطیل شده‌اند و اکثر مراکز درمانی با کمبود دارو و امکانات مواجه‌اند.

فریبا عادلخواه، زندانی دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی به مرخصی اعزام شد

پایگاه تحلیلی-خبری امتداد از اعزام فریبا عادلخواه، زندانی دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی به مرخصی ۵ روزه خبر داده است. طبق گزارش امتداد، حجت کرمانی، وکیل فریبا عادل خواه اعلام کرد: «او فعلاً به مدت ۵ روز به مرخصی آمده اما امیدوار است که این مدت تمدید گردد.» فریبا عادلخواه، شهروند دوتابعیتی ایرانی-فرانسوی در تاریخ ۱۷ خردادماه سال ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد. گابریل (رولان) مارشال، پژوهشگر فرانسوی نیز در ماه ژوئن همان سال حین سفر به ایران که برای دیدار با فریبا عادلخواه صورت گرفته بود، بازداشت شد. گابریل مارشال در تاریخ ۱ فروردین ۹۹ در چهارچوب معادله زندانی با جلال روح‌الله‌نژاد از زندان اوین آزاد شده و یک روز بعد ایران را به مقصد پاریس ترک کرد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فریبا عادلخواه یک‌شنبه ۳۱ فروردین ۹۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. این شهروند ایرانی-فرانسوی نهایتا اردیبهشت‌ماه ۹۹ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۶ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم عبنا در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای او قابل اجرا است. فریبا عادلخواه در تاریخ ۲۷ شهریور ۹۹ از بند زنان زندان اوین به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ این زندان منتقل شد. از دلایل انتقال این زندانی دوتابعیتی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات علی‌رغم قطعی شدن محکومیتش اطلاعی در دست نیست. پرونده او توسط اطلاعات سپاه تشکیل و رسیدگی شده است بنابراین ورود وزارت اطلاعات به پرونده‌ای که دارای رای قضایی است ابهام برانگیز است. فریبا عادل‌خواه در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ در شرق فرانسه تحصیل کرده و دکترای خود را در زمینه «مردم شناسی اجتماعی و قوم‌شناسی» از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی در پاریس دریافت کرده است. وی سالیان درازی است که به عنوان پژوهشگر و مدیر پژوهش، در «بنیاد ملی علوم سیاسی» در پاریس به کار مشغول بوده است. فریبا عادل‌خواه نویسنده کتاب‌های «انقلاب باحجاب: زن مسلمان ایرانی» و «مدرن بودن در ایران» است. در سال ۹۷ نیز کتاب دیگری با نام «هزار و یک مرز ایران: سفر و هویت» از او به زبان فرانسوی منتشر شد.

شمار دانشجویان بهایی محروم از تحصیل در کنکور سراسری امسال به ۳۴ نفر رسید

با احتساب ۹ نفر دیگر، شمار شهروندان بهایی‌ شرکت‌کننده در کنکور سراسری ۱۴۰۱ که با عناوین مختلف ازجمله «نقص پرونده»، به دلیل بهایی‌ بودن از ادامه تحصیل محروم شده‌اند، به ۳۴ نفر رسید. به‌گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آوا مشکین نفس ساکن کرمان، دیبا بهشاد ساکن اصفهان؛ جمشید نورانی، هونام اسماعیلی، همایون اسماعیلی ساکن تهران؛ و کوروش کریمی‌نژاد، ارشیا پروین، آریا مصلح و روژین عاطفی ساکن اصفهان نیز در سایت سازمان سنجش با پیغام «نقص پرونده» روبه‌رو و به دلیل بهایی‌ بودن از ادامه تحصیل محروم شدند. پیش از این هویت فروتن رحمانی، رها بارقی، بشیر نعیمی و رکسانا بابائیان شهروندان بهایی‌ ساکن کرج، چابهار، کرمان و میاندوآب و همچنین عهدیه نامجویان و تارا روزبهان ساکن اصفهان، شیوا امین ساکن شاهین شهر، مهسا فروهری، هانا موفقی و هیوا بدیعی ساکن کرج، بهزاد براتی ساکن مشهد، فارس حمدی حصاری، ملیکا ملّاکی ساکن بیرجند، بابک یکانی، عطاییه همتی و ژینوس همتی ساکن کرمان، پارسا روحانی و ساغر شهیدی ساکن کاشان، شمیم ایدلخانی و نسیم ایدلخانی ساکن اردبیل، مستعان اقدسی و منا امینی ساکن تهران، ثمین شهریاری، شهروند بهایی‌ ساکن کرج و شیدا ایشانی و نورا میرزائی شهروندان بهایی‌ ساکن فردیس کرج و کرمان توسط هرانا احراز شده بود. گزینه نقص در پرونده ترفندی متداول از سوی حکومت ایران است که عمدتاً از سال ۱۳۸۵ برای محروم کردن شهروندان بهایی‌ از ادامه تحصیل به‌کار گرفته شده است. براساس مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی، بهاییان افزون بر محرومیت از اشتغال در مراکز و اداره‌های دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.

زمانه زیویه، فعال مدنی اهل سقز جهت تحمل حبس به زندان منتقل شد

به گزارش کولبرنیوز، سه‌شنبه ۱۸ مردادماه زمانە زیویه، فعال مدنی اهل شهر سقز جهت اجرای حکم حبس خود به زندان این شهر منتقل شده است. بر اساس این گزارش این فعال مدنی هنگام مراجعه به واحد اجرای احکام سقز بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان برده شده است. زمانه زیویه اردیبهشت سال جاری توسط دادگاه انقلاب سقز به اتهام «عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون» به ۱۰ ماه زندان تعزیری محکوم شده بود. زمانه زیویه ۲۹ ساله و فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه پیام نور سقز است. او ۹ بهمن ۱٤٠٠ با یورش نیروهای اداره اطلاعات به منزلش بازداشت شد و پس از ۳۳ روز حبس با قرار وثیقه ۳۰۰ ملیون تومانی، به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود. این فعال مدنی اهل سقز مادر یک کودک ٤ ساله است و در ایام بازداشت از حق ملاقات با خانواده و هم‌چنین حق دسترسی به وکیل محروم مانده بود.

رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص: اجرای «قانون جوانی جمعیت» تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی را افزایش داده است

فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص سه‌شنبه ۱۸ مرداد/۹ اوت تأیید کرد اجرایی‌شدن قانون موسوم به «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» به افزایش تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی منجر شده است. او گفت: «از زمان اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت، تولد بیماران تالاسمی افزایش داشته است.» فاطمه هاشمی درباره وضعیت بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص در ایران افزود:‌ «افزایش نجومی قیمت دارو‌های بیماران ام اس، دیالیزی، پیوند کلیه، تالاسمی و سرطان، وضعیت را برای این بیماران بسیار بد کرده است و طرح جدید دارویار هم دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند.» سهم بیماران ام اس برای یکی از دارو‌ها در سال ١۴٠٠، ٨۵۶ هزار تومان بوده که امسال سهم شان از پرداختی این دارو به ۸ میلیون و ۵۵۴ هزار تومان رسیده است. پیشتر در خرداد سال جاری نیز مجید آراسته، کارشناس پیشگیری از بیماری‌ تالاسمی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هم نسبت به افزایش نگران‌کننده تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی ماژور هشدار داده بود. او با اشاره به نقش طرح غربالگری در کاهش تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی گفته بود هر سال به طور میانگین دستکم ۲۰۰ نوزاد مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور در کشور متولد می شوند که نگران کننده است. به گفته این مقام وزارت بهداشت با توجه به نقش ازدواج فامیلی و عدم توان پرداخت هزینه‌ روش‌های پیشگیری، بیشتر این نوزادان در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان و خوزستان متولد می‌شوند. بنابر اعلام انجمن تالاسمی ایران، آزمایش‌های ژنتیکی برای تشخیص پیش از تولد سلامت یا ابتلای نوزادان و آزمایش‌های مرحله تکمیلی بعد از بارداری در هفته ۱۰-۱۲ بارداری با نمونه‌برداری از جنین برای تمام بارداری‌های افراد دارای تلاسمی مینور ضروریست. با این‌حال دستورالعمل تازه وزارت بهداشت و درمان که پس از اجرایی‌شدن قانون جوانی جمعیت ابلاغ شده است، در این روند اختلال ایجاد می‌کند. طبق این دستورالعمل هرگونه توصیه پزشکی به سقط جنین و حتی غربالگری بدون درخواست یکی از والدین از سوی پزشک جرم‌انگاری شده و پزشکان در صورتی تخطی از دستورالعمل اعلام‌شده وزارت بهداشت و درمان به «حبس، جزای نقدی و ابطال پروانه طبابت» محکوم خواهند شد. قانون موسوم به جوانی جمعیت طبق درخواست علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش جمعیت ایران در دستور کار قرار گرفت. بسیاری از پزشکان و کارشناسان نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار این قانون بر زندگی زنان هشدار داده‌اند.

قتل‌های «ناموسی»: مردی در مشهد همسرش را در برابر دیدگان فرزندان خود به قتل رساند

همشهری آنلاین خبر داد شامگاه روز یکشنبه ۹ مردادماه، یک زن ۳۸ ساله در مشهد با انگیزه «ناموسی» در مقابل چشم دو فرزند خود، با ضربات چاقو به دست همسرش به قتل رسیده است. بنا بر این گزارش، مرد پس از قتل همسر خود متواری شده بود اما همسایگان و اهالی روستای کاظم‌آباد پس از شنیدن صدای گریه فرزندان با پلیس تماس گرفتند و مأموران پلیس قاتل را مورد پیگرد قرار دادند. پس از مدتی متهم خود را به کلانتری معرفی کرد. او درباره انگیزه خود از ارتکاب این قتل گفت: «همسرم مدام با گوشی تلفن سرگرم بود و در فضاهای مجازی دوستانی پیدا کرده بود و با آن‌ها ارتباط داشت که من همواره به این ماجرا مشکوک بودم و او را سرزنش می‌کردم که در نهایت نیز همه این اختلافات از گذشته تا به حال موجب خشم ناگهانی‌‌ام شد و او را مقابل چشمان دو فرزندم به قتل رساندم.» او در زندان به‌سر می‌برد و به‌زودی محاکمه خواهد شد. هر سال در ایران، شماری از زنان و دختران جوان به دست مردان خانواده به بهانه حفظ «ناموس» با فجیع‌ترین وضع به قتل می‌رسند. قوانین موجود در جمهوری اسلامی، از جمله موادی در قانون مجازات اسلامی، از جمله حق مالکیت پدر و جد پدری بر فرزندان و ریاست مردان بر خانواده، بستری را فراهم می‌کنند تا زنان و دختران جوان قربانی تعصب کور مردان خانواده شوند و افرادی که مرتکب قتل‌های «ناموسی» می‌شوند از مجازات‌های سنگین معاف شوند.

اسپانیا و پرتغال: ژوئیه امسال گرم‌ترین ماه ژوئیه در ۶۰ سال اخیر بود

طبق اعلام سازمان هواشناسی دولتی AEMET در اسپانیا، ماه ژوئیه امسال برای اولین بار از سال ۱۹۶۱ میانگین دمای هوا در این کشور ۲۵,۶ درجه سانتیگراد ثبت شد. این مقدار ۲,۷ درجه بالاتر از مقدار میانگین در ماه‌های ژوئیه بوده است. بالاترین دما در ۲۴ ژوئیه سال جاری با ۴۶ درجه در شهر «مورون د لا فرونترا» در اندلس ثبت شد. گرمای شدید و کاهش بارندگی، خشکسالی را در بسیاری از مناطق اسپانیا تشدید و شرایط مساعدی برای بروز آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها ایجاد کرد. بر اساس داده‌های سامانه اطلاعات آتش‌سوزی جنگل‌های اروپا، تاکنون سال ۲۰۲۲ بدترین سال از نظر منطقه سوخته و شمار آتش‌سوزی‌ها در اسپانیا بوده است. بر این اساس حدود ۲۴۰ هزار هکتار زمین در بیش از ۳۷۰ آتش‌سوزی در آتش سوخته است. همچنین سازمان هواشناسی کشور همسایه پرتغال نیز اعلام کرد که ماه ژوئیه امسال گرم‌ترین ماه ثبت‌شده در این کشور بوده است. براساس این اطلاعات، میانگین دمای هوای پرتغال در ماه ژوئیه ۲۵,۱ درجه بود. این میزان تقریباً سه درجه بیشتر از میانگین بلندمدت ماه‌های ژوئیه بود. بر اساس محاسبات هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی، تغییرات آب‌وهوایی که بشر مسبب آن بوده باعث شده است که میانگین دما در سراسر جهان کمی بیش از یک درجه سانتیگراد بیشتر شود.

وضعیت نامعلوم کارگران نگهبان پروژه متوقف شده قطار شهری اهواز؛ سال‌هاست حقوق این کارگران پرداخت نشده است

پس از حدود چهار سال از اعلام توقف فعالیت پروژه قطار شهری اهواز در استان خوزستان هنوز وضعیت ۱۱۳ کارگر باقی مانده این پروژه عمرانی نامعلوم است. تعدادی از کارگران نگهبان پروژه قطار شهری اهواز در اعتراض به رویه پرداخت حقوق خود از سوی پیمانکار، به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفتند: «حدود ۱۱۳ کارگر شاغل در بخش حراست پروژه تعطیل‌شده قطار شهری اهواز هستیم که پیمانکار هر چند ماه یک بار بخشی از حقوق یک ساله ما کارگران را پرداخت می‌کند و این موضوع مشکلات زیادی را برای ما به‌عنوان حداقل‌بگیر به‌وجود آورده است.» آن‌ها با انتقاد و اعلام نارضایتی از پیمانکار و اینکه رویه پرداخت حقوق‌، گذران زندگی کارگران را در وضعیتی دشوار قرار داده است، افزودند: «متأسفانه هریک از ما کارگران نگهبان براساس سوابق کار مبالغی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون از کارفرما طلبکاریم. این درحالی‌ست که چندین سال است علیرغم داشتن طلب مالی از شرکت برای تأمین حداقل مایحتاج روزانه خانواده‌های خود دچار مشکل شده‌ایم.» با توقف فعالیت پروژه ساخت قطار شهری اهواز ۵۰۰ کارگر این مجموعه بیکار شدند. علاوه بر این ۱۱۳ کارگر نگهبان، سه کارگر تأسیساتی در این واحد با یک سال معوقات مزدی باقی مانده‌اند و وضعیت شغلی‌شان تاکنون مشخص نیست. کارگران پروژه قطار شهری همچنین به نداشتن قرارداد کار و حق مرخصی و سایر مطالبات خود از جمله پرداخت نشدن هزینه رفت و آمد، ناهار و عیدی که مربوط به سال ۱۴۰۰ است، اشاره کردند. در ماه‌های اخیر این کارگران برای پیگیری وضعیت خود مکاتباتی با مسئولان داشته‌اند اما تا این لحظه پاسخ روشنی دریافت نکرده‌اند. فعالیت پروژه قطار شهری اهواز در ماه‌های پایانی سال ۹۷ متوقف شد. از آن زمان تاکنون حدود ۱۱۳ کارگر نگهبان آن در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و آن‌ها چندین ماه مزایای مزدی معوقه و حق بیمه طلبکارند و علاوه بر دو سال عیدی، سنوات آن‌ها نیز از چندین سال پیش پرداخت نشده است.