ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نازنین کی‌نژاد، مترجم در تهران بازداشت شد

بنا بر گزارش رسیده به «زمانه» نازنین کی‌نژاد، مترجم که در چند سال اخیر در حوزه‌ تبلیغات و تدوین استراتژی محتوا برای کسب‌وکارهای نو فعال بوده در تهران بازداشت شده است. او ۱۶ مهرماه با یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت شده. در زمان بازداشت او تنها دختر ۱۴ ساله‌اش در منزل حضور داشته است. هنوز برای زمانه مشخص نیست که او با چه اتهامی بازداشت شده ولی براساس تماس کوتاه خانم کی‌نژاد با خانواده، نهاد بازداشت کننده او وزارت اطلاعات است و در بند ۲۰۹ زندان اوین به‌سر می‌برد. پس از فراگیر شدن اعتراض‌های مردمی به قتل‎ حکومتی مهسا (ژینا) امینی و تسری دامنه اعترضات به شهرهای مختلف ایران، هزارها تن از معترضان بازداشت شدند. هنوز نمی‌توان آمار دقیقی از میزان بازداشت‌ها ارائه داد، اما طبق برآوردهای اولیه اطلس زندان‌های ایران، «چند هزار نفر» تنها در دو زندان اوین و زندان مرکزی تهران بزرگ (فشافویه) در بازداشت هستند.

محمد غلام‌زاده، دانشجوی دانشگاه تهران به زندان فشافویه منتقل شد

بنا بر گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، محمد غلا‌م‌زاده، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه تهران که عصر یکشنبه سوم مهر ۱۴۰۱، توسط ضابطین وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، شب گذشته از بازداشتگاه اوین به زندان فشافویه (زندان بزرگ تهران) منتقل شد. بر اساس این گزارش هنوز علت انتقال این دانشجو روشن نیست. حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها و اعتصاب در این مراکز، به اعتراضات ابعاد گسترده‌تری داده است نیروهای امنیتی از آغاز خیزش «زن، زندگی، آزادی» بیش از ۵۰ دانشجو را در دانشگاه‌های مختلف بازداشت کرده‌اند. برخی از دانشجویان بازداشت شده به ادعای مسئولان حکومتی به صورت موقت آزاد شده‌اند، اما هنوز شمار زیادی از آن‌ها در زندانند.

سخنگوی قوه قضاییه: «قانون حجاب و عفاف باید اجرا شود»

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران وابسته است، گفته قانون حجاب عفاف باید اجرا شود. او این اظهارات را در شرایطی بیان کرده است که خیزش «زن، زندگی، آزادی» همچنان جریان دارد و سراسر ایران به صحنه اعتراض علیه سیاست‌های ضد زن و تبعیض‌آمیز حکومت بدل شده است. ستایشی اما همانند دیگر مقام‌های حکومتی اعتراضات را به «دشمنان» نسبت داده و ادعا کرده است «مردم به حجابی که شارع مقدس و قانون‌گذار برتر تجویز کرده پایبند هستند» و «حجاب می‌خواهد» و «همین مردم مجری حجاب و عفاف هستند». او در بخش دیگری از این گفت و گو حجاب را «قانون» دانسته که به گفته او «تصویب شده» و افزوده است: وقتی قانونی تصویب شد باید قانون را به احسن وجه اجرا کنیم. نمی‌شود که قانون معطل شود و به تعویق بیفتد؛ بلکه باید اجرا شود. ستایشی در ادامه به صورت تلویحی «ایراداتی در قانون» را پذیرفته و افزوده «اگر قانون ایرادی دارد باید به سمت رفع آن برویم». او در پاسخ به پرسشی درباره قتل مهسا امینی و اعتراضات گسترده‌ای که پس از آن آغاز شد و همچنان ادامه دارد، ادعاهای سازمان پزشکی قانونی و نهادهای حکومتی را تکرار کرده است. ستایشی معترضان را هم به «دشمنان»، «کشورهای بیگانه» و «دولت‌های مرتجع منطقه» و «رسانه‌های معاند»، واژه‌ای که حکومت ایران برای رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور به کار می‌برد، نسبت داده و ادعا کرده است «گروه کوچکی» از مردم به واسطه «رسانه‌ها و دشمنان تحریک شده‌اند». سخنگوی قوه قضاییه بدون اینکه آمار دقیقی از شمار بازداشت‌شدگان بیان کند، گفته قوه قضاییه با افرادی که به گفته او «سردمدار بودند»، «مشوق بودند و حمایت کردند» و با دشمن «همصدا و هم نوا شدند» برخورد خواهد کرد. اعتراضات به قتل مهسا امینی از ۲۶ شهریور در سقز آغاز شد و به سرعت به سراسر ایران گسترش یافت. در جریان این اعتراضات دستکم ۱۹۸ تن به قتل رسیده‌اند و هزاران تن بازداشت شده‌اند. از بسیاری از بازداشت‌شدگان به‌رغم گذشت چند روز هنوز اطلاعی در دست نیست.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور: اصلاح شیوه گشت ارشاد در مجلس مطرح نشده است

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، با بیان اینکه در حال حاضر اصلاح شیوه گشت ارشاد در مجلس مطرح نشده است، گفت: «در این خصوص نه طرح و نه لایحه‌ای به مجلس نیامده است». جوکار در خصوص اینکه از لحاظ آیین‌نامه‌ای ابتدا دولت باید به این موضوع ورود کند یا مجلس شورای اسلامی افزود: «هم دولت می‌تواند لایحه در این خصوص به مجلس ارائه کند هم نمایندگان می‌توانند درباره‌اش طرحی به صحن بیاورند». هم‌چنین رئیس کمیسیون شوراها بدون اشاره به جزئیات گزارش نهایی پزشکی قانونی در خصوص قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، و این‌که آیا گزارش نهایی در صحن مجلس قرائت خواهد شد یا خیر، گفت ما گزارش‌مان را مبتنی بر گزارش پزشکی قانونی که داده است نهایی و تقدیم هیات رئیسه می‌کنیم آن زمان دیگر هیات رئیسه تصمیم می‌گیرد که در صحن قرائت شود یا خیر. معترضان پس از مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ ساله‌ای که پس از دستگیری از سوی گشت ارشاد کشور جان باخت، به خیابان‌ها آمدند. اعتراضات در شهرهای مختلف کماکان ادامه دارد و به گفته سازمان حقوق بشر ایران، حداقل ۱۸۵نفر از جمله احتمالا ۱۹ کودک طی تقریبا سه هفته اخیر کشته شده‌اند.

فرزند رئیس سابق حوزه علمیه قزوین که در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شده بود، به قید وثیقه آزاد شد

بنا بر گزارش رسیده به «زمانه» در جریان اعتراضات اخیر در واکنش به قتل حکومتی مهسا امینی در قزوین، نیروهای امنیتی یکی از فرزندان علی عباسی، رئیس پیشین حوزه علمیه و رئیس «شورای وحدت اصولگرایان» این استان را بازداشت کردند. این منبع مطلع گفت که فرزند جوان عباسی پس از حدود ۱۰ روز بازداشت به قید وثیقه و به صورت موقت از زندان آزاد شده است. اعتراضات در قزوین با سرکوب شدید نیروهای امنیتی متوقف شده است. مقام‌های نظامی و امنیتی در این استان گفته‌اند که دستکم ۳۰۰ نفر را در جریان اعتراضات بازداشت کرده‌اند. هویت هیچ یک از بازداشت‌شدگان تا به حال فاش نشده است. نیروهای امنیتی در قزوین در ۳۱ شهریور نیز جواد حیدری را با شلیک گلوله به قتل رساندند. به اذعان مسئولان حکومتی در قزوین، ۱۹۸ تن از ماموران امنیتی و نظامی در جریان اعتراضات در قزوین «مجروح و دچار آسیب دیدگی شدند».

نیروهای امنیتی ماردین مدین دانشجوی دانشگاه کردستان را در حالی که زخمی شده بود، بازداشت کردند

شوراهای صنفی دانشجویان کشور، شامگاه شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱، خبر داد که ماردین مدین، دانشجوی دانشگاه کردستان، روز شنبه ۱۶ مهر در سنندج بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی زخمی و سپس بازداشت شده است. بر اساس این گزارش تاکنون از وضعیت و نهاد بازداشت‌کننده این دانشجو اطلاعی در دست نیست. روز گذشته بار دیگر معترضان در شهرهای مختلف به‌ویژه در شهرهای مناطق کُردنشین به خیابان‌ها آمدند و در مواجه با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی به شدت مورد سرکوب قرار گرفتند. مردم معترض در سنندج با حضور گسترده در بیستمین روز خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی» به خیابان‌ها آمدند و در برخی مناطق با نیروهای امنیتی درگیر شدند. نیروهای امنیتی و نظامی ایران برای متفرق کردن معترضان با گلوله‌های جنگی به آن‌ها شلیک کردند. بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر در جریان اعتراضات دیروز در سنندج دست‌کم دو معترض به نام‌های داریوش علیزاده و پیمان منبری کشته شدند. تا این لحظه از تعداد دقیق زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

حسن نوروزی، نماینده مجلس: «همه چیز برای بیان اعتراض وجود دارد»

حسن نوروزی، نایب رئیس مجلس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱، در رابطه با استفاده مردم از حق اعتراض گفت: «اگر الان کسی بخواهد اعتراضش را بیان کند و نظرش را بگوید می‌تواند از روزنامه‌ها، صداوسیما و رادیو استفاده کند»، نوروزی افزود: «آزادی‌هایی که در ایران وجود دارد، در هیچ جای جهان وجود ندارد». اظهار نظر این مقام دولتی در حالی است که تا شامگاه یکشنبه اعتراض‌های مردمی با برخورد خشن نیروهای امنیتی به شدت سرکوب شده است. پیشتر سازمان عفو بین‌الملل، رفتار نیروهای سرکوب حکومت را با معترضان «وحشیانه» خوانده بود. هم‌چنین این نماینده مجلس، در روزهایی که نیروهای سرکوب ده‌ها دانشجورا بازداشت کرده‌اند و از سرنوشت بسیاری از آن‌ها کماکان اطلاعی در دست نیست و اعتراض دانشجویان با حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها به دانشگاه‌ها مورد سرکوب قرار گرفته، گفت: «امروز در دانشگاه‌ها و مساجد فضا برای بیان اظهار نظر موافق و مخالف و سخنرانی وجود دارد. جلوی مجلس نیز گاهی اوقات مطالباتی مطرح می‌شود. به نظر ما همه چیز برای بیان اعتراض وجود دارد. مگر امروز اگر در دانشگاه مناظره‌ای برگزار شود، کسی حرفی می‌زند؟ یا اگر بیایند جلوی مجلس مطالبات‌شان را بگویند کسی حرفی می‌زند؟» بنا به گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر تا روز شنبه ۱۶ مهر به دست‌کم به ۱۸۵ تن افزایش یافت.