ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محکومیت #داود_شیری به شش ماه #حبس_تعزیری در دادگاه تجدید نظر

داود شیری، فعال مدنی ساکن تبریز و یکی از بازداشت شدگان پس از اعتراضات سراسری آبان ۹۸ از سوی شعبه یک دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌ شرقی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس این حکم که از سوی شعبه یک دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌ شرقی با مستشاری «صمد حضرتی» و «محمدحسن دانشمند ملکی» صادر شده، شیری بابت اتهام عضویت در گروه گاماج (طیف مستقل آذربایجان) به شش ماه حبس تعزیری و معدوم شدن خط تلفن همراه و ضبط گوشی همراه محکوم شده است. نکته قابل تأمل در این پرونده اشاره همزمان به عضویت در «گروه غیر قانونی گاماج» و «طیف مستقل آذربایجان» و معادل هم قرار دادن این دو است. گاماج تشکیلاتی است که در خارج از ایران فعالیت می‌کند. در اساسنامه این تشکیلات آمده است «به دلیل مسائل امنیتی هیچ عضوی در داخل ایران پذیرفته نمی‌شود». در عین حال بسیاری از فعالان آذربایجانی از جمله محمد محمودی و شاهین برزگر که پیشتر با این اتهام روبه‌رو بوده‌اند از این اتهام تبرئه شده‌اند. طیف مستقل آذربایجان نیز یک کانال تلگرامی با خط مشی‌ کاملا متفاوت از گاماج است. قاضی پرونده اما این دو را معادل هم و مبنای صدور حکم شش ماه حبس تعزیری قرار داده است. شیری پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این فعال مدنی تُرک در تاریخ ۲۶ آبان سال ۹۸ در محل کار خود در تبریز همراه با برادرش ایوب شیری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده بود. او پس از حدود ۱۰۰ روز بازداشت موقت در تاریخ هفتم اسفند ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به‌طور موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

یک طرفدار تیم #تراکتورسازی_تبریز به #حبس، جریمه نقدی و #شلاق محکوم شد

محمدابراهیم جودت ‌نوجه‌ده، از سوی شعبه سوم دادگاه عمومی و انقلاب در خسرو شاه شهرستان تبریز به حبس، جریمه نقدی و شلاق محکوم شد. جودت ‌نوجه‌ده، پس از قهرمانی تیم تراکتور‌سازی (تیراختور) در جام حذفی، روز جمعه ۱۴ شهریور ماه ۹۹ هنگام استقبال از کاروان این تیم در فرودگاه تبریز از سوی مأموران امنیتی بازداشت و پس از یک روز با تودیع وثیقه ۳۶۰ میلیون تومانی، موقتا آزاد شده بود. شعبه سوم دادگاه عمومی بخش خسرو شاه شهرستان تبریز به ریاست قاضی میلاد تقی‌زاده، محمدابراهیم جودت ‌نوجه‌ده را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس تعزیری و چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم کرده است. جودت‌ نوجه‌ده همچنین از بابت اتهام «اجتماع و اغتشاش در انظار عمومی» نیز به تحمل ۶۳ ضربه شلاق محکوم شده است. در دادنامه ارسال شده برای او آمده است که حکم صادره قطعی است و قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدید نظر ایران نیست.

کرونا در ایران: احتمال قرنطینه #تهران برای کنترل همه‌گیری ویروس #کرونا در موج سوم

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران خواهان تمدید محدودیت‌های اجتماعی در تهران به عنوان تقاطعی برای گسترش و انتشار همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر ایران شد. این محدودیت‌ها ۱۸ مهر بعد از یک هفته به پایان می‌رسد. منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران درباره چشم‌انداز تمدید محدودیت‌ها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «یکی از پیشنهادها، اعمال محدودیت مانند نوروز است، اما نظر ستاد ملی فراتر از استان است که به طور قطع از آن تبعیت خواهیم کرد. همچنین هنوز برای اعمال قرنطینه به نتیجه نرسیده‌ایم، اما در صورت ادامه روند و افزایش میزان فوتی‌ها مسئولان به این موضوع خواهند پرداخت.» با این حال به سبب عدم شناسایی افراد مرتبط با مبتلایان و رواج ابتلا در درون خانواده‌ها به دلیل برگزاری دورهمی‌ها و نبود کنترل بهداشتی در اجتماعات، تمدید محدودیت‌ها در پایتخت تاکنون موثر نبوده است. سایت الف می‌نویسد: «از سوی دیگر، برخی صاحبنظران معتقدند تا وقتی بسته‌های معیشتی مناسبی در اختیار اقشار کم‌توان مالی قرار نگیرد، تعطیلات موقت تهران نمی‌تواند به اهداف پیش‌بینی‌شده‌اش برسد. خیلی از افراد به شکل روزمزد کار می‌کنند و برای امرار معاش خود مجبور هستند که در اماکن شلوغ و پرخطر حاضر شوند. حمایت مالی از طبقات فقیر می‌تواند موجب شود که این گروه از جامعه، حداقل به شکل کوتاه‌مدت برای در خانه ماندن تشویق شوند.»

معاون وزیر بهداشت: دستگاه‌های #اکسیژن و سی تی اسکن بیش از حد کار کرده‌اند، این موضوع جای نگرانی دارد

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به تراکم بیماران کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها و انتظار کشیدن برای خالی شدن تخت، نسبت به استفاده بی‌رویه از دستگاه‌های اکسیژن و سی‌تی‌اسکن هشدار داد. ایرج حریرچی جمعه ۱۸ مهر گفت: «الان در بیمارستان‌ها دچار تراکم بیمار هستیم، هر روز تعدادی از بیماران کرونایی در اورژانس هستند و انتظار می‌کشند تا تخت‌ها برای بستری خالی شود، به محض آنکه بستری می‌شوند و دوباره بیمارهای جدیدی به اورژانس اضافه می‌شوند.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا به سپاه پاسداران دستور احداث بیمارستان‌های صحرایی و خدمات‌رسانی به مبتلایان به کووید-۱۹ را داده است. معاون کل وزارت بهداشت در ادامه سخنانش با اشاره به فرسودگی کادر درمان کفت: «تمام نیروهای ما به دلیل فعالیت بیش از هفت ماه و دیدن مرگ و میرهای بسیار، دچار فرسودگی جسمی و روحی شد‌ه‌اند، همچنین دستگاه‌های اکسیژن و سی تی اسکن در این مدت اخیر بیش از حدشان کار کرده که این جای نگرانی دارد.»

#کرونا در ایران: احداث بیمارستان‌های ثابت و سیار از سوی سپاه

سردار پاسدار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که به دستور حسین سلامی، فرمانده سپاه نیروهای تحت فرمان او موظف شده‌اند به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در سراسر کشور خدمات درمانی ارائه دهند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که فرماندهی کل قوا را هم به عهده دارد از حسین سلامی خواسته بود، نیروهای سپاه را برای کمک‌رسانی به بیماران کووید-۱۹ در ایران بسیج کند. به گزارش خبرگزاری فارس، رمضان شریف گفت بر اساس دستور فرمانده کل سپاه مقرر گردیده است «کلیه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه بهداشت، درمان و علوم پزشکی سپاه پاسداران شامل منظومه مراکز درمانی و بیمارستان‌های ثابت و سیار (صحرایی)، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله الاعظم با آرایش جدید و همه جانبه، عملیاتی شوند» و به مبتلایان به کووید-۱۹ خدمان درمانی ارائه دهند. در پایان هفته سوم ورود ایران به موج سوم همه‌گیری کرونا ظرفیت بیمارستان‌ها در استان‌‌‌های قرمز رو به تکمیل است و کادر درمان هم فرسوده شده است. تنها در بیمارستان مسیح دانشوری تهران ۴۰ درصد از کادر درمان به کووید-۱۹ مبتلا شده اند.

#برنامه_جهانی_غذا به دلیل مبارزه علیه «گرسنگی به عنوان سلاح جنگی» برنده #جایزه_صلح_نوبل شد

جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ به برنامه جهانی غذا (WFP) تعلق گرفت. برنامه جهانی غذا نهادی وابسته به سازمان ملل است که در زمینه امنیت غذایی و رفع گرسنگی کار می‌کند. کمیته نوبل صلح جمعه ۱۸ مهر / ۹ سپتامبر این جایزه را به برنامه جهانی غذا به دلیل «تلاش‌هایش برای مبارزه با گرسنگی» و «مشارکت در بهبود شرایط برای صلح در منطقه‌های درگیر نزاع» اهدا کرد. این کمیته همچنین برنامه جهانی غذا را سازمانی توصیف کرد که «نیرویی پیشرو در کوشش‌ها جهت ممانعت از استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی» است. در جنگ‌های داخلی در خاورمیانه به‌ویژه در سوریه و یمن، گرسنگی‌دادن جمعیت از طریق محاصره شهرها به یک سلاح جنگی بدل شده بود. بریت رایس‌ـ‌اندرسون، رئیس کمیته نوروژی جایزه صلح نوبل در سخنانی هنگام اهدای جایزه به تأثیر همه‌گیری ویروس جدید کرونا بر منابع غذایی جهانی اشاره و از سیاست‌های پوپولیستی انتقاد کرد. برنامه جهانی غذا ۱۹۶۱ پایه‌گذاری شد و امروز به ۱۰۰ میلیون تن در سرتاسر جهان غذا می‌رساند.

نماینده اصول‌گرای یزد که خود به دلیل نقض حقوق شهروندان تحریم شده: عامل اصلی مشکلات کشور سوءمدیریت است نه #تحریم‌ها و فشار خارجی

محمد صالح جوکار، نماینده اصول‌گرای یزد در مجلس شورای اسلامی، جمعه ۱۸ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عامل اصلی مشکلات کشور را سوء تدبیر، فقدان برنامه‌ریزی‌های واقع بینانه و عدم اقدام و عمل موثر دانست و نه مسائلی همجون تحریم‌ها و فشارهای خارجی. محمد صالح جوکار معاون پیشین حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران است و نام او به دلیل مشارکت در نقض حقوق شهروندان ایران در فهرست ۲۹ نفره تحریم‌های اتحادیه اروپا (۲۰۱۱) قرار گرفت. او به نقض حقوق بشر متهم است. نماینده یزد جمعه ۱۸ مهر با انتقاد از عدم نظارت دولت بر بازار کالاهای اساسی و افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها، گفت: «امروز مسائل مشکل‌سازی مانند اوضاع معیشت، بی‌ثباتی در بازار، به ویژه در اقلام ضروری و مایحتاج زندگی مردم، عدم امنیت در بازار کار و سرمایه، افزایش سرسام آور قیمت‌ها و رشد افسار گسیخته تورم کاملا در جامعه نمود پیدا کرده است باعث شده به انگیزه مردم آسیب وارد شود.» محمد صالح جوکار با انتقاد از عملکرد دولت به ویژه در عرصه اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت‌ها را که منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است «سند روشنی» بر عدم برنامه‌ریزی عنوان کرد. به گفته جوکار نمونه بارز این بی‌ثباتی‌ها و عدم امنیت در حوزه سرمایه‌گذاری را می‌توان در وضعیت بورس مشاهده کرد. در ماه‌های گذشته و با افزایش مشکلات کشور، به‌ویژه افزایش تنش‌های اقتصادی و ناتوانی دولت در مهار این بحران‌ها، انتقادها از حکومت افزایش یافته است. نمایندگان محافظه‌کار اما نوک پیکان انتقادهای خود را متوجه دولت حسن روحانی کرده‌اند و دولت را تنها عامل شرایط نابسامان کشور در امور مختلف می‌دانند.

نماینده مجلس شورای اسلامی: «با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور #انتقال_پایتخت امکان‌پذیر نیست»

حمیدرضا کاظمی، عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی جمعه ۱۸ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس (خانه ملت)، درباره موضوع انتقال پایتخت از تهران گفت: «انتقال پایتخت با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور امکان پذیر نیست.» او البته گفت که «می‌توان برنامه‌ریزی لازم برای فراهم شدن مقدمات این موضوع را انجام داد.» کاظمی، ‌نماینده پلدختر و معمولان همچنین گفت «از آنجایی که تمرکز جمعیت در پایتخت یک مشکل محسوب می‌شود بر این اساس انتقال پایتخت باید در زمان و شرایط مناسب انجام شود.» به گفته این نماینده دوره یازدهم «بیش از ۲۰ سال است ایران چنین قصدی دارد اما از آنجا که بار مالی سنگین دارد متاسفانه شرایط اقتصادی و تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد این امر مهم تحقق یابد.» در هفته‌های اخیر بحث انتقال پایتخت ایران در بین مسئولین دوباره بالا گرفته است. در این میان حتی گفته شد که قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران انتقال پایتخت به مکان دیگری را به عهده می‌گیرد. خبرهایی از نامه‌نگاری‌ها بین قرارگاه خاتم‌الانبیاء و حسن روحانی منتشر شده است. محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران انتقال پایتخت از تهران را غیرقابل اجرا و پاک کردن صورت مسئله می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: تحریم‌‌های آمریکا علیه بانک‌های ایرانی برای تأمین منافع #اسرائیل اعمال شد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی در توئیتر در واکنش به تحریم ۱۸ بانک ایرانی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا، دولت ترامپ را متهم کرد که منافع اسرائیل را به منافع ملی ترجیح می‌دهد. خطیب‌زاده نوشت: «بی‌بی‌ اول‌ها (کسانی که منافع نتانیاهو را به منافع امریکا ترجیح می‌دهند) سرخورده از شکست‌های حقارت‌بار و بی‌ثمر فشار حداکثری، ترامپ را برای تشدید سیاست غیرانسانی هدف قرار دادن مردم عادی ایران، ‌اغوا کرده‌اند.» شامگاه پنجشنبه ۱۸ مهر وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۸ بانک ایران را با هدف جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به دلار تحت تحریم قرار داد. از میان این بانک‌ها، تمامی شعبه‌های بانک‌های سرمایه امین، کشاورزی و قرض‌الحسنه رسالت در سراسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند. گامی دیگر به سمت غیر قانونی اعلام کردن نهادهای مالی و بانکی ایران، از جمله پردازنده‌های حواله، صرافی‌ها و شبکه انتقال غیررسمی دلار و قطع کامل ارتباط اقتصاد ایران با جهان. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا همزمان با اعمال تحریم‌های تازه علیه نظام بانکی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تحریم‌ها با هدف افزایش محروم کردن جمهو‌ری اسلامی از تأمین مالی در حمایت از فعالیت‌های تروریستی و باج‌گیری هسته‌ای و تهدید جهان است.»

رئیس #بانک_مرکزی_ایران: تحریم‌های جدید آمریکا بیشتر اثر تبلیغاتی و سیاسی دارد تا اقتصادی

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به اعمال تحریم‌های ثانویه علیه ۱۸ بانک باقیمانده ایرانی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: «تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند» همتی در ادامه سخنانش افزود: «این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده است.» شامگاه پنجشنبه ۱۸ مهر وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۸ بانک ایران را با هدف جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به دلار تحت تحریم قرار داد. از میان این بانک‌ها، تمامی شعبه‌های بانک‌های سرمایه امین، کشاورزی و قرض‌الحسنه رسالت در سراسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند. گامی دیگر به سمت غیر قانونی اعلام کردن نهادهای مالی و بانکی ایران، از جمله پردازنده‌های حواله، صرافی‌ها و شبکه انتقال غیررسمی دلار و قطع کامل ارتباط اقتصاد ایران با جهان. بانک مرکزی باید تا ۱۸ مهر پیش‌پرداخت مربوط به تأمین واکسن ضد کرونا به کُووَکس (مجموعه زیر نظر سازمان بهداشت جهانی برای سازماندهی و توزیع واکسن ضد کرونا در بین کشورهای جهان) را پرداخت می‌کرد. تحریم بانک‌های ایرانی همزمان با انقضای این مهلت اعلام شد. معلوم نیست که بانک مرکزی مبلغ این پیش‌پرداخت را تأمین کرده باشد.