ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رابرت مالی در ارتباط با برجام، با گروه‌های یهودی در آمریکا دیدار کرد

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با رهبران چندین سازمان یهودی در ایالات متحده دیدار کرد. این دیدار در پی تأخیر غیرمنتظره در مذاکرات احیای برجام پس از چند هفته پیشرفت در گفت‌وگوها انجام شد. شرکت‌کنندگان از به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد آنچه در جلسه بحث شد خودداری کردند. یکی از سخنگویان فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی گفت: «گروه‌های شرکت‌کننده از تعامل کاخ سفید قدردانی کردند و ما خوشحالیم که این دیدار برگزار شد.» اکثر شرکت‌کنندگان به‌طور علنی از برنامه توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران انتقاد کرده بودند و در نشست با رابرت مالی نیز علیه مذاکرات هسته‌ای در حال انجام با ایران صحبت کردند. مالی به ویژه در گذشته با انتقاد طرفداران اسرائیل روبه‌رو بوده است. جان کربی، مدیر ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «هنوز کار زیادی برای دیپلمات‌های ما وجود دارد» و «ما هنوز به توافق کامل با ایران نرسیده‌ایم».

شمار زنان سرپرست خانوار در ایران رو به افزایش است

نرجس خاتون اسعدی خلیلی، مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور گفت: «تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور طی چند دهه اخیر روند رو به رشدی داشته است به‌طوری‌که در حال حاضر ۲۴۰ هزار خانوار زن سرپرست که با اعضای خانواده بالغ بر ۵۸۴ هزار نفر هستند تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.» به‌گفته اسعدی خلیلی، از ۲۴۰ هزار خانوار زن سرپرست تحت پوشش بهزیستی ۱۷۱ هزار نفرشان ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند. مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی، «پایین بودن سطح دانش و مهارت‌های شغلی، دسترسی محدود به بازار کار، بالا بودن ساعت کار با حداقل درآمد و مزایا، نبود ارتباط مناسب و کافی بین زنان سرپرست خانوار با صاحبان اصلی مشاغل، وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، نوسانات شدید اقتصادی، افزایش تورم و بالا رفتن هزینه راه‌اندازی کسب‌وکار و همچنین در معرض ورشکستگی قرار گرفتن مشاغل زنان سرپرست خانوار» را از جمله چالش‌های اجرای برنامه‌های توانمندسازی شغلی زنان سرپرست خانوار عنوان کرد.

صد‌ها کارگر با توقف کار در معدن نمک تخار افغانستان بیکار شدند

روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان در گزارشی نوشته است در ولسوالی نمک‌آب ولایت تخار این کشور طالبان کار استخراج معدن نمک «تاقچه‌خانه» را متوقف کرده و کارگران بیکار شده‌اند. حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر در این معدن کار می‌کردند و حدود ۴۰۰ افغانی در روز درآمد داشتند اما اکنون پس از توقف کار با فقر شدید و بیکاری روبه‌رو شده‌اند. به‌گفته یکی از کارگران این معدن در روستای «خم‌خیران» حدود ۱۶۰ خانواده زندگی می‌کنند که تنها منبع درآمدشان از کارکردن در این معدن بوده و اکنون همه این خانواده‌ها «نان برای خوردن ندارند». عبدالناصر حقانی، رئیس معادن طالبان در ولایت تخار می‌گوید: «اساسی‌ترین دلیل متوقف شدن استخراج معدن تاقچه‌خانه در این ولایت نبود دستورعمل کاری و قانون برای معادن است که در حال بررسی است.» به‌گفته‌ او، وزارت معادن و نفت طالبان برنامه‌‌ای برای ازسرگیری کار در معدن نمک «تاقچه‌خانه» ندارد. کارگران خواهان ادامه هرچه زودتر کار در این معدن هستند تا از فقر نجات یابند.

فولکر تورک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل شد

به پیشنهاد آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، فولکر تورک اتریشی به‌عنوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل جایگزین میشل باشله شد. فولکر تورک ۵۷ ساله پیش از این سمت معاون دبیرکل را برعهده داشت. میشل باشله، رئیس جمهوری سابق شیلی به مدت چهار سال کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل بود. دوران تصدی او هفته گذشته به پایان رسید و او دوباره برای این پست درخواست ادامه کار نداد. فولکر تورک بیش از سه دهه است که در سازمان ملل فعالیت دارد. او در زمان مدیریت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با گوترش همکاری نزدیک داشت. تورک بیش از دو دهه برای کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل کار کرد که آخرین آن به‌عنوان معاون کمیساریای عالی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بود.

خودکشی دو نوجوان ۱۵ و ۱۷ ساله در شهرهای قروه و روانسر

بنا بر گزارش «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پنج‌شنبه ۱۷ شهریور جاری یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر استان کرمانشاه از طریق حلق‌آویز کردن خود دست به خودکشی زد و جانش را از دست داد. نام این نوجوان آرمین ملکی اعلام شده است، اما در این گزارش به دلایل و انگیزه خودکشی این نوجوان اشاره‌ای نشده است. همچنین یک نوجوان ۱۵ ساله دیگر در شهرستان قروه واقع در استان کردستان با مصرف قرص برنج دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. هویت این نوجوان، طاها شیرمحمدی عنوان شده است. یک منبع آگاه در این‌باره به هرانا گفته است: «این نوجوان به دلیل برخی اختلافات خانوادگی از طریق مصرف قرص برنج دست به خودکشی زد و پس از این اقدام به یکی از بیمارستان‌های شهرستان سنندج منتقل شد؛ تلاش‌های کادر درمان برای نجات این نوجوان از مرگ بی‌نتیجه ماند و نهایتاً او بر اثر شدت آسیب‌های وارده جان خود را از دست داد.» ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور)، «روز جهانی پیشگیری از خودکشی»، روزی‌ست برای بالا بردن آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر به دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۷۷ درصد از کل خودکشی‌های جهان در کشورهای با درآمد کم و متوسط (LMICs) اتفاق می‌افتد. در ماه‌های گذشته خبرهای متعددی درباره خودکشی، به‌ویژه خودکشی نوجوانان و کارگران در ایران منتشر شده است. دلایل این خودکشی‌ها را بیشتر «فقر اقتصادی» و «نابه‌سامانی‌های اجتماعی و خانوادگی» اعلام کرده‌اند. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روان‌پزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

رضا شهابی، فعال کارگری از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد

رضا شهابی، فعال کارگری و عضو هیأت مدیره سندیکای شرکت واحد و اتوبوسرانی تهران و حومه، پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ با پایان یافتن بازجویی‌ و تکمیل پرونده از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی ۴ این زندان منتقل شد. سه‌شنبه ۸ شهریور، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از تمدید قرار بازداشت این فعال کارگری برای چهارمین بار طی دوران بازداشت خبر داده بود. رضا شهابی علی‌رغم نارحتی‌های قلبی و کلیوی بیش از ۱۱۹ روز است که در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. ادامه بازداشت رضا شهابی در حالی صورت گرفته که این فعال کارگری دچار مشکلات جسمانی جدی و متعددی است. پیش‌تر یک منبع آگاه از وضعیت رضا شهابی به هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، گفته بود: «رضا شهابی علی‌رغم تعدد بیماری‌های جسمانی از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است. او در ناحیه گردن و سمت چپ بدنش درد شدیدی را تحمل می‌کند و نیاز مبرم به گردن‌بند طبی دارد. آقای شهابی که به بیماری قند و فشار خون نیز مبتلاست، سردردهای مزمنی را از این بابت متحمل می‌شود.» این فعال سندیکایی پیش از بازداشت به دلیل مشکلات کلیوی چندین عمل جراحی انجام داده بود. رضا شهابی، طی مدت زمان بازداشت به دلیل اعتصاب غذای پیشین خود، دچار کاهش وزن شدید و ضعف جسمانی شده است و نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد. دوشنبه ۲۳ خرداد سال جاری شهابی در اعتراض به تداوم بازجویی و بازداشت در بند ۲۰۹ اعلام اعتصاب غذا کرد. او روز یک‌شنبه دوم مرداد ۱۴۰۱، به اعتصاب غذای خود پایان داد. این فعال سندیکایی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت سال جاری به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. حسن سعیدی نیز دیگر عضو سندیکای شرکت واحد و اتوبوسرانی تهران و حومه، ۲۸ اردیبهشت امسال بازداشت و بعد از گذشت بیش از سه ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین با تکمیل پرونده و پایان بازجویی به بند عمومی ۴ این زندان منتقل شده بود.