ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیر شورای امنیت ملی روسیه در تهران با مقامات جمهوری اسلامی درباره «امنیت اطلاعات» و «وضعیت اوکراین و خاورمیانه» گفت‌وگو کرد

در پی سفر نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران، شورای امنیت ملی روسیه در بیانیه‌ای گفت پاتروشف در رایزنی‌های خود با علی شمخانی، همتای ایرانی‌اش که با حضور مقامات دو کشور انجام شد، بیش از هر موضوعی درباره «تلاش نهادهای اطلاعاتی غربی برای مداخله در امور روسیه و ایران» گفت‌وگو کرده است. براساس این بیانیه مقامات روسیه و ایران همچنین درباره «برخی مسائل بین‌المللی، از جمله وضعیت اوکراین و خاورمیانه» گفت‌وگو کردند. «چگونگی تقویت پتانسیل اقتصادی و ارتقای تجارت با وجود فشار تحریم‌ها» و تداوم همکاری‌های شوراهای امنیت ملی دو کشور از جمله مسائل دیگر در این مذاکرات بوده است. جمهوری اسلامی به‌دلیل ارسال پهپاد به روسیه و استفاده مسکو از این پهپادها در جنگ با اوکراین زیر فشار کشورهای غربی قرار دارد. نیکلای پاتروشف شامگاه سه‌شنبه وارد تهران شد و قرار است با مقامات دیگر جمهوری اسلامی نیز گفت‌وگو کند.

دو نفر در تهران و بابل به دلیل «عمامه‌پرانی» بازداشت شدند

روزنامه ایران خبر داد که بسیجی‌ها یک نفر را در منطقه ۱۰ تهران به دلیل «انداختن عمامه از سر روحانیون» بازداشت کردند. صابرین‌نیوز نیز خبر داد که یک نفر در بابل به دلیل «انداختن عمامه یک روحانی» بازداشت شده است. در خیزش جاری مردم ایران حرکت تازه‌ای از سوی جوانان باب شده که در آن عمامه آخوندها را در کوچه و خیابان از سر آن‌ها پرت می‌کنند. نام این حرکت تازه را هم «عمامه‌پرانی» گذاشته‌اند.

لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی، به دلیل فشارهای مسئولان زندان عادل‌آباد شیراز دست به اعتصاب غذا زد

لیلا حسین‌زاده دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد انسان‌شناسی دانشگاه تهران و پژوهشگر مطالعات اجتماعی به دلیل محروم شدن از تماس و ملاقات با خانواده، در زندان عادل‌آباد شیراز اعتصاب غذا کرد. ابوالفضل حسین‌زاده، برادر این فعال صنفی دانشجویی در این‌باره در حساب اینستاگرام خود نوشت: «دیروز [دوشنبه ۱۶ آبان] اسحاق ابراهیمی، رئیس‌کل سازمان زندان‌های استان فارس، در نمازخانه‌ زندان جلسه گذاشته بود و تمام زندانیان زن مجبور به پوشیدن چادر شدند. لیلا از پوشیدن چادر و روسری امتناع کرد و این موضوع باعث درگیری لفظی با ابراهیمی شد و به لیلا توهین کردند. به همین دلیل لیلا ممنوع از تلفن و ممنوع الملاقات شد. لیلا از دیروز اعتصاب غذارا شروع کرد.» پیش از این، برادر لیلا حسین‌زاده، در تاریخ شنبه ۱۴ آبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرده بود: «در مراجعه پدرم به بازپرسی شعبه ۱۴ شیراز متوجه شدیم که قرار بازداشت خواهرم لیلا حسین زاده تمدید شده است.» لیلا حسین‌زاده پیشتر به دلیل بیماری مشمول عدم تحمل حبس شده بود و در اسفند ۹۸ پس از تحمل بیش از هفت ماه از محکومیت ۳۰ ماهه، از زندان بیرون آمد. او در زندان به گونه‌ای از بیماری خود ایمنی از نوع حاد کرون روده مبتلا شده است و بنا بر هشدار خانواده‌اش و شوراهای صنفی دانشگاه‌ها «عدم دسترسی به دارو سبب وخامت حال و به خطر افتادن جانش خواهد شد.» حسین‌زاده شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ به دست نیروهای امنیتی در خانه شخصی‌اش همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او سه‌شنبه ۲۲ شهریور طی یک تماس تلفنی با خانواده‌‌ از انتقال خود به زندان عادل‌آباد شیراز خبر داد.

نماینده سبزوار در مجلس: امکان ندارد راجع به حجاب رفراندوم یا انتخابات برگزار شود

علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۸ آبان با بیان این‌که «الان موضوع لاینحلی که در ساختار اداره کشور نتوانیم آن را حل کنیم، نداریم»، به موضوع «رفراندوم» اشاره کرد و گفت: «برای بعضی مباحثی می‌گویند رفراندوم که اصلاً قابل رفراندوم گذاشتن نیست، مثلاً بحث حجاب جزو اصول قانون اساسی و لایتغیر است. امکان ندارد راجع به آن نه رفراندوم و نه انتخابات برگزار شود جزو اصول مسلم است.» عنابستانی افزود: «رفراندوم بعضی وقت‌ها آدرس غلط است که ما فکر کنیم که یک حکومت توتالیتر و دیکتاتورمآبانه‌ای هستیم که به رأی مردم توجه نمی‌کنیم و چرا رفراندوم برگزار نمی‌شود.» او درباره برگزاری رفراندوم برای مسئله برجام نیز گفت: «به نظر من برجام یک دو دو تا چهارتای مشخص است (...) برای چه موضوعی از برجام باید رفراندوم برگزار کنیم؟» او تأکید کرد که «اکنون موضوعی به نظر بنده نمی‌رسد که بگوییم این قابل حل در ساختار‌های کنونی نیست و نیاز داریم که برویم و برای این مساله رفراندوم برگزار کنیم.» با گسترش خیزش مردمی در ایران برخی از سیاستمداران به‌ویژه در داخل کشور موضوع برگزاری رفراندوم را مطرح کرده‌اند تا حکومت را از وضعیت کنونی خارج کنند. این در حالی است که در اعتراضات سراسری، مردم معترض شعار «جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم» را سر داده‌اند.

پیشنهاد یک نماینده مجلس به معترضان: اگر مدافع حقوق زنان هستند از حقوق دختر پیامبر دفاع کنند که حق او را زیرپا گذاشتند

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱۸ آبان خطاب به مردم معترض گفت: «از آزادی و حقوق زنان سخن می‌گویند و هر جمعه در یک نقطه آشوب ایجاد می‌کنند، اگر مدافع حقوق زنان هستند از حقوق دختر پیامبر دفاع کنند که حق او را زیرپا گذاشتند.» او مدعی شد که تحت حکومت اسلامی آزادی هست و در این‌باره افزود: «اگر آزادی نبود شما هر هفته پشت تریبون نمی‌رفتید تا هرچه که دلتان بخواهد مطرح کنید و هر جمعه شاهد یک فتنه باشیم.» نماینده خمینی‌شهر در حالی از «آزادی» سخن می‌گوید که روز سه‌شنبه ۲۲۷ تن از نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای، ضمن «محارب» خواندن معترضان در ایران، از قوه قضائیه خواستند تا حکم اعدام را در مورد آن‌ها اجرا کند.

شمارش آرا انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ ادامه دارد: نتایج برای دموکرات‌ها بهتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت

نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا به‌زودی مشخص خواهد شد. اما براساس نتایجی که تاکنون مشخص شده دمکرات‌ها بهتر از آنچه انتظار می‌رفت در این انتخابات رأی آورده‌اند. انتخابات که سه‌شنبه ۱۷ آبان / ۸ نوامبر برگزار شد بر سر تمامی کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا، یک سوم کرسی‌های سنای آمریکا و نیز تعیین تکلیف فرمانداران و مقام‌های محلی چندین ایالت بود. نتایج آرای شمارش‌شده تا ساعات اولیه صبح چهارشنبه به‌وقت شرق آمریکا به‌شکل تعجب‌آوری برای دموکرات‌ها در چند ایالت و به‌ویژه در سنا بهتر از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت. هنوز برای اعلام این‌که کنترل مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در دست کدام حزب خواهد بود زود است و حتی ممکن است تا اواخر وقت چهارشنبه نتیجه به سود جمهوری‌خواهان تغییر کند. نتایج اولیه و پیش‌بینی‌ها تاکنون با شگفتی‌هایی همراه بوده است، از جمله این‌که در انتخابات فرمانداری پنسیلوانیا جاش شاپیرو از حزب دموکرات بر داگ ماستریانو چیره شد. در همین ایالت جان فترمن دموکرات توانست چهره مشهور تلویزیونی دکتر محمت آز را شکست داده و کرسی سنای ایالت پنسیلوانیا را ببرد. در ایالت مریلند وس موور به‌عنوان نخستین فرماندار سیاه در تاریخ این ایالت انتخاب شد. در ایالت فلوریدا رأی‌دهندگان به جمهوری‌خواهان اقبال بیشتری نشان داده و ران دی سانتیس را به‌عنوان فرماندار ایالت انتخاب کرده و مارکو روبیو را به سنای آمریکا فرستادند. جی‌دی ونس در رقابت سنای اوهایو دمکرات‌ها را شکست داد و رأی‌دهندگان در میشیگان، گرچن دموکرات را به‌عنوان فرماندار انتخاب کردند. ماورا هیلی از ایالت ماساچوست نیز به‌عنوان نخستین فرماندار لزبین (آشکار) در تاریخ آمریکا انتخاب شد. انتخابات میان‌دوره اغلب به‌منزله سنجشی است بر عملکرد دو ساله نخست ریاست جمهوری. از زمان ریاست جمهوری آبراهام لینکلن به این سو همیشه حزبی که رئیس جمهوری را در کاخ سفید دارد در انتخابات میان‌دوره‌ای نتایج ضعیف‌تری به‌دست آورده و به‌طور متوسط ۳۲ کرسی مجلس نمایندگان و دو کرسی سنا را در انتخابات میان‌دوره‌ای از دست داده است. از این رو نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ تا این لحظه تاریخی برآورد شده است.

کشف دو میدان گازی در سواحل بحرین

خبرگزاری دولتی بحرین، BNA روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور دو میدان گاز طبیعی جدید در مناطق الجوبه و الجوف کشف کرده است. ناصر بن حمد آل خلیفه، رئیس هلدینگ سرمایه‌گذاری و توسعه انرژی بحرین به رویترز گفته است که آن‌ها در صدد تدوین استراتژی جدید انرژی کشورشان بر اساس کشفیات جدید گاز و نفت هستند. بحراین در سال ۲۰۱۸ نیز یک میدان گاز و نفت بزرگ در سواحلش کشف کرد که بزرگ‌ترین اکتشاف انرژی این کشور از سال ۱۹۳۲ تاکنون بود و تخمین زده می‌شود که حداقل ۸۰ میلیارد بشکه نفت شیل در آن یافت شود.

قرار بازداشت داود رضوی، فعال کارگری به مدت یک ماه دیکر تمدید شد

بنا بر گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱، داود رضوی، فعال کارگری که ۴۳ روز است در زندان اوین در بازداشت به‌سر می‌برد، در تماس تلفنی کوتاهی به خانواده خود اطلاع داد که قرار بازداشت موقت او یک ماه دیگر تمدید شده است و او هم‌چنان تحت بازجویی است. بر اساس این گزارش خانواده آقای رضوی در روز یکشنبه ۱۵ آبان موفق به ملاقات حضوری با این فعال کارگری در سالن ملاقات کچویی شدند. در ملاقات حضوری این فعال کارگری با خانواده، دو مأمور نیز حضور داشتند. داود رضوی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سه‌شنبه ۵ مهر، ۱۴۰۱ بازداشت و به بند انفرادی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. پیشتر سندیکای شرکت واحد در خصوص وضعیت این فعال کارگری اعلام کرده بود: «داود رضوی به علت مشکل عفونت فک و دندان‌، و عدم هضم مناسب غذا با مشکل معده مواجه شده و همچنین دچار گزگز و بی حسی انگشتان دست شده است که به دنبال علائم به بهداری زندان مراجعه داده شد، اما طبق قوانین زندان دسترسی ایشان به داروی معده درد محدود می‌باشد، لذا انتظار می‌رود امکان معاینه مناسب و دسترسی به دارو و درمان مناسب در اختیار ایشان قرار بگیرد.» در جریان خیزش سراسری «ز. ز. آ» تاکنون ده‌ها معترض کشته و صدها تن دیگر بازداشت شده‌اند. در این میان، فشارها و دور جدیدی از سرکوب و پرونده‌سازی برای فعالان کارگری و مدنی نیز از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی آغاز شده است.