نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس: یکی از دلایل تمایل دانشجویان برای شرکت در #آزمون_دکتری، فراهم نبودن #بازار_کار است

مختار جلالی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) علت تمایل دانشجویان برای شرکت در #آزمون_دکتری را فراهم نبودن #بازار_کار دانست. مختار جلالی گفت دانشجویان قصد دارند با تحصیل در مقطع دکتری بیکاری را تا مدتی عقب بیندازند، و گمان می‌کنند که با به دست آوردن مدرک دکتری فرصت‌های شغلی بهتری به دست خواهند آورد، گرچه به گفته این استاد دانشگاه تربیت مدرس یافتن شغل با مدرک دکتری بسیار مشکل‌تر است و در حال حاضر تعداد زیادی بیکار در کشور با مدرک دکتری وجود دارد. جلالی در عین حال به کاهش کیفیت مدارک تحصیلی در ایران اشاره کرد و دلیل آن را افزایش بی‌رویه مراکز عالی دانست. او گفت تعداد دانشگاه‌ها از سال ۸۲ تا ۹۲ رشد حدوداً ۱۵۰ درصدی داشته است، و دانشگاه‌هایی مجوز پذیرش دانشجوی دکتری دریافت کردند که «حتی امکانات اولیه نداشتند.» او یکی از دلایل مشکلات بیکاری برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را همین بی‌کیفیتی مدارک دانشگاهی دانست و راه حال وضعیت موجود را در دست وزارت علوم، و وزارت‌خانه‌های اقتصادی دانست. به گفته مختار جلالی، وزارت علوم باید در درجه اول با توجه به نیازهای جامعه نیرو تربیت کند، و وزارت‌خانه‌های اقتصادی (وزارت‌کار، وزارت صنعت و وزارت کشاورزی) در گام‌های بعدی ملزم به کارآفرینی هستند.

بیش از ۷۰ کشور جهان برای کاهش #پسماندهای_غذایی پیمان بستند

بیش از ۷۰ کشور جهان پیمان بستند که میزان غذاهای اسراف‌شده به دلیل شرایط نگهداری نامناسب را کاهش دهند. کشورها شنبه ۹ نوامبر/ ۱۸ آبان در اجلاس سالیانه «#پروتکل_مونترآل» پیمان کاهش پسماندهای غذایی را امضا کردند. در این اجلاس که در مقر سازمان کشاورزی و غذای ملل متحد در رم برگزار شد، وزرا، مقامات دولتی و کارشناسانی حضور داشتند که موضوع کار آنها تنظیم میزان مواد شیمیایی ساخته بشر در یخچال‌ها و سیستم‌های تهویه هوا بود، زیرا این مواد شیمیایی برای لایه اوزون مضر است. اما با وجود استفاده بی‌رویه از یخچال‌ها، یک سوم غذای جهان اسراف می‌شود. این امید وجود دارد که با ایجاد روش‌های بهتر برای نگهداری و خنک نگه داشتن غذا در انبارها و در مسیرهای انتقال، پسماندهای غذایی کاهش بیابد. نگهداری نامناسب غذا در کشورهای توسعه‌یافته به از دست رفتن ۹ درصد غذای فاسدشدنی منجر می‌شود؛ اما این آمار در کشورهای در حال توسعه ۲۳ درصد است.

#محسن_نامجو در #اینستاگرام: از #شبکه_من‌وتو برای استفاده از آهنگ «نامه» شکایت می‌کنم

#محسن_نامجو، آهنگساز و خواننده ایرانی در ویدئویی که در اینستاگرام خود منتشر کرده، به انتقاد از شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان من و تو، مستقر در #لندن پرداخته و گفته است از این شبکه به دلیل «استفاده سخیف» و بدون اجازه از آهنگ «نامه» بدون پرداخت #حق_مولف، شکایت کرده است. او گفته است مراحل حقوقی شکایت از شبکه من و تو را تا آخر پیگیری می‌کند. نامجو در این ویدئو گفته است این قطعه را برای همسرش ساخته و وقتی که در کنسرت چند وقت پیش او، خبر درگذشت مادرش را به او داده‌اند، فی‌البداهه آن را اجرا کرده که «به قول امروزی‌ها، وایرال شده است.» شبکه من و تو در یک قسمت از برنامه «شبکه نیم» خود که از برنامه‌های طنز و هجو این شبکه است و در آن از عروسک‌هایی به شکل مقا‌م‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی استفاده می‌شود، آهنگ نامه محسن نامجو را به شکلی تغییر یافته استفاده کرده است. در این برنامه، ترانه‌ای که روی آهنگ بوده تغییر کرده و ترانه‌ای با لحن شوخی و مضمون انتقاد از #فساد_در_ایران خوانده می‌شود.

یکی از اهالی #ده‌ونک به دلیل «اطلاع‌رسانی درباره #زمین‌خواری #دانشگاه_الزهرا» به #حبس محکوم شد

یکی از اهالی محله #ده_ونک در شمال #تهران، گفته است که به دلیل #اطلاع‌رسانی درباره تصاحب زمین‌های محل سکونت اهالی این منطقه از طرف #دانشگاه_الزهرا، به دو سال #حبس محکوم شده است. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) این خبر را منتشر کرده است. #علی_شهامتی، از اهالی ده ونک، به ایرنا گفته است: «در مجموع ۵۶ خانه‌ باقی‌مانده و ۲۶ خانواده‌ رفته‌اند. اهالی این خانه‌ها افرادی عامی هستند و چند نسل در این منطقه زندگی کرده‌اند. باید بگویم جدیدترین افراد محل، نیم قرن سابقه سکونت دارند و قدیمی‌ها در حدود ۸۰ سال در این محله ساکن بودند. به آنها گفته می‌شود در #دادگاه صحبت کنید. من در این رابطه صحبت کردم و دانشگاه از من شکایتی کرد و من به دو سال زندان محکوم شده‌ام.» بر اساس خبرها و گزارش‌های منتشر شده، دولت محمد خاتمی در سال ۱۳۸۱ بخشی از زمین‌های این منطقه را در حالی که افراد در خانه‌های سازمانی یک کارخانه مربوط به پیش از انقلاب در آنها ساکن بودند، به دانشگاه الزهرا واگذار کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از برگزاری ۲۰۰ جلسه در دادگاه، نهایتاً رأی خلع ید متصرفین برای دانشگاه الزهرا صادر شد و در جلسه تجدیدنظر هم رأی به نفع دانشگاه صادر شد. دانشگاه مدعی است پس از آن، با تمام ساکنان صحبت و اعلام شده که هیچ حق و حقوقی ندارند و باید آنجا را تخلیه کنند. ۲۰ روز قبل از حکم دادگاه مبنی بر تخلیه هم نماینده دادستانی به خانه ساکنان رفته و حکم مربوطه را به همه ساکنان ابلاغ کرده است.

مدیر #سامانه_ثبت_دارایی_مسئولان: امضای مسئولی که دارایی‌اش را اعلام نکند، فاقد اعتبار است

مدیر سامانه ثبت دارایی مسئولان جمهوری اسلامی گفت در صورت عدم اظهار دارایی توسط افراد مشمول #قانون_رسیدگی_به_دارایی_مسئولان، امضای آن‌ها فاقد اعتبار خواهد بود. #داوود_کریمی_مرید، ۳۰ آبان ماه را آخرین مهلت ثبت اطلاعات دارایی مسئولان اعلام کرد. کریمی مرید استقبال مسئولان از ثبت‌نام در این سامانه را بسیار بالا توصیف کرد و گفت با دستور رییس قوه قضاییه، برای تسهیل فرآیند اظهار دارایی، سامانه ثبت دارایی از ۲۸ مهر در بستر شبکه ملی اطلاعات در دسترس قرار گرفته است: «تاکنون بسیاری از مسئولان توانسته‌اند اطلاعات دارایی و اموال خود را اظهار کنند.» مدیر سامانه ثبت دارایی مسئولان همچنین در مورد ایجاد دفاتر موقت توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در نقاط مهم حاکمیتی گفت: «ایجاد این دفاتر تنها در راستای سهولت ثبت‌نام توسط مسئولان بوده و مسئولان مذکور می‌توانند در این دفاتر موقت یا در محل حضور خود اموالشان را در سامانه ثبت کنند.» کریمی مرید در باره میزان امنیت سامانه ثبت دارایی هم گفت که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برترین دستگاه کشوری است که خدمات الکترونیک را در ۷۰ سامانه گوناگون قضایی همراه با احراز هویت قطعی به بیش از ۲۰ میلیون نفر در سراسر کشور ارائه می‌دهد و تاکنون هیچ‌گونه ضعف امنیتی در ارائه این خدمات رخ نداده است. برابر قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه اجرایی مصوب، مدیران و مسئولان جمهوری اسلامی باید لیست اموال و دارایی‌های خود و خانواده‌شان را پیش و پس از دوره مسئولیت به قوه قضاییه اعلام کنند. این لیست قابل انتشار عمومی نیست. ششم مهر ماه ۹۸ اما #محمدرضا_صباغیان‌_بافقی، نماینده مهریز در مجلس خواهان عمومی شدن این اطلاعات شد و گفت: «اگر انتشار لیست اموال و دارایی مدیران و مسئولان باعث شود مردم از آن مطلع شوند ‌امر خوبی است ولی اگر این لیست عمومی نباشد، تفاوتی با قبل ندارد.»

#گلرخ_ایرایی بار دیگر بازداشت شد

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی سابق ساعاتی پیش توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت گلرخ ایرایی بدون ارائه حکم صورت گرفته است. او پیش‌تر به همراه آتنا دائمی، کنشگر مدنی زندانی در اوین در ارتباط با پرونده‌ای که در دوران حبس علیه آنان گشوده شده بود به سه سال و هفت ماه حبس تعزیری دیگر و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب محکوم و حکم صادره در مرحله تجدید نظر نیز بدون تشکیل جلسه دادگاه تائید شده بود. ایرایی با تودیع قرار وثیقه و به صورت موقت آزاد بود و اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت او در دست نیست.

شلیک منور از سوی کاروان مشترک #ارتش_ایالات_متحده و #افغانستان به آتش گرفتن چند خودرو و زخمی شدن سرنشینان آنها منجر شد

کاروان مشترک ارتش ایالات متحده و #افغانستان به سمت چند خودروی غیرنظامی گلوله‌های منور شلیک کرد که منجر به آتش گرفتن این خودروها و مجروح شدن چند تن شد. به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، نیروهای ایالات متحده در بیانیه‌ای که روز شنبه ۹ نوامبر/ ۱۸ آبان صادر شده، اعلام کرد ارتش آمریکا به منظور منحرف کردن چند خودرو از مسیر خود، منورها را شلیک کرده است. در این بیانیه آمده که در این حادثه که جمعه شب رخ داده، خودروها هدف حمله نبوده‌اند و هدف اصلی، بازداشتن آنها از نزدیک شدن به کاروان ارتش در ولایت #لغمان بوده است. یکی از شاهدان محلی به اسوشیتدپرس گفته است که منتظر عبور کاروان نظامی بوده تا به راه خود ادامه دهد، اما ناگهان منورها به خودروی او برخورد کرده‌اند که منجر به جراحات سطحی بر او شده است. این شاهد گفته که حداقل دو خودروی دیگر در این جاده آتش گرفته‌اند.

نماینده ایلام در #مجلس: تعلل دولت‌های اروپایی شرایط حفظ #برجام را سخت‌تر کرده است

#جلال_میرزائی، از چهره‌های جریان اصلاحات و کمیته سیاسی #فراکسیون_امید در مجلس گفت که سیاست امروز و فردای دولت‌های اروپایی شرایط را برای حفظ #برجام سخت‌تر کرده که این امر به نفع هیچ کشوری نیست. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جلال میرزائی روز شنبه ۱۸ آبان با اشاره به برداشتن گاه چهارم دولت برای کاهش تعهدات برجامی خود گفت: «اگر اروپایی‌ها همچنان بخواهند مسائل را به دست زمان بسپارند، ایران محدودیت‌های برجامی خود را یکی پس از دیگری کنار خواهد زد.» او با تاکید بر نقش #آمریکا در خروج از برجام و همچنین تعلل کشورهای اروپایی در در اجرای تعهدات خود گفت که ایران قصد داشته با لغو تحریم‌ها و بهره‌گیری از مزایای اقتصادی برجام گامی در راستای تامین منافع ملی بردارد اما خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپایی‌ها در اجرای تعهدات برجامی، شرایط را برای دولت و مدافعان برجام، سخت کرده است. #دونالد_ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اردیبهشت ماه سال گذشته رسما کشورش را از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی خارج کرد. #امانوئل_مکرون، رئیس جمهوری فرانسه چند روز پس از خروج آمریکا از برجام در یک گفت‌وگوی تلفنی با #حسن_روحانی اعلام کرد که فرانسه و اتحادیه اروپا ۱۰۰ درصد به برجام پایبند بوده و از آن خارج نخواهند شد. پس از گذشت بیش از یک سال از وعده‌های #اتحادیه_اروپا مبنی بر اجرای تعهدات خود در قالب برجام و عمل کردن طرف‌های اروپایی به این تعهدات، #عباس_موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، تیر ماه امسال اعلام کرد اگر ایران نتواند از پایبندی اروپا به برجام اطمینان یابد، خروج از توافق هسته‌ای و اتخاذ گام‌های دیگر از جمله گزینه‌های تهران خواهد بود. الله‌یار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس هم اواسط شهریور ماه در زمینه برداشتن گام چهارم تعهدات برجامی از سوی ایران گفته بود برجام در واقع یک قرارداد دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بود و با برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، احتمالا این معاهده به پایان خود می‌رسد. حسن روحانی در راستای کاهش تعهدات برجامی ایران روز چهارشنبه ۱۵ آبان ماه به سازمان انرژی اتمی دستور داد تا گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را با تزریق گاز به سانتریفوژها در تأسیسات هسته‌ای فردو آغاز کنند.

کاهش ۹ درصدی ازدواج‌های ثبت شده در شش ماه نخست امسال

ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرده در شش ماهه نخست سال جاری ۳۱۶ هزار و ۷۱۸ مورد #ازدواج ثبت شده که کاهش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. همچنین ۱۰۱ هزار ثبت طلاق صورت گرفته که کاهش دو درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. اوایل سال خورشیدی جاری، حامد برکاتی، رئیس اداره سلامت جمعیت وزارت بهداشت ایران به خبرگزاری فارس گفته بود: «در یک بازه زمانی هشت ساله، از سال ۸۹ تا سال ۹۶، ازدواج در کشور ۳۰ درصد کم شده.» برکاتی از #افزایش_سن_ازدواج در ایران نیز خبر داده و میانگین سن ازدواج در سال ۹۵ برای دختران را ۲۴ سال و برای پسران را ۲۷,۵ سال اعلام کرده بود. به گفته او این ارقام در سال‌های گذشته افزایش داشته‌اند. در سال ۹۰ حدود ۱۳ میلیون جوان در شرایط ازدواج قرار داشتند اما این رقم در سال ۹۶ به حدود ۱۱ میلیون نفر کاهش یافته است. این ارقام در حالی ارائه می‌شوند که مقامات ایران به‌ویژه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها بر ازدواج جوانان و افزایش فرزند تأکید کرده‌اند و برای ازدواج جوانان سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته‌اند.

دیوان عالی #هند به نفع هندوها رای داد؛ مسلمانان در محل دیگری مسجد بسازند

دادگاه عالی #هند حکم داد که منطقه مقدس مورد مناقشه #آیودا در شمال این کشور باید برای ساختن معبد در اختیار هندوها قرار بگیرد. برای دهه‌ها هندوها و مسلمانان بر سر ساختن مکان‌های عبادت در این منطقه در ایالت #اوتارپرادش اختلاف داشتند. دادگاه عالی هند اما حالا حکم داده است که مسلمانان زمین دیگری را برای ساختن مسجد دریافت خواهند کرد. بسیاری از هندوها معتقدند که این منطقه محل تولد یکی از خدایان آنها به نام راما است. مسلمانان اما می‌گویند که طی نسل‌های متمادی در آنجا عبادت کرده اند. در مرکز این منطقه مسجد قرن شانزدهمی ببری قرار داشت که در سال ۱۹۹۲ از سوی هندوها تخریب شد و به شورشی انجامید که دو هزار کشته بر جای گذاشت. از سال ۲۰۱۴ و زمان به قدرت رسیدن نارندرا مودی، رهبر حزب ناسیونالیست بهاراتیا جاناتا، اختلافات نژادی و مذهبی در هند عمیق‌تر نیز شده است. از اولین دوره نخست‌وزیری مودی، اعطای مجوز ساخت معبد در آیودا از خواست‌ها و وعده‌های وزرا، نمایندگان و رهبران حزب بهاراتا جاناتا بوده است.

#ترکیه در روزهای آینده زندانیان اروپایی داعشی را به کشورهایشان تحویل می‌دهد

وزیر کشور #ترکیه در باره تعیین تکلیف نهایی سرنوشت #زندانیان_داعشی در ترکیه که تبعه کشورهای اروپایی هستند گفت که روند بازگرداندن و تحویل این زندانیان به کشورهای خود از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی #سلیمان_سویلو هفته پیش نیز در همین باره گفته بود: «ما برای داعشی‌هایی که تبعه کشورهای دیگر هستند و در ترکیه دستگیر شده‌اند، نمی‌توانیم هتل باشیم.» به گفته سویلو، اگر حتی کشورهای اروپایی از این زندانیان #سلب_تابعیت کرده باشند، باز هم تغییری در سیاست #آنکارا مبنی بر بازگرداندن این زندانیان به کشورهای خود ایجاد نخواهد شد. به نوشته روزنامه دیلی میل، #دونالد_ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه امسال از کشورهای اروپایی خواست تا هزار و ۸۰۰ زندانی داعشی را که در جریان سقوط خلافت داعش در #سوریه و #عراق دستگیر شدند، تحویل بگیرند. ترامپ ضمن اشاره به کوتاهی کشورهای اروپایی در تحویل گرفتن اتباع خود که در گروه داعش عضویت داشتند، اعلام کرده بود که این کشورها در این زمینه حاضر به همکاری نیستند. #بکر_بوزداغ، سخنگوی دولت ترکیه فروردین ماه سال جاری اعلام کرد که از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸، چهار هزار و ۴۳ عضو داعش در این کشور زندانی شده‌اند که هزار و ۸۵۸ نفر آنها خارجی هستند. این در حالی‌ست که به غیر از ترکیه، هزاران زندانی داعشی نیز در کشور عراق در زندانند. بریتانیا از جمله کشورهایی است که تابعیت بریتانیایی زندانیانی که از این کشور به داعش پیوسته بودند را لغو کرده و تاکنون حاضر به پذیرش این زندانیان نشده است.

استاندار آذربایجان شرقی: تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما واحدهای مسکونی‌ آسیب‌دیده در #زلزله اخیر به‌طور نیمه‌تمام بازسازی می‌شوند

محمدرضا پورمحمدی، استاندار #آذربایجان_شرقی، شمار واحدهای مسکونی تخریب شده در #زلزله بامداد جمعه را یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی اعلام کرده و گفته این واحدهای مسکونی فعلا به شکل نیمه‌تمام بازسازی می‌شوند. استاندار آذربایجان شرقی گفته: «این حادثه شش شهر و ۱۴۰ روستا در استان ما را تحت تاثیر قرار داد و طبق آخرین آمار یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و برخی واحدهای عمومی در این زلزله تخریب شدند.»‌ به گفته او، پس از ارزیابی‌ها، بازسازی واحدهای آسیب دیده شروع می‌شود» و تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما واحدهای مسکونی به‌طور «نیمه‌تمام» بازسازی می‌شوند تا مردم مستقر شوند و سپس خانه‌ها به کمک مردم تکمیل خواهند شد. پورمحمدی گفته: «برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در زلزله به منابع مالی کافی نیاز داریم. هر چند برخی دستگاه‌ها برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند، اما منابع هرچه بیشتر باشد، بازسازی نیز با سرعت بیشتری انجام می‌شود.»  ساعت ۰۲:۱۷ بامداد جمعه ۱۷ آبان زلزله‌ای  به بزرگی ۵,۹ ریشتر حوالی ترک در استان آذربایجان شرقی را لرزاند. این زلزله در استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، ‌زنجان و اردبیل نیز احساس شد. این زلزله در عمق ۸ کیلومتری زمین اتفاق افتاد و مرکز اصلی زلزله در استان آذربایجان شرقی – حوالی ترک بود. دست‌کم ۳۲۳ نفر در این زمین‌لرزه مجروح شدند. شش نفر هم جان خود را از دست دادند.

ابراز نگرانی #مایک_پمپئو از عدم همکاری کافی ایران با #آژانس_بین‌المللی_انرژی_اتمی

وزیر امور خارجه #آمریکا در بیانیه‌ای نسبت به عدم همکاری کافی ایران با #آژانس_بین‌المللی_انرژی_اتمی ابراز نگرانی کرد. #مایک_پومپئو همچنین با انتقاد از آن‌چه بازداشت یک بازرس آژانس توسط ایران خواند، گفت که برخورد با این بازرس، اقدامی زننده و غیر قابل توجیه و به قصد ایجاد ارعاب بوده است. گرچه پومپئو در بیانیه خود ایران را مسئول بازداشت یک بازرس زن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانسته، اما خبرگزاری فرانسه از قول آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که جمهوری اسلامی به طور موقت مانع خروج این بازرس از ایران شده است. در همین رابطه اما اتحادیه اروپا هم روز پنج‌شنبه هفتم نوامبر/ ۱۶ آبان، در نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اخراج یکی از بازرسان آژانس از ایران، اظهار نگرانی عمیق کرده بود. به گفته نماینده اتحادیه اروپا، این اتحادیه از حادثه‌ای که برای بازرس آژانس پیش آمده عمیقا نگران است: «با اینکه اکنون موضوع حل شده است، اما اروپا از ایران می‌خواهد اطمینان دهد که در آینده از وقوع دوباره چنین ماجراهایی جلوگیری کند.» به دنبال اعلام خبر برداشته شدن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی در روز ۱۴ آبان اما کمیسیون اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کاهش تعهدات ایران در برجام توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ را به خطر می‌اندازد. وزارت امور خارجه فرانسه هم اعلام کرد این کشور منتظر گزارش بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌ماند. ایران از روز چهارشنبه ۱۵ آبان رسما گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را آغاز کرد. به گفته حسن روحانی، گازدهی به سانتریفیوژهای فردو گام چهارم است: «می‌دانیم طرف‌های مقابل به آن حساس هستند اما اگر آن‌ها به تعهداتشان عمل کنند، گازدهی نیز قطع خواهد شد.»