ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس: مردم روستاهای کهگیلویه و بویر احمد بیش از هر جای دیگر ایران در #فقر_مطلق‌ هستند

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی خط فقر در ایران در سال ۱۳۹۵ پرداخته است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، هدف از این بررسی ارائه روشی برای محاسبه «خط فقر مطلق» در سال‌های گذشته و آینده و رفع ابهام از نحوه محاسبه فقر مطلق در لایحه بودجه ۹۷ اعلام شده است. این گزارش امکان سنجش تاثیر سیاست‌های مختلف را بر رفع فقر مطلق و تحقق عدالت اجتماعی برای برنامه‌ریزان فراهم می‌کند. در این گزارش بر اساس برخی شاخص‌ها و در خوشه‌های مختلف، کهگیلویه و بویر احمد بیش از همه استان‌ها در فقر مطلق قرار دارد. این استان بیش‌ از ۷۲۰هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۰ درصد این جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند و دست‌کم ۳۰ درصدشان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند . فقر مطلق «ناتوانی در کسب حداقل استاندارد زندگی و عدم دسترسی به حداقل‌های معیشت در جامعه» تعریف شده‌است. یکی از شاخص‌هایی که روستاهای کهگیلویه و بویر احمد را در شمار استان‌های فقیر قرار می‌دهد، «نرخ خط فقر بر اساس خط فقر خوراکی» است که بر اساس میزان کالری مصرفی یا هزینه خوراکی در سبد خانوار محاسبه می‌شود. طبق این شاخص، ۶۵ درصد ساکنان روستاهایی در کهگیلویه و بویر احمد ، سیستان و بلوچستان و ایلام زیر خط فقر خوراکی هستند. همچنین بیشترین فقرا در مناطق روستایی همین سه استان و کمترین فقرا نیز در روستاهای تهران و البرز زندگی می‌کنند. طبق شاخص «سطح قیمت» نیز استان کهگیلویه و بویر احمد در کنار استان‌های تهران، البرز و مازندان، گران‌ترین استان‌ها اعلام شده‌اند.

#کارگران #شهرداری_آبادان در اعتراض به #معوقات_مزدی زباله‌های شهری را جمع نکردند

کارگران شهرداری آبادان یکشنبه ۱۸ آذر هم به اعتصاب ادامه دادند و از جمع‌آوری زباله‌های شهری خودداری کردند. این اقدام در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد کارگران صورت گرفته است. معاون خدمات شهری شهرداری آبادان ضمن تائید این موضوع، به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گفت که عدم جمع‌آوری زباله‌های شهری اعتراض شهروندان را به دنبال داشته است. او بدون اینکه در باره پرداخت معوقات مزدی کارگران خدمات شهری توضیحی ارائه کند، گفت: شهرداری با جدیت بیشتری کار جمع‌آوری زباله را دنبال خواهد کرد. کارگران خدمات شهری شهرداری آبادان از سه تا شش ماه دستمزد عقب‌افتاده دارند و در اعتراض به همین وضعیت بارها تجمع و اعتصاب کردند.

رئیس انجمن علوم خاک ایران: #ریزگردهای مرگبار بخشی از سالانه دو میلیارد تن #فرسایش_خاک در ایران

منوچهر گرجی، رئیس انجمن علوم خاک ایران درباره وضعیت فرسایش خاک در ایران ابراز نگرانی کرد: «کشور سالانه دو میلیارد تن فرسایش خاک دارد. یک میلیارد آن در دل سدها رسوب می‌شود و زمین‌های کشاورزی پایین‌دست را بلااستفاده می‌کند و یک میلیارد آن هم به ریزگردهای کشنده تبدیل می‌شود و سلامت شهروندان بیش از ۳۲ استان را به خطر می‌اندازد». روزنامه ایران از قول گرجی نوشت از بین رفتن زمین‌های کشاورزی کنار شهرها مهم‌ترین معضل خاک در کشور است: «توسعه شهرها، ساخت و سازها، شهرک‌های سنتی، واحدهای مسکونی و ... بیشترین خسارت را به خاک وارد می‌کنند. ایران زمین برای ساخت مسکن کم ندارد اما برای کشاورزی، زمین محدود است. این زمین‌ها ۱۲هزار سال محصول داده‌اند. باید ۱۰هزار سال دیگر هم محصول بدهند». به گفته او با وجود اینکه ایران یکی از کشورهای اول در فرسایش خاک است و ریزگردهای ناشی از فرسایش خاک استان‌های کشور را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده‌اند، قانون‌گذاران و مسئولان نسبت به این مسئله بی‌توجه‌اند. بنابر اظهارات گرجی، وزارت جهاد کشاورزی تنها به تازگی در ابلاغیه‌ای خواستار تشکیل اداره کل خاک شده که هنوز اجرایی نشده است. از سوی دیگر لایحه «خاک» بعد از معطلی ۱۲ساله در مجلس، اخیرا به شورای نگهبان رفته است. گرجی از نبود متولی برای حفاظت از «خاک» در ایران انتقاد کرد و گفت:«بدون توجه به خاک، امکان ندارد که مشکل آب در کشور حل شود. یعنی در حالی که در کشور برای مدیریت آب وزارتخانه وجود دارد اما برای حفاظت از بستر آن یعنی خاک، هیچ تشکیلاتی حتی در حد یک اداره هم وجود ندارد».

تعلیق رئیس فدراسیون فوتبال #افغانستان و چندتن از مقامات به‌دنبال طرح اتهام #آزار_جنسی اعضای تیم #فوتبال زنان

دادستانی کل افغانستان رئیس فدراسیون فوتبال کشور و دست کم چهار مقام دیگر را به دنبال طرح اتهامات در مورد آزار فیزیکی و جنسی تیم فوتبال زنان تعلیق کرد. پیش‌تر اشرف غنی رئیس جمهوری، به دادستان دستور داده بود تا در مورد ادعاهای «تکان دهنده» آزار و سوءاستفاده مقامات مرد از اعضای تیم فوتبال زنان که در روزنامه گاردین منتشر شده بود تحقیق کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل افغانستان اعلام کرده: «دفتر دادستانی کل برای انجام تحقیقات، جمع‌آوری شواهد و اطمینان حاصل کردن از اجرای عدالت، رئیس فدراسیون فوتبال، نماینده او، مدیرکل فدراسیون، سرگروه دروازه‌بان‌ها و سرگروه نمایندگان استان‌ها را که همگی مرد هستند، تعلیق کرده است». فدراسیون فوتبال افغانستان در بیانیه‌ای این اتهامات را رد کرده اما طبق اعلام شفیع شاداب، سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان به خبرگزاری فرانسه، آماده است تا در تحقیقات همکاری کند. گاردین از قول منبعی که یکی از چهره‌های ارشد مرتبط با تیم فوتبال زنان معرفی شده بود، افشا کرد که این آزارها در افغانستان، از جمله دفتر مرکزی فدراسیون فوتبال افغانستان و کمپ تمرینی در اردن در فوریه ۲۰۱۷ اتفاق افتاده‌اند. این افشاگری از زبان شبنم مبارز و مینا احمدی دو تن از بازیکنان، کلی لیندزی سرمربی آمریکایی تیم فوتبال بانوان افغانستان و خالده پوپل، کاپیتان سابق تیم و رئیس اسبق دپارتمان فوتبال بانوان فدراسیون فوتبال افغانستان که در سال ۲۰۱۶ از این کشور گریخت و به دانمارک پناهنده شد، نقل شده است. او قبلا هم در مورد تبعیض علیه زنان در اقغانستان صحبت کرده و گفته بود که مقامات مرد، بازیکنان زن را «به زور به انجام خواسته‌هایشان وادار می‌کنند». در این میان «هومل»، اسپانسر دانمارکی تیم خبر داد که قرارداد خود را با فدراسیون به‌دلیل این اتهامات فسخ کرده است و فیفا نیز اعلام کرد که این اتهامات را بررسی خواهد کرد.

تایید حکم #اعدام #حمید_باقری_درمنی، از محکومان پرونده‌ فساد اقتصادی

سخنگوی قوه قضاییه ایران از تایید حکم اعدام حمید باقری درمنی، از محکومان پرونده‌های اقتصادی اخیر، در دیوان عالی کشور خبر داده حمید باقری درمنی در دادگاه بدوی به اعدام محکوم و حکم او در دیوان عالی کشور تایید شد. به گفته اژه‌ای #ابوالفضل_میرعلی رییس و مدیرعامل موسسه مالی اعتباری #ثامن‌الحجج نیز از جنبه کیفری به ۱۵ سال حبس محکوم شده و از جنبه مالی نیز اموال او توقیف و شناسایی شده و به مزایده گذاشته می شود. سحرگاه روز چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷ حکم اعدام #وحید_مظلومین فرزند حبیب‌الله (معروف به سلطان سکه) و محمد اسماعیل قاسمی فرزند غلامعلی (معروف به محمد سالم) به اتهام «افساد فی‌الارض» از طریق تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی ایران با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه به اعدام، به اجرا درآمد.در ماه‌های اخیر موج هدایت‌شده‌ای از «اعدام‌خواهی» در رسانه‌های حکومتی و به‌خصوص رسانه‌های نزدیک به قوه قضاییه به راه افتاده بود و برخی مقام‌ها و مراجع تقلید حکومتی از جمله ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی خواستار اعدام فوری کسانی شده بودند که در اقتصاد کشور اخلال ایجاد می‌کنند و موجب افزایش مشکلات مردم می‌شوند.

۱۰نفر در ارتباط با حادثه تروریستی #چابهار دستگیر شدند

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی روز یکشنبه ۱۸ آذر اعلام کرده که طی روزهای گذشته ۱۰ نفر مرتبط با حادثه تروریستی #چابهار دستگیر شده‌اند. او گفته تعداد دیگری هم شناسایی شده‌اند و در زمان مقرر دستگیر خواهند شد. در حادثه تروریستی ۱۵ آذر ماه جاری چابهار دو مامور  انتظامی کشته و شماری از مردم مجروح شدند. به گزارش رسانه‌های ایران و برخی رسانه‌های عرب‌زبان، گروه «انصار الفرقان» مسئولیت این حمله را پذیرفته است. سایت خبری «دیده‌بان ایران» این گروه را یک «گروه شبه‌نظامی سنی بلوچ» معرفی کرده که ۲۰۱۳ از ادغام دو گروه دیگر با نام‌های «حرکت انصار ایران» و «حزب الفرقان» تأسیس شده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با انتشار پیامی در توئیتر تلویحاً امارات متحده عربی را در حادثه تروریستی چابهار مقصر دانست و گفت: «حرفم را به خاطر داشته باشید: ایران تروریست‌ها و اربابان آن‌ها را به سزای عملشان می‌رساند.»

تا آخر آبان امسال ۶۴ نفر در استان مازندران به دنبال «حوادث کار» جان باخته‌اند

مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران از مرگ ۶۴ نفر در این استان بر اثر «حوادث کار» خبر داد. جان‌باختگان همگی مرد بوده‌اند. این آمار مربوط به فروردین تا آبان ۹۷ است. علی عباسی با ارائه این آمار خبر از کاهش مرگ و میر افراد در استان مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داد و گفت این رقم ۹ درصد کاهش داشته است: «بر اساس آمار‌های مراکز پزشکی قانونی استان در هشت ماهه سال جاری به ترتیب شهرستان ساری با ۱۰، آمل با ۹ و تنکابن با ۸ مورد بیشترین و شهر‌های سوادکوه، نکا و جویبار و گلوگاه هر کدام با یک مورد فوتی، کمترین موارد مرگ ناشی از حوادث کار را داشتند.» به گفته عباسی، عمده دلایل مرگ افراد در حوادث کار مربوط به سقوط از بلندی (۲۶ نفر)، برق گرفتگی (۲۵ نفر)، اصابت جسم سخت (۷ نفر) و سایر موارد (۶ نفر) است: «بر اساس تفکیک ماه، مرداد با ۱۶، مهر با ۱۲ و تیر با ۹ مورد بیشترین و فروردین با ۵ مورد کمترین آمار فوتی را داشته‌اند. همچنین سنین ۳۱ تا ۴۰ سال با ۱۷ مورد بیشترین فوتی و کمتر از ۲۰ سال با ۵ فوتی کمترین آمار را داشتند.» بر اساس آمار ارائه شده از سوی مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران، از تعداد ۶۴ مورد فوتی ۵۳ نفر متاهل و بقیه مجرد بوده‌اند: «همچنین از ۶۴ نفر فوت شده حوادث کار، ۴ نفر دارای ملیت غیر ایرانی بوده‌اند.» ایران در زمینه‌ رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده است.