ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رکورد شکنی سقوط ارزش لیر در ترکیه

هر دلار آمریکا در طی روزهای اخیر ابتدا رکورد هشت لیر و هشت کروش را شکست و سپس روز شنبه ۱۷ مهرماه/ ۹ اکتبر در معاملات بازار آزاد استانبول به بهایی نزدیک به ۹ لیر به فروش رسید. این رقم پایین ترین میزان قیمت لیر در برابر دلار در ترکیه محسوب می‌شود. منتقدان دولت ترکیه ورود دولت ترکیه به چند مناقشه منطقه‌ای از جمله جنگ‌های داخلی در سوریه و لیبی و همچنین دخالت ارتش ترکیه در جنگ قره باغ را یکی از دلایل اصلی رکود اقتصادی در سال‌های اخیر در ترکیه می‌دانند. سقوط ارزش لیر در برابر دلار آمریکا اما واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی از سوی مخالفان دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به دنبال داشته است. برخی از مخالفان در توئیتر سقوط ارزش پول ملی ترکیه در برابر ارزهای خارجی را در تناقض با وعده‌های انتخاباتی رادوغان می‌دانند. در ژوئن سال ۲۰۱۸ یعنی زمانی که اردوغان توانست با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، دولت جدید خود را تشکیل دهد، قیمت دلار در ترکیه چهار لیر و ۷۵ کروش بود اما در حال حاضر دلار به مرز ۹ لیر رسیده است. منتقدان می‌گویند قیمت دلار از زمان تشکیل دولت جدید اردوغان تاکنون، ۸۸ درصد افزایش یافته است.

دو نیروی خارجی در حمله اسرائیل به یک پایگاه هوایی در سوریه کشته شدند

دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است روز شنبه ۹ اکتبر/۱۷ مهرماه گفت که در حمله اسرائیل به پایگاه هوایی در مرکز سوریه دو نیروی خارجی کشته و چندین پرسنل ارتش سوریه زخمی شدند. هنوز ملیت افراد کشته شده در این حمله به پایگاه هوایی T-4 مشخص نشده است. خبرگزاری رسمی سوریه سانا پیشتر اعلام کرده بود که «حدود ساعت ۹ شب، دشمن اسرائیلی ... موشکی را به سمت فرودگاه نظامی T-4 شلیک کرد.» سانا به کشته شدن افراد در این رویداد اشاره نکرده و تنها گفته است که شش نفر زخمی شده‌اند و خسارت مادی ایجاد شده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اخبار مخالفان حکومت اسد را پوشش می‌دهد گفته است که هدف از حمله اسرائیل از بین بردن یک انبار هواپیماهای بدون سرنشین در این پایگاه هوایی بوده است. سخنگوی ارتش اسرائیل نیز به خبرگزاری فرانسه گفت ارتش در مورد گزارش رسانه‌های خارجی اظهارنظر نمی‌کند. این پایگاه هوایی در سالهای اخیر بارها مورد حمله اسرائیل قرار گرفته است. مقامات دفاعی اسرائیل در گذشته مدعی شده بودند که این پایگاه توسط نیروهای ایرانی به عنوان بخشی از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای استقرار نظامی در سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. چیزی که اسرائیل گفته است با تمام توانش از آن جلوگیری کند. از زمان شروع جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، اسرائیل صدها حمله علیه اهداف نظامی وابسته به ایران در سوریه انجام داده است، اما به ندرت مسئولیت چنین عملیات‌هایی را می‌پذیرد. اسرائیل از استقرار نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در مرزهای شمالی خود نگران است و بارها به تاسیسات و کاروان‌های تسلیحاتی مرتبط با ایران که برای حزب‌الله لبنان ارسال می‌شد، حمله کرده است.

یک دادگاه تجدیدنظر توقف اجرای قانون سقط جنین تگزاس را تعلیق کرد

یک دادگاه تجدید نظر در آمریکا حکم دادگاه بدوی که برای توقف اجرای منع سقط جنین در ایالت تگزاس صادر شده بود را تعلیق کرد. قانون ممنوعیت سقط جنین در تگزاس را قانون‌گذاران جمهوری‌خواه این ایالت تصویب کرده‌اند. اخیرا یک قاضی فدرال با درخواست دولت آمریکا برای جلوگیری از اجرای این قانون تا تعیین تکلیف آن موافقت کرده بود. قانون جدید تگزاس ا به شهروندان عادی اجازه می‌دهد از هرکسی که سقط جنین انجام می‌دهد یا به اجرای آن کمک می‌کند، به دادگاه شکایت کند. اکنون با رای دادگاه تجدیدنظر، محدودیت‌های سقط جنین در تگزاس اجرا خواهد شد واحتمال دارد این مساله در نهایت به دیوان عالی آمریکا کشیده شود.

دزدیده شدن کابل برق در ایران منجر به مصدومیت پنج آتش‌نشان تبریزی شد

پایگاه خبری رکنا که اخبار حوادث در ایران را پوشش می‌دهد روز شنبه ۱۷ مهرماه از مجروح شدن دست‌کم پنج آتش‌نشان بر اثر آتش سوزی در شهر تبریز خبر داده و نوشته علت آتش‌سوزی، «دزدیدن کابل‌های برق منطقه» و اتصالی سیستم برق بوده است. به‌نوشته این منبع، این آتش‌سوزی در قسمت زیرزمین پر از تایر خودرو واقع در خیابان آزادی (داش مغازه لر) به وقوع پیوسته که آتش از آنجا به طبقه بالای این انبار که یک منزل مسکونی بوده هم سرایت کرده است. در گزارش یاد شده به هویت آتش‌نشانان آسیب دیده و تعداد دقیق مصدومان یا کشته‌های احتمالی اشاره‌ای نشده است. در سال‌های گذشته و به‌دنبال بالا گرفتن مشکلات معیشتی و رواج بیکاری گسترده در میان شهروندان ایرانی، سرقت کابل‌های برق در شهرهای ایران به یکی از معضلات اساسی در شبکه برق رسانی کشور تبدیل شده است. اواسط تیرماه امسال حسین رحیمی، رییس پلیس تهران، در این رابطه گفته بود: «در زمان قطع برق، سارقان از تاریکی استفاده کرده و راحت‌تر دست به سرقت می‌زنند.» به گفته او، «کابل دزدی» در هنگام قطع برق بیشتر شده چرا که خطر برق گرفتگی هنگام دزدیدن کابل‌ها وجود ندارد.

سید محمد سعیدی، امام جمعه قم: پوشش برخی جوانان مناسب با شهر قم نیست

سید محمد سعیدی، امام جمعه قم در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته این شهر گفت بسیاری از مردم قم نسبت به ناهنجاری‌های ساختارشکنانه و منافی با حرم اهل‌بیت بودن قم گله‌مند و خواستار محیط عفیفانه هستند. او گفت به دستگاه‌های ذی‌ربط باید در ساماندهی این امر به وظیفه خود عمل کنند.   او بابیان اینکه «مردم می‌گویند قم حرم اهل‌بیت است پوشش برخی جوانان مناسب نیست»، ادامه داد: «کسانی که پوشش شان متناسب با این شهر نیست بر چند دسته هستند گروهی کسانی هستند که نسبت به مذهبی بودن شهر قم بی‌اطلاع هستند و یا عده‌ای هستند که با حدود پوشش و عفاف آشنایی ندارند که وظیفه شرعی این است که با آن‌ها نباید با خشونت رفتار کرد و باید ملایم با آن‌ها سخن گفت و فرصت داده شود در رابطه با آنچه تذکر داده شده است فکر کنند.   او گروه سوم را افراد بی‌مبالاتی خواند که عناد ندارند بلکه در این زمینه‌ها تساهل دارند: «با این‌ها هم باید سخن گفت و از عاقبت این امر آگاه شان کرد که امنیت جامعه و خانواده را از بین می‌برند.»   امام جمعه قم مدعی شد گروه دیگر با علم و عمد به دنبال ترویج فساد در این شهر هستند و از روی عمد خانمی را با پوشش نامناسب میان جمعیت می‌آورند و در گوشه‌ای کمین می‌کنند و زمانی که کسی متذکر شد ناگهان آن چند نفر بیرون می‌آیند و حمله می‌کند و آشوب بر پا می‌کنند یا باکمال بی حیایی در این شهر سگ گردانی می‌کنند که اگر با قصد برهم زدن قداست قم باشد به طور یقینی حرام است. اشاره او به انتشار فیلم‌هایی است که از برخورد خشن برخی از «آمران به معروف» در شهرهای محتلف ایران از جمله قم منتشر می‌شود.   سعیدی گفت مردم باید به این گروه هم تذکر لسانی بدهند و رد شوند؛ اما با مسئولان که وظیفه دارند تماس بگیرند و از این دستگاه‌ها کمک بگیرند و دستگاه نیز با این گروه قاطعانه برخورد کنند.   امام جمعه قم خطاب به مسئولان گفت: «آسیب‌هایی که متوجه زندگی عفیفانه مردم قم است و حرمت‌شکنی توسط اشخاصی که عناد دارند جای صبر ندارد مردم قم این ناهنجاری‌ها را تحمل نخواهند کرد.» او از مسئولان خواست برخوردی قانونی، قاطع و عبرت‌آموز با این افراد داشته باشند.