ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مأموران اداره اماکن محل کسب شش شهروند بهائی در قائم‌شهر مازندران را پلمب کردند

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد که روز گذشته، دوشنبه ۱۷ آبان، مأموران اداره اماکن قائم‌شهر استان مازندران محل کسب شش شهروند بهائی را پلمب کردند. هرانا اسامی این شهروندان بهائی و محل کسب و کار آن‌ها را چنین عنوان کرد: نیما نوع‌خواه، واحد صنفی پخش عروسک و بازی کودک، نابت اسدی، واحد صنفی تعمیر عینک، سهیل بابایی، واحد صنفی لوازم بهداشتی، کوروش رضایی، واحد صنفی تعمیر یخچال و کولر، مازیار عباسی، واحد صنفی رنگ و مصالح ساختمانی، آقای اکبری، واحد صنفی جوشکاری و آهن‌آلات. این اقدام در پی تعطیلی دو روزه مذهبی بهائیان در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری و به دلیل اقدام این شهروندان به بستن محل کسب طی این دو روز صورت گرفته است. در سال ۹۴ نیز محل کسب شماری از شهروندان بهائی در استان مازندران از جمله بهائیان قائم‌شهر به دستور اداره اماکن پلمب شد. گفته می‌شود که به‌رغم سپری شدن شش سال از این رویداد، از بازگشایی برخی از این محل‌های کسب کماکان جلوگیری شده است. شهروندان بهائی بر اساس باور دینی خود مکان‌های کسب خود را طی ۹ روز پراکنده سال به‌منظور اجرای مناسک مذهبی تعطیل می‌کنند اما دستگاه‌های انتظامی و امنیتی این مکان‌ها را پلمب می‌کنند.

برخورد نیروی انتظامی با تجمع معلمان بازنشسته مقابل سازمان برنامه و بودجه

معلمان بازنشسته سال ۹۹ بار دیگر مقابل ساختمان برنامه و بودجه دست به تجمع زدند. در این تجمع که سه‌شنبه ۱۸ آبان و در اعتراض به عدم پرداخت پاداش پایان خدمت و بی‌توجهی به معیشت معلمان و بازنشستگان برگزار شد، فرهنگیان بازنشسته علیه مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه شعار دادند. بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش که پیشتر نیز در مهر سال جاری مقابل این سازمان تجمع کرده بودند، خواهان پرداخت پاداش قانونی خود هستند که بیش از یک سال پیش تصویب شده اما به حساب آن‌ها واریز نشده است. نماینده معلمان بازنشسته در جریان تجمع روز سه‌شنبه خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «پاداش ما را همین الان پرداخت کنید. کسری پاداش در ذائقه معلمان همواره باقی خواهد ماند». دیگر معلمان معترض نیز با شعار «میرکاظمی حیا کن» علیه او شعار دادند. همزمان با افزایش افسارگسیخته تورم و گرانی در ایران، بازنشستگان بارها در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و درمانی‌شان و همچنین عدم اجرای قانون همسان‌سازی که می‌تواند به افزایش نسبی حقوقشان منجر شود، دست به تجمع زده‌اند. دولت تاکنون از اجرای این قانون خودداری کرده است. خواست همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مورد حمایت تشکل‌های صنفی معلمان و تشکل‌های مستقل کارگری است.

با تنها دو درجه گرمایش زمین، یک میلیارد نفر با داغی شدید هوا مواجه خواهند شد

با تنها دو درجه افزایش دمای متوسط جهانی نسبت به سطح آن پیش از انقلاب صنعتی، یک میلیارد نفر تحت تأثیر داغی شدید هوا قرار خواهند گرفت. بنا به پژوهش جدیدی که در جریان بیست‌و‌ششمین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل منتشر شد، تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین شرایطی را به وجود آورده که ترکیب خطرناک دمای بالا و رطوبت بالا در بخش‌های وسیعی از سیاره تاب‌آوری بدن انسان را به آزمون خواهد گذاشت. دمای حباب تر ــ دماسنجی را فرض کنید که دور حباب آن پارچه‌ای تر پوشیده شده ــ یا دمای هوا در رطوبت نسبی ۱۰۰ درصد شاخص مهمی برای فهم تاب‌آوری بدن انسان در جهان در حال گرمایش است. حد بالایی تاب‌آوری بدن انسان ۳۵ درجه دمای حباب تر است زیرا در شرایط رطوبت نسبی ۱۰۰ درصد سیستم خنک‌کننده بدن طبیعی انسان به وسیله تعرق از کار می‌افتد. در حالی که فرض می‌شد دمای حباب تر ۳۵ تاکنون مشاهده نشده و قرار است در جریان گرمایش زمین در ادامه این قرن رخ دهد، دانشمندان در پژوهشی در ۲۰۲۰ نشان دادند که ایستگاه‌های هواشناسی متعددی در مناطق ساحلی خاورمیانه، مناطق ساحلی در جنوب غربی شمال آفریقا، و جنوب آسیا دمای حباب تر بالای ۳۱ درجه و ۳۳ درجه را همین حالا ثبت کرده‌اند و دو ایستگاه در منطقه خلیج فارس نیز دمای حباب تر بالای ۳۵ درجه را ثبت کرده‌اند. بنا به پژوهش جدیدی که در نشست گلاسکو رونمایی شد، کشورهای استوایی همچون برزیل، هند و اتیوپی و نیز حوزه خلیج فارس در خاورمیانه بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر داغی شدید هوا دارند. به باور دانشمندان، مرگ‌بارترین قسمت سیاره با توجه به موج‌های گرمایی در راه، دشت شمال چین است: یکی از پرتراکم‌ترین منطقه‌های جمعیتی در جهان و یکی از حاصل‌خیزترین و مهم‌ترین قلمروهای تولید مواد غذایی در چین. پکن، جینان، شیجیاژونگ و تیانجین از شهرهای بزرگ این منطقه هستند. پژوهش جدید بار دیگر نشان می‌دهد که حد دو درجه سانتیگراد ــ حد رسمی توافق پاریس ــ همان طور که دانشمندان گفته بودند فاجعه‌بار خواهد بود. دانشگاه ملبورن در پژوهشی تخمین زده که بر اساس تعهدهای به‌روزشده در نشست بیست‌و‌ششم ممکن است گرمایش جهانی در حد ۱,۹ درجه متوقف شود اما بسیاری با این تخمین مخالفند.

۲۶ هزار تُن زباله پلاستیکی مربوط به کرونا، اقیانوس‌های جهان را آلوده کرده؛ اروندرود حامل ۵ هزار و ۲۰۰ تُن از این زباله‌هاست

۲۵ هزار و ۹۰۰ تن زباله‌های پلاستیکی تولیدشده در جریان همه‌گیری کووید‌-۱۹ به اقیانوس‌ها نشست کرده و آنها را آلوده کرده است. پژوهش جدیدی که با نام «مقدار و تأثیر زباله پلاستیکی مربوط به همه‌گیری» در ژورنال PNAS منتشر شده، نشان می‌دهد که از ابتدای همه‌گیری در ۱۹۳ کشور جهان حدود ۸,۴ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید شده است. زباله‌های پلاستیکی مربوط به کرونا به درستی مدیریت نشده اند و به همین خاطر ۲۶ تن از این زباله‌ها که شامل تجهیزات حفاظتی مثل ماسک و دستکش می‌شوند، همین حالا به اقیانوس‌ها راه یافته اند. این پلاستیک‌ها می‌توانند مسیری طولانی در اقیانوس طی کنند و زندگی گونه‌های حیات وحش دریایی را به خطر بیندازند. دانشمندان پیش‌بینی کرده اند که تقریباً تمام زباله‌های پلاستیکی مرتبط با همه‌گیری تا انتهای این قرن یا در کف دریاها جمع می‌شوند و یا در ساحل آنها. بنا به پژوهش منتشرشده، ۴۶ درصد زباله مدیریت‌نشده مربوط به کرونا مربوط به آسیا می‌شود (به دلیل شمار بسیار بیشتر کسانی که آنجا ماسک استفاده کردند)، ۲۴ درصد از اروپا می‌آید و ۲۲ درصد نیز از قاره‌های آمریکای جنوبی و شمالی. این پژوهش همچنین نشان داده که ۸۷,۴ درصد این زباله‌ها مربوط به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند و نه افراد. سهم افراد در تولید این زباله‌های پلاستیکی کرونایی ۷,۶ درصد بوده و بسته‌بندی و کیت‌های تست کرونا نیز مسئول به ترتیب ۴,۷ درصد و ۰,۳ درصد هستند. ۷۳ درصد زباله‌های نشت‌کرده به اقیانوس‌ها را رودخانه‌های جاری در آسیا به دریاها منتقل کرده اند. در صدر آنها، اروندرود در مرز ایران و عراق که پنج هزار و ۲۰۰ تن زباله پلاستیکی مربوط به تجهیزات حفاظتی در برابر کرونا را به اقیانوس ریخته است. آلودگی پلاستیکی یکی از مهم‌ترین معضلات آلودگی اقیانوس‌ها و دریاها هستند.

کنفرانس اقلیمی گلاسکو به فشار ویژه بر زنان در بحران آب و هوایی می‌پردازد

بیست‌و‌ششمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP26) امروز سه‌شنبه ۱۸ آبان / ۹ نوامبر به موضوع بار ویژه بحران اقلیمی بر دوش زنان می‌پردازد. آن ماری ترولیان، وزیر تجارت بریتانیا به‌عنوان میزبان این کنفرانس گفت: «زنان، دختران و کسانی که به هر حال بیشتر به حاشیه رانده شده‌اند، بیشترین آسیب را از تغییرات آب و هوایی می‌بینند.» ترولیان افزود: «در همین حال، آن‌ها نقش مهمی هم در مقابله با بحران اقلیمی دارند.» خانم نیکولا استورجن، ‌وزیر اول اسکاتلند، در روز پرداختن به موضوع زنان و تغییرات اقلیمی، می‌خواهد با فعالان محیط زیست تبادل نظر کند. به گفته سازمان ملل متحد، یکی از دلایلی که زنان بیشتر تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند، این است که آن‌ها در فقیرترین گروه‌های جمعیتی جهان اکثریت را تشکیل می‌دهند و اغلب در مزارع کوچک زندگی می‌کنند. کنفرانس اقلیمی گلاسکو در اسکاتلند به میزبانی بریتانیا که یکشنبه ۹ آبان / ۳۱ اکتبر آغاز شد تا جمعه آینده ۲۱ آبان / ۱۲ نوامبر ادامه دارد.

آمار رسمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران: تورم سالانه تهران به ۴۱,۲ درصد رسید

مسعود افشین، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از نرخ تورم سالانه ۴۱,۲ درصدی این استان در مهرماه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: «تغییرات شاخص نسبت به ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، معادل ۴۱,۲ درصد رشد داشته است و در مهرماه ۱۴۰۰ نرخ تورم سالانه گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۶۰,۵ درصد بوده که در مقایسه با ارقام ماه‌های خرداد الی مهر دارای روندی صعودی بوده است.» به‌گفته افشین مقدار شاخص تورم در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور به ترتیب ۴۹,۲ درصد، ۵۲,۴ درصد و ۵۵,۳ درصد و ۵۸,۲ درصد ثبت شده است و بیشترین میزان تغییرات نرخ تورم سالانه در این گروه مربوط به زیرگروه‌های «روغن‌ها و چربی‌ها» و «ماهی‌ها و صدف‌داران» به ترتیب با ۷۸,۳ درصد و ۷۳ درصد است. نرخ تورم نقطه‌ای خانوار‌های استان تهران نیز در مهرماه سال جاری نسبت به مهرماه سال گذشته به ۳۵,۴ درصد رسید. این نرخ تورم در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» هم به ۶۵,۲ درصد در مهر ۱۴۰۰ رسیده است. شاخص کل قیمت کالا‌ها و خدمات خانوار‌های شهری در ماه مهر، نسبت به شهریور سال جاری رشد ۳,۳ درصدی داشته است.

دادستان کل کشور می‌گوید گرانی‌های اخیر پشت پرده‌هایی دارد و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باید آن را دنبال کنند

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور درباره گرانی‌ شدید در کشور گفت: «یکی دو ماه است که به صورت افسارگسیخته گرانی‌ها را در برخی از نیازهای مردم مشاهده می‌کنیم، به نظر می‌رسد پشت پرده‌هایی دارد. پشت پرده‌های این گرانی‌ها را دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باید دنبال کنند.» او افزود با این‌که موضوع گران‌فروشی در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است، دستگاه قضائی بنا دارد از دادسراها و دادستانی‌های سراسر کشور در زمینه برخورد با گران‌فروشان استفاده کند. این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی برای مبارزه با گرانی فشار قضائی بر گران‌فروشان را راه حل می‌داند. ریشه گرانی و گران‌فروشی وضعیت بد اقتصادی کشور و بی‌تدبیری و بی‌برنامگی مسئولان جمهوری اسلامی است. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که راه مقابله با گرانی «امنیتی» دیدن آن و بازداشت «گران‌فروشان» نیست.

نظرخواهی در ۱۰ کشور پیشرفته جهان درباره مشارکت مردم در حفظ محیط زیست

شرکت تحقیقات بازار «کانتار» در ۱۰ کشور پیشرفته جهان، از جمله آلمان، بریتانیا، فرانسه و سنگاپور نظرسنجی‌ای برگزار کرده که نشان می‌دهد بسیاری از مردم جهان نگران تغییرات اقلیمی هستند و در عین حال معتقدند به اندازه توانایی خود برای متوقف کردن این تغییرات تلاش می‌کنند. بر اساس داده‌های این نظرسنجی، بیش از ۶۰ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که تغییرات آب و هوایی بزرگترین مشکل زیست‌محیطی دوران ما است و برای متوقف کردن آن باید اقدامات بیشتری انجام شود. بسیاری از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی همچنین معتقدند که خیلی بیشتر از دولت‌ها، شرکت‌ها یا حتی همسایه‌های خود در این راه تلاش می‌کنند. همچنین۷۶ درصد پاسخ‌دهندگان خواهان وضع مقررات و قوانین بیشتر برای حفاظت از محیط زیست هستند و به همان میزان به فعالیت‌هایی که خود در حال حاضر برای محیط زیست انجام می‌دهند، می‌بالند. بر این اساس، تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که مجبور نیستند رفتار خود را تغییر دهند. دست‌کم ۵۱ درصد گفته‌اند که اقدامات فردی علیه تغییرات اقلیمی انجام خواهند داد. در این زمینه ۵۶ درصد مردم لهستان و سنگاپور نسبت به آلمانی‌ها (۴۴ درصد) و هلندی‌ها (۳۷ درصد) تمایل بیشتری دارند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که بسیاری پرهیز از سفرهای هوایی، مصرف گوشت یا مصرف انرژی را در مبارزه با تغییرات اقلیمی کمتر از بازیافت زباله و توقف نابودی جنگل‌ها مهم می‌دانند. «کانتار» شرکت مطالعات بازار بریتانیایی است که در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در کشورهای مختلف شعبه دارد. این شرکت در زمینه آمار و مشاوره فعالیت دارد.