ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حماس از مذاکره برای آتش‌بس احتمالی استقبال خواهد کرد

یکی از اعضای ارشد حماس از تمایل این گروه برای آغاز مذاکرات جهت دستیابی به آتش‌بس خبر داد. موسی ابو مزروق، معاون اول دفتر سیاسی حماس، در تماسی تلفنی با شبکه «الجزیره» گفت که حماس به روی «نوعی توافق آتش‌بس» و «تمام گفت‌و‌گوهای سیاسی» گشوده است. او همچنین گفت که حماس ده‌ها اسرائیلی دوتابعیتی از جمله اسرائیلی‌هایی با تابعیت دوم روسی و چینی را به اسارت گرفته است. تا کنون بیش از ۵۰۰ فلسطینی و ۸۰۰ اسرائیلی در جنگ حماس با اسرائیل کشته شده‌اند. بیش از ۷۳ هزار فلسطینی ساکن غزه نیز خانه‌هایشان را از هراس حمله‌های اسرائیل ترک کرده‌اند تا در مدرسه‌های آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک، متعلق به سازمان ملل پناه بگیرند.

ارتش اسرائیل: هیچ مدرکی دال بر نقش ایران در حمله حماس در دست نداریم ــ تهدید نتانیاهو: اسرائیل «خاورمیانه را تغییر خواهد داد»

ارتش اسرائیل اعلام کرد که هیچ مدرک واقعی‌ای درباره دست داشتن مستقیم ایران در عملیات نظامی حماس علیه اسرائیل وجود ندارد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز هر گونه نقش مستقیم در حمله‌ی حماس علیه اسرائیل را تکذیب کرده، علی‌رغم اینکه جمهوری اسلامی به طور کلی در راستای سیاست همیشگی‌اش علیه اسرائیل از حماس حمایت کرده است. سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل دراین‌باره دوشنبه ۹ اکتبر گفت: «ایران بازیگر عمده‌ای است اما نمی‌توانیم بگوییم در طراحی یا آموزش برای عملیات حماس نقش داشته یا نه.» آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز پیش از این گفته بود که واشنگتن هیچ مدرکی درباره اینکه ایران در پس حمله قرار داشته است، در دست ندارد. قرار است سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در روزهای پیش رو درباره این موضوع نظر بدهند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تهدید کرده که اسرائیل در جریان جنگ با حماس، «خاورمیانه را تغییر خواهد داد». تا کنون بیش از ۸۰۰ اسرائیلی و بیش از ۵۰۰ فلسطینی در جریان جنگ کشته شده اند.

پروازهای فرودگاه هامبورگ پس از تهدید هواپیمای پرواز تهران ــ هامبورگ تعلیق شد

پروازها به و از فرودگاه هامبورگ آلمان دوشنبه ۹ اکتبر تعلیق شد. این اتفاق پس از آن افتاد که ایمیلی هواپیمای پرواز تهران به هامبورگ را تهدید کرده بود. مقام‌های آلمانی گفتند که این تهدید را جدی گرفته اند. به گزارش رسانه‌های آلمانی، تعلیق فرود پروازها یا برخاستن آنها از فرودگاه هامبورگ از ۱۲:۴۰ ظهر به وقت محلی آغاز شد. هواپیمای پرواز ایران ــ هامبورگ ساعت ۱۲:۲۰ بر زمین نشست. ۱۹۸ مسافر و ۱۶ خدمه‌ی پرواز تحت بازرسی امنیتی قرار گرفتند و چمدان‌ها و بارهای آنها نیز بررسی امنیتی شد. این اتفاق در حالی افتاد که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نخستین روز گفت‌و‌گوهایشان را در بندر هامبورگ آغاز کرده اند. پس از حمله حماس به اسرائیل، بسیاری علیه ایران موضع گرفته اند. جمهوری اسلامی علی رغم حمایت از حماس به طور کلی، هر گونه نقش مستقیم در عملیات حماس علیه اسرائیل را تکذیب کرده است. به‌روزرسانی: پروازها اکنون از سر گرفته شده اند.

جایزه نوبل اقتصاد به کلودیا گلدین رسید ــ محققی که در مورد ریشه‌های نابرابری جنسیتی در اقتصاد پژوهش می‌کند

آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز دوشنبه اعلام کرد کلودیا گلدین، مورخ اقتصادی آمریکایی، برنده جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۳ برای کارش در مورد بررسی نابرابری دستمزد بین مردان و زنان شد. این آخرین جایزه از فصل جوایز نوبل امسال است و ارزش آن ۱۱ میلیون کرون سوئدی یا نزدیک به ۱ میلیون دلار است. این نهاد اهداکننده جوایز در بیانیه‌ای گفت: «کلودیا گلدین، برنده جایزه علوم اقتصادی امسال، اولین گزارش جامع از درآمد و مشارکت زنان در بازار کار در طول قرن‌ها را ارائه کرد. تحقیق او دلایل تغییر و همچنین عوامل اصلی شکاف جنسیتی باقی‌مانده را نشان می‌دهد.» گلدین در سال ۱۹۹۰ اولین زنی بود که در دپارتمان اقتصاد دانشگاه هاروارد مشغول به کار شد. او سومین زنی است که برنده جایزه نوبل اقتصاد شده است. کتاب گلدین در ۱۹۹۰ با عنوان «درک شکاف جنسیتی: تاریخ اقتصادی زنان آمریکایی» بررسی بسیار تاثیرگذاری در مورد ریشه‌های نابرابری دستمزدها بود. او مطالعاتی هم در مورد تأثیر قرص‌های ضد بارداری بر تصمیمات شغلی و ازدواج زنان، نام خانوادگی زنان پس از ازدواج به عنوان یک شاخص اجتماعی و دلایلی که زنان در حال حاضر اکثریت دانشجویان کارشناسی هستند داشته است. رندی هالمارسون، عضو کمیته جایزه نوبل اقتصادی، گفت: «دستاوردهای علمی کلودیا گلدین پیامدهای اجتماعی گسترده‌ای دارد. در نهایت با درک مشکلات و فهمیدن ریشه آن‌ها می‌توانیم مسیر بهتری را به جلو هموار کنیم.»

ابراهیم نارویی، معترض بلوچ محکوم به اعدام با سپردن وثیقه به طور موقت از زندان زاهدان آزاد شد

بنا بر گزارش «حال‌وش» شامگاه روز شنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲، ابراهیم نارویی، از معترضان بازداشت‌شده بلوچ محکوم به اعدام با نقض پرونده در دیوان عالی کشور تا رسیدگی مجدد با تودیع قرار وثیقه میلیاردی بصورت موقت از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد. ابراهیم نارویی، پس از «جمعه خونین»، ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری به دست نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت و مدت‌ها در بازداشتگاه بند ۹ زندان مرکزی زاهدان تحت شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفت و هم‌چنین در مدت بازداشت او در زندان مرکزی زاهدان به مثانه‌اش آمپول ترزیق کردند. این شهروند بلوچ ۹ دی‌ماه با اتهام محاربه از شعبه شش دادگاه انقلاب در حالی‌که از داشتن وکیل انتخابی محروم شده بود به اعدام محکوم شد. پیش‌تر سازمان عفو بین‌الملل در یک اقدام فوری خواستار لغو حکم اعدام ابراهیم نارویی که در خطر اجرای حکم اعدام قرار داشت شده بود. ابراهیم زاهدان در تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۴۰۱ در منطقه جاده قدیم، به دست نیروهای نظامی بازداشت شد.

در پی یک تصادف زنجیره‌ای پنج سوخت‌بر بلوچ درمیان شعله‌های آتش جان‌باختند

بنا به گزارش «رسانک» که رویدادهای استان سیستان و بلوچستان را رصد می‌کند، شامگاه یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲، در پی برخورد و آتش‌سوزی سه دستگاه تریلی و دو خودرو در دوراهی گرنچین در محور خاش به سراوان، شش شهروند از جمله پنج سوختبر بلوچ در شعله‌های آتش جان خود را از دست دادند. در این حادثه مرگبار دو نفر دیگر مجروح شدند که تاکنون اشاره‌ای به هویت آن‌ها نشده است. دو برادر سوختبر که از سرنشینان یکی از خودرو‌های پژو بودند بهروز ندیمی، ۳۹ ساله و مجید ندیمی، ۱۵ ساله، دارای بیماری سندروم داون، اهل روستای زنگیان از توابع سراوان عنوان شده است. رسانک هویت دو سوختبر دیگر که پدر و پسر و از سرنشینان پژو دوم بوده‌اند، ابوبکر گله بچه، ١۵ ساله و محمدشریف، ٣٨ ساله، اهل زاهدان و ساکن خاش اعلام کرده است. نبود فرصت‌های مناسب شغلی و ادامه نگاه امنیتی حکومت منجر به پدیده سوختبری در سیستان و بلوچستان و نیز کولبری مشابه آن در مناطق مرزی کردستان شده است. کولبران کُرد و سوخت‌بران بلوچ برای تأمین امرار معاش از سر ناچاری به این شغل کاذب و پر خطر روی آورده‌اند. علاوه بر این در اغلب موارد سوخت‌بران و کولبران با شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته یا زخمی می‌شوند. بر اساس گزارش سالیانه خبرگزاری «حال‌وش» ۸۲ سوخت‌بر بلوچ در سال ۱۴۰۱، جان خود را از دست دادند.

وزیر دفاع اسرائیل محاصره کامل غزه را اعلام کرد و آن را بخشی از جنگ علیه «مردم حیوان‌صفت» خواند

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه ۹ اکتبر/ ۱۷ مهرماه در سومین روز از درگیری با حماس گفت که غزه را به صورت کامل محاصره خواهند کرد. او در ادامه اهالی غزه را «حیوان‌صفت» (beastly people) خواند. وزیر دفاع اسرائیل گفت که محاصره «کامل» غزه شامل ممنوعیت ورود غذا، توزیع برق، آب و سوخت است. گالانت در یک بیانیه ویدئویی با اشاره به نوار غزه گفت: «ما غزه را محاصره کامل می‌کنیم... بدون برق، بدون غذا، بدون آب، بدون گاز - همه چیز مسدود خواهد شد.» اسرائیل و مصر از زمانی که حماس قدرت را از نیروهای رقیب فلسطینی در سال ۲۰۰۷ گرفت، سطوح مختلفی از محاصره غزه را اعمال کرده‌اند. همزمان با این رویداد دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل به خبرنگاران گفت که آن‌ها بر مناطق اطراف غزه کنترل دارند. . پیش از این، عبداللطیف القنوعه، سخنگوی حماس در تماس تلفنی با آسوشیتدپرس گفت که جنگجویان این گروه به نبرد در خارج از غزه ادامه می‌دهند و تا صبح روز دوشنبه اسرائیلی‌های بیشتری را به اسارت گرفتند. او گفت که هدف این گروه آزادی تمامی اسرای فلسطینی در بند اسرائیل است.

واکنش وزیر کشور به وضعیت آرمیتا گراوند: اتفاقی طبیعی است و می‌تواند در هر جایی رخ دهد

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی در مورد دلیل بی‌هوش‌شدن آرمیتا گراوند و وضعیت کنونی او گفت: «این مسئله یک مسئله کاملاً شفاف و روشن است. یک حادثه و اتفاقی بود که ممکن است هر روز در هرجای کشور اتفاق بیفتد.» او این سخنان را روز دوشنبه ۱۷ مهرماه در حاشیه همایش استانداران سراسر کشور به خبرنگاران گفت. آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله صبح یکشنبه ۹ مهر در ایستگاه مترو شهدا دچار حادثه شد. حادثه‌ای که هنوز ابعاد آن روشن نیست و برخی (ازجمله شاهدانی که با گاردین مصاحبه کرده‌اند) آن را نتیجه درگیری او با مأموران کنترل حجاب در واگن مترو می‌دانند. پیکر بی‌هوش آرمیتا در همان روز به بیمارستان نظامی فجر منتقل شد. او همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان در وضعیت کُما به سر می‌برد. نهادهای امنیتی در یک هفته گذشته تلاش کرده‌اند تا با فشار به خانواده و اطرافیان این دانش‌آموز روایت خودشان مبنی بر اینکه افت فشار دلیل بی‌هوش شدن آرمیتا بود را تثبیت کنند. احمد وحیدی در ادامه موضع‌گیری روز دوشنبه ‌اش گفت که دلیل برجسته شدن خبر آرمیتا گراوند، فعالیت دشمنان نظام است و «دشمنان کشور به‌خصوص شکست‌خوردگان سیاسی نمی‌خواهند فضای عمومی کشور آرام باشد... آنان همچنان تلاش می‌کنند از هر اتفاقی یک حادثه و ماجرا بسازند. این مسئله توسط شهرداری و سایر دستگاه‌های مسئول پیگیری شد. پدر و مادر این دختر جوان نیز به روشنی سخن گفتند. افرادی که نه جان این دختر برایشان اهمیت دارد و نه سخنان پدر و مادر او تلاش کردند این حادثه را به داستانی حاشیه‌دار تبدیل کنند که موفق نشدند.»

بیش از ۱۵ دانشجوی دانشگاه خوارزمی حکم تخلیه خوابگاه گرفتند

اذیت و آزار و فشار نظام‌مند بر دانشجویان کماکان ادامه دارد و در سال تحصیلی جدید نیز فشار و سرکوب دانشجویان شدت گرفته است. شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داده است که در هفته گذشته بیش از ۱۵ نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج با گزارش حراست به کمیته احضار شده و حکم تخلیه خوابگاه دریافت کرده‌اند. بر بنیاد این گزارش، پس از این‌که دانشجویان برای رسیدگی به حکم به معاونت دانشگاه ارجاع داده شدند، «با وجود ساعت‌ها انتظار به آن‌ها اعلام شد که معاونت دانشگاه برای جلسه حاضر نخواهد شد و با اصرار و التماس شب را در خوابگاه مانده‌اند.» بر پایه اطلاعات این شورا «در جلسه‌های برگزار شده پس از تحقیر و توهین و وارد آوردن فشار روانی به دانشجویان، به آنها گفته شد که اگر تعهد بدهند، می‌توانند در خوابگاه بمانند و حکم اجرا نخواهد شد. برخی تعهد داده و وضعیت برخی هنوز نامشخص است.» نهاد‌های امنیتی در یک‌سال گذشته در پی «جنبش ژینا»، در اقداماتی سرکوبگرانه به دنبال انتقام‌گیری از دانشگاه‌ها و دانشجویان بوده‌اند و مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.

۱۰ نفر از عوامل ساخت یک موزیک ویدیوی رپ بازداشت شدند

رییس سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان سمنان، از بازداشت شماری از اعضای «یک گروه ۱۰۰ نفره رپرهای زیرزمینی» به‌اتهام «ساخت و انتشار» یک ویدیو خبر داده است. به گزارش انصاف نیوز، اتهام این رپرها، «توهین به مقدسات» عنوان شده است. به گزارش خبرگزاری امنیتی تسنیم سرهنگ اکبر قاسمی، رییس سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان سمنان هویت افراد بازداشت شده را اعلام نکرده، اما گفته است که «تعداد عوامل اصلی این کلیپ ۱۰ نفر بوده که همگی با اشراف اطلاعاتی پلیس» بازداشت شدند. نیروی انتظامی فیلم اعترافات آن‌ها را هم منتشر کرده. ظاهراً این گروه در حال ساخت یک ویدیو برای تبلیغ در اینستاگرام بود. این کلیپ با عنوان «۱۰۰» منتشر شده و به گفته مقامات استان سمنان، چهار واحد صنفی در «برج تجاری ققنوس سمنان» محل تهیه این کلیپ را نیز «پلمب» کردند. در فیلم اعترافات اجباری، یکی از رپرهای بازداشت شده می‌گوید: «ما قانون را رعایت می‌کنیم و هرچه به ما می‌گویند، می‌گوییم چشم.» یکی دیگر از بازداشت‌شدگان هم می‌گوید «اگر واقعا کسی از این کلیپ شاکی است، حاضرم از او عذرخواهی کنم.» و در ادامه به مخاطبانش قول می‌دهد محتوایی تولید کند که «چارچوب قابل هضم‌تری داشته باشد» تا «هم برای خودم مشکلی ایجاد نشود، و هم روی مخاطب تاثیر منفی نگذارد.» در‌ حال‌ حاضر توماج صالحی و سامان یاسین (صیدی)، دو خواننده رپ در زندان هستند. مهدی یراحی هم که در آستانه سالگرد کشته شدن ژینا (مهسا) امینی به خاطر ترانه «روسریتو»‌ بازداشت شده بود هم‌اکنون در زندان اوین، در انتظار تشکیل دادگاه و صدور حکم است. اواخر شهریور سال جاری محمدمهدی معارفی، مشهور به «متین دوحنجره» بازداشت و سپس با قید وثیقه آزاد شد. وحید یارقلی، فرمانده سپاه چهاردانگه استان تهران، این خواننده رپ را به «تخریب افکار عمومی» متهم کرده بود. خبرنگاران حوزه موسیقی گزارش داده بودند که علت دستگیری متین دوحنجره تولید موزیک‌ویدیو «حضرت متین» بوده است. در مرداد نیز یک خواننده رپ زیرزمینی مشهور به «دورچی» که او را «رپر نسل چهارم رپ فارسی» می‌نامند، در پی انتشار یک موزیک‌ویدیو جدید که بازتاب فراوانی داشت، بازداشت شد.

در حمله حماس دست‌کم ۷۰۰ اسراییلی کشته شده‌ و ده‌ها تن از آنها در اسارت حماس در غزه هستند

حماس و جهاد اسلامی مدعی شدند که ۱۳۰ اسرائیلی را در غزه به اسارت گرفته‌اند؛ در بین آنها مقامات ارتش اسرائیل هم هستند. زیاد النخاله، رهبر سازمان جهاد اسلامی فلسطین می‌گوید که گروه او بیش از ۳۰ اسرائیلی را در حمله حماس به خاک اسرائیل اسیر گرفته است. آنها اکنون در غزه هستند. النخاله با اشاره به زندانی‌های فلسطینی در زندان‌های اسرائیل گفت که تا همه اسیران ما آزاد نشود، اسیران اسرائیل به خاک کشورشان بازگرداننده نخواهند شد. تعداد کشته‌های اسرائیل در جنگ حماس و اسرائیل در حال افزایش است. با ادامه حملات هوایی اسرائیل به غزه، تعداد کشته‌ها در غزه هم افزایش یافت. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، ۴۲۴ فلسطینی کشته شدند. بیش از ۲۳۰۰ نفر در غزه زخمی شده‌اند. تعداد کشته‌های فلسطینی در کرانه باختری هم افزایش یافت و به یازده نفر رسید. کشته‌های کرانه باختری از جمله در شهرهای الخلیل و رام‌الله هستند. وزارت بهداشت اسرائیل در اولین ساعت بامداد نهم اکتبر اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ تاکنون دست کم ۷۰۰ نفر در اسرائیل کشته شدند و تعداد کشته‌ها رو به افزایش است. این وزارتخانه تعداد زخمی‌ها در بیمارستان‌های اسرائیل را ۲۳۱۵ نفر اعلام کرد. پیش‌تر منابع اسرائیلی خبر دادند که در محل جشنواره موسیقی که نیروهای زمینی حماس به آن حمله کردند، بیش از ۲۵۰ جسد افرادی را پیدا کردند که کشته شده‌اند. چندین شهروند خارجی یا دوتابعیتی در جریان حملات حماس در اسرائیل کشته شدند، از جمله دو شهروند اوکراینی، یک شهروند فرانسوی و ۱۰ تبعه نپالی. در میان کشته شده‌ها دست کم چهار نفر هستند که تابعیت آمریکا هم دارند. دولت اسراییل به ساکنان شهر سدیروت در چهار کیلومتری مرز غزه که در روز اول جنگ پاسگاه نظامی آن به دست حماس افتاد، دستور داده که در داخل خانه‌ها بمانند.

آمریکا مجهزترین ناو هواپیمابرش را برای حمایت از اسرائیل به شرق مدیترانه فرستاد

ایالات متحده آمریکا در روز دوم جنگ اسرائیل و حماس اعلام کرد به ناو هواپیمابر «فورد» دستور داده است که برای کمک به «حفاظت از مردم اسرائیل» به سمت شرق دریای مدیترانه حرکت کند. هشتم اکتبر، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به ناوگروه ضربت یو‌اس‌اس «فورد» دستور داد که به سمت شرق مدیترانه و نزدیکی آب‌های اسرائیل برود. این ناوگروه در حال حاضر در در دریای مدیترانه است و هفته گذشته در یک رزمایش با نیروهای دریایی ایتالیا شرکت کرد. وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا نیروهای دیگر خود را در سطح جهانی برای «تقویت بیشتر وضعیت بازدارندگی» به حالت آماده باش حفظ می‌کند. روزنامه هاآرتص در اسرائیل نوشت که آمریکا قرار است بخشی از انبارهای تسلیحاتی خود در اسرائیل را که شامل مهمات ذخیره شده آمریکا در منطقه است، در اختیار ارتش اسرائیل قرار دهد. اسرائیل مجاز است در مواقع اضطراری به این انبارها دسترسی داشته باشد. این را وزیر دفاع آمریکا هم تایید کرد و گفت دولت بایدن به سرعت تجهیزات و منابع اضافی از جمله مهمات انبارشده آمریکا را در اختیار نیروهای دفاعی اسرائیل قرار خواهد داد. ناو هواپیمابر فورد با نام کامل یواس‌اس جرالد آر. فورد گران‌ترین و مجهز‌ترین ناوه هواپیمابر نیروی دریایی آمریکاست. این ناو حدود ۵۰۰۰ ملوان بر عرشه دارد. هدف گفته‌شده فعلا جلوگیری از رسیدن سلاح‌های بیشتر به حماس و نظارت بر وضعیت منطقه است. به غیر از این ناوگروه که هواپیمابر فورد و پنج ناو جنگی دیگر را شامل می‌شود، ایالات متحده هواپیماهای دیگر خود در منطقه را هم به حالت آماده‌باش حفظ خواهد کرد. در روز دوم جنگ حماس و اسرائیل مشخص شد که دست‌کم چهار شهروند آمریکایی در این حملات کشته و هفت شهروند دیگر مفقود هستند.