نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهاجم نظامی #ترکیه به #کردهای_سوریه: دبیرکل #ناتو از #ترکیه خواست از اقدامات تنش‌را و بی‌ثبات کننده در #سوریه خودداری کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از ترکیه خواست در عملیات نظامی به شمال سوریه خویشتنداری پیشه کند و هر اقدام نظامی را در تناسب با اهداف عملیات انجام دهد و منطقه را بیش از این بی‌ثبات نکند. دبیرکل ناتو چهارشنبه ۹ اکتبر/۱۷ مهر همزمان با آغاز عملیات «چشمه صلح» ارتش ترکیه در شمال سوریه در جمع خبرنگاران گفت آنکارا قبل از آغاز این عملیات ناتو رادر جریان قرار داده بود. استولتنبرگ گفت: «اطمینان دارم که همه اقدامات [ترکیه] در شمال سوریه متناسب با وضعیت خواهند بود. مهم است که ترکیه از انجام اقدامت بی‌ثبات‌کننده و تنش‌زا در منطقه که سبب رنج انسان‌ها می‌شوند خودداری کند.» مصطفی بالی، مدیر اطلاع‌رسانی نیروهای سوریه دموکراتیک با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش ترکیه بمباران «مناطق غیرنظامی» را آغاز کرده‌اند. بالی نوشت مردمانی که در این مناطق زندگی می‌کنند دچار ترس و وحشت بزرگی شده‌اند.

یک «میدان عظیم گازی» در جنوب ایران کشف شد

خبرگزاری فارس چهارشنبه ۱۷ مهر از کشف «یک میدان عظیم گازی در مناطق خشکی جنوب ایران» خبر داد. براساس این گزارش، این میدان گازی در عمق ۳۹۰۰ متری زمین کشف شده و حجم آن به اندازه ۱۶ سال مصرف گاز در تهران است. سید صالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران این خبر را تأیید کرد و گفت: «این میدان پس از یک سال فعالیت مستمر اکتشافی در جنوب ایران کشف شده است». قرار است به‌زودی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اطلاعات دقیق‌تری درباره این میدان تازه کشف‌شده ارائه دهد. ایران ۳۶ میدان گازی دارد و از لحاظ دارا بودن ذخایر گازی، در رتبه دوم جهان قرار دارد. میزان ذخیره درجای گاز طبیعی ایران ۱۲۰۰ تریلیون فوت مکعب (۳۳ تریلیون مترمکعب) برآورد می‌شود.

پارلمان اروپا #جوسب_بورل را به جای #فدریکا_موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منصوب کرد

پارلمان اروپا چهارشنبه ۹ اکتبر/۱۷ مهر جوسب بورل، وزیر خارجه پیشین اسپانیا را به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منصوب کرد. بورل از یکم نوامبر/۱۰ آبان سال جاری جایگزین فدریکا موگرینی می‌شود. سیاستمدار ۷۲ ساله اهل کاتالان اسپانیا در نشست چهارشنبه پارلمان اروپا پس از پاسخ به پرسش‌های نمایندگان، موفق به کسب اکثریت آرای آنها برای اتخاذ این سمت شد. بورل را به عنوان یک دیپلمات حامی توافق هسته‌ای با ایران می‌شناسند.

تهاجم نظامی #ترکیه به #کردهای_سوریه: #ژان_کلود_ یونکر، رئیس #کمیسیون_اروپا اعلام کرد که اروپا هزینه ایجاد منطقه امن در شمال #سوریه را نمی‌پردازد

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا از ترکیه خواست عملیات نظامی در شمال سوریه را متوقف کند. یونکر ترکیه را تهدید کرد که کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به این کشور قطع می‌شود. رئیس کمیسیون اروپا گفت: «از ترکیه و سایر بازیگران می‌خواهم عملیات نظامی [در شمال سوریه] را متوقف کنند. اتحادیه اروپا هزینه منطقه امن در شمال سوریه راپرداخت نمی‌کند.» اتحادیه اروپا سالانه شش میلیارد دلار برای تأمین هزینه پناهجویان سوری به ترکیه می‌پردازد با این هدف که آنکارا از ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی جلوگیری کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ادعا کرده است که یکی از اهداف عملیاتی که با رمز «چشمه صلح» بعد از ظهر چهارشنبه ۹ اکتبر/۱۷ مهر آغاز شد، ایجاد یک منطقه امن برای اسکان دادن پناهجویان سوری است.

تهاجم نظامی #ترکیه به #کردهای_سوریه: نخستین کشته‌ها در میان غیرنظامیان در #رأس‌العین و #عین_عیسی

نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند که در بمباران هوایی جنگنده‌های ترکیه دست‌کم دو غیر نظامی در روستایی در غرب رأس‌العین در نوار مرزی شمال سوریه کشته شدند. رسانه‌‌های نزدیک به نیروهای سوریه دموکراتیک گزارش داده‌اند که در حملات ترکیه به بیمارستان شهر «عین عیسی»، هفت نفر از این شبه‌نظامیان کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شده‌اند. جنگنده‌های شکاری ارتش ترکیه، همزمان با آغاز تجاوز نظامی ترکیه به شمال سوریه با رمز «چشمه صلح» مناطقی در تل‌ابیض و رأس العین را بمباران کردند. کینو گابریل» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه گفت نیروهای کرد توانایی پاسخ‌دهی به حملات توپخانه و جنگنده‌های ارتش ترکیه را دارند و ارتش ترکیه هرگز به اهداف خود در سوریه نخواهد رسید.

تهاجم نظامی ترکیه به #کردهای_سوریه: #ترکیه بمباران «مناطق غیر نظامی» را آغاز کرد

مصطفی بالی، مدیر اطلاع‌رسانی نیروهای سوریه دموکراتیک با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش ترکیه بمباران «مناطق غیرنظامی» را آغاز کرده‌اند. بالی نوشت مردمانی که در این مناطق زندگی می‌کنند دچار ترس و وحشت بزرگی شده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه ۹ اکتبر/۱۷ مهر با انتشار پیام‌هایی در توییتر از آغاز عملیات «چشمه صلح» در شمال سوریه خبر داد. اردوغان ادعا کرد که هدف از این عملیات ایجاد صلح در منطقه است. نیروهای سوریه دموکراتیک از امریکا به عنوان متحد خود خواسته‌اند در شمال سوریه منطقه «پرواز ممنوع» ایجاد کند. وزارت خارجه ترکیه ساعتی قبل از آغاز عملیات «چشمه صلح» سفیر آمریکا در ترکیه را در جریان این عملیات قرار داده بود.

تهاجم نظامی ترکیه به کردهای سوریه: #نیروهای_سوریه_دموکراتیک از آمریکا خواستند برای حفظ جان غیرنظامیان در شمال #سوریه منطقه «پرواز ممنوع» ایجاد کند

نیروهای سوریه دموکراتیک (SFD ) همزمان با آغاز عملیات نظامی ترکیه با رمز «چشمه صلح» از آمریکا به عنوان متحد خود در جنگ با داعش خواستند در شمال شرقی سوریه برای حفظ جان غیر نظامیان منطقه «پرواز ممنوع» ایجاد کند. در بیانیه نیروهای دموکراتیک سوریه گفته شده: «ما به توافق بین آنکارا و واشنگتن به بهترین وجه ممکن عمل کردیم و با این‌کار مردم‌مان را آسیب‌پذیر کردیم.» آنکارا و واشنگتن پس از دو روز گفت‌وگو در روزهای ۵ تا ۷ اوت بر سر ایجاد منطقه امن مشترک در شمال سوریه به توافق رسیدند. بر اساس این توافق یگان‌های مدافع خلق کرد که اصلی‌ترین متحد آمریکا در جنگ با داعش بودند از نوار مرزی عقب‌نشینی کردند و ارتش ترکیه فرصت مغتنمی به دست آورد که با افزایش نیروها و تجهیزات سنگین نظامی زمینه‌های حمله به شمال سوریه را فراهم کند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه ۹ اکتبر/۱۷ مهر با انتشار پیام‌هایی در توییتر از آغاز عملیات «چشمه صلح» در شمال سوریه خبر داد. اردوغان ادعا کرد که هدف از این عملیات ایجاد صلح در منطقه است. ساعتی قبل از آغاز این عملیات رئیس جمهوری آمریا در پیامی در توییتر نوشت که «جنگ‌های احمقانه بی‌پایان» برای ایالات متحده به پایان رسیده است.

#اردوغان از آغاز عملیات «#چشمه_صلح» در شمال شرقی #سوریه خبر داد و اعلام کرد ترکیه تمامیت ارضی سوریه را نقض نمی‌کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با انتشار پیام‌هایی در توییتر از آغاز عملیات «چشمه صلح» در شمال سوریه خبر داد. اردوغان چهارشنبه ۹ اکتبر/۱۷ مهر نوشت: «هم‌اکنون دستور آغاز عملیات نیروهای مسلح ما با ارتش ملی سوریه علیه پ ک ک/ ی پ گ و تروریست‌های داعش را در شمال سوریه دادم. مأموریت ما این است که مانع از ایجاد یک کریدور تروریستی در مرزهای جنوبی کشورمان بشویم و در منطقه صلح ایجاد کنیم.» اردوغان در پیام دومی نوشت هدف از این عملیات خنثی کردن تهدیدات علیه ترکیه و ایجاد یک منطقه امن برای تسهیل بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان است. اردوغان خاطرنشان کرد که ترکیه به تمامیت ارضی سوریه احترام می‌گذارد. اردوغان سرانجام در آخرین پیام خود نوشت که بر پیشانی یکایک سربازان ارتش ترکیه به عنوان قهرمان بوسه می‌زند.در روزهای گذشته نیروهای موسوم به «ارتش ملی سوریه» جبهه منبج در شرق فرات را تقویت کرده بودند.

سه دانشمند پژوهشگر باتری #نوبل_شیمی ۲۰۱۹ را به‌دست آوردند

جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۹ به جان ب. گودایناف (آمریکایی)، ‌م. استنلی ویتینگام (بریتانیایی) و آکیرا یوشینو (ژاپنی)، سه دانشمندی که در زمینه توسعه باتری‌های لیتیوم یون پژوهش‌هایی انجام داده بودند، تعلق گرفت. در بیانیه اهدای جایزه نوبل شیمی امسال که در استکهلم منتشر شد آمده است باتری‌های لیتیوم یون، باتری‌های سبک، قابل شارژ و قدرتمند در بسیاری از محصولات مانند تلفن‌های همراه ، لپ‌تاپ و وسایل نقلیه برقی استفاده می‌شوند. این باتری‌ها می‌توانند مقادیر زیادی انرژی خورشیدی و انرژی بادی را ذخیره کنند و جهانی عاری از سوخت‌های فسیلی را ممکن سازند. پروفسور جان ب گودایناف با ۹۶ سال سن، مسن‌ترین برنده جایزه نوبل شیمی است. جایزه نوبل شیمی ۹۰۰ هزار دلار است و بین این سه دانشمند تقسیم می‌شود.

فرمانده #ارتش: بعد از تغییر ساختار نیروی زمینی، یگان‌های این نیرو به واکنش سریع و متحرک هجومی تغییر ماهیت داده‌اند

امیرسرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش چهارشنبه ۱۷ مهر در رزمایش غیرمنتظره نیروی زمینی ارتش در منطقه شمال غرب ایران گفت: «بعد از تغییر ساختار نیروی زمینی ارتش، یگان‌های این نیرو به واکنش سریع و متحرک هجومی تغییر ماهیت داده‌اند. لازم بود ارزیابی از این یگان‌ها به عمل آید تا میزان آمادگی، تحرک و سرعت یگان‌ها سنجیده شود». به‌گفته فرمانده کل ارتش، مأموریت غیرمترقبه یگان‌های منطقه شمال غرب، نیمه‌شب گذشته به یگان‌ها ابلاغ شد و آن‌ها بلافاصله وارد منطقه رزمایش شدند. فرمانده کل ارتش افزود پیام این رزمایش این است که نیروهای ارتش «برای مقابله با هرگونه تحرک احتمالی دشمن، کاملاً آماده هستند» و در «سریع‌ترین زمان ممکن» مأموریت خود را انجام می‌دهند. در پی تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس، جمهوری اسلامی تلاش می‌کند توان و مهارت‌های نظامی خود را افزایش دهد. در این زمینه سفرهای مقام‌های نظامی ایران به روسیه در هفته‌های گذشته نشان از همکاری‌های نظامی دو کشور دارد.

#وزارت_کار: ۳۰ درصد #جوانان_ایرانی نه #کار می‌کنند و نه درس می‌خوانند

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در آمار جدید خود اعلام کرد که ۳۰ درصد جوانان بین ۱۵ تا ۲۴ سال در ایران نه درس می‌خوانند و نه کار می‌کنند. براین اساس، جوانانی که مسئولیت خانوادگی مثل نگهداری از سالمندان یا کودکان، آن‌ها را از ورود به بازار کار و تحصیل بازداشته است، جوانان بیمار، افرادی که فاقد مشکل مالی هستند، اما در دنبال شغلی خاص می‌گردند، و کسانی که خود می‌خواهند که بیکار بمانند افرادی هستند که در زمره جوانان بیکاری که درس هم نمی‌خوانند طبقه‌بندی می‌شوند. این آمار جوانان در گروه سنی ۱۵-۲۴ ساله را در طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ بررسی کرده و بدون در نظر گرفتن آمار جمعیت مهارت آموزان است. در بازه زمانی مورد بررسی حدود ۳۰ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال کشور، شاغل نبوده و در حال تحصیل یا کسب مهارت هم نیستند. نرخ مذکور در سال ۱۳۹۳ حدود ۳۱,۶ درصد بوده که در سال ۱۳۹۷ به ۲۹,۷ درصد کاهش یافته است. طی سال‌های مورد بررسی این شاخص در مردان و زنان به ترتیب ۰,۴و ۳,۴ درصد کاهش داشته است. سهم زنان غیرشاغل که در حال تحصیل و مهارت‌آموزی هستند از سهم کل و سهم مردان بیشتر است.

#ترامپ: #هیلاری_کلینتون وارد رقابت‌های انتخاباتی شود. کلینتون: مرا وسوسه نکن، کارت را انجام بده

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۸ اکتبر در پیامی در توئیتر از هیلاری کلینتون نامزد شکست خورده انتخابات سال ۲۰۱۶ خواست تا وارد رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ شود. ترامپ نوشت: «هیلاری کلینتون کلاهبردار باید وارد رقابت‌ها شود تا با تلاش آن را از الیزابت وارن برباید. تنها یک شرط دارد: این کلاهبردار باید جنایت‌ها و بزهکاری‌های بزرگ خود از جمله اینکه چگونه و چرا ۳۳ هزار ایمیل را پس از دریافت احضاریه "C" پاک کرد، توضیح دهد.» هیلاری کلینتون در واکنش به دعوت ترامپ در پیامی در توئیتر نوشت:«مرا وسوسه نکن، کار خودت را انجام بده».

۴۴ #پناهجوی_افغانستانی از آلمان اخراج شدند

با وجودی که غیرنظامیان در افغانستان مرتباً هدف حملات طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) قرار می‌گیرند، دولت آلمان صبح امروز، چهارشنبه ۱۷ مهر / ۹ اکتبر ۴۴ پناهجوی افغانستانی دیگر را به کابل بازگرداند. از زمان نخستین اخراج پناهجویان افغانستانی از آلمان در دسامبر سال ۲۰۱۶، در مجموع ۷۲۰ مرد در ۲۸ پرواز به افغانستان اعزام شده‌اند. اخراج‌ پناهجویان افغانستانی از آلمان بحث‌برانگیز است و مدافعان حقوق بشر و حقوق پناهندگان بارها نسبت به این اقدام دولت آلمان اعتراض کرده و گفته‌اند افغانستان کشور امنی نیست. طبق اعلام سازمان ملل، تنها بین ماه‌های ژانویه و ژوئن امسال، ۱۳۶۶ غیرنظامی در این کشور کشته شده‌اند. روز دوشنبه گذشته ۱۰ غیرنظامی از جمله یک کودک در انفجاری در ولایت ننگرهار کشته شدند.